LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Petitie tegen Mosquito (Schelle scherpe hoge pieptoon)

Op deze plek kunnen forumgebruikers petities en goede doelen onder de aandacht brengen, mits deze te maken hebben met consumentenkwesties.
gezondheid

Re: Petitie tegen Mosquito (Schelle scherpe hoge pieptoon)

Ongelezen bericht door gezondheid »

Tijdens de Europese Onderwijs, Jeugd en Cultuurraad van 22 mei 2008 vroeg België aandacht voor het gebruik van de Mosquito.19 België maakt zich zorgen over het gebruik ervan; het veroorzaakt oor- en hoofdpijn en zou inbreuk maken op de mensenrechten en kinderrechten. Tevens vindt België het storend dat dit apparaat wordt ingezet terwijl juist de dialoog met de jongeren moet worden aangegaan. België vroeg de Europese Commissie om een standpunt. Daarnaast vroeg België aan de lidstaten om actie te ondernemen tegen de Mosquito. Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Portugal waren de reagerende landen en zij delen de analyse van België. Frankrijk en Duitsland geven aan open te staan voor een gemeenschappelijk initiatief. De Commissie meldde het instrument onaanvaardbaar te vinden en tegen dit soort technieken te zijn. De zaak betreft volgens de Commissie echter een bevoegdheid van de Lidstaten en niet van haarzelf.
Bovenstaande lijkt me ook belangrijk: het veroorzaakt hoofdpijn plus oorpijn. Klachten die ook bekend zijn op het meldpunt hoge tonen.

Voor wat betreft wetenschappelijke artikelen:

http://www.science.leidenuniv.nl/index. ... /ultrasoon

Overzicht volume en de schadelijkheid hiervan:

Afbeelding

Dan te bedenken dat sommige apparaten dan 140 decibel produceren.
Laatst gewijzigd door gezondheid op 19 dec 2013 17:31, 3 keer totaal gewijzigd.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:
Tijdens de Europese Onderwijs, Jeugd en Cultuurraad van 22 mei 2008 vroeg België aandacht voor het gebruik van de Mosquito.19 België maakt zich zorgen over het gebruik ervan; het veroorzaakt oor- en hoofdpijn en zou inbreuk maken op de mensenrechten en kinderrechten. Tevens vindt België het storend dat dit apparaat wordt ingezet terwijl juist de dialoog met de jongeren moet worden aangegaan. België vroeg de Europese Commissie om een standpunt. Daarnaast vroeg België aan de lidstaten om actie te ondernemen tegen de Mosquito. Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Portugal waren de reagerende landen en zij delen de analyse van België. Frankrijk en Duitsland geven aan open te staan voor een gemeenschappelijk initiatief. De Commissie meldde het instrument onaanvaardbaar te vinden en tegen dit soort technieken te zijn. De zaak betreft volgens de Commissie echter een bevoegdheid van de Lidstaten en niet van haarzelf.
Bovenstaande lijkt me ook belangrijk: het veroorzaakt hoofdpijn plus oorpijn. Klachten die ook bekend zijn op het meldpunt hoge tonen.
Het hele verhaal wordt uit zijn verband gerukt. En er is in Nederland 5 jaar na dato nog steeds geen wettelijk verbod op de mosquito. Dus het hele verhaal valt best mee.

Een hoop ophef omdat er misschien mogelijk een paar mensen die last zouden kunnen hebben van dit apparaat.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

puma73 schreef: Het hele verhaal wordt uit zijn verband gerukt. En er is in Nederland 5 jaar na dato nog steeds geen wettelijk verbod op de mosquito. Dus het hele verhaal valt best mee.

Een hoop ophef omdat er misschien mogelijk een paar mensen die last zouden kunnen hebben van dit apparaat.
Inderdaad dat bericht is van 2008 en in die jaren is er niets aan gedaan hier
in Nederland dus zal het inderdaad wel meevallen.

asterix346

Ongelezen bericht door asterix346 »

gezondheid schreef:En zoals eerder reeds gezegd hebbende dat wij in het gelijk zijn gesteld door de rechter.
Kan je die (uiteraard geanonimiseerde) uitspraak van de rechter hier publiceren s.v.p.?

