LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door eleven »

Chocomelk schreef:Misschien heeft Teun het wel over totaal iets anders Eleven !!!

Dit voorval is het enigste wat gisteren gebeurd is.

riddert
Berichten: 2186
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door riddert »

eleven schreef:
Chocomelk schreef:Misschien heeft Teun het wel over totaal iets anders Eleven !!!

Dit voorval is het enigste wat gisteren gebeurd is.
waar is dat na te lezen?

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Chocomelk schreef:Misschien heeft Teun het wel over totaal iets anders Eleven !!!

Ik zeg inderdaad nergens voedselvergiftiging maar duidelijk van het eten van verkregen voedsel van de voedselbank.
Het begin van de nieuwsuitzending had ik niet goed gehoord maar was inderdaad datgene wat eleven aanhaalt maar is slechts een gedeelte in woord van wat er op het nieuws werd verteld.

Ik kan zo 1,2,3 niet de nieuwsuitzending naar voren halen maar verder zoeken levert meer info op dat alleen het krantenartikel van de volkskrant.

In de nieuwsuitzending werd gesproken van verkregen voedsel van de voedselbank.

http://inspanje.nl/algemeen/6562/drie-g ... n-voedsel/

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door eleven »

riddert schreef:
eleven schreef:
Chocomelk schreef:Misschien heeft Teun het wel over totaal iets anders Eleven !!!

Dit voorval is het enigste wat gisteren gebeurd is.
waar is dat na te lezen?
Ik heb toch een link geplaatst! :shock:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door tenormin »

Zo, dat is heftig: 3 doden! En ik ga er niet van uit dat zoiets niet in Nederland kan gebeuren. Het is toch meestal vis of kip wat 'bijna onder de handen bederft' als men er niet voorzichtig mee omgaat.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Zoiets had niet mogen gebeuren wat daar in Spanje is gebeurd !
Hoop dat dit nooit meer gaat gebeuren.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door eleven »

Blijde boodschap voor kerst. :D

Misschien een hint voor andere bedrijven! :wink:
Unilever tekent overeenkomst met Voedselbanken
http://www.distrifood.nl/Fabrikanten/Al ... -1431117W/

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Opnieuw meer monden te voeden voor Voedselbank Amsterdam


De crisis mag dan over het hoogtepunt heen zijn, daar merken ze bij de Voedselbank Amsterdam nog niets van. In het afgelopen jaar is het aantal gezinnen dat de organisatie voorziet van eten, explosief gegroeid.

In 2012 noteerde de Voedselbank Amsterdam al een groei van dertig procent ten opzichte van het aantal te voeden gezinnen in het voorgaande jaar; in 2013 kwam daar nog eens een stijging van dertig procent bij. Het totaal aantal Amsterdamse gezinnen dat geregistreerd staat bij de Voedselbank staat daarmee op dit moment op 1800.

'En dat terwijl er bij ons steeds minder eten binnenkomt' (dichtbij)


bron: http://www.nujij.nl/algemeen/opnieuw-me ... 9155.lynkx

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door vroem »

De meeste houdbaarheidsdata zijn aan de erg veilige kant, de ambtenaren die de regeltjes bedenken willen namelijk in de eerste plaats veilig zijn.
Ook verse produkten zijn mits uiteraard goed bewaard zeer lang houdbaar voorbij de theoretische datum. Onzin dat er zoveel goed eten wordt weggegooid vanwege een achter een bureau bedachte datum...
Tegenwoordig staat er ook vaak een verpakkingsdatum op versprodukten, en ik zie ook de tekst staan TENMINSTE houdbaar tot.
Ik heb er geen problemen mee dat producten over datum mits ze goed bewaard zijn geweest alsnog worden uitgedeeld.

En chocomelk, ik zag je de opmerking plaatsen dat het er niet fris meer uitzag. Dat zegt helemaal niets over kwaliteit of dat iets al dan niet bedorven is. hooguit dat de kleurstoffen niet meer goed werkbaar zijn...
Goed vlees ziet er heel anders uit dan de frisse rode kleurtjes die de verwende consument graag ziet dankzij alle reclamebeelden.
We gaan in de westerse wereld heel slecht om met ons voedsel, mede door het beeld dat geschapen wordt door de supermarkten en leveranciers.
Ik wordt kotsziek van de huidige wegwerpmaatschappij, en alle onnodige toevoegingen aan voedsel, en de ronduit verwende manier waarop daar door sommigen mee wordt omgegaan, meestal zonder gezond verstand te gebruiken.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef:Ik wordt kotsziek van de huidige wegwerpmaatschappij, en alle onnodige toevoegingen aan voedsel, en de ronduit verwende manier waarop daar door sommigen mee wordt omgegaan, meestal zonder gezond verstand te gebruiken.
Alle onnodige toevoegingen aan voedsel vind ik ook zeer zeker NIET nodig en zou
verboden moeten worden !

