Pagina 7 van 8
Re: DHL bellen niet aan, terwijl ik wel thuis ben
Geplaatst: 25 okt 2025 09:18
door Limlander40
Ik heb een keer gehad met DHL dat in de scan kwam te staan dat ik niet thuis was. Ik had het pakket dringend zakelijk nodig. Ik was thuis en heb de camera’s terug gekeken. Auto was helemaal niet in de straat geweest. Na contact met een DHL manager kon ik het pakket zelf ophalen rond18.00 op een depot. De chauffeur hadden ze al meerdere klachten van gehad, daarna deze chauffeur nooit meer gezien. Dus melden helpt.
Re: DHL bellen niet aan, terwijl ik wel thuis ben
Geplaatst: 28 okt 2025 18:05
door Consumenneke
Er gaat nog veel mis bij het bezorgen van pakketjes in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van de
Consumentenbond onder 12.000 panelleden: 35% van de ondervraagden ondervond in het afgelopen half jaar problemen met de bezorging.
<>
De Consumentenbond heeft meerdere gesprekken met de pakketbezorgers gevoerd, maar die leverden volgens directeur van de Consumentenbond Sandra Molenaar niks op.
We zoeken nu de oplossing in een andere hoek. Want de webwinkels zijn primair verantwoordelijk voor de bezorging. We gaan daarom op korte termijn in gesprek met Thuiswinkel, de brancheorganisatie van webwinkels. We willen dat winkels op de factuur de productprijs en de bezorgkosten los vermelden. Bij geen of slechte bezorging kunnen consumenten dan de bezorgkosten terugvragen. Dit idee gaan we nog verder uitwerken.
Re: DHL bellen niet aan, terwijl ik wel thuis ben
Geplaatst: 29 okt 2025 11:05
door Speedy123
Afgelopen maandag maakte ook ik het weer mee. Pakketje van Wehkamp zou aan huis bezorgt worden door DHL. Maar helaas, geen bezorger die langskwam. Wel een bericht ontvangen, helaas troffen we u niet thuis aan, uw pakketje gaat naar een afhaalpunt.
Maar toen zag ik iets bij DHL wat ik nog niet eerder gezien had, je kan op dezelfde dag bij DHL een nieuwe bezorg afspraak inplannen. Meteen gedaan voor de volgende dag. Vervolgens een klacht gedeponeerd betreffende DHL bij Wehkamp en hun laten weten dat ik dinsdag wederom thuis zou zijn, dat ik de CV monteur voor het tweejaarlijks onderhoud die dag ook op bezoek krijg en dus kan aantonen dat ik thuis ben. En dat indien er wederom niet aan huis bezorgd zou worden, ik de koopovereenkomst per omgaande ontbindt en met geld terug wil ontvangen.
En jawel, dinsdag werd er aangebeld door de DHL bezorger en werd mijn pakketje dus alsnog thuis bezorgd.
Re: DHL bellen niet aan, terwijl ik wel thuis ben
Geplaatst: 01 nov 2025 10:11
door marnix
Dhl heeft hier (zeist) een wat wisselend bezorgpatroon,
"uw pakket wordt bezorgd tussen 10.00 en 21.30 uur",
de ervaring leert dat na 17.00 ze niet meer komen, je krijgt een bericht dat je niet thuis was.
dan komt het een dag later,
en dan is het bij sommige bezorgers ook nog te veel moeite normaal aan te bellen,
dan vind ik het begeerde artikel in de (buiten) stoppenkast.
Re: DHL bellen niet aan, terwijl ik wel thuis ben
Geplaatst: 01 nov 2025 11:12
door NeoDutchio
marnix schreef: ↑01 nov 2025 10:11
Dhl heeft hier (zeist) een wat wisselend bezorgpatroon,
"uw pakket wordt bezorgd tussen 10.00 en 21.30 uur",
de ervaring leert dat na 17.00 ze niet meer komen, je krijgt een bericht dat je niet thuis was.
dan komt het een dag later,
Als er nog geen kleiner tijdvenster is, dan zit het pakket al wel in het sorteerproces, maar is er nog geen route waarmee het mee kan. In dit geval lijkt het er op dat het pakket al wel bij een sorteerpunt klaar ligt om opgehaald te worden, maar dat er geen chauffeur is.
Door het op "niet thuis" te zetten komt het weer opnieuw in het sorteerproces en zal een chauffeur op een andere dag het meenemen.
Het nadeel is van het systeem van oa DHL is dat ze te weinig codes hebben om iets te verwerken. Hierdoor komt het soms vreemd over, maar is het voor hun wel de meest werkbare methode.