Asterix.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

gezondheid schreef:Voor wat betreft wetenschappelijke artikelen:

http://www.science.leidenuniv.nl/index. ... /ultrasoon

Overzicht volume en de schadelijkheid hiervan:

Afbeelding
Frappant dat het wéér iets algemeens betreft, maar een specifiek onderzoek over de mosquito is er natuurlijk niet.

gezondheid

Uiteraard kan dat ik dat doen:

De uitspraak:

Wat verboden is geluidshinder veroorzaken. De buren mogen niet middelen gebruiken wat bij u gezondheidsschade doet geven. Dit mag dus ook niet.

Wat heb je hiervoor nodig:

Objectieve geluidsmeting en naar de rechtbank toestappen. Volgens de rechter zijn hier wel vaker uitspraken over gedaan.

Voor wat betreft kuklos:

Ten tweede zijn de effecten van de Mosquito op de gezondheid nog niet helemaal onderzocht. Het blijkt dat er geen schade voor de gezondheid optreedt indien men niet langer dan een uur op tenminste 4 meter van Mosquito verblijft. Maar de onderzoeken hebben geen inzichten verschaft over de schadelijke gevolgen voor mensen die vaker per dag langs de Mosquito lopen. Wel is aangetoond dat de gezondheidsschade voor zwangere vrouwen en kleine kinderen (waarvan er veel in in Barendrecht wonen) aanwezig is. De ervaring uit Rotterdam laat zien dat, hoewel het de bedoeling is dat de Mosquito voor mensen tot ongeveer 26 jaar hoorbaar is, ook veel mensen tot ver in de veertig en kleine kinderen de Mosquito kunnen horen.

Bron: http://www.d66barendrecht.nl/nieuws?id=2

Maar goed Kuklos, ik verwacht niet dat we uit deze discussie zullen uitkomen. Dit vanwege te weinig onderzoeken naar dit fenomeen.
Laatst gewijzigd door gezondheid op 19 dec 2013 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Da's natuurlijk helemaal geen uitspraak! Je verzint maar wat! Graag een letterlijke quote! Dit is prutswerk.....kuch.

En toon aan dat "de rechter wel vaker uitspraken heeft gedaan"".

Kun je zoals gewoonlijk niet, je kletsttotdat je in je eigen verhaal verzuipt.

asterix346

gezondheid schreef:Uiteraard kan dat ik dat doen:

De uitspraak:

Wat verboden is geluidshinder veroorzaken. De buren mogen niet middelen gebruiken wat bij u gezondheidsschade doet geven. Dit mag dus ook niet.

Wat heb je hiervoor nodig:

Objectieve geluidsmeting en naar de rechtbank toestappen. Volgens de rechter zijn hier wel vaker uitspraken over gedaan.
Ik zou graag de uitspraak zien, niet een stukje tekst van uw hand.

gezondheid

Om welke reden wil je dat zien?

puma73

gezondheid schreef:Om welke reden wil je dat zien?
Dezelfde reden als ik. Het is immers geen staatsgeheim.

kuklos

@gezondheid, als er geen wetenschappelijk onderzoeken zijn naar de mosquito, kom dan niet met algemene onderzoeken aanzetten.

En waarom willen de specifieke uitspraak zien? Dat moet je serieus nog vragen ook?

Chocomelk

Gezondheid, buren mogen ook harde muziek aan hebben staan tot een uur of 22.00 s'avonds, of die wet nog bestaat weet ik niet, dat is geluidsoverlast veroorzaken en dat mag wel.

Chocomelk

gezondheid schreef:Klopt niet chocomel. Je mag namelijk géén geluidshinder veroorzaken. En zoals eerder reeds gezegd hebbende dat wij in het gelijk zijn gesteld door de rechter. Katten houden wij binnen overigens omdat we andere mensen geen overlast willen bezorgen. Nogmaals 140 decibel is veel te hard. En het roepen 'dat is jouw probleem' is op zijn allerminst aardig. Als ik dus op dezelfde volume muziek ga zitten draaien en zeg dan tegen jouw "als je er last van hebt" dan is dat jouw probleem. Waarop baseer jij dat honder duizenden mensen hiervan geen last hebben?
Op je eigen tekst :
Het gebruik van de Mosquito is een vorm van discriminatie omdat de pieptoon alleen hoorbaar is voor personen onder de 30.

