StevieNL81 schreef: ↑18 apr 2019 20:34
Dus zijn de omstandigheden nu wel, of niet van belang? Als er in dit geval recht is op een vergoeding van verlofuren, waarom dan niet bij een pakket welke een dag later komt?
Je hebt fatale en niet fatale levertermijn. We bezorgen 20 april is fataal. Als er niet op 20 april is geleverd dan ben je in verzuim. We bezorgen binnen 2 a 3 weken niet (al denkt over dat laatste niet iedereen hetzelfde) is niet fataal. Als er niet binnen 2 a 3 weken is geleverd dan moet je eerst een ingebrekestelling versturen.
De discussie hier was over de misleidende en tevens oneerlijke handelspraktijk wat tevens een oneerlijke handelspraktijk is. Dat is een Denderen route in het civiele recht. De verkoper kan ook aangeven "vandaag besteld is vandaag verstuurd". Er wordt dan niets aangeven over wanneer het is huis is, terwijl nog steeds de boodschap wordt geven dat je voortvarend te werk gaat.
StevieNL81 schreef: ↑18 apr 2019 21:48
Maar waar jij zegt "moet" en "heeft recht op" zegt Moneyman bijvoorbeeld dat de omstandigheden er wel toe doen. Die staan dan lijnrecht tegenover elkaar.
Volgens mij denken MM en ik hier hetzelfde over.
StevieNL81 schreef: ↑18 apr 2019 21:48
Vraag blijft of TS echt schade heeft geleden. Media Markt heeft TS niet gedwongen verlof te nemen daar levering op zaterdag dus ook mogelijk was.
Schade wordt begroot door de hypothetische situatie, waarin de oneerlijke handelspraktijk c.q. fatale tekortkoming niet heeft plaatst gevonden, met de werkelijk situatie, waarin dat wel het geval is. De schade is dus |x-y| verlofuren.
StevieNL81 schreef: ↑18 apr 2019 22:04
Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in het precedent van het vergoeden van aanvullende schade (zoals opgenomen verlofuren).
Het gaat hier om vaste rechtspraak dus geen precedent.
Dat is vaak ook in voorwaarden etc uitgesloten, maar ik ga niet gek opkijken als iemand hier zo op reageert met de opmerking dat een dergelijke voorwaarde niet geldig is of iets dergelijks.
Die staat in zijn algemeenheid op de grijze lijst art. 6:237 onder f BW en in het geval van koop is dat in strijd met dwingend recht via art. 7:24 en 7:6 BW, maar dat laatste gaat over een tekortkoming in de zaak.
Denk aan je TV/Internet/telefoon monteur die niet komt opdagen etc... Als daarbij automatisch (dus zonder te kijken naar omstandigheden) civielrechtelijk een vergoeding te halen valt dan heb je een nieuw soort EUClaim te pakken.
In die gevallen zal je een schadevergoeding kunnen krijgen. Er is ook een zaak tegen een netbeheerder en daar won de netbeheerder. De netbeheerder slaagde er in te bewijzen dat in zijn geval de bepaling niet onredelijk bezwarend was. Kort gezegd was het argument "wij kunnen ons niet verzekeren, de consument wel en we zouden en verzekering doorbelasten." De gebruiker van de voorwaarden moet aantonen dat het beding dat op de grijze lijst staat geen significant nadeel oplevert of dat de wederpartij daarmee ook akkoord was gegaan als daarover vrij kon worden onderhandeld (Aziz).