Re: Legitimatieplicht op vakantie
Geplaatst: 10 okt 2019 16:11
ik heb hier het zelfde mee ervaren
dat doe ik ook, maar ts gaf aan dat ts kopieën wenst zonder doorgestreepte gegevens. Dus ook met zichtbaar BSN. Dat wekt namelijk een gebrek aan vertrouwen, als je gegevens doorstreept.
De Kroatische overheid kan geen ene moer met ons BSN nummer, een frauderende medewerker des te meer. Het is dan ook onlogisch dat dit zou moeten worden vastgelegd. Verder er is geen verplichting om een kopie paspoort af te geven, deze verplichting is onwettig in de hele EU. Het is ook niet verplicht voor de ondernemer om een kopie te hebben of te kunnen tonen. Het overnemen (en controleren) van de gegevens is voldoende.Jablan schreef: ↑09 okt 2019 13:12@Revoked: Wij zijn zeker geen onderdeel van de overheid, maar hier hebben wij geen keuze in.
Op het eiland Krk heeft een Nederlander een huis neergezet, zonder vergunning verhuurd en na een waarschuwing, boetes, rechtszaak is het huis met de grond gelijk gemaakt omdat hij zich nergens iets van aantrok. Hij woont nu met zijn gezin in een camper, ergens diep in de bossen en probeert - nu wel met een vergunning - nog wat geld aan toeristen te verdienen om de schuldenberg af te lossen. En ja, sloop is de ultieme sanctie als je je niet aan de voorwaarden houdt.
Je opmerking over corruptie vertelt mij, dat je nieuwsvoorziening nog in de vorige eeuw leeft. Corruptie is van onder naar boven aangepakt, inclusief een ex-minister-president, die al een paar jaar vastzit (rechtszaak loopt nog).
@Lady1234: Ik neem aan, dat dit voor 2016 was? Tot en met 2015 hadden wij boekwerken in huis liggen met de registratieformulieren. Ging ook goed, maar ja, de Nederlandse belastingdienst heeft in Kroatië advies gegeven hoe ze het digitaal konden regelen...
@Mark1992: De gasten hebben ook onze gegevens en we stellen ons voor de rest toegankelijk, kwetsbaar op. Geen reden om bij legitimatie moeilijk te doen. Af en toe moet ik ze zelfs afremmen: Nee, papieren kopie, niet digitaal. Of bij reviews met foto's weer foto's laten verwijderen waar het kenteken van de auto leesbaar op staat of de kleine kinderen net te bloot op staan. Heus, we houden overal rekening mee, bevestigen zelfs elke betaling.
Om de gasten niet zonder ID/Paspoort achter te laten. Zie openingspost. Mooie ervaring trouwens van jou in de Oekraïne en ik zou het graag op die manier willen. In de praktijk is dit niet mogelijk, want de gasten willen direct op stap en de aanmelding moet binnen 24 uur na aankomst gedaan zijn.
@Techneut71: Van ID-Fraude weet ik alles, nadat ooit iemand anders op mijn BSN aan het werk was, rond de eeuwwisseling, lang voordat het een issue werd. Toch is dat voor mij geen reden om direct alles en iedereen te wantrouwen.
Ik denk, dat jij beter half Europa kunt doorstrepen als vakantiebestemming, ook geen pakketreizen of vliegreizen meer maken, want overal wordt een kopie van je paspoort of id-kaart getrokken.
@Alfatrion: dan geloof je mij niet. Jouw probleem.
Dit is echt onzin. To present betekent dat je het laat zien.
Ja staat er bij de receptie een bord waarop dit wordt uitgelegd. En op welke manier worden die gegevens beveiligd vernietigd na 1 jaar? Gaat de fik erin? Heb je daarvan bewijzen?We zijn volstrekt open in wat wij doen en met welk doel. Daar zit geen enkel vals voorwendsel in. Dit deel is speculatie van jou. Eigenlijk is het veel treuriger: jij gaat bij voorbaat al uit van boze opzet. Wij vechten al jaren tegen dit wantrouwen en zetten al in de presentatie van het huis in op het opbouwen van vertrouwen, zodat de gasten de vakantie krijgen die voor hen perfect is. Wat verder ook goed lukt.
Je kunt de vereiste gegevens in 3 minuten opschrijven. Daarvoor heb je echt geen jaar nodig.Je verwijt ons, dat we de gegevens onnodig lang bewaren. Nee, we bewaren alles zo kort mogelijk. Sneller gaat niet.
Dat is een ander verhaal en ik denk niet dat het met bangmakerij te maken heeft. Ik denk eerder dat het komt omdat u ze verplicht allerlei gegevens te geven en die onder u houdt terwijl dit niet nodig is en zelfs niet mag.En zelfs dit weigeren Nederlanders te doen. Puur en alleen omdat in Nederland mensen onnodig bang worden gemaakt. Puur omdat ze vergeten, dat ze niet meer in Nederland zijn.Dat doen ze door hun identiteitsbewijs aan u te tonen.
