Word jij ook misleid in de supermarkt?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Onkruid71

Re: Word jij ook misleid in de supermarkt?

Bericht door Onkruid71 »

Consumenneke schreef:
21 feb 2025 18:58
juliomariner schreef:
21 feb 2025 18:26
Vroeger zat er geen suiker in majo maar nu zijn we zo aan zoet gewend dat de fabrikanten daar graag gebruik van maken en er dus veel goedkope suiker in hun producten verwerken.
Lijkt me een documentaire waard. Ik heb altijd de wat zuurdere Hellmann's lekkerder gevonden dan die zoete zaanse. Maar ook Hellmann's wordt lokaal op smaak gebracht, zodat de Franse anders is dat de Engelse. Dus neem ik meestal Belgische mayo mee.

Overigens krijg je in de snackbar fritessaus. Weer iets anders.
De Amerikaanse Hellmann smaken ook weer anders, beter vind ik.

Nijogeth

Bericht door Nijogeth »

Speedy123 schreef:
21 feb 2025 20:58
Denk dat een drankje dat stelt dat je 50 procent van je dagelijks behoefte aan groente en fruit binnen heb gekregen terwijl dat niet zo is, wel voldoet aan uw vraag noem eens een product dat iets anders doet dan u verwacht.

Geldt trouwens voor tientallen andere producten die gezondheid claims hadden in het verleden. Sinds de EU regels invoerde dat men dat wetenschappelijk moest bewijzen, verdwenen ze een voor een rap van de verpakkingen. Geen goed voor hart en bloedvaten meer. Een product kopen waarvan u denkt dat het het hart en de bloedvaten verbeterd na consumptie terwijl dat niet zo is, lijkt me ook wel een aardig voorbeeld van andere eigenschappen dan de consument verwacht.
Oprechte vraag, bestaat dat drankje nog? Want dat zou inderdaad een goed voorbeeld zijn. En dat zou dus in mijn ogen misleiding zijn.

Maar als dat net als het tweede deel van de quote door regelgeving verwijderd is, dan zijn we er toch. Dan is er namelijk regelgeving voor om die misleiding tegen te gaan.

En dan blijf ik bij mijn statement dat als het in de ingrediëntenlijst staat dat iets er veel of weinig in zit, dat het geen misleiding is in mijn ogen. Als het eruitziet als mangosap, smaakt als mangosap en mango bevat, dan zal het wel mangosap zijn. Hoeveel mango er dan inzit, dat maakt me niet uit. Kwaliteit en prijs is belangrijker dan heel veel mango wat mij betreft. Ook al wordt die kwaliteit bereikt met goedkopere ingrediënten, uiteindelijk gaat het om de smaak.

Nijogeth

Bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
21 feb 2025 18:44
Het gaat me om de kwaliteit van het product.
Juist niet.

Bessensap met 80% appel en 12% bes is gewoon appelsap.
Aarbeiensnoepjes met 90% appel zijn gewoon appelsnoepjes met een beetje aardbeien..

Mangosap zou gewoon mango's moeten bevatten, als die te duur zijn, dan verzin je maar een andere naam.
Niet van wat je zegt weerlegt mijn uitspraak dat het me om kwaliteit gaat. Kwaliteit zit bij mij niet in bepaalde ingrediënten, maar in de smaak/verwachting. Zoals ik al eerder zei: Als het als mangosap smaakt, als het eruitziet al mangosap en er zit mango in, dan zal het wel mangosap zijn.

Ik zou toch heel erg boos worden als ik appelsap zou kopen en die zou naar bessensap smaken. Dan hadden ze daar wat mij betreft bessensap op het label moeten zetten.

Thijs124

Bericht door Thijs124 »

