Pagina 7 van 10

Re: Garantie Paradigit Wageningen

Geplaatst: 05 jan 2012 21:26
door TheLD
alfatrion schreef:De Europese Commissie is inderdaad met een voorstel gekomen dat het volledige harmonistatie model volgt. Het zou de richtlijnen consumptiegoederen, onredelijke bedingen, koop op afstand en colportage vervangen. Het betreffende voorstel van de commissie heeft veel kritiek gekregen en als gevolg is het aangepast. Nu vervangt het alleen nog de richtlijnen koop op afstand en colportage.
Ik weet de reden van kritiek niet, maar het mag evident zijn dat er zeker nog meer aanpassingen zullen volgen in de toekomst.

Ik vraag mij af waarom Nederland deze keuze heeft gemaakt in haar wetgeving en andere landen niet. Wat mij betreft verhogen ze de wettelijke termijn en schalen ze de omgekeerde bewijslast ook op naar dezelfde termijn als de totale termijn. Dan zijn we af van dat kat en muis spelletje.

Re: Garantie Paradigit Wageningen

Geplaatst: 05 jan 2012 21:38
door MAXIEM
@
Ik weet de reden van kritiek niet, maar het mag evident zijn dat er zeker nog meer aanpassingen zullen volgen in de toekomst.
Al was het alleen al om de dames en heren tegen een riant salaris aan het werk te houden in Brussel.

Maxiem.

Note: ik ben voor het afschaffen van de EU en voor de herinvoering van de gulden. Sowieso zou Gerrit Zalm het voorbeeld van Napoleon moeten volgen en zijn verdiende loon moeten krijgen. Zonder al die versiering zijn we een stuk beter af.

Re: Garantie Paradigit Wageningen

Geplaatst: 05 jan 2012 21:54
door crazyme
MAXIEM schreef:@
Ik weet de reden van kritiek niet, maar het mag evident zijn dat er zeker nog meer aanpassingen zullen volgen in de toekomst.
Al was het alleen al om de dames en heren tegen een riant salaris aan het werk te houden in Brussel.

Maxiem.

Note: ik ben voor het afschaffen van de EU en voor de herinvoering van de gulden. Sowieso zou Gerrit Zalm het voorbeeld van Napoleon moeten volgen en zijn verdiende loon moeten krijgen. Zonder al die versiering zijn we een stuk beter af.
Herinvoeren van de gulden. Welja. Er zijn ook mensen die zweren bij vinyl ipv de cd....

De eu had nooit die zwakke landen moeten toelaten. Dat was de fout.

Re: Garantie Paradigit Wageningen

Geplaatst: 05 jan 2012 23:11
door alfatrion
TheLD schreef:Ik weet de reden van kritiek niet, maar het mag evident zijn dat er zeker nog meer aanpassingen zullen volgen in de toekomst.
Het oorspronkelijke voorstel ging in tegen rechtsbeginselen. Zo vereist artikel 93 lid 3 EG een hoog niveau van consumentenbescherming. Dan is vreemd dat je met een voorstel komt die minder consumentenbescherming bied dan nationale wetten of zelfs de oude richtlijnen. Een uitspraak van het Europees Hof van Justitie en een noodzaak tot aanpassing lag daarmee ook op de loer.

De keuzes van de commissie waren onvoldoende gemotiveerd, onbegrijpbaar of geheel afwezig. Zo beoogde de commissie met een set van regels op de markt consument te stimuleren om over de grens te laten doen kopen. Dit apart tegenover het gegeven terwijl Europeanen gemakkelijk kopen in Amerika, waarmee het verschil in wetgeving een stuk groter is dan tussen twee lidstaten.