Dus dan maakt u geen kopie van het paspoort? Zo nee, dan kunt u alsnog niks bewijzen als de politie achteraf controleert.Daaraan hebben we niet voldoende, want een actueel woonadres ontbreekt en moet worden nagevraagd. Maar als gasten vrijwillig hun paspoort afgeven, worden ze geregistreerd, krijgen hun paspoort terug en klaar.Wat doet je trouwens bij gasten die wel hun paspoort afgeven voor enige tijd? Daaraan heb je dan toch voldoende voor de registratie?
Waarom moeten gasten eigenlijk vooraf betalen? Wantrouwt u ze zo zeer dat ze niet betalen?Dit zijn overigens altijd de gasten, die het huis direct boeken en ook direct betalen, niet via omwegen. Kwestie van vertrouwen in plaats van wantrouwen.
En gebaseerd op meningen, aannames, maar niet op feiten.
Gedeeltelijk eens. Praktisch niemand leest (boekings) voorwaarden maar klikt direct op "OK" Maar eens dat vooraf beter is, vooral voor Nederlandersberndv schreef: ↑10 okt 2019 15:30Dit punt is dus te laat. Het dient in de boekingsvoorwaarden te staan waarmee je akkoord moet gaan voordat je boekt, niet in de brochure die je krijgt nadat je al geboekt hebt. Als het hier wordt gecommuniceerd kan je al niet meer terug, aangezien je officieel geen bedenktermijn hebt bij het boeken van reizen.Teunbosseman schreef: ↑10 okt 2019 15:27Direct na een boeking, zodra wij de eerste gegevens binnen krijgen, ontvangen de gasten een complete brochure over huis, regio, restaurants en wat er nog meer te doen is. Helemaal vooraan de officiële dingen zoals onze gegevens, die van de beheerster en deze legitimatie- en registratieplicht.
Heb je hier bewijs voor? Zo ja, wees blij met die zwarte balken, dan weet je gelijk wie je kunt vertrouwen. Voor schades heb je trouwens de borg, en met een zwartgemaakt BSN kun je nog steeds de schade verhalen als je daarvoor de moeite neemt. .Oh ja waar staat die kluis dan waarin jij de papieren bewaard? Want dat weten uw gasten niet want is op andere locatie...Is die locatie van u? Hebben meerde mensen een sleutel?
Nee, het ging om kopietjes paspoort die door de officiële app van de rijksoverheid de pasfoto en bsn hebben afgeschermd. Dit zou volgens jou niet goed zijn en de voorlichting van de overheid en anwb ook niet. Die adviseren nergens om het hele kopietje maar zwart te maken.Jablan schreef: ↑10 okt 2019 11:38Dit forum bewijst vooral, dat de vaste forummers niet ingaan op het eigenlijke onderwerp, maar liever hun pijlen richten op degene die erover begint.
Goed, dan vinden sommigen dat we het niet goed doen. Boeiend. Het is veel triester dat jullie het blijkbaar volkomen in orde vinden om je eigen identiteit vrijwel compleet af te schermen, maar wel van de ander honderd procent openheid eisen.
Daar valt u dus ook onder.
U kunt dus gewoon de gegevens uit het paspoort overnemen. Of na controle van het paspoort genoegen nemen met een kopie met een zwarte streep over BSN en pasfoto.Ik heb gisterenochtend, voordat ik dit topic opende, al de vraag uitgezet bij de toeristendienst en vandaag kwam het antwoord vanuit het ministerie van Toerisme en Infrastructuur. Hoe verhuurders aan de gegevens komen, is niet geregeld. Helemaal naar eigen inzicht.
Meenemen waar naartoe? Hoe lang? Tot de volgende dag misschien? Hoe weet ik dan dat er niets onoorbaars mee gebeurt?Gebruikelijk is de paspoorten even meenemen en zo snel mogelijk weer teruggeven.
Prima, met minimaal het BSN onleesbaar gemaakt.Kopieën, zoals bij ons, mogen ook, zeker wanneer huis en administratie op verschillende plekken zitten.
De vierde smaak is dat u ter plekke de gegevens controleert en overneemt.Op het einde van pagina 4 heb ik gevraagd wat voor jullie een prettige oplossing is voor deze registratie/legitimatieplicht. Formulieren invullen, kopie afgeven of paspoort afgeven? Dat zijn de drie smaken en iets anders heb ik niet in de aanbieding. Daar zou ik nu graag antwoord op willen zodat ik weet wat we voor volgend jaar kunnen vragen.
