mje schreef:Je hebt volkomen gelijk. Hoe kunnen ernstige ziektes of allergieën nu belangrijk zijn?
In zo'n geval zal de arts al lang geïnformeerd zijn. Overbodig antwoord dus.
ciske schreef:Oude huisarts is nooit onbekend, nogmaals alles is opgeslagen al helemaal als je zulk gedrag vertoond dat geen ene huisarts je niet meer wilt.
voorbeeld, ik denk ga in een andere stad wonen, zeg dat ik geen huisarts eerst had, wie denk je dat jouw gegevens doorgeeft? de gemeente alswel ook de zorgverzekeraar.
Die opmerkingen lijken mij niet juist of het zou pas sinds de laatste 15 jaar moeten zijn. Ik heb zelf namelijk iets vergelijkbaars meegemaakt maar dan niet dat ik geweigerd ben.
Ik heb heel mijn leven in brabant 1 huisarts gehad. Op mijn 23ste ben ik naar het buitenland verhuisd om te werken.
Toen kwam ik na 5 jaar terug naar NL en ben in Rotterdam gaan wonen vanwege ander werk. Vanwege allerlei vage ziektes die ik heb gehad in mijn jeugd wilde ik graag mijn dossier van de Brabantse arts naar mijn nieuwe Rotterdamse arts gestuurd hebben. Dat weigerde mijn oude huisarts en deelde mij altijd mee dat mijn medisch adviseur dat moest aanvragen.
Dit doorgegeven aan de nieuwe huisarts en die was zeer verbaasd. Op verzoeken van hem is nooit geantwoord. Ik heb oude huisarts zelfs betaling ervoor aangeboden maar niets.
Hierdoor hebben allerlei onderzoeken (o.a. voor hartklep afwijking en vage heupziekte) helemaal opnieuw gedaan moesten worden om alleen al te achterhalen waar ik het over had.
Want de info was nergens te vinden!
Onnodig kosten voor de verzekeraar dus.
Alhoewel je zou kunnen stellen dat die kosten toch wel opnieuw gemaakt moesten worden maar het punt is...
Kennelijk geldt het "altijd beschikbaar zijn van de info" alleen in negatieve gevallen en niet in geval het de gezondheid betreft. Het is dat ik me niet ernstig druk mag maken vanwege hartklachten maar anders had ik me nu wel flink boos gemaakt,