Verwende manier hoe sommige er mee om gaan....dat is voor ieder anders, ik eet zelf echt niet
iets wat over de datum is. :oops:

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Chocomelk schreef:
vroem schreef:Ik wordt kotsziek van de huidige wegwerpmaatschappij, en alle onnodige toevoegingen aan voedsel, en de ronduit verwende manier waarop daar door sommigen mee wordt omgegaan, meestal zonder gezond verstand te gebruiken.
Alle onnodige toevoegingen aan voedsel vind ik ook zeer zeker NIET nodig en zou
verboden moeten worden !

Verwende manier hoe sommige er mee om gaan....dat is voor ieder anders, ik eet zelf echt niet
iets wat over de datum is.
:oops:

Inderdaad, niks verwends aan. Ik ooit geen producten welke over datum zijn. Zo de kliko in......ben ik dan verwend ? Denk eerder dat ik mijn gezonde verstand gebruikt.

Daarbij over het volgende:
En chocomelk, ik zag je de opmerking plaatsen dat het er niet fris meer uitzag. Dat zegt helemaal niets over kwaliteit of dat iets al dan niet bedorven is.
Bedorven zal het niet meteen zijn maar probeer maar eens bv verlepte sla aan een klant te verkopen.

Degrelle
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 nov 2013 11:11

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Degrelle »

In de uitzending van kassa van een paar weken geleden is uitgebreid behandeld dat veel levensmiddelen enige tijd na de uiterste datum nog prima consumeerbaar zijn. Wel gewoon je verstand gebruiken, geen kip of vis na de datum eten en even kijken wat de conditie van het produkt is.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door tenormin »

En chocomelk, ik zag je de opmerking plaatsen dat het er niet fris meer uitzag. Dat zegt helemaal niets over kwaliteit of dat iets al dan niet bedorven is.
Bedorven zal het niet meteen zijn maar probeer maar eens bv verlepte sla aan een klant te verkopen.[/quote]

Heb vanmorgen witlof gekocht, zag er niet mooi meer uit. Toch gekocht maar....de buitenste bruine blaadjes er daar afgehaald. :shock: De super (PLUS) was toch voor het eerst gisteren (2e Kerstdag) open geweest. Dus al zijn ze open, verse aanvoer is er kennelijk niet geweest, ook niet vanmorgen. Maar, zoals @vroem schrijft: als b.v. vlees/vleeswaren een merkwaardig kleurtje hebben hij daar geen moeite mee heeft: dan ("verwend of niet") koop ik dat zeker niet. Droogproducten zoals rijst, pasta's e.a. dingen die over datum zijn, zelfs een half jaar, kan je gerust wel gebruiken. Maar eieren, kip, vlees: nee, ga geen onnodig risico nemen. Slecht voor je maag (en tanden :mrgreen: ?)

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Jolijn »

Gezond verstand gebruiken is voor mij juist niet alleen maar naar die datum kijken,daar heb ik mijn verstand niet voor nodig, da's alleen maar lezen en opvolgen.

Degrelle
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 nov 2013 11:11

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Degrelle »

Chocomelk schreef:Vind het zo triest voor die mensen, je komt al niet zomaar in aanmerking voor
de voedselbank .
Tja, ik heb het al eens eerder gezegd, maar ik fietste vrijdag langs de voedselbank en het was weer heel druk met parkeren daar...en het dorp waar ik woon is toch echt niet zo groot...

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door vroem »

Chocomelk schreef:
vroem schreef:Ik wordt kotsziek van de huidige wegwerpmaatschappij, en alle onnodige toevoegingen aan voedsel, en de ronduit verwende manier waarop daar door sommigen mee wordt omgegaan, meestal zonder gezond verstand te gebruiken.
Alle onnodige toevoegingen aan voedsel vind ik ook zeer zeker NIET nodig en zou
verboden moeten worden !

