LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DSB compensatie regeling

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
persian
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2012 23:42

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door persian »

in totaal heb ik

eerste hypotheek €168300,-

tweede Hypotheek €33800,- (lening)

samen € 202100,-

Terwijl ik maar €164000,- mocht lenen.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door gtp »

Sorry maar je was gewaarschuwd dat het niet verantwoord is/was om te gaan kopen met met een extra financieering voor het krediet. Maar mijn vraag nu is, waarom verwacht je nu compensatie op welke grond? De rente op de 2de hypotheek is nog zo gek niet.

persian
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2012 23:42

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door persian »

Ik verwacht compensatie omdat ze mij een te hoge hypotheek hebben aangesmeerd terwijl dat ongeoorloofd was.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door gtp »

U wilde dat dus niet? Waarom dan wel gedaan? Hebben ze u gedwongen? Of was het zo U wilde perse dat huis kopen? Ter verduideling ik ben/was geen suporter van DSB zeker niet met de door hen gebruikte formule.Maar ik mag wel verwachten dat aspirant kopers verder kijken dan hun neus lang is en zeker als het gaat om zoeen belangrijke beslissing die je voor jaaaaaren aangaat.

persian
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2012 23:42

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door persian »

Ja dat is inderdaad fout van mij geweest om niet verder te kijken dan mijn neus lang is.
zij hadden mij beter moeten informeren over hoe het in elkaar zat.

maar dat hebben ze niet gedaan.

Chris G
Berichten: 911
Lid geworden op: 21 aug 2003 14:13

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door Chris G »

'Scheringa veroorzaakte ondergang DSB zelf'

AMSTERDAM (AFN) - DSB-oprichter Dirk Scheringa heeft de ondergang van zijn eigen imperium, waartoe ook DSB Bank behoorde, grotendeels zelf veroorzaakt. Dat blijkt uit een onderzoek waarvan de curatoren van DSB de resultaten dinsdag hebben gepresenteerd.

DSB ging volgens de curatoren ten onder aan een gebrek aan kennis en inzicht bij het bestuur en onvoldoende toezicht van zowel De Nederlandsche Bank (DNB) als de eigen raad van commissarissen. Ook stellen zij vast dat Scheringa feitelijk alleen de dienst uitmaakte bij DSB Bank en moederbedrijf DSB Beheer.

Scheringa drukte veelal zijn zin door, en was doof voor waarschuwingen van financieel beter onderlegde medebestuurders over de penibele financiële situatie waarin het bedrijf vanaf 2007 verkeerde. Hij hield zich vooral bezig met zijn eigen hobby's, kunst en sport, waar hij geld in stak ,,zonder realistische financiële planning''.

Zorgplicht

De zorgplicht aan klanten en de naleving van bankenregels werden ondergeschikt gemaakt aan de commercie. Dat ondermijnde het vertrouwen in DSB en leidde in het najaar van 2009 tot negatieve publiciteit en een run op de bank. Hoewel die bankrun het faillissement van DSB inleidde, zien de curatoren die niet als een oorzaak.

De curatoren bespreken hun rapport nog met de schuldeisers en met de rechter-commissaris. Aan de hand daarvan wordt bepaald of er schadeclaims mogelijk zijn tegen oud-bestuurders.

De onafhankelijke commissie-Scheltema boog zich eerder al over de ondergang van DSB. In dat rapport werden vooral harde noten gekraakt over het falende toezicht van DNB.

© 1996-2012 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V., Amsterdam.

DSB_wachtende
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 aug 2012 15:44

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door DSB_wachtende »

All,

Ik wacht al sinds september 2011 op uitsluitsel of ik wel of niet in aanmerking kom voor compensatie.

In de tussentijd heb ik gelukkig wel een groot deel van mijn leningen bij de DSB afgelost.

Er staat nu nog een restschuld van om en nabij de 4000 euro open.

Heeft iemand enig idee wat de gemiddelde doorlooptijd is?

Of moet ik gewoon nog even geduld hebben?

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door Piet »

Op de website www.dsbcompensatie.nl en met name hier :
https://www.dsbcompensatie.nl/nieuws.aspx wordt regelmatig een update geplaatst over de voortgang m.b.t. de compensatieregeling.

