LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.

Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ja, de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten
14
22%
Ja, want iemand zal die kosten moeten betalen
3
5%
Ja, want (andere reden)
3
5%
Nee, het hele concept van efficientie door concurrentie tussen verzekeraars wordt nu kapotgemaakt
7
11%
Nee, er zijn al zoveel zaken inkomensafhankelijk, niks mis met veel verdienen
10
16%
Nee, want iedereen krijgt al dezelfde verzekering, dit is discriminatie
9
14%
Nee, want (andere reden)
2
3%
Maak er gewoon een belasting van, want dat is het feitelijk
6
10%
Verzekeren is een vrije keus, daar moet de overheid zich buiten houden
9
14%
Geen mening
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 63

Tjee
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 aug 2012 19:46

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Tjee »

ciske schreef:
Nederland echt afgezakt tot een armoeland,
Wat een uitspraak, het wordt inderdaad niet beter maar een armoe land?? Kijk op de tv , dan zie je armoede.

Of kijk in eigen land wat verder dan je neus lang is.
Hier geen gebrek aan armoede, maar als je het niet wilt zien, zolang het niet op TV is.... :roll:

Tjee
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 aug 2012 19:46

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Tjee »

Een tip voor iedereen die denkt dat "minima en bijstandsmensen" alles vergoed krijgen:

Stop betalingen aan huur en hypotheek.
Wacht rustig tot je je huis uitgezet wordt en onderzoek dan, hoe je in de watten gelegd wordt.

Als het je dan tegenvalt, moet je hier maar je onderzoeksresultaten bekend maken.

Wat je hier en daar in de publiciteit tegenkomt, is niet zelden anders dan de werkelijkheid. Was het niet de VVD die tijdens de verkiezingen beloofde dat "hardwerkende Nederlanders" allemaal 1000 euro zouden krijgen? En? Heb jij al wat gehad?

Zo werkt dat ook met al die mooie berichten over gratis TV's, toeslagen en extraatjes voor de minima.
Zie het maar te krijgen. Dan merk je dat het alleen maar een publiciteitsstunt was.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door manondoris »

ik zie eigenlijk geen enkel verband tussen bijstand en publiciteitsstunt :?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door sjohie »

Tjee schreef:Een tip voor iedereen die denkt dat "minima en bijstandsmensen" alles vergoed krijgen:

Stop betalingen aan huur en hypotheek.
Wacht rustig tot je je huis uitgezet wordt en onderzoek dan, hoe je in de watten gelegd wordt.

Als het je dan tegenvalt, moet je hier maar je onderzoeksresultaten bekend maken.

Wat je hier en daar in de publiciteit tegenkomt, is niet zelden anders dan de werkelijkheid. Was het niet de VVD die tijdens de verkiezingen beloofde dat "hardwerkende Nederlanders" allemaal 1000 euro zouden krijgen? En? Heb jij al wat gehad?

Zo werkt dat ook met al die mooie berichten over gratis TV's, toeslagen en extraatjes voor de minima.
Zie het maar te krijgen. Dan merk je dat het alleen maar een publiciteitsstunt was.
Tsja, verkiezingspraat is meestal meer opmaak dan inhoud, dat is niks nieuws natuurlijk. Het gaat erom wat de coalitie in kwestie uiteindelijk voor plannen maakt, en in dat opzicht doen de VVD en PvDA tenminste wat. Niet overal even goed naar mijn mening, maar ze pakken bijvoorbeeld de HRA aan op een manier die rustig aan de boel wat normaliseert. Ik vind het alleen jammer dat ze bij de zorg, met afstand onze grootste, en grootst groeiende kostenpost, niet verder konden komen dan wat nivellering.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door ciske »

Tjee schreef:
Zo werkt dat ook met al die mooie berichten over gratis TV's, toeslagen en extraatjes voor de minima.
Zie het maar te krijgen. Dan merk je dat het alleen maar een publiciteitsstunt was.

Ben het hier met jee eens, en op dat vorige antwoord van je..... hier is er totaal niet dat mensen niks te eten hebben, dus hoezo armoe???