Lees verder het stuk van prof. mr. Loos. zie hier

TheLD schreef:Ik vraag mij af waarom Nederland deze keuze heeft gemaakt in haar wetgeving en andere landen niet.
Dat heeft met het verleden en heden te maken. Nederland heeft altijd een flexibele termijn gehad die van regelend recht was. Engeland heeft gekozen voor een vervaltermijn van zes jaar. Andere voor een langere omgekeerde bewijslast of langere tijd om te klagen of dat de verkoper het product binnen twee a vier weken herstel moet hebben. De richtlijnen van de afgelopen zeven jaar hadden een minimumharmonisatie karakter. En niet voor niets. En daar is gebruik van gemaakt.

http://blog.iusmentis.com/2008/11/07/he ... -gastpost/
http://blog.iusmentis.com/2008/10/19/eu ... -gastpost/

Re: Garantie Paradigit Wageningen

Geplaatst: 05 jan 2012 23:33
door TheLD
Thx alfa voor de url's, maar dan is mijn andere punt zo gek nog niet zoals Engelfriet aangeeft. Het kat en muis spelletje na de 6 maanden dan wel de verleende garantie door de verkoper.

"Echter zal het wel lastig zijn om de bewijslast rond te krijgen: U moet dan natuurlijk wel kunnen bewijzen dat het product reeds ondeugdelijk was ten tijden dat het afgeleverd werd. En dat is niet bepaald een gemakkelijke opgave na zo veel jaar. Portugal heeft daarom gekozen om op een ander vlak verder te gaan dan de richtlijn vereist. Koopt u producten uit Portugal dan heeft de verkoper te maken met een gedwongen omgekeerde bewijslast van twee jaar. Dat is anderhalf jaar meer dan de richtlijn vereist van de lidstaten."

http://blog.iusmentis.com/2008/11/07/he ... -gastpost/

Re: Garantie Paradigit Wageningen

Geplaatst: 05 jan 2012 23:43
door adSolvendum
TheLD schreef:U moet dan natuurlijk wel kunnen bewijzen dat het product reeds ondeugdelijk was ten tijden dat het afgeleverd werd.
Dit betreft m.i. een misvatting van Alex de Kruijff. Ik zie nergens aanwijzingen dat de bewijslast strekt tot aantonen dat het gekochte reeds bij het afleveren ondeugdelijk was.
Dit doet echter niets af aan het probleem wat de bewijslast kan en meestal zal voorstellen.
Evenwel vraag ik me af of een (veel) langere periode van omgekeerde bewijslast wenselijk is, of dit dan nog beantwoord aan de redelijkheid en billijkheid.

Re: Garantie Paradigit Wageningen

Geplaatst: 05 jan 2012 23:43
door BBCS
Consumenten hebben via de Richtlijn 1999/44/EG over de garantie van consumptiegoederen van Europa het wettelijke recht gekregen om twee jaar na de aankoop kosteloos herstel of vervanging van de winkelier te eisen.
bron: http://blog.iusmentis.com/2008/11/07/he ... -gastpost/
En weer wordt hier aan misleiding gedaan! Grrr :twisted:

Terwijl de Europese Richtlijn toch anders spreekt:
Artikel 3
Rechten van de consument
1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de aflevering van de goederen.
Artikel 5
Termijnen
1. De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.
bron: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 44:NL:HTML

Er staat heel duidelijk:
De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen.
Dus als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten. Dat is de conformiteitsbeginsel en wordt ook wel eens wettelijke garantie genoemd.

De verkopende partij is niet aansprakelijk voor ieder gebrek aan het product, maar aan ieder gebrek aan de overeenkomst.

Overeenkomst en product zijn niet hetzelfde.
Een product die kapot is, wilt niet automatisch zeggen dat er een gebrek aan de overeenkomst is.

Als een product kapot gaat, dient er naar de koopovereenkomst gekeken te worden. Dus had het product de eigenschappen welke het volgens de koopovereenkomst had moeten bezitten en is het product wel volgens de koopovereenkomst geleverd? Was het product ten tijde van de aankoop defect en was het defect ten tijde van aankoop kenbaar of redelijkerwijs kenbaar? Heeft de verkopende partij en zijn voorverkopers bepaalde gebreken voor een bepaalde periode uitgesloten? Zo ja, welke rechten kennen de verkopende partij en zijn voorverkopers de consument toe? (wetboek 7)

Vaak wordt de verwachting van de consument achteraf na de koop toegekent, maar dat kan nooit. De overeenkomst verhindert dat. De koper dient immers voor de koop al zijn wensen, eisen en verwachting aan de verkopende partij mede te delen en de consument kan daar nooit of te nimmer na de koop op terugkomen. De verkopende partij ook niet.