Groeten,
Piet

mmichel
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mar 2009 20:21

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door mmichel »

persian schreef:Gedupeerde DSB,

Ik heb pas sinds december 2008 een eerste en een 2de hypotheek.

Er zal dus geen geld op mijn rekening worden gestort maar eerder van de 2de hypotheek worden afgehaald.
Nu snap ik wat je bedoelde in de vorige bericht.
Dit kan zo maanden zoniet jaren gaan duren.

Wat je ook aangeeft over 19% is dat alleen bij als je geld van hun krijgt of ook als je een schuld hebt?

Ik ben in ieder geval blij als mijn hypotheek schuld minder wordt dan hoef ik ook minder rente te betalen.

Wat zij bij mij gedaan hebben is dat ze 5 keer mijn salaris betaald hebben, overkreditering dus. ipv 4 keer. Ik geloof dat 4 keer de norm is toch?

ipv 164000 hebben ze me 205000 gegeven en daar betaal ik nu veel rente over.

ben benieuwd wat ik terug kan verwachten.
In 2008? En vervolgens een ander de schuld geven want ja, ZIJ hebben over-gecrediteerd. En ik EIS een compensatie.

Ik hoef niet na te denken, en ander doet dat en die mag dan ook gelijk alles betalen! Ik heb alleen een huis gekocht en een (veel te hoge) schuld als tweede hypotheek genomen. Ja dat was wel makkelijk de omzetting van de lopende schulden!
En dat is allemaal de schuld van een ander, want immers ik hoef geen verstand te hebben, alleen een handtekening te zetten en te mauwen wanneer het fout loopt


Mag hopen dat ze je afwijzen en je gewoon de hele handel moet betalen!

Hannes57
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2012 18:45

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door Hannes57 »

Curatoren worden steenrijk van ons geld!
http://www.rtl.nl/components/financien/ ... atoren.xml

riddert
Berichten: 2145
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door riddert »

Eindelijk eens een positief bericht.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door megatron29 »

Wat nu? DSB compensatie vroeg aan mij om de inkomsten etc over het jaar 2003 aan te vragen en op te sturen. Helaas heeft mijn werkgever en de belastingdienst deze gegevens niet meer. Wat kan ik van DSB nu verwachten?
Deze compensatie is om te kijken of ik niet toendertijd overkredieteerd ben geweest.

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door Piet »

Veel informatie over de compensatieregeling is te lezen op de website http://www.dsbcompensatie.nl
Hier staat bij Vraag en antwoord o.a. :

V: Wat is een "ABS-formulier Definitieve Aanslag"?
A: Een "ABS-formulier Definitieve Aanslag" is de naam voor een uitdraai van de definitieve aanslag uit het Aanslag Belastingen Systeem van de Belastingdienst. Op dit formulier staan alle noodzakelijke gegevens die we nodig hebben om een berekening voor de compensatie overkreditering te maken. Als voorbeeld onderstaand drie voorbeelden van een "ABS-formulier Definitieve Aanslag". De gegevens op de voorbeelden hebben wij onleesbaar gemaakt.
https://www.dsbcompensatie.nl/Media/Def ... /ABS_I.pdf
https://www.dsbcompensatie.nl/Media/Def ... ABS_II.pdf
https://www.dsbcompensatie.nl/Media/Def ... BS_III.pdf
V: Wat te doen als ik geen bankafschriften meer heb die jullie vragen en ik deze ook niet bij de bank meer kan opvragen?
A: Het is aan u om aan te tonen dat u destijds financieringslasten had en hoe hoog die lasten zijn geweest. U dient dit aan te tonen door middel van de gevraagde bankafschriften. Als deze bankafschriften niet meer zijn aan te tonen, kunt u proberen dit op andere wijze aan te tonen.

U kunt een kopie van uw kredietovereenkomst en de oudste bankafschriften die u heeft (waaruit de financieringslasten blijken) aantonen. Op basis hiervan gaan wij beoordelen of hieruit ook de lasten kunnen worden afgeleid, die benodigd zijn voor de berekening.