Maar de smaak wil juist niet zeggen dat het grootste gedeelte van het product ook dat ingrediënt bevat. Juist de smaak is gemakkelijk in een product te verkrijgen terwijl er nauwelijks iets ervan erin zit.
Zoals die Limburgse Rinse appelstroop waar ik tientallen jaren geheel Nederland onder andere met heb bevoorraad. Het grootste gedeelte is suikerbieten. Als ze het al honderd jaar geleden suikerbieten stroop (met appelsmaak) en suikerbieten wafels (met appelsmaak) hadden genoemd was de fabriek al veel eerder dicht geweest. Fabriek is nu dicht en de naam en de recepten zijn verkocht. Was dat oplichting. Ik heb eigenlijk nooit de etiketten bekeken.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Nijogeth schreef:
22 feb 2025 13:14
Oprechte vraag, bestaat dat drankje nog? Want dat zou inderdaad een goed voorbeeld zijn. En dat zou dus in mijn ogen misleiding zijn.
Na de nominatie voor het Goudenwindei heeft Knorr toch maar snel haar Vie drankjes van de markt gehaald.
Nijogeth schreef:
Maar als dat net als het tweede deel van de quote door regelgeving verwijderd is, dan zijn we er toch. Dan is er namelijk regelgeving voor om die misleiding tegen te gaan.
Het gaat om de handhaving. Blue Band weet heel goed dat termen als roomboter, boter, room, melk beschermt zijn binnen de EU en niet gebruik mogen worden als er geen room of melk in het product zit.

Dus zoekt Blue Band continue nieuwe grenzen, er staat roombeter, dat is iets heel anders dan roomboter zeggen ze dan.

Of er staat in op de verpakking Finesse en dan in hele kleine lettertjes 'te gebruiken als' gevolgd door vetgedrukt 'KOKSROOM' in hele grote letters.

Blue Band wacht gewoon op de rechtszaken, die ze ook altijd verliezen maar tegen minimale kosten voeren en zo lang mogelijk rekken. Daarna passen ze de verpakking een beetje aan en begint het spel opnieuw. Nieuw: Roamboter. Of nieuw Koksroam! En dan begint het hele spel weer opnieuw.

Allemaal gericht op de extra omzet. Want roomboter en room klinken luxe, het zit in de duurdere luxe producten. In goedkope producten zit margarine of een andere vetsoort. En de supermarkt werkt er graag aan mee, zet hun producten in ruil voor de extra marge express naast de gewone roomboter of koksroom.
Nijogeth schreef:
En dan blijf ik bij mijn statement dat als het in de ingrediëntenlijst staat dat iets er veel of weinig in zit, dat het geen misleiding is in mijn ogen. Als het eruitziet als mangosap, smaakt als mangosap en mango bevat, dan zal het wel mangosap zijn. Hoeveel mango er dan inzit, dat maakt me niet uit. Kwaliteit en prijs is belangrijker dan heel veel mango wat mij betreft. Ook al wordt die kwaliteit bereikt met goedkopere ingrediënten, uiteindelijk gaat het om de smaak.
Het gaat om de prijs van de ingrediënten en wat de consument van een ingrediënt mag verwachten. Onverzadigd vet is stukken gezonder dan verzadigd vet. Ik eet graag zalm en avocado op aanraden van mijn huisarts. Goed voor mijn gezondheid zegt die. Dus als ik bewust een product met veel avocado erin koop, dan verwacht ik dat dat er ook inzit en niet vervangen is door een chemische verzadigde vetzuur met wat groene kleurstof en chemische smaakstoffen die juist slecht voor me is.

Er is zoveel aandacht gegeven aan verzadigd vet, de meeste mensen willen het niet meer eten. Maar het is echt heel veel goedkoper dan onverzadigde vetzuren. Dus stoppen fabrikanten het stiekem in de producten en laten ze de koper denken dat er gezonder vet inzit.

Dat is waar het om gaat, eerlijke etiketten zodat de consument erop kan vertrouwen dat hij krijgt wat hij denkt te kopen zonder zich door allemaal termen op het etiket te moeten wurmen die alleen maar trachten te verhullen wat er nu daadwerkelijk in het product zit.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
22 feb 2025 16:47
Of er staat in op de verpakking Finesse en dan in hele kleine lettertjes 'te gebruiken als' gevolgd door vetgedrukt 'KOKSROOM' in hele grote letters.
Het lijkt erop dat jij het over een andere etiket hebt dan het in dit topic getoonde etiket. Want de door jou gebruikte omschrijving is niet van toepassing op het getoonde etiket. En je laat een essentiële zin die er direct onderstaan (namelijk: “ 100% plantaardig) gemakshalve maar even weg…
Speedy123 schreef:
Dus als ik bewust een product met veel avocado erin koop, dan verwacht ik dat dat er ook inzit en niet vervangen is door een chemische verzadigde vetzuur met wat groene kleurstof en chemische smaakstoffen die juist slecht voor me is.
Als jij bewust een product koopt, moet je überhaupt al niet uitgaan van verwachtingen, maar gewoon even de moeite nemen om te kijken.
Speedy123 schreef:
Dat is waar het om gaat, eerlijke etiketten zodat de consument erop kan vertrouwen dat hij krijgt wat hij denkt te kopen zonder zich door allemaal termen op het etiket te moeten wurmen die alleen maar trachten te verhullen wat er nu daadwerkelijk in het product zit.
Terwijl het zo simpel is: gewoon de ingredientenlijst op het etiket bekijken. Hoef je je nergens doorheen te wurmen en heb je geen enkele last van verhulling.

