LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Lindeman

Re: Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Ongelezen bericht door Lindeman »

Wij hebben nu ook met een dergelijke zaak te maken. De feiten zijn dat wij eind vorig jaar een appartement hebben gekocht. Toen wij het appartement aantroffen zat er een kleine boiler in die ook nog eens gebrekkig werkte. Wij besloten om die boiler te verwijderen en zelf een nieuwe te plaatsen. Op de boiler zelf stond verder ook geen enkel teken in de vorm van een sticker of plaatje dat de boiler gehuurd werd. Want dat bleek dus het geval te zijn en daarvan waren wij dus niet op de hoogte. Mede ook omdat wij bij de overdracht een getekende acte hadden van de vorige eigenaar, waarop stond dat er op het moment van de overdracht geen lopende huurzaken meer waren.

Dus twee maanden terug krijgen wij de eerste factuur van Eneco voor de huur van de boiler. Toen hebben we direct contact opgenomen met Eneco, die verwees ons door naar Tempus, die adviseerde het maar op de mail te zetten en dat hebben we ook gedaan. Mail heeft sowieso mijn voorkeur omdat je altijd terug kunt gaan, wanneer er contact is geweest en wat er gezegd is. Tempus reageerde niet en stuurt later een aanmaning. Wij weer 2 x gemailt met het verzoek om dit te bespreken, maar helaas geen enkele reactie.

Daarna kregen wij dus een brief van Vesting Finance, een incassobureau, met het verzoek tot betalen. De factuur + incassokosten. Wij weigerden, en hebben een duidelijk bezwaarschrift ingediend, met een kopie van de akte van de vorige eigenaar + alle mails die we verstuurd hebben. Om te laten zien dat wij wel degelijk bereid zijn om hierover in gesprek te gaan en samen tot een oplossing te komen. Een paar dagen later kregen wij een brief van Vesting Finance dat ons bezwaarschrift was ontvangen en dat zij nog wachten op informatie van Tempus wat betreft dit dossier. Prima, we wachten het wel af.

Tot gisteren dus. Want we kregen ineens weer een sommatie van Vesting Finance, waarin op geen enkele wijze gerefereert werd op het bezwaarschrift wat wij hebben ingediendt. Het wordt niet eens genoemd en of we dus binnen 3 dagen willen betalen. Nu hebben we maar besloten om onze rechtsbijstandverzekering in te schakelen, want op deze manier komen we nergens.

De zaak is nu ingediend via onze financieel adviseur bij de rechtsbijstandverzekering, dus we zijn benieuwd naar een juridisch advies.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Eneco/Tempus en Vesting doen dit kennelijk samen als bedrijfsmodel.

Onterecht bedragen proberen te incasseren.

Je kan Vesting natuurlijk vragen om een kopie van een door jezelf ondertekend huurcontract - want zonder dit kan er geen overeenkomst zijn.
Geef daarbij aan dat je, totdat dit overhandigd kan worden, of anderszins rechtsgeldig aangetoond kan worden dat er tussen jezelf en tempus/eneco een overeenkomst is - er geen vordering bestaat - en elke poging tot innen onrechtmatig is.

evdbeek99

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Het klinkt een beetje dat Tempus geen rekening heeft gehouden met het feit dat mensen ook weleens verhuizen.

Guardian72
Contacteer:

evdbeek99 schreef:Het klinkt een beetje dat Tempus geen rekening heeft gehouden met het feit dat mensen ook weleens verhuizen.
Per ongeluk? Of met opzet?

Gezien het feit dat meerdere mensen exact hetzelfde hebben - en Tempus niet reageert maar direct een incassoboer er op af stuurt (wat mogelijk nog wel eens negatief kan uitpakken daar er geen sprake is van (geldige) contracten).... tja..
Of het zijn eerste klas sufferds - of men is bewust bezig de boel te belazeren.

Lindeman

Guardian72 schreef:Eneco/Tempus en Vesting doen dit kennelijk samen als bedrijfsmodel.

Onterecht bedragen proberen te incasseren.

