LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Supermarkt geopend op zondag

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.

Vind u het prettig dat supermarkten op zondag geopend zijn ?

Ja
41
68%
Nee
19
32%
 
Totaal aantal stemmen: 60

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door eleven »

GJvdZ schreef:
eleven schreef:
Chocomelk schreef: Dat klopt.
Als men bijvoorbeeld bakker wil worden dan weet je vantevoren dat je heel vroeg
in de nacht al gaat beginnen met je werkdag.

Neen, dat klopt niet.
Het bericht wat hier is aangehaald, als een medewerker niet op zondag wil werken, dan maar een andere baan te zoeken is zijn vrijheid, klopt van geen kant , want dit is niet zijn/haar keuze, maar wordt dan voor iets gedwongen wat niemand wil,.
Ook dan is het nog steeds een keuze. Keuze wil niet zeggen dat het allemaal halleluja is. Soms moet je uit 2 kwaden kiezen. That's life. In dit geval moet je dan de afweging maken of je toch op zondag wil werken omdat het bedrijf maatschappelijke ontwikkelingen volgt (een bedrijf dat dat niet doet kan net zo goed meteen de deuren sluiten), of dat je op zoek gaat naar iets anders.
Natuurlijk heb je dan te kiezen.
Maar dat is dan niet meer vrijwillig, maar gedwongen, als de baas jou verplicht om zondags te werken.
Helaas is dit alles makkelijk gezegd, want ik kan nergens lezen, dat de banen voor het oprapen zijn.

Als een baas niet de algemene ontwikkelingen volgt, is niet gezegd, dat dit bedrijf de deuren moet sluiten.
Er zijn genoeg bedrijven/winkels, die er niet aan meedoen.

Mij persoonlijk maakt het niet uit, of op zondag de winkel gesloten of dicht is, want met en beetje indeling kan ook op een gewone werkdag tot 22 uur de boodschappen gedaan worden.

Helaas hoor ik niet zoals hier al vermeld wordt, dat mensen blij zijn, om op deze dagen werken te kunnen, omdat het meer betaald, maar het tegendeel, dat mensen worden verplicht zijn, om zondags te werken.
En zo sluit zich te cirkel.

witte angora
Berichten: 31964
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door witte angora »

GJvdZ schreef:Luxere producten verkoop je makkelijker op zondagmiddag als je klanten alle tijd hebben dan op een dinsdagochtend.
Nu kom je inderdaad met een steekhoudend argument. Op de kerstmarkt hier verderop noem ik de door-deweekse dagen altijd de rollatordagen: de enigen die komen zijn oudjes die vanuit het hele land met een bus er naar toe worden gebracht. Maar behalve die paar oudjes komt er niet veel, de klandizie is dus zo goed als nihil, terwijl de kosten voor de standhouders gemiddeld net zo hoog zijn als in het weekend. De zaterdag en de zondag daarentegen is het meestal megadruk. Dán komen de klantjes.

Ik zou me dus heel goed kunnen voorstellen dat speciaalzaken liever van woensdag tot zondag open zijn, in plaats van maandag tot zaterdag. Of door de week alleen de middagen (en maandags bijvoorbeeld de hele dag dicht), en dan zaterdag en zondag de hele dag.

De supermarkten idem. Als ze 7 dagen per week open zijn - waarom dan al om 8 of 9 uur in de ochtend? Een uur of 10 is wat mij betreft vroeg genoeg, hebben ze vóór die tijd alle tijd en ruimte om de vakken goed te vullen, en kunnen de medewerkers daarna kassadiensten draaien.