Vaak wordt wel de verwachting van de consument na de koop aan de non-conformiteit toegekend om op die manier voor te zorgen dat de consument gemakkelijker kosteloze reparatie of vervanging kan eisen. Dat kan nooit.
Het is niet: non-conform de verwachting van de consument. Het is: non-conform de koopovereenkomst. Non-conform en overeenkomst zijn met elkaar verbonden. Non-conform betekent: niet volgens de overeenkomst. En de overeenkomst is in geval van koop de koopovereenkomst die tussen de koper en verkoper is afgesloten.

Re: Garantie Paradigit Wageningen

Geplaatst: 05 jan 2012 23:55
door adSolvendum
U geeft wederom meerdere zaken gewicht welke volledig irrelevant zijn, laat weer dingen weg welke wel relevant zijn, en legt bepalingen weer verkeerd uit, garantie-Pipo.
U begint gewoon weer van voor af aan.

Ik zal me beperken tot het volgende:
Iedereen mag eisen wat ie wil.
Of een beroep op non-conformiteit gegrond is wordt beoordeeld adhv. de wetgeving, niet adhv. uw invulling daarvan.
Ultiem doet daar dan een rechter uitspraak over, niet u.

Re: Garantie Paradigit Wageningen

Geplaatst: 06 jan 2012 00:23
door alfatrion
adSolvendum schreef:Dit betreft m.i. een misvatting van Alex de Kruijff. Ik zie nergens aanwijzingen dat de bewijslast strekt tot aantonen dat het gekochte reeds bij het afleveren ondeugdelijk was.
Dat hangt af van je definitie van ondeugdelijk. Als je het gelijk stelt met non-conform ex 7:17 BW -wat hier vast gebeurt zal zij- dan kun je daar heel goed verborgen gebreken onder verstaan. Dus ondanks dat het product een jaar lang prima te gebruiken is, kan het toch ondeugdelijk zijn, simpelweg omdat het met een verborgen gebrek is geleverd heeft waardoor het sneller slijt.

De dure jas die na een jaar een slijtage plek vertoonde is daar m.i. een goed voorbeeld van. Deze beantwoordde tijdens de koop al niet aan de overeenkomst, omdat het toen niet de kwaliteit bood die de koper er van mocht verwachten.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 2&t=108212

Re: Garantie Paradigit Wageningen

Geplaatst: 06 jan 2012 01:36
door adSolvendum
alfatrion schreef:
adSolvendum schreef:Dit betreft m.i. een misvatting van Alex de Kruijff. Ik zie nergens aanwijzingen dat de bewijslast strekt tot aantonen dat het gekochte reeds bij het afleveren ondeugdelijk was.
Dat hangt af van je definitie van ondeugdelijk. Als je het gelijk stelt met non-conform ex 7:17 BW -wat hier vast gebeurt zal zij- dan kun je daar heel goed verborgen gebreken onder verstaan. Dus ondanks dat het product een jaar lang prima te gebruiken is, kan het toch ondeugdelijk zijn, simpelweg omdat het met een verborgen gebrek is geleverd heeft waardoor het sneller slijt.

De dure jas die na een jaar een slijtage plek vertoonde is daar m.i. een goed voorbeeld van. Deze beantwoordde tijdens de koop al niet aan de overeenkomst, omdat het toen niet de kwaliteit bood die de koper er van mocht verwachten.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 2&t=108212
Dit geeft echter niet de noodzaak tot bewijs van ondeugdelijkheid op het moment van leveren, nu dit in zijn algemeenheid door Alex is aangedragen, i.e. in ieder geval van non-conformiteit, na de periode van omgekeerde bewijslast, dient aangetoond te worden dat de reden voor de non-conformiteit, in deze benoemd als ondeugdelijkheid, reeds bestaond ten tijde van aflevering.
Ik zie nog steeds nergens aanwijzingen dat dit daadwerkelijk zo is.
Het zou ook niet logisch zijn, een defect wat 5 maanden na levering ontstaat, en zich 9 maanden na levering manifesteert, kan nimmer non-conformiteit daarstellen in deze gedachtengang, ook al is het voorgaande aan te tonen, er kan niet bewezen worden dat het defect reeds bij levering bestond, enkel 5 maanden na levering.
Dit lijkt mij onwenselijk.

