LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie bij Apple

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
angel1978
Berichten: 11249
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jonge dame, kom met een beter voorstel.
En eentje welke voor iedereen werkbaar is.
Die is er al en werkt prima..

Dat verkopers als BBCS ( en jij blijkbaar ook ), daar niet zo blij mee zijn is jammer dan voor jullie !

en houdt eens op met te gokken wat de leeftijd en/of het geslacht is van iemand..
Dat is persoonlijke info en gaat je werkelijk niets aan.

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

alfatrion schreef:
shop1 schreef:kan je wel blind en halsstarrig conform de letter vd wet vol blijven houden, maar dit geeft continu discussie tussen consument en verkoper. Dit gaat in de praktijk nooit werken
Dus we moeten de consumenten maar rechten afpakken, want dat werkt wel?
Waar schrijf ik dit ?
Het gaat niet altijd om recht halen
Het gaat hom SAMEN er uit komen door SAMEN een werkbare situatie te creëren.

Met samen bedoel ik,
consumenten juffies en het MKB.

PS
Terwijl ik dit opschrijf besef ik gelijktijdig dat het woordje SAMEN voor bepaalde en met name de jonge IK WIL, IK MOT, IK ZAL generatie, gelijk staat als vloeken in de kerk.

alfatrion
Berichten: 22026
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door alfatrion »

olaf79 schreef:Dat ging niet om een computer maar om een monitor. Dat klopt wel, die gaan gemiddeld zeker 5 jaar mee.
Een jaar of tien is normaal voor monitors. Voor computers is een jaar of vijf a zes normaal.

http://web.archive.org/web/201003042259 ... 015p.shtml
http://www.squaretrade.com/htm/pdf/Squa ... y_1109.pdf
olaf79 schreef:Dat is natuurlijk onzin en dat weet je ook. Een harde schijf is onderhevig aan slijtage door het gebruik (netzo als een autoband bijvoorbeeld). Een hardeschijf hoeft echt na 5 jaar niet gratis vervangen te worden.
Harde schrijven gaan een jaar of acht mee.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=48310

angel1978
Berichten: 11249
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door angel1978 »

shop1 schreef:
alfatrion schreef:
shop1 schreef:kan je wel blind en halsstarrig conform de letter vd wet vol blijven houden, maar dit geeft continu discussie tussen consument en verkoper. Dit gaat in de praktijk nooit werken
Dus we moeten de consumenten maar rechten afpakken, want dat werkt wel?
Waar schrijf ik dit ?
Het gaat niet altijd om recht halen
Het gaat hom SAMEN er uit komen door SAMEN een werkbare situatie te creëren.

Met samen bedoel ik,
consumenten juffies en het MKB.

PS
Terwijl ik dit opschrijf besef ik gelijktijdig dat het woordje SAMEN voor bepaalde en met name de jonge IK WIL, IK MOT, IK ZAL generatie, gelijk staat als vloeken in de kerk.
begin eerst eens door je aan de wet te houden...

Komen we er daarna samen wel uit.

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

angel1978 schreef:
Jonge dame, kom met een beter voorstel.
En eentje welke voor iedereen werkbaar is.
Die is er al en werkt prima..
Dat verkopers als BBCS ( en jij blijkbaar ook ), daar niet zo blij mee zijn is jammer dan voor jullie !
en houdt eens op met te gokken wat de leeftijd en/of het geslacht is van iemand..
Dat is persoonlijke info en gaat je werkelijk niets aan.
Jonge dame het werkt niet goed de wet is heel onduidelijk.
Als de wet duidelijk zou zijn, dan zouden er in het MKB niet zoveel problemen mee zijn.

Stukje levens visie,
wees blij dat er mensen zoals BBCS mee discuseieren want juist die mensen kunnen een bijdrage leveren tot oplossingen.
Zonder het MKB kunt u straks nergens meer uw prullaria kopen.