Groeten,
Piet

Drejur
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2013 21:33

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door Drejur »

Zijn er nog mensen welke ook meenden overgekrediteerd te zijn door DSB? Voorts een compensatieregeling hebben aangevraagd en ontvangen waarin geconcluncludeerd wordt dat dit niet het geval is? Nb. de onderbouwing en berekening waarom het bedrag van overkreditering 0.00 euro is wordt niet vrijgegeven door DSBCOMPENSATIE.......Men verwijst naar de GHF code (een PDF file op de website) en je moet het zelf maar berekenen.
Graag hoor ik of je/jullie ook iets soortgelijks als hierboven hebben meegemaakt en wat jullie me voorts adviseren.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door megatron29 »

Ik heb tot op heden nog geen bericht ontvangen van de curatoren of ik gecompenseerd word of niet. Iemand anders ook nog aan het wachten?

Bullies
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2013 15:58

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door Bullies »

Ook wij wachten op bericht van DSB, zouden uiterlijk binnen 3 maanden iets van hun horen... maar helaas.
Na het lezen van de gesprekken hier verwacht ik er niet veel van,dan valt het altijd mee.. maar weet wel dat we deze week gaan bellen. Wil graag nu meer weten, er hangen toch een aantal dingen vanaf hier.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door megatron29 »

Ik ga deze week ook eens contact opnemen met de DSB.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door megatron29 »

Net contact opgenomen met DSB compensatie. Ik heb gevraagd wat de status was van mijn aanvraag. Ten eerste zeggen dat de medewerker vriendelijk en behulpzaam was.

Status was nog niet in behandeling aangezien ze nog aan het wachten waren op mijn IB 60 inkomsten verklaring van 2003. Die kon ik niet meer opvragen omdat ik voor dat jaar geen aangifte heb gedaan volgens de belastingdienst. Dus ik heb hiervan een verklaring opgestuurd vorig jaar al.
Hierdoor is mijn aanvraag blijven liggen omdat ze perse de gegevens van 2003 willen hebben. Mijn werkgever heeft die gegevens niet meer en de belastingdienst ook niet. En ik heb helaas die jaaropgave van dat jaar niet meer. Ik heb dit aan de medewerker doorgegeven echter die wil gewoon de gegevens hebben van 2003. Duidelijk gemaakt dat ik ze niet (echt) niet kan opvragen.

Dus belastingdienst maar weer gebelt of het toch niet mogelijk was blabla. Gaat de belasting me maar weer een verklaring opsturen dat er voor 2003 geen IB60 kan worden opgevraagd. Als ik dat heb stuur ik dit weer naar DSB (na overleg met de helpdesk van DSB) Toen kreeg ik een vraag over extra inkomsten in 2010 van 31 Euro? Uh wat? zeg ik?
U heeft 31 euro extra verdient over 2010, ik zeg nou en wat maakt die 31 euro nou uit over mijn jaarinkomen. Ja we moeten dat mee berekenen enzo blabla. Ik zeg: zet maar erbij dat ik dat niet kan verklaren klaar..ok opgelost.
Oef wat een gedoe daar bij DSB compensatie.

Dus nu maar weer wachten. :(

paulangelacavin
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2013 17:53

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door paulangelacavin »

Hallo Allemaal,
Ik kijk regelmatig of er nog nieuws is bij de mensen die een compensatie hebben aangevraagd. En moet jullie toch vertellen dat het best interressant is hoelang de mensen wachten totdat ze iets terug horen. Zelf wachten wij ook nog steeds op een compensatie regeling tot heden nog niets ontvangen. We hebben vorige maand een brief ontvangen dat ze nog een paar gegevens nodig hadden. Netjes terug gestuurd. Ik blijf trouw jullie volgen. Hoe lang hebben jullie moeten wachten totdat jullie iets te horen hebben gekregen. Wij hebben compensatie aangevraagd voor overkreditering. groetjes Angela

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door megatron29 »

Het is ondertussen 2013 en nog steeds geen bericht of wat dan ook van DSB compensatie ontvangen. Ik heb alle informatie opgestuurd wat ze nodig hadden echter het blijft opvallend stil.
Iemand anders nog iets gehoord van die zichzelf rijkmakende curatoren?

Gesloten