Je kan Vesting natuurlijk vragen om een kopie van een door jezelf ondertekend huurcontract - want zonder dit kan er geen overeenkomst zijn.
Geef daarbij aan dat je, totdat dit overhandigd kan worden, of anderszins rechtsgeldig aangetoond kan worden dat er tussen jezelf en tempus/eneco een overeenkomst is - er geen vordering bestaat - en elke poging tot innen onrechtmatig is.
Dit hebben we bijna precies zo verwoord in het bezwaarschrift. Maar daar werd helaas dus niet inhoudelijk op gereageerd.

Guardian72
Contacteer:

Tja :(
Dan heb je geprobeerd het in het redelijke op te lossen - en geven zowel tempus als vesting (en indirect ook Eneco) aan dat zij het niet in redelijkheid willen.

Dan maar onredelijk - en via rechtsbijstand, of aangifte wegens (poging tot) afpersing/oplichting... :?:

KrimSon972

Ongelezen bericht door KrimSon972 »

Kleine update van mijn kant:

Afgelopen woensdag is de boiler daadwerkelijk opgehaald door Tempus. Op het bewijs dat ik kreeg staat de naam van de oude eigenaar, en de reden van verwijdering is op "nieuwe bewoner" gezet. Vandaag heb ik ook een creditnota van Eneco ontvangen voor het grootste deel van het bedrag. Er moet nog ongeveer € 40,- gecrediteerd worden. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat er verschillende nota's waren, een voor bijna 2 jaar, en daarna per maand.

Ik heb gebeld met het incassobureau dat in mijn geval wordt gebruikt (DAS) en die hadden nog niet een update gekregen. Dus ik ben er nog niet helemaal, maar het gaat de goede kant op. Van Tempus overigens taal noch teken.. Geen reactie op mijn e-mail, geen verklaring/excuus met betrekking tot hun handelswijze... Het lijkt er inderdaad op dat ze met hagel schieten en hopen dat mensen zo hard schrikken dat ze de rekening betalen...

Voor degenen waar dit nog loopt: veel succes!

Lindeman

Goed, ik dus weer een mail gestuurd naar zowel Vesting Finance als Tempus dat ik een inhoudelijke reactie eiste op mijn bezwaarschrift. De volgende dag gelijk een brief gehad van Vesting Finance in de trant van 'Sorry, wij doen ook gewoon ons werk en Tempus is degene die de procedure stil kan zetten. Dus meld je bij hun' Nu heb ik weer gemailt dat de mail die ik hun heb verstuurd ook naar Tempus is verstuurd en dat ik daarmee dus contact op heb genomen en daar nog geen reactie op heb gehad. Dat het wel duidelijk is dat wij moeite en tijd hebben geinvesteerd en Tempus in dit hele proces nog geen enkele reactie heeft gegegeven. Het versturen van sommaties met 3-dagen termijnen heeft dus geen zin. We wachten gewoon op Tempus. Ik snap ook wel dat hun gewoon een opdracht uivoeren, maar zo kom je helemaal nergens.

Het is zo absurd aan het worden dat ik echt niet meer weet wat ik er nu van moet denken. Een dezer dagen neemt de Rechtsbijstandverzekering contact met me op. Qua bedrag zaten we eigenlijk onder de grens dat zij een dergelijke zaak oppakken begreep ik van onze financieel adviseur, maar gisteren kreeg ik de bevestiging dat ze het op gaan pakken. Ik ben benieuwd.

Guardian72
Contacteer:

Als Tempus niet reageert (of nog niet) - en Vesting blijft dreigen - maken ze zich dan niet schuldig aan bedreiging/afpersing?
Zeker indien men weet van een bezwaar wat nog behandeld moet worden is hun manier van handelen lichtelijk zorgelijk.. .