Re: Garantie Paradigit Wageningen

Geplaatst: 06 jan 2012 03:12
door alfatrion
Kun je dan eens één voorbeeld gegeven van een non-conformiteit die niet aanwezig was ten tijden van de aflevering, dus ook niet als verborgen gebrek, maar welke de verkoper toch aangerekend kan worden?

Het lijkt dat als een gebrek in een product wordt gebracht na de koop, dat dit dan voor rekening komt voor de koper. Te denken valt aan het laten vallen van een mobieltje vijf maanden na de koop, waardoor er een haarscheurtje ontstaat en negen maanden er voor zorgt dat het klepje afbreekt. Waarom zou dit voor rekening van de verkoper moeten komen?

Re: Garantie Paradigit Wageningen

Geplaatst: 06 jan 2012 14:18
door adSolvendum
alfatrion schreef:Kun je dan eens één voorbeeld gegeven van een non-conformiteit die niet aanwezig was ten tijden van de aflevering, dus ook niet als verborgen gebrek, maar welke de verkoper toch aangerekend kan worden?
Een leuke benaderingswijze, evenwel leidt dit tot een onmogelijke bewijslast. Wanneer bewijs dat het gebrek reeds bij verkoop bestond noodzakelijk is, kan een verkoper simpelweg stellen 'is niet zo', en heeft de koper een probleem.
Ik zie overigens niet in hoe gevraagde voorbeelden validiteit aan de stelling kunnen schenken van Alex, noch zie ik in waarom ik de stelling van Alex zou moeten verdedigen, nu ik toch beargumenteerd heb aangegeven wat er aan schort.
Hoe dan ook, terugvoeren naar het moment van levering betreft een vermoeden, zoals de wetgever zelf ook heeft ingezien bij implementatie van het wettelijk vermoeden in 7:18 lid 2 BW. Bewijs onmogelijk. Geeft u dan eens een voorbeeld waar een defect optreedt naar keuze op een moment naar keuze minimaal 8 maanden na aflevering bij een zaak naar keuze, waarbij het mogelijk is bestaan van dit defect reeds bij aankoop te bewijzen, zonder dat dit bewijs het uiten van een vermoeden betreft?
alfatrion schreef:Het lijkt dat als een gebrek in een product wordt gebracht na de koop, dat dit dan voor rekening komt voor de koper. Te denken valt aan het laten vallen van een mobieltje vijf maanden na de koop, waardoor er een haarscheurtje ontstaat en negen maanden er voor zorgt dat het klepje afbreekt. Waarom zou dit voor rekening van de verkoper moeten komen?
Koper zal moeten bewijzen dat het mobieltje in casu normaal gebruikt is, laten vallen zal daar moeilijk onder te scharen zijn. De stelling 'ik heb niets raars met het mobieltje gedaan' kan simpel weerlegd worden met 'hiet ziet er naar uit dat de schade is ontstaan door vallen'.
De bewijslast ziet in een dergelijk geval op het gestelde gegeven dat het mankement niet kan zijn opgetreden door gebruik wat door de koper als normaal beschouwd mag worden. Niet dat het mankement, in potentie zo u wilt, reeds bij aflevering bestond. Dit is immers nog meer onmogelijk als de bewijslast welke wel bestaat.

Het vermoeden rijst dat het stukje op de blog van Arnoud van uw hand is.
Wellicht is aanpassen een optie wanneer dit zo is?