Dus moet je er SAMEN uit komen.

alfatrion
Berichten: 22026
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door alfatrion »

olaf79 schreef:
BBCS schreef:Tot 6 maanden na aankoop ligt de bewijslast bij de verkopende partij, daarna bij de consument.
Nee, tot 6 maanden gaat de wetgever ervan uit dat een product bij levering in princiepe al ondeugdelijk was.
Naar vaste rechtspraak is het gevolg dat de bewijslast bij de verkoper ligt, uitzonderingen daar gelaten.
olaf79 schreef:Wel is het zo dat na verloop van tijd een afschrijving geldt. Dat betekent dat als je een behoorlijke tijd van een product hebt gebruik gemaakt 100% garantie niet meer redelijk is. Zo kan het dus zijn dat je na 3 jaar nog maar recht hebt op 50% van de reparatiekosten.
Nee, de wet geeft aan de koper recht heeft op kosteloos herstel en vervanging en de verkoper voor het herstel of vervanging geen kosten in rekening mag brengen. Dat laat zich niet verenigen met de regel dat de koper na drie jaar de helft van de reparatiekosten moet bijleggen.

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

angel1978 schreef: begin eerst eens door je aan de wet te houden...
Komen we er daarna samen wel uit.
U heeft gelijk, want ongelijk is een bochel.

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

alfatrion schreef: Harde schrijven gaan een jaar of acht mee.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=48310
Dit is correct, in een laboratorium opstelling.

Maar in de praktijk situatie en gemonteerd in een Laptop:
door stoten, schokken of vallen is de levensduur beperkter.
( zie info bij WD )
Technisch gezien is dit logisch.

alfatrion
Berichten: 22026
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door alfatrion »

shop1 schreef:
alfatrion schreef:
shop1 schreef:kan je wel blind en halsstarrig conform de letter vd wet vol blijven houden, maar dit geeft continu discussie tussen consument en verkoper. Dit gaat in de praktijk nooit werken
Dus we moeten de consumenten maar rechten afpakken, want dat werkt wel?
Waar schrijf ik dit ?
Het is een vraag. Deze geluiden hoor je namelijk vaak samenvallen met een roep naar vaste verval termijnen. De Europese Commissie wilde de non-conformiteit beperken tot de eerste twee jaar. Na deze twee jaar zou een verkoper dan niet meer aansprakelijk voor non-conformiteit.
shop1 schreef:Garantie periode in verhouding tot het aankoop bedrag ?
bijvoorbeeld:
5,00 tot 50,00 bij defect hoppa in de vuilnis bak er mee
50,00 tot 100,00 = 6 maanden
100,00 tot 1000,00 = 12 maanden
1000,00 tot 5000,00 = 24 maanden
boven 5000,00 = 36 maanden
Kijk daar heb je het al. Er zijn genoeg producten die onder de vijftig euro worden verkocht en jaren lang meegaan. Bijvoorbeeld een horloge of een DVD speler. De facto betekend je voorstel dus dat alleen consumenten moeten inleveren.

Als je geen discussie wilt over de levensverwachting van een product dan is er een simpele oplossing: zet het aantal jaren op de doos na dat je hier een onderzoek naar hebt gedaan. Daar hoeft de wet niet voor aangepast te worden.

alfatrion
Berichten: 22026
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door alfatrion »

shop1 schreef:Maar in de praktijk situatie en gemonteerd in een Laptop:
door stoten, schokken of vallen is de levensduur beperkter.
De consument heeft alleen recht op kosteloos herstel of vervanging indien het product non-conform is. Gaat het product stuk terwijl het product conform, omdat de koper er bijvoorbeeld slordig mee is omgesprongen, dan heeft de koper hier geen recht op.

Mijn huidige computer is gekocht op 22 december 2003 en daarvan is nog helemaal niets stuk gegaan: bijna negen jaar :!: En dat ondanks dat het beestje MPS (Meervoudig Processor Syndroom) heeft: de arme schat denkt dat ie twee processors heeft.

arth020
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2010 23:27

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door arth020 »

Wat niemand nog opgevallen is klaarblijkelijk !!!!! :shock:

Tros Radar Team kent zijn producten niet en filmt zwaar Antieke Apple producten, zonder dat zelf door te hebben ! het gaat om modellen van 6 jaar en zelfs 11 jaar oud ! :oops:

note; Het blauwe apple logo is uit 1999..... :lol: (lees; vorige eeuw !)

een fklachtenfilmpje word getoont waarin ontevreden klanten te zien zijn, twee dames , de producten die worden getoont en waar ze klachten over hebben zijn inmiddels zwaar antiek zal de ware Apple kenner zeker kunnen zien, de onwetende tv kijkende consument zal dit niet zien, en word misleid ! Het Radar team heeft geen recentelijke klanten en modellen ????? Dus worden er antieke laptops bijgehaald ? 8 tot 9 jaar oud !