Het zou misschien een enorme verschuiving zijn in het denken van mensen. Maar als 'we' er eenmaal aan gewend zijn?

choocomell
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 aug 2013 17:21

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door choocomell »

in het buitenland zijn ze ook 24/7 open die landen bestaan nog.
Wil je op zondag niet werken, dan werk je toch lekker niet? wat is het probleem. Dan schaft men maar 200% af en wordt zondag een gewone dag lekker belangrijk. Waarom moet men perse "plannen" en zichzelf opsluiten in hun huis omdat het een dooie dag is waarbij niks te doen valt.
Niet alleen is het goed voor de productie en economie je creëert er werkgeldeenheid mee. Afschaffen die christelijke gedoe dat je zondag jezelf op moet sluiten en alles dicht mot

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Jolijn »

Als ze 7 dagen per week open zijn - waarom dan al om 8 of 9 uur in de ochtend? Een uur of 10 is wat mij betreft vroeg genoeg, hebben ze vóór die tijd alle tijd en ruimte om de vakken goed te vullen, en kunnen de medewerkers daarna kassadiensten draaien.

Het zou misschien een enorme verschuiving zijn in het denken van mensen. Maar als 'we' er eenmaal aan gewend zijn?


Waarom om die tijd? Nou bijvoorbeeld omdat mensen voor ze naar 't werk gaan wat boodschappen doen of nadat ze uit de nachtdienst komen of nadat ze de kinderen naar school gebracht hebben.



@Teun, als 'ja' stemmer is de enige die zijn persoonlijke omstandigheden vermeld heeft.

Als ik bijv. dit lees:

Luxere producten verkoop je makkelijker op zondagmiddag als je klanten alle tijd hebben
en

Ik zou me dus heel goed kunnen voorstellen dat speciaalzaken liever van woensdag tot zondag open zijn, in plaats van maandag tot zaterdag. Of door de week alleen de middagen (en maandags bijvoorbeeld de hele dag dicht), en dan zaterdag en zondag de hele dag.

dan wordt er toch vanuit gegaan dat een veranderende maatschappij niet voor iedereen geldt.
Dan wordt er vanuit gegaan dat het merendeel van de mensen van maandag tm vrijdag werkt.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Jolijn »

choocomell schreef:in het buitenland zijn ze ook 24/7 open die landen bestaan nog.
Wil je op zondag niet werken, dan werk je toch lekker niet? wat is het probleem. Dan schaft men maar 200% af en wordt zondag een gewone dag lekker belangrijk. Waarom moet men perse "plannen" en zichzelf opsluiten in hun huis omdat het een dooie dag is waarbij niks te doen valt.
Niet alleen is het goed voor de productie en economie je creëert er werkgeldeenheid mee.
:lol: Niet kunnen winkelen staat natuurlijk niet gelijk aan jezelf opsluiten en niks te doen hebben.

Wat bedoel je met werkgeldeenheid

choocomell
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 aug 2013 17:21

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door choocomell »

haha autocorrectie sorry, werkgelegenheid bedoelde ik. En ja waar komt het van? christendom, zondag jezelf opsluiten alles dicht niks doen en men die wel wat doet gaat naar hel.

Ik zelf heb er ook enorm last van dat zondag alles dicht is, juist de dag wat meestal ook mijn enige dag in de week is waarbij ik vrij ben. Kan ik niet even de stad in of boodschappen doen bij de supermarkt omdat alles gewoon dicht moet. Waarom moet het dicht? Wil je zondag dicht zijn, best maar hou de rest dan op zijn minst niet tegen die wel op zondag naar buiten wil en alles wil open gooien.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Jolijn »

@choocomel.
Creëert het werkgelegenheid? Ik betwijfel het een beetje, vlgs mij wordt dezelfde hoeveelheid personeel verdeelt over meer uren. Zou het daadwerkelijk werkgelegenheid creëren, lijkt het me dat de boodschappen dan duurder worden.
Maar als echt werkgelegenheid creëert zonder dat het ons allemaal - veel- meer geld kost dan is het natuurlijk DE oplossing voor alle beroepsgroepen waarin de laatste jaren veel ontslagen zijn gevallen.
Laten we dan overal zoveel mogelijk 24/7 werken, dan zou dan een boel problemen oplossen.

