Bendg, je weet echt niet waarover je spreekt.
Bendg schreef:
Dat verklaart de hoge werkloosheidcijfers.
Welke cijfers hebben we het over?
Werkloosheid is in Nederland vrij laag momenteel, namelijk.
Bendg schreef:
NOT! Als er ergens hoge werkloosheid heerst, dan is het in de automobielindustrie en sowieso de transport-sector.
Automobielindustrie... daar is Nederland niet echt een goed voorbeeld van. Maar onze buren in Duitsland wel, die hebben een grote auto-industrie, waar in de afgelopen decennia veel aan automatisering en robotisering is gedaan. Als uw verhaal klopt, dan zal de werkloosheid van Duitsland wel bijna door het plafond zijn geschoten.
Maar wat blijkt: historisch lage werkloosheid. Nieuwe, goed opgeleide werknemers bijna niet aan te slepen.
http://925.nl/archief/2011/11/14/duitsl ... -arbeiders
Transportsector dan, die kennen we wel in Nederland. Logistiek zit in onze aderen. Als u gelijk hebt, dan zullen er wel honderdduizenden vrachtwagenchauffeurs werkeloos thuis zitten, toch? Maar nee, hoor. Er is juist een gigantisch tekort aan chauffeurs en andere logistiek medewerkers.
http://www.logistiek.nl/distributie/tra ... -2015.html
Bendg schreef:
Overal waar computers en machines het zware, saaie en eentonige werk zijn gaan overnemen neemt het (totaal) aantal banen zienderogen af.
Luddism!
Je ziet over het hoofd dat banen die door technologische innovatie overbodig worden (machines nemen werk uit handen), door allerlei dynamische marktmechanismen weer gecompenseerd worden. Het voert wat ver om al die mechanismen hier te noemen, maar het ontstaan van vraag naar nieuwe producten en diensten is er een van. Zoals Leo uitlegde, de uitvinding van de auto heeft banen gekost (postkoets-bestuurder, manage-houder), maar ook miljoenen banen gercreeerd (benzinepomp-bediende, wegenbouwer, autofabriek-medewerker)
Wel is het zo dat niet na
iedere innovatie automatisch de verloren banen 100% of meer gecompenseerd worden. In het verleden is dat wel altijd zo geweest, maar er is geen garantie dat het dus altijd zo werkt. Het artikel waarnaar jij refereerde, speelde met de gedachte dat we wellicht nu in een periode zitten waarin de innovatie sneller banen vernietigt dan creeert. Maar dat zou dan wel voor het eerst in de geschiedenis zijn, en er is geen reden om daar nu al panieker over te doen, lijkt me.
Bendg schreef:
Dat zal niet stoppen, en ik weet ook zeker dat je je argument nooit met bronnen kunt staven, want het is een ouderwets onzinpraatje wat uit monden van politici afkomstig is, maar met geen enkel onderzoek aangetoond is.
Geloof je het zelf? Als ik even snel Google, kom ik dit tegen, maar de lijst is vele malen langer.
http://www.jstor.org/pss/2535390
http://arno.unimaas.nl/show.cgi?fid=14488
Dit artikel is eigenlijk nog het meest interessant:
http://www.merit.unimaas.nl/tser/teis004.pdf
Het bespreekt de beperkingen van de "compensation theory", die Leo en ik verdedigden.
Maar het maakt ook gehakt van de "end of work" theorie die jij lijkt te verkondigen.