Want de voorbeelden van onjuiste ingrediënten op het etiket waar veel naar gevraagd is zijn nog altijd niet gekomen…

Leon71

Bericht door Leon71 »

Ik neem dat iedereen etiketten kan lezen. Dus staat iets je niet aan? Laat het staan.

Consumenneke

Bericht door Consumenneke »

Moneyman schreef:
22 feb 2025 16:56
Want de voorbeelden van onjuiste ingrediënten op het etiket waar veel naar gevraagd is zijn nog altijd niet gekomen…
In uw fantasiewereld is daar veel naar gevraagd, maar in praktijk zijn het uitzonderingen en zonderlingen die menen dat ze recht hebben op beantwoording van hun vraag op dit forum. Die eisen!!! Mijn motto is: gewoon negeren. :mrgreen:

De gedachtenwisseling over reclame, etiketten en ingrediënten gaat ondertussen gewoon door.

En de oorspronkelijke vraag was: Ken jij voorbeelden van gevoelsmatige misleiding?

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Leon71 schreef:
22 feb 2025 17:09
Ik neem dat iedereen etiketten kan lezen. Dus staat iets je niet aan? Laat het staan.
Nee dat kunt u niet. Op de fritessaus staat niet vermeldt: bevat afscheidingen van xanthomonas campestris bacteriën. Op het appelsap etiket staat niet vermeldt: bevat reductie van ingekookte runderen beenderen.

Een deel van het etiket bevat termen die u niets zeggen. Een deel van de ingrediënten staan gewoon niet op het etiket.

Maar op de verpakking staan wel hele duidelijke plaatjes. Die wekken bij een suggestie wat er wel in zal zitten. En daarom koopt u het.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Moneyman schreef:
22 feb 2025 16:56
Onjuist zal niet vaak voorkomen, dat is strafbaar. Suggestie en weglatingen daarentegen komen heel veel voor. Net zoals het gebruik van termen zoals Xanthaangom, die maar weinig mensen snappen, i.p.v. het echte ingrediënt te vermelden.

Overigens was het voorbeeld van de Lasagne van AH met paardenvlees allang gegeven, stond rundvlees bij de ingrediënten i.p.v. paardenvlees. AH is er niet voor gestraft.

Nijogeth

Bericht door Nijogeth »

Consumenneke schreef:
22 feb 2025 17:13
En de oorspronkelijke vraag was: Ken jij voorbeelden van gevoelsmatige misleiding?
Juist. En mijn mening was nee en daar is een discussie over ontstaan. Anderen hebben een andere mening en dat mag ook gewoon. Maar dingen die door anderen genoemd worden als misleidend, daar is mijn mening anders over. Volgens mij mag dat en is het prima dat er discussie over is.

En ja, ik vroeg om voorbeelden van hetgeen ik misleidend zou kunnen vinden, maar daarvan is er eentje genoemd en dat bestaat niet meer. De rest voldoet dus niet aan hetgeen ik misleidend vindt en dus heeft de discussie mij nog niet van gedachte laten veranderen. Aan de andere kant van de discussie is ook geen gedachteverandering ontstaan en dat zal waarschijnlijk ook niet veranderen (de meesten hebben een lagere grens als het aankomt op wat ze classificeren als misleiding). je kunt denk ik spreken van een discussie waarbij niet per se het doel is de andere kant te overtuigen, maar vooral om uit te leggen hoe mensen aan meningen komen. Oftewel een discussie die terug gaat naar de vraag waar dit topic mee startte.

