Leo The Emperor schreef:dit is je reinste speculatie
Inderdaad. Wat ik uit het filmpje haalde was dat de constuctie welke het dak open en dicht zou moeten laten gaan zonder aanwijsbare aanleiding stopte met functioneren. Of dit nu te wijten is aan een afgebroken splitpennetje van een dubbeltje, of een lagertje, of weet ik veel wat, het dak ging niet meer open of dicht. Niet de reden waarom het dak niet meer open of dicht kan zegt wat over de non-conformiteit, maar enkel het feit dat het dak niet meer open of dicht kan. Hierdoor is de cabrio immers niet meer als cabrio te gebruiken, iets wat toch wel als normale eigenschap van een cabrio betracht kan worden.
Heel veel mankementen zijn wel terug te voeren op een futiliteit. Een enkel componentje bijvoorbeeld op een printplaat welk componentje niet meer naar behoren functioneert kan de oorzaak zijn van zeer veel ellende. In uw redenatie kan dit geen non-conformiteit inhouden, nu dit kleine componentje zowat niets kost, en makkelijk te vervangen is. Dat door dit enkele defecte componentje een auto niet meer als auto te gebruiken is, een tv niet meer als tv, noem maar op, houdt in beginsel non-conformiteit in, ongeacht de prijs van het componentje en of het gemakkelijk te vervangen is.
Stel u koopt vandaag een auto, en morgen gaat er een ic-tje van het motormanagement kapot. Een onderdeeltje van een paar tientjes, oude er uit, nieuwe er in, huppakee, zorgt er voor dat uw nieuw verworven heilige koe het niet meer doet. Dan zal deze auto toch wel non-conform de overeenkomst zijn, aangezien u er niet meer mee aan het verkeer kan deelnemen, en dit toch wel verwacht mag worden van een nieuwe auto.
De aard van het gebrek wordt niet genoemd in de wet, en is enkel belangrijk bij het bepalen of het gebrek al dan niet non-conformiteit veroorzaakt, i.e. igv. de tv, een cosmetisch gebrek houdt geen non-conformiteit in, een losse stekker verbinding ergens in het binnenwerkje wel wanneer hierdoor de tv niet meer functioneert, evenals bijvoorbeeld een aan-uit knop welke na een paar maanden niets meer doet, ook al zijn aan-uit knoppen aan slijtage onderhevig.
@BBCS
BBCS schreef:Er staat nergens dat die tv storingsvrij mee moet gaan.
Dus vanuit de praktijk kun je nooit zeggen dat die tv 8 jaar probleemloos mee moet gaan.
Dus als je een tv gaat kopen, koop je geen tv waarvan je 8 jaar probleemloos dient te genieten.
En dat een tv een technische levensduur heeft van 8 jaar, wilt niet automatisch zeggen dat die tv nooit een storing kan krijgen.
Dit wordt ook nergens gesteld.
BBCS schreef:Zoals gewoonlijk geef je zelf een eigen wending eraan.
Wat in het wetboek staat kan onmogelijk een eigen wending van mij zijn.
BBCS schreef:Als de verkopende partij in de praktijk niet de keiharde garantie kan geven dat het betreffende product gedurende een bepaalde periode geen defecten zal vertonen, kan hem nooit of te nimmer vanuit de wetgeving verplicht te worden om aansprakelijk te zijn als een product gedurende die periode een storing geeft.
Het betreft mankementen welke ervoor zorgen dat het gekochte niet (meer) conform de overeenkomst is. Dit houdt geenszins in dat er geen storingen plaats mogen vinden, of geen defecten op mogen treden. Zolang als de zaak maar conform de overeenkomst blijft.
BBCS schreef:Ik heb het al zo vaak aangegeven:
Als de wetgever zou bepalen dat een product gedurende de verwachte levensduur geen storing mag vertonen, betekent dat de verkopende partij altijd de pisang is, dit omdat hem iets wordt verweten waar hij totaal niets aan kan doen.
Een storing hoeft nog geen non-conformiteit in te houden.
BBCS schreef:Jij weet het altijd zo goed:
Vertel mij maar eens hoe ik de klanten de keiharde garantie moet geven dat een computer gedurende de 5 jaar niet zal crashen. Zeg mij maar eens hoe ik dat moet doen.
