Re: Probleem met retour
Geplaatst: 17 sep 2022 15:20
Dat klopt niet. Je kunt Bol.com pakketten ook ophalen en retourneren als het door Postnl geleverd is.Je kan bij een pakket alleen bij Albert Heijn ophalen als Budgee de vervoerder is
Dat klopt niet. Je kunt Bol.com pakketten ook ophalen en retourneren als het door Postnl geleverd is.Je kan bij een pakket alleen bij Albert Heijn ophalen als Budgee de vervoerder is
Goed, dan hou ik me aan jouw mening en heeft het geen gevolgtrekking als je later terugstuurt.alfatrion schreef: ↑17 sep 2022 15:15Jij neemt het standpunt in dat het de koper niet zal lukken om een product terug te sturen, wanneer de koper dat drie weken na de herroeping doet. Je erkent nu dat dit wel lukt. En geeft aan dat de koper het product binnen twee weken moet terugsturen en daarna te laat is. Wat je niet aangeeft is wat de gevolgtrekking he verbindt aan het te laat zijn met terugsturen en waar je deze gevolgtrekking op baseert.
Denkt u nu echt met vaagheden TS en haar zus te helpen? Natuurlijk KAN het terug gestuurd worden, maar te laat is te laat. Hiermee geeft u valse hoop door niet te vermelden dat 3 weken na herroeping terugsturen te laat is. Dat staat los van het wel of niet kunnen versturen. Misschien iets minder letterlijk praten, maar gewoon snappen wat er bedoeld word.alfatrion schreef: ↑17 sep 2022 12:54Het terugsturen na de vakantie lukt, omdat TS dan terug is. De vervoeder weigert echt geen klanditie.
Ik denk dat TS niet geholpen is met het hypotetische casus waar wij (inclusief NeoDutchio) nu over aan het discussiëren zijn. De zus van TS heeft immer de goederen niet vlak voor de vakantie ontvangen, maar vlak er na. Mijn advies is helder en concreet: herroepen en niet betalen
NeoDutchio schreef: ↑17 sep 2022 08:33Theoretisch of praktisch? Als het pakje op maandagmiddag bezorgd is, dan was het dus ook op zaterdagmiddag bezorgd. Dan was het rennen en vliegen geweest om uit te pakken, te passen, in te pakken, retourbon invullen en naar een PostNL punt brengen om dit voor sluitingstijd nog weg te krijgen.
De winkel moet aantonen dat zusje het pakket heeft ontvangen. Zusje kan inderdaad aangegeven dat ze de goederen (nog) niet heeft ontvangen. Als bewezen is dat dat zusje het pakket heeft ontvangen, dan is het vervolgens aan zusje om aan te tonen dat zij tijdig heeft herroepen.zwaluw29 schreef: ↑17 sep 2022 18:02De webshop kan niet aantonen wanneer zusje het pakje bij de buren op heeft gehaald. Zusje moet wel aantonen dat zij op tijd gebruik heeft gemaakt van haar herroepingsrecht. Dat kan ze alleen aantonen door de vakantietijd door te geven.. Of denk je dat ze zonder enige reden 3 weken later het pakje kan ophalen,. Wat moet ze dan met de rekening? Zeggen dat ze niet betaalt omdat ze het pakje nog niet heeft opgehaald? En van plan is daar nog een aantal weken mee te wachten en dat ze dan nog steeds een beroep kan doen op haar herroepingsrecht? En de betaling van de rekening op kan schorten totdat ze eindelijk van plan is het pakje op te halen?
Ik vind het heel erg jammer dat u een karikatuur maakt van een, wat mij betreft, nuttige en interessante discussie.NeoDutchio schreef: ↑17 sep 2022 19:11(...) En aangezien hier nogal wat haken en ogen aanzitten durf ik niet 100% winst te zetten op de consument die weken, maanden, jaren mag wachten tot ophalen en daardoor de herroepingstijd oneindig kan rekken . (...)
Ik denk niet dat dit op de weg ligt van het zusje om dat te bewijzen, de winkel zal primair moeten bewijzen dat geleverd is bij het zusje, wat ze waarschijnlijk niet kunnen.