Lindeman

Ook hier een update:

Vanochtend lag er een creditnota van Eneco voor de huurfactuur in de bus. Maandag direct maar contact opnemen met Vesting Finance of zij dit ook hebben doorgekregen en dan lijkt de zaak afgehandeld. Wij zijn er blij mee, maar het blijft ongelofelijk dat Tempus geen enkele reactie geeft op bezwaarschriften of contactmomenten. Iedereen die hier nog mee te maken heeft; veel sterkte!

Alphavista

Ongelezen bericht door Alphavista »

Vandaag een brief ontvangen van Vesting Finance, die stellen mij al eerder betaalverzoeken gestuurd te hebben en of ik even € 305,44 wil overmaken. Ze stellen ook gelijk voor om het bedrag in twee termijnen te voldoen :lol:

En dit terwijl Eneco heeft aangegeven in december met uitsluitsel te komen...

Ik heb expres gekozen voor Greenchoice mbt. energie om niets met Eneco te maken te hebben, maar je ontkomt er gewoon niet aan..*zucht*

To be continued...

Harry1000

Ongelezen bericht door Harry1000 »

Hallo Allemaal,

Ik ben gisteren zo vrij geweest post open te maken van een bewoner die ooit jaren geleden op mijn huidige adres woonde. Het is ook zo'n fijne tempus-boiler- brief. Waarin ook vermeld wordt dat er nooit huur is berekend voor de boiler en dat eneco die nu gaat innen. Het zou gaan over 2010 en 2011 bedrag tussen 208 en 211 (weten die losers niet eens dus). Normaal gooi ik post voor deze ex bewoner meteen weg (hij/zij woont er zeker al 5 jaar niet meer). Maar goed kan ik nu rekeningen verwachten want de post is wel aan mijn adres gekoppeld maar neit aan mijn naam. Ik heb wel energie van eneco en ik heb er wel de genoemde periode gewoond. Ik heb overigens ook nooit vermoed dat ik voor die boiler moest betalen of daar iets voor getekend. Wat zouden jullie doen? Gewoon brief wegpleuren of contact met vorige bewoner zoeken of... ??

thx,
Harry

lcodee

Ongelezen bericht door lcodee »

Ik krijg zeer binnenkort ook te maken met dit gebeuren.

Nu is mijn vraag: Is de verhuurder wettelijk verplicht het verhuurde in gekeurde staat te verhuren en wie is verantwoordelijk voor het tijdstip van keuring? Ik heb geprobeerd hierop via Google een antwoord te krijgen maar dat is niet gelukt.

Guardian72
Contacteer:

Harry1000 schreef: Normaal gooi ik post voor deze ex bewoner meteen weg (hij/zij woont er zeker al 5 jaar niet meer).
Gewoon retour afzender met "reeds verhuisd, bestemming onbekend"

Alphavista

Er heeft een wonder plaatsgevonden:

Ik heb zowaar een huurcontract van Tempus ontvangen met als ingangsdatum 19-12-2011! De zaak lijkt hier eindelijk mee te zijn opgelost. Ik heb nog geen creditnota van Eneco ontvangen en ook van incassoboer Vesting Finance ook nog niets gehoord.

Ik ga er vanuit dat alles nu achter de rug is..

Veel succes iedereen!

electomonteur

Ongelezen bericht door electomonteur »

alleen nog niet tekenen

hun kunnen toch niet bewijzen dat de boiler van hun is
of wel

laat ze eerst maar bewijzen dat die boiler van hun is

misschien behoord de boiler wel aan het huis en niet aan hun

tempus oplichting bv

hoe oud is dat ding
meer dan 8 jaar dan mogen ze er geen huur meer voor vragen
volle pond alleen als er nieuwe is opgehangen
boilers zijn na 8 tot 10 jaar 100% afgeschreven
eerst dat eens na gaan

Alphavista

Jawel, dit staat in mijn huurovereenkomst. Ik ben huur verschuldigd nadat ik een contract heb ondertekend. Ik moet het contract dus wel ondertekenen, maar de kosten van de afgelopen jaren (zonder contract) niet.