De producten in het filmpje zijn 6 tot zelfs 11 jaar oud !!! :o
De dames laten een filmpje zien van een powerbook Titanium G4 uit 2003 waarschijnlijk, een witte iBook g3 14.1 inch uit 2003. ook laat ze het filmpje zien op een imac G5 (zonder camera) 2005 model. Een man in het filmpje laat zijn oude iMac G5 zien met een schermprobleem, en werkt ook op een Powermac (zie blauw appeltje) uit 1999 ! (11 jaar oud )

Het gaat dus niet om nieuwe of binnen 1/ 2/ 3 jaar aangeschafte Apple producten.

Waarom laat Radar geen recentelijke klachten zien ? misleiding van consumenten, misbruik maken van de macht van televisie, onjuiste informatie verstrekken middels dit filmpje? Geen productkennis, schandalig

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door queenfan »

Volgens het consumentenrecht hebben zij twee jaar lang recht op kosteloze reparatie of vervanging. Hoe vriendelijk gaat Apple met zijn klanten om?
Tros Radar verdiep je toch eens in de wet, de een jaar is FABRIEKSGARANTIE en niet de WETTERLIJKE garantie er zit verschil in.

En daarbij is de 2 jaar Europeese Garantie niet overgenomen door de Nederlandse wetgever, even googlen en jullie hadden het geweten.
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
Bron: http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... _in_Europa

De Apple Care verleng je de FABRIEKSGARANTIE met 2 jaar en dit heeft niks te maken met de WETTERLIJKE garantie.

Conclusie overtreedt Apple de wet NEE want zij verlenen FABRIEKSGARANTIE van 1 jaar maar als Apple de verkopende partij is dan moeten zij en zullen zij zich houden aan de WETTERLIJKE garantie naast de FABRIEKSGARANTIE.

Zelf ondervonden een dvdbrander na 1,5 defect kosten ruim €600,-, kosten die ik heb moeten betalen????? €0,00.

iPhone 4 gekocht in de Apple Store (Regenststreet) Londen oordopje defect, hier bij MaxMe een nieuwe oordopjes gekregen kosten??? €0,00


Dus zoals gewoonlijk is jullie onderwerp WEER met de nodige fouten en daarbij een iMac G5 komop dat is een Mac van 6 jaar oud men moet wel reeel blijven, ook de MacBook's van de dames zijn minimaal 5 jaar oud.
Laatst gewijzigd door queenfan op 18 okt 2011 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

alfatrion schreef: ---- KNIP
Als je geen discussie wilt over de levensverwachting van een product dan is er een simpele oplossing: zet het aantal jaren op de doos na dat je hier een onderzoek naar hebt gedaan. Daar hoeft de wet niet voor aangepast te worden.
Kijk,
dit is een reactie waar we mee vooruit kunnen.
Nu komen we klein stapje verder om SAMEN een werkbare situatie
te creëren.
Duidelijkheid, want daar gaat het tenslotte om.

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

Bron: http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... _in_Europa

Dan is BBCS toch niet helemaal onjuist.
Afwachten,
of jongedame Angel1978 haar excuus maakt naar BBCS.

angel1978
Berichten: 11249
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door angel1978 »

shop1 schreef:Bron: http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... _in_Europa

Dan is BBCS toch niet helemaal onjuist.
Afwachten,
of jongedame Angel1978 haar excuus maakt naar BBCS.
Ik begrijp dat we nu 2 mensen hebben die hier consumenten proberen op te lichten !!! triest.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door queenfan »

angel1978 schreef:
shop1 schreef:Bron: http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... _in_Europa

Dan is BBCS toch niet helemaal onjuist.
Afwachten,
of jongedame Angel1978 haar excuus maakt naar BBCS.
Ik begrijp dat we nu 2 mensen hebben die hier consumenten proberen op te lichten !!! triest.
Dan zal ik maar eens snel de link lezen, en zal je heel snel inzien dat jij behoorlijk fout zit.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:
olaf79 schreef:Je onderscheidt tussen OEM en andere hardeschijven is onzinnig. Dit zijn gewoon dezelfde schijven waar een OEM korting op krijgt omdat hij miljoenen tegelijk inkoopt.
Toch niet.
De OEM worden naar de maatstaven van de opdrachtgever gemaakt. De garantieafwikkeling ligt ook bij de opdrachtgever en niet bij de fabrikant zelf.
Als HP harde schijven van WD gebruikt, is die naar de wensen van HP gemaakt en HP handelt ook de garantie af.
Bij WD kun je ook niet terecht voor de garantieafwikkelingen van die OEM schijven.
Wat leverancier en fabriekant met elkaar afspreken heb ik als consument geen snars mee te maken.
Jij beweerde dat het mogelijk is om 3 jaar garantie geven op hardeschijven. Dat is het dus wel. En in geval van apple, die is fabriekant en leverancier in een.