Zusje wil gebruik maken van het herroepingsrecht en wil de spullen terugsturen. Dan heeft ze het pakje toch ontvangen.alfatrion schreef: ↑17 sep 2022 18:41De winkel moet aantonen dat zusje het pakket heeft ontvangen. Zusje kan inderdaad aangegeven dat ze de goederen (nog) niet heeft ontvangen. Als bewezen is dat dat zusje het pakket heeft ontvangen, dan is het vervolgens aan zusje om aan te tonen dat zij tijdig heeft herroepen.zwaluw29 schreef: ↑17 sep 2022 18:02De webshop kan niet aantonen wanneer zusje het pakje bij de buren op heeft gehaald. Zusje moet wel aantonen dat zij op tijd gebruik heeft gemaakt van haar herroepingsrecht. Dat kan ze alleen aantonen door de vakantietijd door te geven.. Of denk je dat ze zonder enige reden 3 weken later het pakje kan ophalen,. Wat moet ze dan met de rekening? Zeggen dat ze niet betaalt omdat ze het pakje nog niet heeft opgehaald? En van plan is daar nog een aantal weken mee te wachten en dat ze dan nog steeds een beroep kan doen op haar herroepingsrecht? En de betaling van de rekening op kan schorten totdat ze eindelijk van plan is het pakje op te halen?
Ik denk dat je er niet zo'n karikatuur van moet maken, natuurlijk zal het niet redelijk en billijk zijn wanneer een consument een pakket maanden of jaren bij de buren laat liggen en dan ineens aangeeft dat er nooit geleverd is, want het ligt bij de buren.NeoDutchio schreef: ↑17 sep 2022 19:11Een onmogelijk opgave voor de webshop. En dankzij die onmogelijke opgave schiet het zijn doel voorbij. Theorie is 1, praktijk is 2. Een rechter is de enige die kan beoordelen of het standaard afleveren bij de buren indien je zelf niet thuis ben niet gezien zal worden als niet ontvangen. En mocht het standaard bij de buren afleveren niet als ontvangen beschouwd zijn, wat zou dan een normaal tijdsbestek zijn waarin het opgehaald zal gaan worden. Immers, om regels te kunnen volgen zou dit helder moeten zijn. En aangezien hier nogal wat haken en ogen aanzitten durf ik niet 100% winst te zetten op de consument die weken, maanden, jaren mag wachten tot ophalen en daardoor de herroepingstijd oneindig kan rekken.
En gelukkig blijkt zo vaak dat de koude wettelijke regels soepel worden behandeld mocht er menselijk naar gekeken worden. Het gaat niet om de exacte letter van de wet, maar wat er mee bedoeld word. Dus niet koud opdreunen van wat er staat, maar kijken naar hoe er mee omgegaan moet worden.
Dat verwacht ik niet, want dat is niet in lijn met de in Nederland geldende wetgeving. Daarnaast is er genoeg jurisprudentie te vinden dat "track and trace" in onze rechtspraak niet direct als bewijs gezien mag worden, en een winkel dus ook op andere wijze moet kunnen aantonen dat er correct geleverd is.
Klopt
De verkoper was er niet bij en kan daarom niets aangeven over wanneer de zus van TS het product heeft opgehaald. De zus van TS was er wel bij en kan daarom wel aangegeven wanneer zij het product heeft opgehaald. Als de zus van TS aangeeft dat zij het product op 11 september 2022 heeft opgehaald bij de buren dan gaat de rechter er dus vanuit dat de zus van TS het product op 11 september 2022 heeft ontvangen. De zus moet dan aantonen dat zij de koop heeft herroepen voor 25 september 2022.
Artikel 149 lid 1 tweede volzin BW
Feiten of rechten die door de ene partij zijn gesteld en door de wederpartij niet of niet voldoende zijn betwist, moet de rechter als vaststaand beschouwen, behoudens zijn bevoegdheid bewijs te verlangen, zo vaak aanvaarding van de stellingen zou leiden tot een rechtsgevolg dat niet ter vrije bepaling van partijen staat.
De geschillencommissie is het met mij eens.alfatrion schreef: ↑17 sep 2022 12:54Dat hangt af van of en wat voor overeenkomst zij hebben met de vervoerder. In het algemeen treden deze partijen op als vertegenwoordigd van de vervoerder en dan vallen ze onder dezelfde regel. Je kan bij een pakket alleen bij Albert Heijn ophalen als Budgee de vervoerder is.