Re: Garantie Paradigit Wageningen

Geplaatst: 06 jan 2012 15:00
door alfatrion
adSolvendum schreef:
alfatrion schreef:Kun je dan eens één voorbeeld gegeven van een non-conformiteit die niet aanwezig was ten tijden van de aflevering, dus ook niet als verborgen gebrek, maar welke de verkoper toch aangerekend kan worden?
Ik zie overigens niet in hoe gevraagde voorbeelden validiteit aan de stelling kunnen schenken van Alex, noch zie ik in waarom ik de stelling van Alex zou moeten verdedigen, nu ik toch beargumenteerd heb aangegeven wat er aan schort.
Ik vraag je naar één voorbeeld die de stelling van Alex ontkracht. Als er iets mis is met die stelling dan moet er toch wel één voorbeeld te vinden zijn, waarmee dit geïllustreerd kan worden? Als de stelling klopt, dan is dat voorbeeld er niet. En voorbeelden die niet bestaan kunnen niet gegeven worden.
adSolvendum schreef:Hoe dan ook, terugvoeren naar het moment van levering betreft een vermoeden, zoals de wetgever zelf ook heeft ingezien bij implementatie van het wettelijk vermoeden in 7:18 lid 2 BW.
In de MvT heeft de wetgever aangegeven dat met dit artikel de koper tegemoet wordt gekomen met zijn bewijslast. Als de koper niet moet bewijzen dat de zaak aflevering niet aan de overeenkomst, waarom gebruik de wetgever die woorden hier dan?
adSolvendum schreef:Geeft u dan eens een voorbeeld waar een defect optreedt naar keuze op een moment naar keuze minimaal 8 maanden na aflevering bij een zaak naar keuze, waarbij het mogelijk is bestaan van dit defect reeds bij aankoop te bewijzen, zonder dat dit bewijs het uiten van een vermoeden betreft?
BBCS is van het keiharde bewijs. Hier volstaat het aannemelijk maken. De jas waar ik eerder naar verwees vind ik wel een goed voorbeeld. Dure jas gekocht, een jaar later zit er een slijtage plek. De kwaliteit van de jas kan onderzocht worden.
adSolvendum schreef:
alfatrion schreef:Het lijkt dat als een gebrek in een product wordt gebracht na de koop, dat dit dan voor rekening komt voor de koper. Te denken valt aan het laten vallen van een mobieltje vijf maanden na de koop, waardoor er een haarscheurtje ontstaat en negen maanden er voor zorgt dat het klepje afbreekt. Waarom zou dit voor rekening van de verkoper moeten komen?
Koper zal moeten bewijzen dat het mobieltje in casu normaal gebruikt is, laten vallen zal daar moeilijk onder te scharen zijn.
Nee, de koper moet bewijzen dat het product non-conform ex 7:17 BW is. Dat is toch net even iets anders.
adSolvendum schreef:De stelling 'ik heb niets raars met het mobieltje gedaan' kan simpel weerlegd worden met 'hiet ziet er naar uit dat de schade is ontstaan door vallen'.
De bewijslast ziet in een dergelijk geval op het gestelde gegeven dat het mankement niet kan zijn opgetreden door gebruik wat door de koper als normaal beschouwd mag worden.
Zeg dat de koper kan bewijzen dat het mobieltje niet abnormaal gebruikt is en dat dit mankement niet door normaal gebruik kan zijn veroorzaakt, dan heeft hij bewezen dat er een verborgen conformiteitsgebrek aanwezig was ten tijden van de koop. Namelijk dat het product niet de kwaliteit bezit die de koper er van mag verwachten. Het is onlogisch om te stellen dat het product op het moment van aflevering wel de kwaliteit had die koper mocht verwachten, maar acht maanden later op eens niet meer. Dan kom je in situaties terecht die buiten de invloedssfeer van de verkoper liggen.
adSolvendum schreef:Het vermoeden rijst dat het stukje op de blog van Arnoud van uw hand is.
Wellicht is aanpassen een optie wanneer dit zo is?
ALS ik de auteur ben, dan zul je mij eerst moeten overtuigen. Tot op heden heb ik nog niet eens één voorbeeld gezien waarmee concreet aangegeven is dat het niet klopt.

