LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werken moet... maar liever niet. Wat is uw verhaal?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
pietjeplus

Re: Werken moet... maar liever niet. Wat is uw verhaal?

Ongelezen bericht door pietjeplus »

prem schreef:
Josephien12 schreef:De hoogte belastingschijf verhogen van 52 naar 100 procent en alle rijken die het land willen uitvluchten helemaal leegplukken.
Ja daar had die Klaver van Groen Links het ook over vandaag in Buitenhof, alsof de superrijken zich laten afslachten , de onnozele...die zitten in een dag hier in Belgie als die uitzuigers aan de macht komen. Linkse prietpraat.
Nou dat vraag ik me af de Belgen gaan ook bezuinigen :D
http://nieuws.thepostonline.nl/2014/10/ ... kriem-aan/

prem

Ongelezen bericht door prem »

Ja klopt, ik ken er al twee hier die ieder jaar de vragen bij de personenbelasting beu zijn. Hebben een chaletje in Verbiers gekocht en zijn nu bijna Zwitsers staatsburger :) . Alles blijft bij het oude hoor verder, zelfde café zelfde dagelijkse lunchplek.

pietjeplus

Ongelezen bericht door pietjeplus »

Ja in Zwitserland gaan ze ook bezuinigen Google maar eens :mrgreen:

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

pietjeplus schreef:
kuklos schreef:En hoe gaan we dat basisinkomen dan betalen? Waar halen we dat geld dan vandaan?
Door alle subsidies af te schaffen misschien...hoeveel miljarden blijven er dan over ?
Heel veel andere uitkeringen kunnen dan weg. Scheelt niet alleen in die uitkeringen zelf, maar pook heel veel op de controle kosten en in de uitvoering. En natuurlijk zullen veel heffingskortingen ook worden afgeschaft. Vergeet niet dat iedereen ook nu al, via die kortingen, een paar duizend 'gratis geld' krijgen. Als dan ook de laagste schalen nog kunnen worden afgeschaft, dan ben je al een heel eind op weg.

Ook moet je niet onderschatten hoeveel mensen best wel willen werken, als dat maar wel resultaat oplevert. Als je soms nog niet eens erop vooruit gaat als je 40 uur per week werkt, dan stimuleert dat natuurlijk niet. Maar als je van ieder tientje zeker weet dat je er 6 of 5 euro aan overhoudt, dan wordt dat ineens wél interessant. Niet voor 40 uur misschien, maar ik denk dat zelfs mensen als Arthur dan best wel wat uurtjes willen werken.

En, ook niet onbelangrijk, ook de laag betaalde baantjes kunnen dan ineens interessant worden. Dat hoeft dus niet meer naar het Oosten verplaatst te worden.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:Dat wordt opgebracht door de werkenden met een veelvoud van die 1200 euro te korten op hun extra verdiensten. Dan houdt zelfs Jan Modaal nog geen stuiver extra over van zijn werk, maar dat is niet erg. Hij heeft in ieder geval die 1200.

Geen mens die dan nog wil werken, maar dat hoeft ook niet, want iedereen is tevreden en gelukkig met zijn basisinkomen, niet waar?
Met een basisinkomen is elk werk lonend, omdat dan geen uitkering/toeslag of wat dan ook gekort wordt.

Dit in tegenstelling tot huidige armoedeval:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Armoedeval

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

MichielFRL schreef:Basisinkomen uitgelegd:

1.Iedere Volwassene (vanaf 21)krijgt een belastingvrij basisinkomen gelijk aan de helft van de AOW voor een echtpaar. (760 euro per maand)
2.Ieder kind (tot en met 20) krijgt daar de helft van (380 euro per maand) te betalen aan de ouder(s) of verzorger(s) met het wettelijk gezag over dat kind
3.Het minimumloon wordt verlaagd van 1480 euro naar 1000 euro per maand.
4.Inkomstenbelasting wordt een sociale vlaktaks met twee schijven, 25% tot 60.000 euro per jaar, 45% vanaf 60.000 euro per jaar. (op fiscale eenheid, cq huishouden)
5.Alle uitkeringen, toeslagen, studiefinanciering en kinderbijslag worden afgeschaft. (ook de ww en wao, waar mensen zich vrijwillig en privaat voor kunnen verzekeren.)
6.Alle heffingskortingen, aftrekposten, belastingvrije voeten in de inkomstenbelasting worden afgeschaft. (ook de hypotheekrenteaftrek)
7.Kinderopvang wordt gratis voor werkenden
8.Voor alleenstaande chronisch zieken, gehandicapten, en alleenstaande ouderen zonder aanvullend pensioen blijft de bijzondere bijstand bestaan.