Het verhaal is dat de zus de kleding na haar vakantie heeft opgehaald en beoordeeld.pedro714 schreef: ↑17 sep 2022 20:05Vreemd, je schrijft "de kleding voldeed niet". M.a.w. je zusje was nog wel thuis toen het geleverd werd. Had ze niet de moeite kunnen nemen iemand ( jij bijv.) te vragen de kleding retour te zenden. Jammer maar helaas. De webshop heeft gelijk. 14 dagen = 14 dagen.
Het is geen karikatuur. Je zal een referentie moeten hebben wat wel of niet zou kunnen. Per situatie laten afhangen zal niet gaan lukken, dan zal iedere consument naar de rechter moeten. Dus ergens zal een grens getrokken moeten worden. Wat is redelijk en billijk?Erthanax schreef: ↑17 sep 2022 19:32Ik vind het heel erg jammer dat u een karikatuur maakt van een, wat mij betreft, nuttige en interessante discussie.NeoDutchio schreef: ↑17 sep 2022 19:11(...) En aangezien hier nogal wat haken en ogen aanzitten durf ik niet 100% winst te zetten op de consument die weken, maanden, jaren mag wachten tot ophalen en daardoor de herroepingstijd oneindig kan rekken . (...)
Als voorbeeld van wat een rechter van het aflever moment van een bezorger vindt op een track and trace pagina, zie bijvoorbeeld deze uitspraak over een niet aangekomen pakket. En dan vooral 2.2 en 2.3 maakt zeer duidelijk wat onder de Nederlandse wetgeving gezien moet worden als ontvangen.
2.2.
Omdat [gedaagde] zegt dat hij de drone niet heeft ontvangen en dat hij daarom niet hoeft te betalen, zou hij op grond van de hoofdregel van artikel 150 Wetboek van Burgerlijke rechtsvordering hier de bewijslast van dragen. Maar in dit geval geldt daar een uitzondering op. Op grond van artikel 7:11 van het Burgerlijk Wetboek gaat bij bezorging van zaken het risico op de consument over op het moment dat de consument de zaak heeft ontvangen. Met ‘ontvangen’ wordt bedoeld dat de consument daadwerkelijk de zaak in handen heeft gekregen. De verkoper is dus verantwoordelijk voor het pakket tot de feitelijke aflevering aan de consument. Op [eiseres] rust daarom de bewijslast dat [gedaagde] de selfie drone heeft ontvangen. [eiseres] heeft een print van een track en trace pagina overgelegd waarop staat dat op vrijdag 23 maart 2018 om 14:57 uur een bestelling is afgeleverd op [adres] te [woonplaats] . Dit is het adres van [gedaagde] . Op deze pagina staat rechtsboven de naam van [bedrijfsnaam] B.V. vermeld.
2.3.
Uit deze print volgt niet dat [gedaagde] de drone heeft ontvangen. Allereerst blijkt hieruit niet dat in het pakket de drone zat. Maar zelfs als daarvan uitgegaan wordt, dan kan uit de print niet worden afgeleid dat het pakket is afgeleverd aan [gedaagde] , want het is bekend dat er weleens wat misgaat bij het leveren van pakketten. [bedrijfsnaam] B.V. heeft gekozen voor deze manier van verzenden en dit komt daarom voor haar risico. Omdat [eiseres] ook geen andere feiten heeft aangevoerd waaruit volgt dat [gedaagde] de drone heeft ontvangen, wordt de vordering afgewezen.
Maanden, jaren, oneindig geen karikatuur? Kom nou toch, u weet wel beter.NeoDutchio schreef: ↑17 sep 2022 20:29Het is geen karikatuur. Je zal een referentie moeten hebben wat wel of niet zou kunnen. Per situatie laten afhangen zal niet gaan lukken, dan zal iedere consument naar de rechter moeten. Dus ergens zal een grens getrokken moeten worden. Wat is redelijk en billijk? (...)Erthanax schreef: ↑17 sep 2022 19:32Ik vind het heel erg jammer dat u een karikatuur maakt van een, wat mij betreft, nuttige en interessante discussie.NeoDutchio schreef: ↑17 sep 2022 19:11(...) En aangezien hier nogal wat haken en ogen aanzitten durf ik niet 100% winst te zetten op de consument die weken, maanden, jaren mag wachten tot ophalen en daardoor de herroepingstijd oneindig kan rekken . (...)