Re: Garantie Paradigit Wageningen

Geplaatst: 06 jan 2012 22:09
door adSolvendum
alfatrion schreef:Ik vraag je naar één voorbeeld die de stelling van Alex ontkracht. Als er iets mis is met die stelling dan moet er toch wel één voorbeeld te vinden zijn, waarmee dit geïllustreerd kan worden? Als de stelling klopt, dan is dat voorbeeld er niet. En voorbeelden die niet bestaan kunnen niet gegeven worden.
Maar zo werkt het toch niet? Diegene die stelt dient toch te beargumenteren en onderbouwen wanneer weerlegd? Dus geef dan een voorbeeld waaraan de stelling validiteit kan ontlenen, nu u daar kennelijk belang bij heeft. Anders betreft het maar een ononderbouwde stelling, en roepen 'het is waar omdat er geen voorbeelden gegeven worden die het tegendeel aantonen' is niets meer dan een drogreden.
Daarbij heb ik u reeds een voorbeeld verstrekt:
adSolvendum schreef:Het zou ook niet logisch zijn, een defect wat 5 maanden na levering ontstaat, en zich 9 maanden na levering manifesteert, kan nimmer non-conformiteit daarstellen in deze gedachtengang, ook al is het voorgaande aan te tonen, er kan niet bewezen worden dat het defect reeds bij levering bestond, enkel 5 maanden na levering.
Dit lijkt mij onwenselijk.
Bewijs dat het defect bestaat is voldoende, het is dan aan de rechter, alle andere feiten en omstandigheden in overweging nemende, dit te vertalen naar het rechterlijk vermoeden dat dit gebrek reeds bij levering bestond, ofwel die waarde aan het aangeboden bewijs toekennen.
Zolang als u echter uitgangspunten hanteert welke berusten op de aanname dat de wetgever heeft bedoeld dat een beroep op non-confmiteit enkel toewijsbaar is wanneer bewezen is dat het gebrek reeds bij aflevering bestond, valt natuurlijk iedere argumentatie te weerleggen.

U haalt de MvT aan, wat u aanhaalt betreft echter het wettelijk vermoeden gedurende de eerste 6 maanden na aflevering:
Tweede Kamer, vergaderjaar 2000–2001, 27 809, nr. 3, pag. 18 schreef:Artikel 5 lid 3 van de
richtlijn vereist dat in geval van een consumentenkoop de koper in zijn
mogelijke bewijsnood tegemoet wordt gekomen. Met het nieuw voorgestelde
artikel 18 lid 2 wordt hieraan uitvoering gegeven. Het bepaalt dat bij
een consumentenkoop vermoed wordt dat de zaak bij aflevering niet aan
de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene
zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart,
tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen
verzetten. Met dit wettelijk vermoeden moet de koper stellen, en bij
voldoende gemotiveerde betwisting bewijzen
, dat de zaak afwijkt van het
overeengekomene en dat deze afwijking zich binnen een termijn van zes
maanden na aflevering heeft geopenbaard. Daaruit moet dan door de
rechter worden afgeleid dat de zaak reeds bij aflevering niet aan de overeenkomst
heeft beantwoord.
Het is dan aan de verkoper om te stellen en,
zo nodig, te bewijzen dat de zaak bij aflevering wel aan de overeenkomst
heeft beantwoord.
Waarom bent u van mening dat de opmerkingen betreffende 7:18 lid 2 BW betrokken kunnen worden op hetgeen wat buiten 7:18 lid 2 BW valt? U zoekt nu lijkt het naar randverschijnselen welke de stelling van Alex en u ogenschijnlijk validiteit verschaffen. Maar gebeurt dit ook?
Zo u wilt, de MvT. Zoals in de MvT, mbt. optredende non-conformiteit binnen 6 maanden na aflevering, aangegeven, dient de koper bij voldoende gemotiveerde betwisting ook te bewijzen dat de zaak afwijkt van het overeengekomene en dat deze afwijking zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering heeft geopenbaard. Niet dat de zaak reeds bij aflevering afweek van het overeengekomene, dit is dan immers aan de rechter, ik citeer nog maar eens: daaruit moet dan door de rechter worden afgeleid dat de zaak reeds bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord. Zoals bij alle rechterlijke vermoedens, en elk bewijs, ligt tegenbewijs open.
Nu u kruisbestuiving tussen veschillende bewijs-situaties wel ziet zitten naar ik begrijp, dient het bovenstaande u dan toch aan te spreken.
Het opgeworpen argument betreft i.i.g. niets waarmee de juistheid van de stelling van Alex en u wordt aangetoond, althans naar mijn bescheten mening.
alfatrion schreef:Nee, de koper moet bewijzen dat het product non-conform ex 7:17 BW is. Dat is toch net even iets anders.
Ik ga er van uit dat 'uit het een volgt het ander' niet onbekend is aan u, en dat u in staat bent door te schakelen naar wat uiteindelijk van belang is, eventuele tussenstappen daarbij overslaand. Deze opmerking overtuigt mij niet van het tegendeel. Het laat mij in de context van het gehele bericht en de discussie waarin geplaatst, aangevuld met het belang wat ik vermoed aanwezig te zijn, eerder onwil zien. Onwil is niet nodig, dit is geen aanval, maar ter discussie stellen van.