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door nevermind »

Schrappen zorgplan serieuze optie
http://nos.nl/tekst/438695-schrappen-zo ... letekst%29

Was te verwachten.
Allemaal teveel zorgen gemaakt, het wordt zoals vele van dit soort dingen gewijzigd/ongedaan gemaakt.
Maandag gaan de besprekingen verder.

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus de zorgtoeslag blijft ook gehandhaafd?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door nevermind »

witte angora schreef:Dus de zorgtoeslag blijft ook gehandhaafd?
De besprekingen gaan maandag verder.
Hoe en wat, ook hier weer gewoon afwachten, en niet weer gissen.

riddert
Berichten: 2145
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door riddert »

Maar wees gerust, de extra inkomsten zullen toch binnengehaald moeten worden. Gaat dit (helaas voor de minima) niet via de zorgpremie, dan zal dit via de inkomstenbelasting gaan.

Maar waarschijnlijk hoor je dan niemand jammeren, omdat je daar niet maandelijks een rekening van in de bus krijgt.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door ruud_a »

ciske schreef:
Tjee schreef:
Zo werkt dat ook met al die mooie berichten over gratis TV's, toeslagen en extraatjes voor de minima.
Zie het maar te krijgen. Dan merk je dat het alleen maar een publiciteitsstunt was.

Ben het hier met jee eens, en op dat vorige antwoord van je..... hier is er totaal niet dat mensen niks te eten hebben, dus hoezo armoe???
in nederland hebben we voedselbanken
volgens mij is dat niet zoveel anders dan voedselpakketten uitgedeeld krijgen in een vluchtelingenkamp

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door bprosman »

Nou dat is wel een degelijk verschil, de enigen die hier in NL honger hebben zijn te lui om te eten.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door berend12 »

Er zal wel iets te verbeteren zijn, maar er zijn heel veel mensen die hard werken en die dat niet uitgedrukt zien in een hoog salaris. Althans niet in die mate dat ze veel meer ziektekostenpremie zouden betalen. Dus ik vraag mij af of alle ophef over dit punt terecht is.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door nevermind »

berend12 schreef:Er zal wel iets te verbeteren zijn, maar er zijn heel veel mensen die hard werken en die dat niet uitgedrukt zien in een hoog salaris. Althans niet in die mate dat ze veel meer ziektekostenpremie zouden betalen. Dus ik vraag mij af of alle ophef over dit punt terecht is.

Het wordt vermoedelijk weer geschrapt.
Lees eerdere berichten! :shock:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door ciske »

ruud_a schreef:in nederland hebben we voedselbanken
volgens mij is dat niet zoveel anders dan voedselpakketten uitgedeeld krijgen in een vluchtelingenkamp

Wat een vergelijking, hebben ze dat in die arme landen ook???

@Bprosman , niet elke uitkeringstrekker is te lui.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ ciske

Ben het niet met je eens ,sorry,maar er zijn we degelijk gezinnen waar het amper rondkomen is,ook al hebben ze altijd gewerkt...
Situatie...man ontslag,vrouw ziek wao...ww duurt lang voor je wat krijgt,je moet overbruggen...
Stel man is??weet ik veel putsjes schepper en verdient maar 1300 euro,alles moet toch betaald worden.
Vrouw minimum wao man 70% alle rekeningen moeten betaald worden,vaak als dat gedaan is blijft er nis over...en dan is alles al weg,auto,abbo etc...

Huur hyptotheek zeg?. 700 gemiddeld,350 zorg,eigen risico zorg,verzekeringen ,belastingen ,eneco,kindjes moeten naar school...nu geef het ze te doen...

Zoeits kan je van de een op andere dag en vooral nu in de tijd zo overkomen..de crisis slaat flink toe..
En ja weet ook wel dat er zijn die het zelf doen,maar zat die echt diep in de penarie zitten.

Voedselbank is er idd niet voor niks,daar moet je echt aantonen dat je bijna niks hebt?

Ik ken echt iemand die is alleen met twee kids werkt zich wezenloos mazr ze komt niet rond,luxe? Dat kent ze niet.
Het is dat mensen haar soms wat toestoppen ,ik geef vaak boodschappen ,geld doe ik niet,boodschappen of kids kleding..