Re: DHL bellen niet aan, terwijl ik wel thuis ben
Geplaatst: 01 nov 2025 11:20
door Moneyman
NeoDutchio schreef: ↑01 nov 2025 11:12
Hierdoor komt het soms vreemd over, maar is het voor hun wel de meest werkbare methode.
... waarmee meteen bevestigd wordt dat het in ieder geval
niet om de klant gaat bij DHL...
Re: DHL bellen niet aan, terwijl ik wel thuis ben
Geplaatst: 01 nov 2025 11:39
door NeoDutchio
Moneyman schreef: ↑01 nov 2025 11:20
NeoDutchio schreef: ↑01 nov 2025 11:12
Hierdoor komt het soms vreemd over, maar is het voor hun wel de meest werkbare methode.
... waarmee meteen bevestigd wordt dat het in ieder geval
niet om de klant gaat bij DHL...
Je moet roeien met de riemen die je hebt. En zo lang de consument geen marktconforme prijs betaald blijf je deze situatie houden.
Re: DHL bellen niet aan, terwijl ik wel thuis ben
Geplaatst: 01 nov 2025 11:56
door Moneyman
NeoDutchio schreef: ↑01 nov 2025 11:39
Je moet roeien met de riemen die je hebt.
Dat is net meer dan een zwaktebod.
NeoDutchio schreef: ↑01 nov 2025 11:39
En zo lang de consument geen marktconforme prijs betaald blijf je deze situatie houden.
Ik denk niet dat je de bal bij de consument neer kunt leggen. Die betaalt gewoon de prijs die gevraagd wordt…
Re: DHL bellen niet aan, terwijl ik wel thuis ben
Geplaatst: 01 nov 2025 12:41
door Speedy123
NeoDutchio schreef: ↑01 nov 2025 11:39
Je moet roeien met de riemen die je hebt. En zo lang de consument geen marktconforme prijs betaald blijf je deze situatie houden.
Dat heeft er niets mee te maken.
DHL is een Duits bedrijf dat in Duitsland miljarden euro's winst per jaar maakt. Ze kiezen er zelf voor om ook de Nederlandse markt op te gaan.
Dat ze in Nederland niet genoeg personeel hebben en daardoor regelmatig geen bezorger hebben heeft niets met de consument te maken. Ze accepteren wel orders terwijl ze weten dat ze niet genoeg personeel hebben om de dienstverlening correct en op de afgesproken tijd uit te voeren. Dat is volledig aan DHL zelf te wijten.
Gezien de zeer slechte dienstverlening van DHL zal een webshop eerder voor Post.nl kiezen. Dus verlaagd DHL de prijs voor de Webshops om zo toch nog klanten binnen te halen.
De negatieve spiraal waarin DHL in Nederland in zit is volledig aan het eigen management falen te wijten. Willen ze een serieuze speler in Nederland worden, dan zullen ze eerst moeten investeren in een goede infrastructuur en voldoende personeel.
Re: DHL bellen niet aan, terwijl ik wel thuis ben
Geplaatst: 01 nov 2025 13:35
door Wat-nou-weer
Gezien de zeer slechte dienstverlening van DHL zal een webshop eerder voor Post.nl kiezen. Dus verlaagd DHL de prijs voor de Webshops om zo toch nog klanten binnen te halen.
Ach, Postnl is zoveel beter dan DHL? Geloof je het zelf??? Van de week is bezorging door Postnl tot 3x toe 'vanwege drukte' een dag verder geschoven. Ook een Postnl bezorger gehad die alle pakketten in de centrale hal neer pleurde. DHL (en zelfs DPD) bezorgers leveren het netjes af bij mijn appartement.
Ik laat trouwens alleen nog grote/zware pakketten thuis afleveren, zoveel mogelijk laat ik bij een pakketpunt dumpen. Geeft bij geen enkele koeriersdienst problemen, werkt fantastisch.
Vraag me af waarom je zoveel moeite doet om een pakketje persé thuis afgeleverd te krijgen. Vooral niet de weg kiezen die probleemloos werkt.
Ik verwacht trouwens dat het niet lang meer duurt of bezorging op huisadres wordt extra in rekening gebracht. En terecht.
Re: DHL bellen niet aan, terwijl ik wel thuis ben
Geplaatst: 01 nov 2025 14:09
door NeoDutchio
Wat-nou-weer schreef: ↑01 nov 2025 13:35
Ik verwacht trouwens dat het niet lang meer duurt of bezorging op huisadres wordt extra in rekening gebracht. En terecht.
Er zijn al webshops die dat doen. Thuisbezorgen is 1 euro duurder dan op een afhaalpunt. Dat verschil mag van mij wel groter worden.
Moneyman schreef: ↑01 nov 2025 11:56
NeoDutchio schreef: ↑01 nov 2025 11:39
En zo lang de consument geen marktconforme prijs betaald blijf je deze situatie houden.