Overigens geeft u nu zelf aan wat ik ook weergeef.
adSolvendum schreef:Hoe dan ook, terugvoeren naar het moment van levering betreft een vermoeden
alfatrion schreef:Hier volstaat het aannemelijk maken.
Hoe laat uw 'aannemelijk maken' zich verenigen met:
Alex de Kruijff schreef:U moet dan natuurlijk wel kunnen bewijzen dat het product reeds ondeugdelijk was ten tijden dat het afgeleverd werd.
Hoe komt u er bij dat aan het woord 'bewijzen' als gebezigd door Alex nu plotsklaps de betekenis 'aannemelijk maken' toegekend dient te worden? Waarom staat er dan niet 'aannemelijk maken', ipv. 'bewijzen'?
Daarbij, waarom ziet u juist in deze context bewijs gelijk aan aannemelijk maken, onderbouw dat eens? Ik zie geen aanknopingspunten voor het gestelde feit dat bewezen dient te worden dat een non-conforme zaak reeds bij aflevering het gebrek bezat wat de non-conformiteit daarstelt, laat staan dat ik aanknopingspunten zie dat deze bewijslast in dat geval dan is afgezwakt naar 'aannemelijk maken'.
Uiteraard kunt u nu het argument bezigen dat door het bewijs te leveren als genoemd in bovenstaand citaat uit de MvT het voor de rechter aannemelijk is gemaakt dat etc., zeg maar geruisloos overstappen op mijn zienswijze, maar dat behelst de stellingname van Alex en u niet, die behelst bewijs, niet aannemelijk maken. Dit zou dan toch tot wijziging van de stellingname nopen.
alfatrion schreef:Zeg dat de koper kan bewijzen dat het mobieltje niet abnormaal gebruikt is en dat dit mankement niet door normaal gebruik kan zijn veroorzaakt, dan heeft hij bewezen dat er een verborgen conformiteitsgebrek aanwezig was ten tijden van de koop. Namelijk dat het product niet de kwaliteit bezit die de koper er van mag verwachten. Het is onlogisch om te stellen dat het product op het moment van aflevering wel de kwaliteit had die koper mocht verwachten, maar acht maanden later op eens niet meer. Dan kom je in situaties terecht die buiten de invloedssfeer van de verkoper liggen.
Weer terug naar bewijzen, uitgangspunt is dus dat u hier bewijzen bedoelt, niet aannemelijk maken.
Het is overigens absoluut niet onlogisch dat de verwachtingen welk een koper gedurende de tijd aan het gekochte mag hebben wijzigen, zaken kunnen bijvoorbeeld aan slijtage onderhevig zijn. Wanneer koper bij de koop nog de verwachting mag koesteren dat het gekochte voorlopig probleemloos blijft functioneren, mag hij dat na 5 jaar wellicht niet meer, of in mindere mate, verwachten.
Zo zijn er ook zaken waarbij het omslagpunt van de verwachtingen abrupt komt.
Een overkoepelende verwachting zo u wilt.
Uw bestempeling als onlogisch loopt mank zonder nuance, het is namelijk niet absoluut onlogisch te stellen dat een product op enig moment in de tijd niet meer aan de verwachtingen kan voldoen welke de koper had bij aangaan van de koop.
Maar goed, het aangedragen bewezene, nl. dat het product reeds op het moment van afleveren een gebrek bezat wat non-conformiteit in een later stadium daarstelde, heeft geen enkel belang. U draagt het zelf aan, dit is slechts een gevolgtrekking voortkomend uit bewijs van enkel normaal gebruik, en bewijs van enkel bij abnormaal gebruik op kunnen treden van een mankement. Een conclusie kan geen zelfstandig bewijs voorstellen, ook al volgt uit uw voorbeeld de wetten van de logica volgend dat dit daarmee dan ook bewezen is, het is dan ook een hierop toegesneden voorbeeld.
De conclusie dat het op grond van de aangedragen bewijzen tevens als bewezen wordt geacht te zijn dat de non-conformiteit reeds bestond ten tijde van de aflevering is een bijzonder fraaie, zal niet misstaan in de conclusie van een rechter, maar houdt m.i. nog geen bewijslast op zich in aangaande het bestaan van de non-conformiteit ten tijde van aflevering, of elk ander moment wat afwijkt van het moment van ontdekken. Dit moment van ontdekken is namelijk m.i. voldoende, gegeven dan die overige feiten en omstandigheden dit dit als voldoende bestempelen rechtvaardigen, het verstrijken van tijd is inherent aan het conformiteitsbeginsel, een bewijslast met terugwerkende kracht derhalve niet opportuun. Dit zou de bewijsvoering voor de consument aanzienlijk verzwaren zoniet onmogelijk maken t.o.v. mijn zienswijze, terwijl dit, ook volgens u lijkt het, onwenselijk is.
Voor wat de invloedssfeer van de verkoper betreft, alles wat na bezitsverschaffing van het verkochte aan de koper plaats vindt, en alles wat voor bezitsverschaffing door verkopers voorloper aan de verkoper plaats vindt, valt buiten de invloedssfeer van de verkoper. Enkel wanneer verkoper ook fabrikant is, kan deze invloed uitoefenen op zijn product voor verkoop aan de koper. Ziedaar de kern van BBCS's cognitieve dissonantie. Hoe dan ook, genoemde invloedssfeer geniet geen enkel juridisch belang binnen het conformiteitsbeginsel.