Verwende manier hoe sommige er mee om gaan....dat is voor ieder anders, ik eet zelf echt niet
iets wat over de datum is. :oops:
Wat is over datum. TENMINSTE houdbaar tot gaat uit van enig besef dat het niet gelijk op die datum bedroven is. Ik verbaas mij erover dat je enerzijds je wel druk maakt erover dat er zoiets als voedselbanken nodig is maar gelijkertijd zelf goed eten weggooit....

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door vroem »

Teunbosseman schreef:
Chocomelk schreef:
vroem schreef:Ik wordt kotsziek van de huidige wegwerpmaatschappij, en alle onnodige toevoegingen aan voedsel, en de ronduit verwende manier waarop daar door sommigen mee wordt omgegaan, meestal zonder gezond verstand te gebruiken.
Alle onnodige toevoegingen aan voedsel vind ik ook zeer zeker NIET nodig en zou
verboden moeten worden !

Verwende manier hoe sommige er mee om gaan....dat is voor ieder anders, ik eet zelf echt niet
iets wat over de datum is.
:oops:

Inderdaad, niks verwends aan. Ik ooit geen producten welke over datum zijn. Zo de kliko in......ben ik dan verwend ? Denk eerder dat ik mijn gezonde verstand gebruikt.

Daarbij over het volgende:
En chocomelk, ik zag je de opmerking plaatsen dat het er niet fris meer uitzag. Dat zegt helemaal niets over kwaliteit of dat iets al dan niet bedorven is.
Bedorven zal het niet meteen zijn maar probeer maar eens bv verlepte sla aan een klant te verkopen.
Sorry, maar als je klakkeloos je alleen richt op een datum zonder aandacht te besten aan het woordje " tenminste" wat er ook vaak bijstaat, en zonder verder dus even na te denken noem ik dat niet " gezond verstand gebruiken" integendeel zelfs.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef: Wat is over datum. TENMINSTE houdbaar tot gaat uit van enig besef dat het niet gelijk op die datum bedroven is. Ik verbaas mij erover dat je enerzijds je wel druk maakt erover dat er zoiets als voedselbanken nodig is maar gelijkertijd zelf goed eten weggooit....
Jij kan niet bepalen wat ik hier in mijn koelkast heb liggen of het er nog wel goed
of niet goed uitziet en als ik het weggooi na de tenminste houdbaarheidsdatum is dat aan
mij en niet aan een ander !
Ik heb zelf dit voedsel gekocht en bepaal zelf wat ik er mee doe Vroem.

Breng jij het eten wat over de tenminste houdbaarheidsdatum is naar de voedselbank toe dan ?
Nee denk het niet.
Dus verbaas je dan niet dat ik me wel druk kan maken over dat een voedselbank spullen mee geeft wat
over de de tenminste houdbaarheidsdatum is omdat ik het zelf niet meer eet.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

vroem schreef:
Teunbosseman schreef: Inderdaad, niks verwends aan. Ik ooit geen producten welke over datum zijn. Zo de kliko in......ben ik dan verwend ? Denk eerder dat ik mijn gezonde verstand gebruikt.

Daarbij over het volgende:
En chocomelk, ik zag je de opmerking plaatsen dat het er niet fris meer uitzag. Dat zegt helemaal niets over kwaliteit of dat iets al dan niet bedorven is.
Bedorven zal het niet meteen zijn maar probeer maar eens bv verlepte sla aan een klant te verkopen.
Sorry, maar als je klakkeloos je alleen richt op een datum zonder aandacht te besten aan het woordje " tenminste" wat er ook vaak bijstaat, en zonder verder dus even na te denken noem ik dat niet " gezond verstand gebruiken" integendeel zelfs.

Oh maar ik weet maar als te goed wat dit betekend als oud groentoloog zijnde. Er staat namelijk niet teninste op de producten maar THT - wat betekend - tenminst houdbaar tot - oftewel de kwaliteit wordt tot ( dus niet tot en met ) die datum gegarandeerd.

Die datum staat er niet voor niets op he.......vroeger sond op melkpakken 3 dagen na THT nog bruikbaar. Waarom denk je dat gewijzigd is ?

Ik ben van mening dat je wel een hele berg met boter op je hoofd hebt door aan te raden dat over THT "gezond" is.
Vooral kinderen en ouderen zijn hier enorm gevoelig voor met alle gevolgend vandien.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Jolijn »

Wel knap dat het tot op de minuut gegarandeerd kan worden.

Gesloten