Nogmaals kom heel veel in contact met jeugd en jongvolwassenen en heb er nog nooit iemand
over horen klagen dus of het voor iedereen onder de 30 jaar hoorbaar is betwijfel ik ten zeerste.

gezondheid

Kuklos: Je zegt nu dat er géén onderzoeken zijn. Dat heb ik dus niet gezegd er zijn weinig onderzoeken. Algemene onderzoeken die gaan over de hardheid van geluiden daaraan kun je ook wat vaststellen of niet? En waarom is het verboden om met algemene onderzoeken te komen? Deze discussie voert te ver om diep te graven in de medische wereld. Ik heb het over klachten die mensen ervaren hiervan. Maar als ik jouw goed begrijp: Mensen die klachten ervaren en het kan niet wetenschappelijk bewezen worden dan vind jij het wel prima? Mag ik ook hangbejaarden wegjagen? En zo ja, met welk instrument?

Jij zegt Chocomel met heel veel mensen in contacten te hebben met name jongeren. Zijn daarbij jongeren die in aanraking zijn geweest met een Mosquito? En zo ja, hoe vaak en wanneer? En komen ze daarmee elke dag in aanraking?

Chocomelk

puma73 schreef:
Dezelfde reden als ik. Het is immers geen staatsgeheim.

Ben ook benieuwd.

Chocomelk

gezondheid schreef:Kuklos: Je zegt nu dat er géén onderzoeken zijn. Dat heb ik dus niet gezegd er zijn weinig onderzoeken. Algemene onderzoeken die gaan over de hardheid van geluiden daaraan kun je ook wat vaststellen of niet?
gezondheid schreef: Maar goed Kuklos, ik verwacht niet dat we uit deze discussie zullen uitkomen. Dit vanwege te weinig onderzoeken naar dit fenomeen.

kuklos

gezondheid schreef:Kuklos: Je zegt nu dat er géén onderzoeken zijn. Dat heb ik dus niet gezegd er zijn weinig onderzoeken.
Waarom plaats jij dan een algemeen onderzoek en niet de specifieke onderzoeken?
gezondheid schreef:En waarom is het verboden om met algemene onderzoeken te komen? Deze discussie voert te ver om diep te graven in de medische wereld.
Ik heb nergens gezegd dat het verboden is. Maar als jij over de mosquito wil praten, plaats daar dan ook onderzoeken over en niet over kattenverjagers, algemene geluidsnormen of dat soort dingen.
En het gaat niet te ver om diep te graven in de medische wereld. Dáár gaat het juist over, alles over de mosquito, zo specifiek als maar kan. Maar elke keer krijgen we testimonials, algemene onderzoeken, half gequote informatie en ga zo maar door.
gezondheid schreef: Ik heb het over klachten die mensen ervaren hiervan.
En die klachten zijn voor jou heilig. Hoeft geen medisch onderzoek of wat dan ook naar, Nee, iemand klaagt, dus hup mosquito verbieden. Geen bewijs meer nodig.
gezondheid schreef: Maar als ik jouw goed begrijp: Mensen die klachten ervaren en het kan niet wetenschappelijk bewezen worden dan vind jij het wel prima?
Opnieuw verdraai je de zaken. Wat ik vind is dat we geen maatregelen mogen nemen als een paar mensen iets roepen, maar er geen bewijs voor hun klachten te vinden is.
Voorbeeld: als hier zich laten we zeggen tien mensen melden die beweren misselijk te worden van jouw schrijfstijl, moeten we jou dan maar verbieden hier te posten? Zouden we dat niet eerst moeten onderzoeken en bewijzen voordat we overgaan tot maatregelen?

Chocomelk

gezondheid schreef: Jij zegt Chocomel met heel veel mensen in contacten te hebben met name jongeren. Zijn daarbij jongeren die in aanraking zijn geweest met een Mosquito? En zo ja, hoe vaak en wanneer? En komen ze daarmee elke dag in aanraking?
Ik denk zelfs dat ze nog nooit van dat ding gehoord hebben. :lol:

asterix346

U gebruikt die uitspraak als argument in deze discussie. Ik zie dan wel graag die uitspraak en de motivatie ervan. Zoveel moeite is het toch niet om die uitspraak hier te publiceren?

Asterix.

puma73

asterix346 schreef:
U gebruikt die uitspraak als argument in deze discussie. Ik zie dan wel graag die uitspraak en de motivatie ervan. Zoveel moeite is het toch niet om die uitspraak hier te publiceren?

Asterix.
Dat is inderdaad niet zo moeilijk. Maar dan moet je wel een uitspraak hebben. Die heeft hij niet.

Gesloten