Om nu een ellenlange discussie te voorkomen welke voorbij het ter discussie gebrachte gaat:
Ik zal er maar vooruit komen, in de doctrine wordt op diverse plaatsen, o.m. door mr. Asser, net als door Alex en u, gesteld dat bewezen moet worden dat het gekochte reeds bij aankoop non-conform was. Het waarom hiervan wordt echter nergens beargumenteerd, ook niet in antwoord op kamervragen, niet in de MvT, niet in de parlementaire geschiedenis. In de doctrine wordt nergens aan het waarom gerefereerd.
Althans, ik heb het niet kunnen vinden.
Dus, bij deze hebben u en Alex gelijk, evenwel heb ik reeds meegemaakt dat er rechters bestaan die mijn zienswijze delen in deze, strikt vasthouden aan die bewijslast in de tijd levert nogal eens bewijsnood op welke als onredelijk wordt ervaren in het licht bezien van de overige feiten en omstandigheden, ofwel samengevat die aanemelijkheid speelt bij de praktische invulling wel degelijk een rol.

Re: Garantie Paradigit Wageningen

Geplaatst: 06 jan 2012 23:55
door aardjee
Het valt me zo op dat de juristen hier op het forum zo duidelijk willen laten blijken dat ze jurist zijn. Waarbij enkele zich vaak beroepen op de wet en de wetsartikelen, echter is niet de jurisprudentie veel belangrijker? De waarheid op basis van wetsartikelen bestaat dus niet, wel de eigen interpretatie.

Re: Garantie Paradigit Wageningen

Geplaatst: 07 jan 2012 00:01
door Jolijn
Waar is de jurisprudentie op gebaseerd?

Re: Garantie Paradigit Wageningen

Geplaatst: 07 jan 2012 00:03
door adSolvendum
Ondermeer hierop:
adSolvendum schreef:de praktische invulling

Re: Garantie Paradigit Wageningen

Geplaatst: 07 jan 2012 00:04
door aardjee
Ja en wat is jurisprudentie interpreteren van de wetgeving. Als alles zo zwart wit was, hadden we ook geen juristen nodig.

Re: Garantie Paradigit Wageningen

Geplaatst: 07 jan 2012 00:04
door Jolijn
adSolvendum schreef:Hierop:
adSolvendum schreef:de praktische invulling
Van de wetsartikelen.

Re: Garantie Paradigit Wageningen

Geplaatst: 07 jan 2012 00:07
door Jolijn
aardjee schreef:Ja en wat is jurisprudentie interpreteren van de wetgeving. Als alles zo zwart wit was, hadden we ook geen juristen nodig.
De juristen hier verschillen toch (ook wel)eens van (op wetsartikelen en jurisprudentie-waarna ze ook verwijzen- gebaseerde) mening?