Wat betreft je hel en verdoemenis vind ik je reactie nogal kortzichtig, vlgs mij heb je het dan maar over een kleine groep mensen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door eleven »

Het natuurlijk jammer, als mensen niets anders kunnen bedenken, dan winkelen op zondag.

choocomell schreef: Wil je op zondag niet werken, dan werk je toch lekker niet? wat is het probleem.
Misschien zijn er nog mensen, welke het geld nodig hebben om te werken, maar geen andere keuze hebben,om dan op zondag te werken.
Makkelijk gezegd.

choocomell
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 aug 2013 17:21

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door choocomell »

Als bedrijven en winkels wat nu gesloten zijn zondag open gaan, moeten die uren toch ook ingevuld worden? Hoe kan je bestaande uren verdelen ook over zondag? Er komen extra uren bij dus kunnen meer mensen aangenomen worden om die dagen in te vullen. Bam heb je al 16,66% meer werkgelegenheid in die sectoren. Hoe kan het jou nou extra geld kosten? Men gaat meer produceren en meer consumeren. Er rolt meer belasting binnen omdat ik dan meer ga kopen en consumeren. Het is gewoon puur moeilijk doen om niets dat zondag gedoe. Gelukkig gaat het steeds de goede kant op en gaat meer open, de nieuwe generatie wil niet zoals de oude generatie achter gesloten gordijnen leven op zondag.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door eleven »

Chookomeel

Je weet wel, dat je een euro niet vaker kunt uitgeven?

Mensen die door de week gewinkeld hebben, voor die is zondags het portemonnaies leeg.

Hier zeggen de winkeliers,vooral al slecht weer is, hier komen de kijkers, maar kopen.....

choocomell
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 aug 2013 17:21

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door choocomell »

@ ileven

niet waar over dat euro, zondag eet ik gewoon wat er in de kast ligt. Macaroni, of oud brood waar ik tosti van maak etc. In plaats van naar winkel te gaan en boodschappen te doen.
kijken kijken maar niet kopen, komt omdat men gewoon geen geld heeft en veel producten gewoon pokke duur zijn. Krijg je dat effect, door minder vaak open te gaan zal je niet opeens meer verkopen dat is onzin.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Jolijn »

Zoals eerder gezegd: ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven.

De zondaguren moeten zondag opgevuld worden, klopt. Vlgs mij wordt daar niet -veel- extra personeel voor aangenomen, omdat de omzet van de winkel niet omhoog gaat door meer uren geopend te zijn.
Mensen moeten het doen met het loon dat ze hebben en ook zij kunnen het maar 1 keer uitgeven.
Als je 600 personeelsuren hebt in 6 werkdagen, ga je die 600 uren uitspreiden als winkels 7 dagen geopend zijn.

Wat je gesloten gordijnen betreft, vind ik je behoorlijk bekrompen. Als dat de gedachtegang van de nieuwe generatie is gaat het niet de goede kant op. :lol: Maar ik weet natuurlijk niet wat jij zelf op dat gebied hebt meegemaakt, misschien klein persoonlijk traumaatje?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Jolijn »

choocomell schreef:@ ileven

niet waar over dat euro, zondag eet ik gewoon wat er in de kast ligt. Macaroni, of oud brood waar ik tosti van maak etc. In plaats van naar winkel te gaan en boodschappen te doen.
kijken kijken maar niet kopen, komt omdat men gewoon geen geld heeft en veel producten gewoon pokke duur zijn. Krijg je dat effect, door minder vaak open te gaan zal je niet opeens meer verkopen dat is onzin.
Ik snap jouw logica niet.

Als men geen geld heeft en veel producten gewoon pokkeduur zijn, worden die pokkedure producten dan wel verkocht aan mensen die geen geld hebben, maar wel 24/7 kunnen winkelen?

Heb jij tijdens de huidige openingstijden van winkels/supermarkten nooit gelegenheid om boodschappen te doen?
Waarom ga je dan zelf niet op zondag werken, ben je een doordeweekse dag vrij. :wink:

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door eleven »

choocomell schreef:@ ileven

niet waar over dat euro, zondag eet ik gewoon wat er in de kast ligt. Macaroni, of oud brood waar ik tosti van maak etc. In plaats van naar winkel te gaan en boodschappen te doen.
kijken kijken maar niet kopen, komt omdat men gewoon geen geld heeft en veel producten gewoon pokke duur zijn. Krijg je dat effect, door minder vaak open te gaan zal je niet opeens meer verkopen dat is onzin.
Nog een keer.
Als ik gedurende de week mijn euro's heb besteed, welke ik ter beschikking heb, is voor de zondag niets meer over.