Als u duidelijk aangeeft dat een kopie met alleen onleesbaar BSN en pasfoto noodzakelijk is, lijkt me toch echt voldoende. U kunt er nog speciaal bij zetten dat naam, voornamen, geboortedatum en -plaats, datum en plaats van uitgifte, handtekening en paspoortnummer duidelijk leesbaar moeten zijn.Want nog een seizoen met hoppy kopieën op basis van een Rijksoverheids-App heb ik geen zin in en dit is wel de tijd van het tijd om aan de teksten te boetseren, want de eerste aanvragen voor volgend jaar staan al in de wacht.
Zoals ik al eerder aangaf, schrijf u uw frustratie van u af. En legitimeren is iets anders dan een (volledige kopie) paspoort afgeven.Tegelijk zie ik op een ander, besloten verhuurdersoverleg, dat ik niet de enige ben, die zich kapot ergert aan de 'Mama, ik kan ook zwarte balken tekenen' kopieën, waar Nederlanders mee aankomen. Wen er maar aan - op steeds meer plekken legitimatie verplicht.
Moving the goalposts.
Hehe, eindelijk. U geeft toe dat er geen verplichting is om paspoorten 'in te nemen' noch om kopieën te maken en te bewaren. Het toeristenbureau zei immers niet: 'leuke vraag, maar niet zo belangrijk, want u weet toch dat u wettelijk verplicht bent de paspoorten in te nemen?'Jablan schreef: ↑10 okt 2019 17:06Ik heb gisterenochtend, voordat ik dit topic opende, al de vraag uitgezet bij de toeristendienst en vandaag kwam het antwoord vanuit het ministerie van Toerisme en Infrastructuur. Hoe verhuurders aan de gegevens komen, is niet geregeld. Helemaal naar eigen inzicht. Gebruikelijk is de paspoorten even meenemen en zo snel mogelijk weer teruggeven. Kopieën, zoals bij ons, mogen ook, zeker wanneer huis en administratie op verschillende plekken zitten.
U maakt het het gemakkelijkst voor uw gasten en uzelf en u handelt de zaken het klantvriendelijkst af als u:Jablan schreef: ↑10 okt 2019 17:06Op het einde van pagina 4 heb ik gevraagd wat voor jullie een prettige oplossing is voor deze registratie/legitimatieplicht. Formulieren invullen, kopie afgeven of paspoort afgeven? Dat zijn de drie smaken en iets anders heb ik niet in de aanbieding. Daar zou ik nu graag antwoord op willen zodat ik weet wat we voor volgend jaar kunnen vragen. ...
De klant heeft een hoge kans om een rechtszaak tegen je te winnen. Zo'n rechtszaak kan vanuit het eigen land, bij de rechter in de eigen woonplaats en in het Nederlands worden gevoerd tot een bedrag van 5000 euro.
Welke gegevens moet je verzamelen?
Volgens het door TS genoemde registratie systeem:
Ik doe dat ook, en schrijf er met een markeerstift op 'copy to be used bij <naam accomodatie> only'.
De reactie 'gebruikelijk is de paspoorten even meenemen' => Dat komt gewoon neer op innemen en dat is ook wat de politie verwacht, dat wij doen. Jezelf overtuigen, dat wie voor je staat ook is, wie hij/zij volgens het document is. Daarvoor zal de gast het document uit handen moeten geven.tttlocke schreef: ↑10 okt 2019 18:01Hehe, eindelijk. U geeft toe dat er geen verplichting is om paspoorten 'in te nemen' noch om kopieën te maken en te bewaren. Het toeristenbureau zei immers niet: 'leuke vraag, maar niet zo belangrijk, want u weet toch dat u wettelijk verplicht bent de paspoorten in te nemen?'
Volgend jaar zal je ontdekken, dat je daar steeds minder ver mee komt en dat soort kopieën op steeds minder plekken in het buitenland worden geaccepteerd. Morgen zit ik op het ministerie en daar gaan we die app door. Demotime.
Als mensen zelf, vrijwillig, hopelijk bij hun volle verstand, via Ideal/Visa/PayPal/Whatever aan de bemiddelaar betalen? Wat is fout aan boeken en 10 seconden later betalen en waarom zouden mensen dan een rechtszaak tegen mij moeten beginnen cq winnen?
Weer dat wantrouwen. Als jij in Nederland op een politiebureau bent en de agent loopt even weg met jouw legitimatie, stel jij dan dezelfde vragen? En omgekeerd: geef jij mij een garantie, dat jouw gegevens 100% betrouwbaar en waar zijn? En hoe weet ik of jouw reisgezelschap, dat jij opgeeft, niet de volgende dag wordt uitgebreid met extra mensen? Het is allemaal een kwestie van vertrouwen en dat kan ik niet voor je veranderen.
Ik vertaal het naar 'formulieren invullen'. Mogen de gasten zelf doen. Wel ouderwets, maar goed, als het stenen tijdperk meer vertrouwen genereert dan het digitale tijdperk, doen we dat. Brochure krijgt er een tekening van een beitel, een steen en een hamer bij.