Ik denk niet dat je de bal bij de consument neer kunt leggen. Die betaalt gewoon de prijs die gevraagd wordt…
De markt bepaald. Het is de consument die teveel verwend is en er van uit gaat dat het zo goedkoop mogelijk zo snel mogelijk bezorgd word. Zodra een webshop de kosten gaat verhogen loopt de klant direct naar een andere goedkopere aanbieder.
Re: DHL bellen niet aan, terwijl ik wel thuis ben
Geplaatst: 01 nov 2025 15:17
door Consumenneke
NeoDutchio schreef: ↑01 nov 2025 14:09
Het is de consument die teveel verwend is...
Bij een verwend kind is de schuld aan de ouders.
Ik herinner me Zappos nog dat gratis bezorgde en gratis retourneerde. Alle grote retailers en webwinkels kopieerden dat. Natuurlijk trokken zij de grote bezorg- en posterijen mee naar benee. Nou zitten we met de brokken. Dat ligt niet aan de consument, maar aan gekmakende concurrentie. Dat kan één partij niet corrigeren. Daarom hebben we een overheid nodig die de mededinging afbakent vanuit maatschappelijk perspectief.
De vrije markt maakt uiteindelijk alles kapot.

Re: DHL bellen niet aan, terwijl ik wel thuis ben
Geplaatst: 01 nov 2025 16:48
door Moneyman
NeoDutchio schreef: ↑01 nov 2025 14:09
Moneyman schreef: ↑01 nov 2025 11:56
NeoDutchio schreef: ↑01 nov 2025 11:39
En zo lang de consument geen marktconforme prijs betaald blijf je deze situatie houden.
Ik denk niet dat je de bal bij de consument neer kunt leggen. Die betaalt gewoon de prijs die gevraagd wordt…
De markt bepaald. Het is de consument die teveel verwend is en er van uit gaat dat het zo goedkoop mogelijk zo snel mogelijk bezorgd word. Zodra een webshop de kosten gaat verhogen loopt de klant direct naar een andere goedkopere aanbieder.
Welnee. De aanbieders bepalen. Het zijn de grote partijen die in een onderlinge prijzenoorlog zijn. De consument heeft daar nul invloed op.
Re: DHL bellen niet aan, terwijl ik wel thuis ben
Geplaatst: 02 nov 2025 11:59
door rwolters
Moneyman schreef: ↑01 nov 2025 16:48
NeoDutchio schreef: ↑01 nov 2025 14:09
Moneyman schreef: ↑01 nov 2025 11:56
Ik denk niet dat je de bal bij de consument neer kunt leggen. Die betaalt gewoon de prijs die gevraagd wordt…
De markt bepaald. Het is de consument die teveel verwend is en er van uit gaat dat het zo goedkoop mogelijk zo snel mogelijk bezorgd word. Zodra een webshop de kosten gaat verhogen loopt de klant direct naar een andere goedkopere aanbieder.
Welnee. De aanbieders bepalen. Het zijn de grote partijen die in een onderlinge prijzenoorlog zijn. De consument heeft daar nul invloed op.
Toch wel. Als er een webwinkel is die eerlijke verzendkosten gaat hanteren kunnen die direct de deuren sluiten want geen consument zal daar gaan kopen. Die gaan dan liever voor een grote webwinkel die "zo lekker goedkoop is" en de duimschroeven aandraait bij hun verzendpartners.
Dus als we willen dat het beter wordt kunnen we echt wel wat als consumenten. Maar het zal de meeste consumenten waarschijnlijk een rotzorg zijn of personeel waar ze verder zelf niets mee te maken hebben een fatsoenlijke beloning krijgen. Ondertussen klagen we steen en been over miljardairs en andere graaiers maar sponsoren we ze erg graag.
Re: DHL bellen niet aan, terwijl ik wel thuis ben
Geplaatst: 02 nov 2025 13:15
door Moneyman
rwolters schreef: ↑02 nov 2025 11:59
Moneyman schreef: ↑01 nov 2025 16:48
NeoDutchio schreef: ↑01 nov 2025 14:09
De markt bepaald. Het is de consument die teveel verwend is en er van uit gaat dat het zo goedkoop mogelijk zo snel mogelijk bezorgd word. Zodra een webshop de kosten gaat verhogen loopt de klant direct naar een andere goedkopere aanbieder.
Welnee. De aanbieders bepalen. Het zijn de grote partijen die in een onderlinge prijzenoorlog zijn. De consument heeft daar nul invloed op.
Toch wel. Als er een webwinkel is die eerlijke verzendkosten gaat hanteren kunnen die direct de deuren sluiten want geen consument zal daar gaan kopen. Die gaan dan liever voor een grote webwinkel die "zo lekker goedkoop is" en de duimschroeven aandraait bij hun verzendpartners.