Ik heb 1 euro, en deze kan ik maar een keer uitgeven.

Ik hoef geen oud brood over wat ook op zondag te eten, want de boodschappen welke door de week gedaan zijn, eet ik dan op zondag, met open gordijnen en dan een lekkere vrije tijdsbesteding, zonder een winkel te zien.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jolijn schreef:
choocomell schreef:@ ileven

niet waar over dat euro, zondag eet ik gewoon wat er in de kast ligt. Macaroni, of oud brood waar ik tosti van maak etc. In plaats van naar winkel te gaan en boodschappen te doen.
kijken kijken maar niet kopen, komt omdat men gewoon geen geld heeft en veel producten gewoon pokke duur zijn. Krijg je dat effect, door minder vaak open te gaan zal je niet opeens meer verkopen dat is onzin.
Ik snap jouw logica niet.

Als men geen geld heeft en veel producten gewoon pokkeduur zijn, worden die pokkedure producten dan wel verkocht aan mensen die geen geld hebben, maar wel 24/7 kunnen winkelen?

Heb jij tijdens de huidige openingstijden van winkels/supermarkten nooit gelegenheid om boodschappen te doen?
Waarom ga je dan zelf niet op zondag werken, ben je een doordeweekse dag vrij. :wink:
ook prima, eigen keuze dan. Waarom wil jij dit zo,graag voor anderen bepalen?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Jolijn »

@angel, ik wil dit niet bepalen. N.a.v de berichten van @choocomel doe ik een mogelijke oplossing voor haar probleem, met een :wink:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Jolijn schreef:
@Teun, als 'ja' stemmer is de enige die zijn persoonlijke omstandigheden vermeld heeft.
Maar Jolijn je moet toch geen reden hebben om zondag naar de winkel te willen gaan.
Dat hoeft niets met werk te doen te hebben.
Ik vind het gewoon prettig dat ze wel open zijn en kom er dan ook met regelmaat op zondag
net zoals we weleens in de bouwmarkten komen op zondag.

Net zoals vandaag weet nog niet wat we morgen gaan doen, eten we wel thuis of niet thuis,
dus heb niets in huis gehaald, eten we wel thuis ga ik morgenmiddag nog even naar winkel toe.

jansen689
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 dec 2013 21:17

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door jansen689 »

snap dat dit een forum is en dat ieder zijn eigen mening heeft .
maar wat kunnen mensen toch zielig zijn en overal over klagen.
of een winkel nu open is of niet , als die mensen willen werken of niet ,
het is hun eigen keus en iedereen heeft een andere dag indeling.
en dat iemand het stom vind of wat dan ook, er zijn genoeg mensen die een druk leven hebben en geen
tijd hebben om boodschappen te doen .
dus komt zoon dag mooi uit .
waarom geen supermarkt en wel een tuincentrum of meubelzaak ? het blijft een winkel.
maar wat ik dus wil zeggen klaag niet zo, nu is het te minste niet zoon dooie boel op straat .
en kunnen mensen doen waar ze zin in hebben.

kraaienest
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 mei 2011 23:49

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door kraaienest »

In 1980 waren wij b.v. in Florida daar waren de supermarkten al 24/7 per dag open en dat 7 dagen per week.Toen de supermarkten hier om 18.00-uur sloten kwamen vaak dezelfde mensen om 17.55-uur nog boodschappen halen. Die gaan dat nu zeker tegen sluitingstijd op zondag doen.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Het enige bezwaar tegen opening op zondag is religie!
Religie en wet zouden in Nederland gescheiden moeten zijn.
Ik begrijp deze hele discussie dus niet.
Ik geloof dat elk geloof meer kapot maakt dan ons lief is.
Als mensen willen bidden op zondag...prima.
Willen ze werken...ook goed.
Meneer pastoor werkt toch ook op zondag!
Wil je geloven, val er dan een ander niet mee lastig!
We leven immers in een vrij land.

Gesloten