Financiering van het basisinkomen:

Een dergelijk basisinkomen kost circa 102 miljard euro per jaar. Gratis kinderopvang telt op tot 12 miljard, Bijzondere bijstand komt waarschijnlijk uit op zo een 10 miljard. Samen 124 miljard euro.

Daar gaan de besparingen en opbrengsten vanaf:

AOW, uitkeringen, toeslagen: 75 miljard
Studiefinanciering: 4 miljard
Uitvoeringskosten: 2 miljard
Aftrekposten, heffingskortingen: 40 miljard

Totaal: 121 miljard euro

Grove benadering dit uiteraard, maar je toont er wel mee aan dat een dergelijk basisinkomen betaalbaar/uitvoerbaar is.

Dat Rutten en de rest van het clubje er nog niet op gekomen zijn.
Jij was een aanwinst voor dit groepje. :lol:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

MichielFRL schreef:Basisinkomen uitgelegd:

1.Iedere Volwassene (vanaf 21)krijgt een belastingvrij basisinkomen gelijk aan de helft van de AOW voor een echtpaar. (760 euro per maand)
2.Ieder kind (tot en met 20) krijgt daar de helft van (380 euro per maand) te betalen aan de ouder(s) of verzorger(s) met het wettelijk gezag over dat kind
3.Het minimumloon wordt verlaagd van 1480 euro naar 1000 euro per maand.
4.Inkomstenbelasting wordt een sociale vlaktaks met twee schijven, 25% tot 60.000 euro per jaar, 45% vanaf 60.000 euro per jaar. (op fiscale eenheid, cq huishouden)
5.Alle uitkeringen, toeslagen, studiefinanciering en kinderbijslag worden afgeschaft. (ook de ww en wao, waar mensen zich vrijwillig en privaat voor kunnen verzekeren.)
6.Alle heffingskortingen, aftrekposten, belastingvrije voeten in de inkomstenbelasting worden afgeschaft. (ook de hypotheekrenteaftrek)
7.Kinderopvang wordt gratis voor werkenden
8.Voor alleenstaande chronisch zieken, gehandicapten, en alleenstaande ouderen zonder aanvullend pensioen blijft de bijzondere bijstand bestaan.

Financiering van het basisinkomen:

Een dergelijk basisinkomen kost circa 102 miljard euro per jaar. Gratis kinderopvang telt op tot 12 miljard, Bijzondere bijstand komt waarschijnlijk uit op zo een 10 miljard. Samen 124 miljard euro.

Daar gaan de besparingen en opbrengsten vanaf:

AOW, uitkeringen, toeslagen: 75 miljard
Studiefinanciering: 4 miljard
Uitvoeringskosten: 2 miljard
Aftrekposten, heffingskortingen: 40 miljard

Totaal: 121 miljard euro

Grove benadering dit uiteraard, maar je toont er wel mee aan dat een dergelijk basisinkomen betaalbaar/uitvoerbaar is.
Dus ik krijg vanaf dan 760 per maand, met een huur van 601 en een energierekening van 70 euro. Als jij dan ook nog even een baantje voor me regelt?

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

michelFRL schreef:Grove benadering dit uiteraard, maar je toont er wel mee aan dat een dergelijk basisinkomen betaalbaar/uitvoerbaar is.
Je toont hier niks mee aan omdat alle getallen elke vorm van onderbouwing of verwijzing naar een solide onderbouwing missen

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@moederslink...

De qouete was ook niet zoals het moet,wat er mis gegaan is?
Maar bedoelde ts,dat snapt je hopelijk el,met zijn zielige verhaal...brrrr... :wink:
Ik keek ff terug maar dit schreef arthur2000 aan jou :wink: daarom staat er @ moederslink..

@ arthur,ruilen???graag hoor,denk dat je na 10 min snel naar je call center terug wilt...
Zo dag later en ben nog :evil: dit soort mensen zou je bijna.....nou ja laat maar...