Anyway, hoe hard je ook roept dat de consument na 6 maanden geen rechten meer heeft, je hebt gewoon ongelijk.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:Daarnaast geven de meeste laptop fabrikanten standaard 1 jaar garantie.

Als de consument door de consumentenorganisaties verkeerd zijn voorgelicht, hebben de consumenten de opvatting dat een laptop 5 jaar probleemloos mee moet gaan.
De in de maatschappij geldende opvatting is dan ook 5 jaar probleemloos meegaan, waardoor de winkelieren keihard worden afgestraft omdat zij maar 1 jaar garantie geven en niet de 5 jaar, welke het volgens die organisaties zou moeten zijn.
Hoe kom je erbij. In het radar filmpje ging het over 5 jaar voor een monitor. En neem van mij aan die dingen gaan gemiddeld echt jaren en jaren en jaren mee. Ik heb ze hier staan van 10 jaar oud en die geven geen krimp.

Waarom geeft MyCom 3 jaar garantie op alle notebooks? Dat was toch onmogelijk en zou de producten toch onbetaalbaar maken.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

angel1978 schreef:
alfatrion schreef:
shop1 schreef:kan je wel blind en halsstarrig conform de letter vd wet vol blijven houden, maar dit geeft continu discussie tussen consument en verkoper. Dit gaat in de praktijk nooit werken
Dus we moeten de consumenten maar rechten afpakken, want dat werkt wel?
dat is wel wat de verkoper natuurlijk het liefste heeft..
Zelf nergens verantwoordelijk voor zijn, geen service hoeven verlenen en wel verdienen.
Nee een goede verkoper vindt een tevreden klant het belangrijkst. Die blijft namelijk terug komen... Daar verdien je uiteindelijk het meeste aan
Bij Paradigit bijvoorbeeld ging iets buiten de garantie kapot (na 24 maanden dus). Paradigit: hm dat hoort eigenlijk niet. U krijgt kosteloos een nieuwe. En raad eens waar ik mijn volgende randapparatuur gekocht heb?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

shop1 schreef:
angel1978 schreef:je bent weer eens keihard aan het liegen BBCS ?
Houd daar toch eens mee op !
Sorry mevrouw u loopt nog heel kort op deze aardkloot rond en weet niet waarover u spreekt ( laat ik ook eens persoonlijk gaan worden )
BBCS liegt niet,
maar legt elke keer de vinger op die zere plek.
Dat dit niet het antwoordt is wat u graag wil horen, is iets heel anders.

Blijft overeind,
de regels / wet zijn onduidelijk en voor beide partijen onwerkbaar.
Hoe gaan we dit oplossen ?

Terug naar het systeem van 12 maanden all-in garantie ?
( zo was het vroeger voordat de juffies van de consumenten organisaties zich er mee gingen bemoeien )
of andere optie is,
Garantie periode in verhouding tot het aankoop bedrag ?
bijvoorbeeld:
5,00 tot 50,00 bij defect hoppa in de vuilnis bak er mee
50,00 tot 100,00 = 6 maanden
100,00 tot 1000,00 = 12 maanden
1000,00 tot 5000,00 = 24 maanden
boven 5000,00 = 36 maanden

Geen gezanik over conform of niet-conform
en dan weet iedereen weer waar hij aan toe is.

Hoe simpel kan het zijn.
Hoe onzinnig is je stelling dat de kwaliteit afhangt van de prijs. Een ikea klok van 30 gulden (destijds) doet al 32 jaar zonder morren zijn werk. Zo kan ik legio voorbeelden noemen.
Het idee dat een product zolang mee moet gaan als normaal gebruikelijk is, is een hele goede maatstaf. Het is niet ingewikkeld. Het is alleen vervelend voor bedrijven die ramsj leveren.

Gesloten