Crashen van computers is iets wat de koper mag verwachten, zeker als er windows op draait. Waarom zou u garantie geven dat dit niet zal gebeuren?
Laten we een realistischer voorbeeld nemen, de harde schijf. U hoeft geen garantie te geven voor vijf jaar, de wet kent de koper bepaalde rechten toe. Mocht u in een dergelijke zaak aan het kortste eind trekken, kunt u simpelweg uw regresrecht richting de fabrikant uitoefenen. U heeft dan een stukje jurisprudente ter beschikking wat u sterk zal doen staan.
BBCS schreef:Jij spreekt dan over een inferieur product.
Ik spreek dat jij dan zeer onrealistisch bent en veel te veel naar je theoretische nonsens kijkt.
Ik spreek van een inferieur produkt in de volgende zin:
adSolvendum schreef:Wanneer een zaak ondeugdelijk is voor het gebruik wat als normaal voor de desbetreffende zaak kan worden beschouwd, is deze zaak altijd non-conform de overeenkomst, tenzij de koper er van uit had kunnen gaan dat deze een inferieur produkt heeft gekocht, of de verkoper de koper hierop heeft gewezen.
Ik begrijp niet wat uw probleem hiermee is, dit is ten voordele van de verkoper gesteld.
Dat u de wet als theoretische nonsense beschouwt is al gevoegelijk bekend op dit forum.
BBCS schreef:Jij hebt al diverse keren aangegeven dat de in het verkeer zijnde opvatting (lees: opvatting van de consument en vooral van de consumentenorganisaties) dat een computer bijvoorbeeld 5 jaar probleemloos mee moet gaan.
Dat is zeer onrealistisch.
Als u werkelijk zo goed zou begrijpen wat hier allemaal door onder meer mij wordt geschreven zou u niet met deze opmerking komen:
adSolvendum schreef:De rol van consumenten organisaties?
Nu, zoals al eerder geschreven, er bestaat een orgaan van de overheid, ConsuWijzer (de Consumentenautoriteit, de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) en de OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit)), welke onder meer als doel heeft de consument voor te lichten in consumenten zaken, zoals de rechten welke vanuit de wet nog bestaan buiten een overeengekomen garantie periode. Nu de gemiddelde consument niet juridisch onderlegd is, maar toch graag informatie wil, zullen de uitspraken navenant zijn.
Er is geen rechter in Nederland die aan die uitspraken enig recht verbinden, ze kunnen hooguit een onderdeel vormen van wat de algemeen geaccepteerde mening is aangaande wat bijvoorbeeld normaal gebruik is, ofwel verkeersopvattingen. Hierover zie ik genoemde organisaties niet veel uitspraken doen. Wat de uitspraken van genoemde organisaties met betrekking tot de wettelijke garantie betreft, het betreft enkel het informeren van de consument dat wanneer zijn dure spulletje net buiten de garantie stuk gaat deze er nog geen genoegen mee hoeft te nemen verder als bezitter van een stuk spulletje door het leven te moeten. Daar het geven van een leidraad waar het kantelpunt ligt erg moeilijk is, en er geen kantelpunt maar een kromme bestaat, kiest de organisatie voor het eind van de kromme. Na de gemiddelde levensduur zal er wel niet veel recht meer bestaan vanuit het conformiteitsbeginsel op herstel of wat dan ook voor een lager bedrag dan gebruikelijk, of zelfs voor niks.
Ik vermoed dat het zinnetje 'Wat u kunt verwachten van de wettelijke garantie is omgekeerd evenredig aan de levensduur en mate van gebruik van het produkt' bij de gemiddelde consument mogelijk op problemen zal stuiten, vandaar.
Of dit nu vertaald moet worden naar 'ConsuWijzer zegt dat een produkt de gemiddelde levensduur moet meegaan, anders mag u een nieuwe uitzoeken', tsja, dat is weer zo iets. Wie kan lezen is heden ten dage in het voordeel.
Of er dan vervolgens zo'n ophef over moet worden gemaakt, aan u het oordeel.
Wederom laat u het voorkomen alsof ik bepaalde stellingen zou hebben ingenomen en bepaalde dingen gezegd zou hebben, terwijl dit onjuist is.
Waarom doet u dit? En doe ons allemaal nou eens een lol, geef eens antwoord, ook al weten we het antwoord al?