Nee, dan weet de goede verstaander juist nog niet veelxflorisx schreef: ↑19 feb 2024 21:33Dat had ik al een beetje verklapt door over een ambulance te spreken en een neuroloog. Dan weet de goede verstaander genoeg. Komt meer in de familie voor. En het was voor mij zeker geen licht geval. Gelukkig werd het door mijn omgeving zeer snel herkend en was ik supersnel in het ziekenhuis.
Gelukkig zonder veel bijwerkingen. Had ook erger kunnen aflopen. Bekende die gelijk met mij in het ziekenhuis lag heeft het niet gehaald.
Ik houd daarom de LDL waarde netjes onder de geadviseerde waarde. En slik dus graag. Ik ondervind geen nadelen van het gebruik van de statines.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Wat in de volksmond een "beroerte" heet, kan ofwel een infarct ofwel een bloeding zijn. Big difference.
Als je het over een infarct hebt: Heb een studie gezien die laat zien dat statines het aantal nieuwe infarcten vermindert. mensen die een beroerte hebben gehad en geen statines gebruiken, krijgen vaker nieuwe, kleinere beroertes. Bij mensen die statines slikken na een infarct, kwamen er volgens die studie minder infarcten voor, maar waren ze wel veel ernstiger (dan bij mensen die geen statines slikten) als ze toch een nieuw herseninfarct kregen.