Aanname - en een beetje kip/ei.
Ik denk dat er zat consumenten zijn die wel degelijk iets meer willen betalen voor fatsoenlijke bezorging. Alleen kan je als consument niets veranderen en heb je dus -zoals gezegd- nul invloed.
De bal ligt bij de verzenders en de bezorgers, niet bij de consument.
Re: DHL bellen niet aan, terwijl ik wel thuis ben
Geplaatst: 02 nov 2025 13:24
door NeoDutchio
Moneyman schreef: ↑02 nov 2025 13:15
De bal ligt bij de verzenders en de bezorgers, niet bij de consument.
Bezorgers hebben geen invloed. Ze kunnen klagen over werkdruk of een hoger loon, maar dan zullen ze eerder vervangen worden door medewerkers die niet klagen.
De winkeliers willen geen klanten verliezen en moeten dus een zo goedkoop mogelijke partner hebben. Want ja, een klant gaat echt lopen als een verkoper te duur word. Natuurlijk, uitzondering daargelaten. Maar een klant die bij een Bol of Amazon koopt gaat echt niet naar een rechtstreekse verkoper die duurder is en hogere verzendkosten rekent.
Re: DHL bellen niet aan, terwijl ik wel thuis ben
Geplaatst: 02 nov 2025 13:52
door Wat-nou-weer
NeoDutchio schreef: ↑02 nov 2025 13:24
Moneyman schreef: ↑02 nov 2025 13:15
De bal ligt bij de verzenders en de bezorgers, niet bij de consument.
Bezorgers hebben geen invloed. Ze kunnen klagen over werkdruk of een hoger loon, maar dan zullen ze eerder vervangen worden door medewerkers die niet klagen.
De winkeliers willen geen klanten verliezen en moeten dus een zo goedkoop mogelijke partner hebben. Want ja, een klant gaat echt lopen als een verkoper te duur word. Natuurlijk, uitzondering daargelaten. Maar een klant die bij een Bol of Amazon koopt gaat echt niet naar een rechtstreekse verkoper die duurder is en hogere verzendkosten rekent.
Kan zijn dat ik een heel bijzonder mens ben, maar ik betaal liever meer voor een product bij een betrouwbare (web)shop dan bij één of andere vage shop. Maar als de betrouwbaarheid gelijkwaardig is, koop ik uiteraard bij de goedkoopste ervan.
Voor thuisbezorging ben ik best bereid wat meer verzendkosten te betalen, zeg 5 euro extra om bijv. een 65inch t.v. af te leveren. Daar ga ik liever niet zelf mee sjouwen.
Re: DHL bellen niet aan, terwijl ik wel thuis ben
Geplaatst: 02 nov 2025 13:53
door Moneyman
NeoDutchio schreef: ↑02 nov 2025 13:24
Moneyman schreef: ↑02 nov 2025 13:15
De bal ligt bij de verzenders en de bezorgers, niet bij de consument.
Bezorgers hebben geen invloed. Ze kunnen klagen over werkdruk of een hoger loon, maar dan zullen ze eerder vervangen worden door medewerkers die niet klagen.
De bezorgers zijn uiteraard de bezorgdiensten. Met de verzender bedoel ik ook niet de magazijnmedewerker.
Re: DHL bellen niet aan, terwijl ik wel thuis ben
Geplaatst: 02 nov 2025 13:56
door Wat-nou-weer
Moneyman schreef: ↑02 nov 2025 13:53
De bezorgers zijn uiteraard de bezorgdiensten.
Met de verzender bedoel ik ook niet de magazijnmedewerker.
Ook niet de logistiek medewerker?
Re: DHL bellen niet aan, terwijl ik wel thuis ben
Geplaatst: 02 nov 2025 13:59
door Speedy123
NeoDutchio schreef: ↑02 nov 2025 13:24
Maar een klant die bij een Bol of Amazon koopt gaat echt niet naar een rechtstreekse verkoper die duurder is en hogere verzendkosten rekent.
Dat ligt aan het service niveau. Als een verkoper een betere service levert en ervoor zorgt dan de pakketjes wel netjes op tijd aan huis bezorgd worden, dan zijn er genoeg mensen die er wel wat extra voor willen betalen.
Je ziet het ook steeds vaker met de bezorging van duurdere producten zoals telefoons, men maakt dan gebruik van speciale bezorgdiensten die wel netjes aan huis op de afgesproken tijd leveren. Het kan dus wel degelijk.
Wat dat betreft is er geen verschil met de gewone detail handel, winkeliers van goede naam en faam hebben vaak trouwe klanten die het helemaal niet erg vinden dat ze niet de absolute bodemprijs betalen.