Maar goed is offtopic

en idd niet elk persoon met uitkering is te lui,brosman ook jou kan het overkomen,hoop het niet voor je! maar kan wel :wink:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door ciske »

Voedselbank is er idd niet voor niks,daar moet je echt aantonen dat je bijna niks hebt?
Daar zit het verschil met "echte armoede", ik zeg niet dat mensen hier het zo ideaal hebben, maar er is eten.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door bprosman »

en idd niet elk persoon met uitkering is te lui,brosman

Dat zeg ik ook niet, ik zei "iedereen in NL die honger heeft is te lui te eten"

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door G7 »

rozemarijntje schreef:@ ciske

Ben het niet met je eens ,sorry,maar er zijn we degelijk gezinnen waar het amper rondkomen is,ook al hebben ze altijd gewerkt...
Situatie...man ontslag,vrouw ziek wao...ww duurt lang voor je wat krijgt,je moet overbruggen...
Stel man is??weet ik veel putsjes schepper en verdient maar 1300 euro,alles moet toch betaald worden.
Vrouw minimum wao man 70% alle rekeningen moeten betaald worden,vaak als dat gedaan is blijft er nis over...en dan is alles al weg,auto,abbo etc...

Huur hyptotheek zeg?. 700 gemiddeld,350 zorg,eigen risico zorg,verzekeringen ,belastingen ,eneco,kindjes moeten naar school...nu geef het ze te doen...

Zoeits kan je van de een op andere dag en vooral nu in de tijd zo overkomen..de crisis slaat flink toe..
En ja weet ook wel dat er zijn die het zelf doen,maar zat die echt diep in de penarie zitten.

Voedselbank is er idd niet voor niks,daar moet je echt aantonen dat je bijna niks hebt?

Ik ken echt iemand die is alleen met twee kids werkt zich wezenloos mazr ze komt niet rond,luxe? Dat kent ze niet.
Het is dat mensen haar soms wat toestoppen ,ik geef vaak boodschappen ,geld doe ik niet,boodschappen of kids kleding..

Maar goed is offtopic

en idd niet elk persoon met uitkering is te lui,brosman ook jou kan het overkomen,hoop het niet voor je! maar kan wel :wink:
Heel mooi en een goed betoog van je Rozemarijntje.
Ik ken ze ook hoor, die buiten hun schuld in de problemen zitten en amper rond kunnen komen. Van mij mogen al die mensen met een uitkering en al die mensen met een minimum loon €20 per maand gaan betalen voor hun zorgverzekering en dan mogen ze wat mij betreft de duurste behandelingen krijgen. (indien nodig) Betaal ik graag voor, terwijl wij het zelf ook niet al te breed hebben. (aow met klein pensioentje)

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door ruud_a »

er zijn in nederland nog mensen die te rijk zijn als ze denken dat er geen armoede is in nederland

bovendien bestaat er naast armoede die betekent dat je geen eten kunt kopen ook nog zoiets als sociale armoede
de naam heb ik zelf bedacht, misschien is er een andere naam voor

sociale armoede betekent dat je wel is waar je kinderen te eten kunt geven, maar niet in staat bent ze voor hun verjaardag een cadeautje te geven
als je ze in verleten of verstelde kleren moet laten lopen
dat je ze geen dagje uit aan kunt bieden
dat je je kinderen niet kunt laten sporten
dat je je kinderen niet naar een goede school kunt laten gaan, ook al willen ze graag leren

dat is ook armoede

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door nevermind »

Dan weer terug naar het oorspronkelijke topic.
Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Neen, zo te zien niet, want het wordt al weer in de prullenbak gestopt.

Maar, niet te vroeg blij zijn want er komt al een andere verrassing om de hoek kijken. :mrgreen:
De VVD en de PvdA willen toch afzien van een belastingverlaging. Veel groepen gaan juist meer belasting betalen. De maatregel moet inkomensverschillen verkleinen en vervangt de omstreden inkomensafhankelijke zorgpremie.

Gesloten