Ik wacht de creditnota van Eneco voor de zekerheid wel af voordat ik het contract verstuur.

electomonteur

Ongelezen bericht door electomonteur »

hoe hebben hun bewezen dat hun de eigenaar zijn van deze boiler?

en hoe oud is deze boiler?
hebben ze dat bewezen?

klant van ons heeft het pas gehad
oude eigenaar had een boiler laten plaatsen omdat deze altijd snel warm water nodig had

na de verhuizing(verkoop woning) is deze blijven hangen en de nieuwe bewoner heeft deze laten hangen en kreeg opeens ook rekening voor boiler huur

de huidige bewoner heeft aan gegeven dat de boiler niet van tempus is maar van de oude bewoner

na veel klagen is hij er achter gekomen hoe het kwam
de boven buren gaden een kleine weed plantage en daardoor is Eneco in het huis geweest voor installatie controle (hoe de bekabeling liep)
hierbij hebben ze dus de boiler bemerkt
na verhuizing (afmelding van de oude bewoner) hebben hun dus bij de nieuwe bewoner een boiler huur in de maag gesplist

de nieuwe bewoner heeft zelfs via de oude bewoner de bon gekregen dan deze de boiler zelf heeft gekocht en een kopie als bewijs naar Eneco en tempus gestuurd
eerst wouden ze het niet geloven tot dat hij ging dreigen met dan gaan we hetr voor de rechter uitvechten en bij mijn gelijk jullie dikke boete laten opleggen wegens oplichting en valsheid in geschrifte
hij is zelfs naar de politie gegaan en die heeft de dag er na contact op genomen met Eneco en gemeld dat er een aangifte is gedaan wegens oplichting en daarna is de zaak gelijk af gedaan
en een briefje van hun kant

beste
na zeer grondig onderzoek is gebleken dat er op uw adres... te ... geen boiler is geplaatst
wij bieden onze excuses aan voor de overlast
m.v.g
Eneco afdeling incasso

een compensatie kon er niet van af
bij voorbeeld 1 maand geen voorschot of een schade vergoeding wegens onterechte verdachtmakingen

klant is de week er na overgestapt naar een andere energie leverancier

van tempus heeft hij nooit meer iets gehoord ondanks dat de deurwaarder al voor de deur stond toen wegens niet betalen

**gast**

Ongelezen bericht door **gast** »

Goedendag allemaal,
De laatste posts waren van december 2011. Hoe staat het ermee?
Dit n.a.v. de oplossing die Alphavista aangeboden heeft gekregen (nieuw contract met nieuwe ingangsdatum). Zijn er nog meer mensen die er uiteindelijk goed vanaf zijn gekomen? En op welke manier? Ben erg benieuwd.

Groet,

Mevrouw I.

Ongelezen bericht door Mevrouw I. »

Hier heeft Eneco ook een nieuw contract aangeboden met een nieuw ingangsdatum, maar deze hebben wij nooit ondertekend aangezien wij niet weten wat onze rechten in dezen zijn. Zijn wij verplicht om deze contract te ondertekenen? Waar blijkt dat uit? In mijn huurovereenkomst staat voor zover ik weet niets over de huur van een boiler, dus iedere de beste bedrijf kan mij een contract opsturen voor de huur van een zogenaaamd object in mijn huis..

Ik heb het contract dus nooit ondertekend, maar ze hebben wel iedere maand een rekening verstuurd, die ik dus gewoon negeerde aangezien de overeenkomst nooit is ondertekend.

Nu krijg ik een brief van de incasso met een verhoging van 80 euro en het verzoek om binnen 3 dagen na dagtekening (ik heb de brief 2 dagen na dagtekening ontvangen, wat een grap) te betalen. Ik heb dus echter GEEN contract met hen. Wat kan ik nu het beste doen? Incassobureau maar opbellen en vragen om bewijsstukken?

Ik snap gewoon niet dat ik ineens de huur van een of ander boiler moet gaan betalen, deze informatie is mij nooit verteld bij het ondertekenen van mijn huurcontract van mijn woning en er staat hier ook niets over in mijn huurovereenkomst (van de woning).

Gesloten