Dan nog wat diverse andere onderwerpen:
Inbreuk op auteursrecht fotograaf: tarieven BeeldAnoniem tarieven niet gevolgd:
Ook dit onderwerp komt vaker langs op het forum: ongeoorloofd gebruik van foto's. In deze zaak is het feitencomplex eenvoudig: de inbreuk wordt niet betwist, er zit geen duur (advocaten- en/of claim)bureau tussen. In dergelijke zaken wordt vaak verwezen naar de tarievenlijst van BeeldAnoniem, maar steeds vaker worden die hoge tarieven niet gevolgd. De Kantonrechter sluit (terecht) aan bij de tarieven die de bewuste fotograaf zélf rekent.
Maar desondanks blijft het misbruiken van foto's een dure grap: er moet alsnog € 500,00 voor de foto's betaalt worden, te vermeerderen met een dwangsom van € 100,00 per dag. En dan nog de incassokosten (€ 75,00) en de proceskosten (€ 1.200,00). Een hoop geld voor een culturele stichting zonder eigen geld.
Koop elektrische auto ontbonden wegens niet halen WLTP-norm
Recent heeft ook de Hoge Raad bevestigd wat het Gerechtshof
al eerder oordeelde: het niet halen van de opgegeven actieradius vormt ook bij elektrische auto's voldoende grondslag om de koopovereenkomst te ontbinden op grond van non-conformiteit. Aangezien betrokkene de auto inmiddels al had doorverkocht, hoeft de verkoper alleen het verschil tussen de verkoopprijs en de redelijke marktwaarde te vergoeden.
Ik had eigenlijk wel verwacht meer over deze uitspraak in de media terug te zien komen, maar het valt me eigenlijk mee. Ben wel benieuwd of er meer van dergelijke procedures opgestart zijn of worden.
Eigenaar getunede Audi S6 stelt zowel de verkoper als tuner aansprakelijk:
Iemand koop een Audi S6 TDI en laat deze door ABT tunen. Na verloop van tijd draait de motor in elkaar: een kostenpost van bijna € 30.000,00. ABT was een tuner die de fabrieksgarantie overneemt. In dit geval was de garantie al verlopen, dus de vordering op ABT slaagt niet. De garantie is verlopen, coulance is niet afdwingbaar.
Jegens de verkoper wordt nog geen eindvonnis gewezen, maar wordt (zie r.o. 5.12) een deskundige benoemd worden. Hier zie je een mooi voorbeeld van welke vragen zo'n deskundige moet beantwoorden. Ook een dure grap, aangezien de motor nog verder gedemonteerd en onderzocht zal moeten worden.
Een hoop ellende, en dat voor een geringe vermogenstoename (van 349 pk naar 384 pk - slechts 35 pk méér!)...
Terrasdeuren niet van buiten afsluitbaar: non-conform!
Deze uitspraak had ik graag in
dit recente schuifpui-topic geplaatst, maar dat is helaas gesloten.
De casus lijkt veel op die in het recente topic: er is een woning (in dit geval nieuwbouw) opgeleverd met balkondeuren die niet van buiten afsluitbaar zijn. Het feit dat de balkondeuren niet van buitenaf kunnen worden afgesloten, levert in dit geval een gebrek in de nakoming op, omdat de koper er gerechtvaardigd op mocht vertrouwen dat dat wél zo zou zijn.
Ik heb geprobeerd de TS van dat topic een pb te sturen, maar krijg helaas de melding "gebruiker bestaat niet".