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

@rozemarijntje , is goed hoor , ik snapte het wel , vandaar die smiley :D

arthur2000

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Hoi luitjes! :)

Nou nou nou.
De zondag + een werkmaandag zijn nog net voorbij en het is me toch wat aan uiteenlopende reacties.
Maar inderdaad, dat basisinkomen van 700 pegels wordt bij mijn huur van 600 euro voor dat oude kot een stuk minder aantrekkelijk! En bij afschaffing kinderbijslag vet in de min. :cry:
Politiek zal een basisinkomen dus tot allerlei ''reparaties'' van de ergste inkomensgevolgen aan de onderkant leiden. Precies! Toeslagen! En dan zijn we weer terug bij af. :roll:

En inderdaad, met dit weer is thuiszitten ook niet alles.
Het meest ideale zou zijn 's zomers ww en 's winters werken. Dit om de ww-rechten veilig te stellen, het moet tenslotte ergens van betaald worden. En om types als Prem niet te boos te maken!

Wat ik erg lastig vind: het is zo raar om 40 uur te sappelen, elke avond moe thuis te zijn terwijl je met nietsdoen nauwelijks minder hebt, ofwel soms juist meer! EN veel tijd om bijvoorbeeld huis op te knappen, kinderen te verzorgen, te gamen, doelstellingencontemplatie enzovoort.
Maar het is goed, veel voor de moraal. Alleen... de angst om ontslagen te worden is bij mij niet zo groot. Vlieg ik eruit, voorlopig red ik het wel.

Hmmm, het is zo weer maart. Dan heb ik weer een extra arbeidsjaar. Bij 50 werkdagen ofzo geldt een jaar als arbeidsjaar, goed in de gaten houden! Minstens 2 maanden per jaar werken, dan blijft het arbeidsverleden intact!
En dan, tropical sunshine met beachmuziek. Volgens mij wordt de zomer 2015 snikheet!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik maak me niet meer druk!

En dat basisinkomen: helemaal voor!

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Leo The Emperor schreef:
michelFRL schreef:Grove benadering dit uiteraard, maar je toont er wel mee aan dat een dergelijk basisinkomen betaalbaar/uitvoerbaar is.
Je toont hier niks mee aan omdat alle getallen elke vorm van onderbouwing of verwijzing naar een solide onderbouwing missen
Dit is natuurlijk ook maar één van de vele varianten die er mogelijk zijn. Het gaat ook niet om de precieze cijfers in dit voorbeeld, maar het gaat er om dat een heel groot deel van de kosten kan worden gedekt uit besparingen op de huidige uitgaven. En dat zo'n basisinkomen dus helemaal geen utopische en onmogelijke variant is als menigeen denkt.

arthur2000

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Tja, Het zal niet voor vandaag of morgen zijn:

http://www.nu.nl/economie/3919348/rutte ... komen.html

Ja, dan houdt het snel op vooralsnog.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

arthur2000 schreef:Hoi luitjes! :)

Ik maak me niet meer druk!

ik ook niet meer.... :wink:

@tenormin , deze Arthur dus :D

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

arthur2000 schreef:
Wat ik erg lastig vind: het is zo raar om 40 uur te sappelen,
Probeer dan eens iets te vinden dat beter betaalt, zodat je 32 uur kan werken. Zorg je dat woensdag je vrije dag is of zo. Kun je woensdagmiddag met de kinderen iets leuks doen, en 's ochtends lekker klussen, of op geld-bespaar-jacht: de aanbiedingen aflopen.

Zojuist was er een bekende op de koffie die dit is gaan doen: van 2 part-time banen van samen 40 uur naar één baan van 32 uur. Levert wel minder inkomen op (maar weer wel wat hogere toeslagen), maar met een beetje passen en meten kan hij er met zijn gezin van rondkomen.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

arthur2000 schreef: Wat ik erg lastig vind: het is zo raar om 40 uur te sappelen, elke avond moe thuis te zijn terwijl je met nietsdoen nauwelijks minder hebt, ofwel soms juist meer! EN veel tijd om bijvoorbeeld huis op te knappen, kinderen te verzorgen, te gamen, doelstellingencontemplatie enzovoort.
doelstellingencontemplatie..... :lol: zucht

prem

Dat soort mensen moet eens een jaartje naar een derde wereld land, kijken wat je dan contempleert...nog een generatie van dit slappe volk en deze landen worden compleet onder de voet gelopen door India, China en andere opkomende economieën. Maar ja we zien het niet.

haljamar

Ongelezen bericht door haljamar »

Of hij hitst de boel op :D

prem

haljamar schreef:Of hij hitst de boel op :D
Daar heb ik ook al aan gedacht ja....gereformeerd tja.

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

haljamar schreef:Of hij hitst de boel op :D

HaHa, na 8 pagina´s gaat het lampje branden. :lol:

Gesloten