Nijogeth

Bericht door Nijogeth »

Speedy123 schreef:
22 feb 2025 17:38
Overigens was het voorbeeld van de Lasagne van AH met paardenvlees allang gegeven, stond rundvlees bij de ingrediënten i.p.v. paardenvlees. AH is er niet voor gestraft.
En dat voorbeeld is dus niet een voorbeeld van hetgeen dat ik vroeg. Er zijn namelijk wel degelijk mensen gestraft voor het sjoemelen met dat vlees dat op heel veel plekken (39 slagers, 184 supermarkten en 1208 horecabedrijven) terecht kwam en op al die plekken werd ingekocht als rundvlees. AH had daar dus niet voor gestraft kunnen worden, want zover als iedereen wist zat er rundvlees in. Het is niet alsof AH daar willens en wetens paardenvlees in heeft gedaan, dat is allemaal de schuld van de heer Selten. Overigens is dat ook al 13 jaar geleden.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Er zijn best veel voedselschandalen aan de gang. Partijen bedorven of radioactief vlees die de wereld over zwerven om vroeg of laat ergens verwerkt te worden tot vlees product om zo vroeg of laat ergens op een pizza of in de lasagne te belanden. Kazen die omgekat worden naar Parmezaanse kaas, gebeurd continue in Italië. Wat voor kaas zit er nu eigenlijk in het zakje harde kaas bij de kant en klare Ceasar salad? Waar komt die kaas nu vandaan, hoe kan iemand traceren of het echte Parmezaanse kaas is of heel iets anders? Etiket lezen?

Elke week lezen we wel over de vele zwendel met olijfolie. Partijen die vermengt worden met andere oliën, olijf olie dat het predicaat koude persing of eerste persing krijgt, terwijl het niet waar is, het gebeurt continue. Er is al olijfolie in de partijenmarkt waar helemaal geen olijf olie in zit, En als die olie dan uiteindelijk in het zakje bij de kant-en-klare salade belandt, wie zal het ooit weten? Bij de ingrediënten staat echt gewoon 100 procent olijfolie.

Maar als de supermarkt noch de toezichthouder actief controleert wat er nu echt in een product zit, we zullen het niet weten totdat het via een schandaal aan het licht komt.

En dan komen we weer op de discussie terug. De kans dat u in de supermarkt misleidt wordt zonder het te weten is reuze groot. De supermarkt vertrouwd leveranciers op hun blauwe ogen en de overheid vertrouwd het zelf reinigende vermogen van de branche. Dus op naar het volgende schandaal. Iemand trek in een gezond schaaltje blauwe bessen?

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Nijogeth schreef:
22 feb 2025 18:24
Speedy123 schreef:
22 feb 2025 17:38
En dat voorbeeld is dus niet een voorbeeld van hetgeen dat ik vroeg. Er zijn namelijk wel degelijk mensen gestraft voor het sjoemelen met dat vlees dat op heel veel plekken (39 slagers, 184 supermarkten en 1208 horecabedrijven) terecht kwam en op al die plekken werd ingekocht als rundvlees. AH had daar dus niet voor gestraft kunnen worden, want zover als iedereen wist zat er rundvlees in. Het is niet alsof AH daar willens en wetens paardenvlees in heeft gedaan, dat is allemaal de schuld van de heer Selten. Overigens is dat ook al 13 jaar geleden.
AH controleer niet wat er in hun producten gaat, dat is het issue. Ze vertrouwen de leveranciers. Pas bij een schandaal komt men in actie. Blauwen bessen worden ook niet gecontroleerd bij Albert Heijn, pas als mensen ziek worden en de RIVM het terugleidt naar Albert Heijn dan neemt AH actie. Niet eerder.

Papegaaiduiker

Bericht door Papegaaiduiker »

Misschien ga ik maar het programma Keuringsdienst van Waren bekijken om te zien hoeveel er daadwerkelijk wordt misleid, zal voor mij geen schok worden. :)

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Papegaaiduiker schreef:
22 feb 2025 18:58
Misschien ga ik maar het programma Keuringsdienst van Waren bekijken om te zien hoeveel er daadwerkelijk wordt misleid, zal voor mij geen schok worden. :)
Het zal geen raadsel zijn dat het een van mijn favoriete programma's is :wink:

Papegaaiduiker

Speedy123 schreef:
22 feb 2025 19:15
Papegaaiduiker schreef:
22 feb 2025 18:58
Het zal geen raadsel zijn dat het een van mijn favoriete programma's is :wink:
Beetje kritiek hebben is oké!

Zelf kijk ik vaak naar de ingrediënten of chemische samenstelling van een product. Ik begin gelijk te fronsen als er bijv. gelatine in zit, zeker als je niet weet waarvan de gelatine afkomstig is. Andere fabrikanten geven dat wel aan, wat ik ook een geruststelling vind om het te laten staan.

Thijs124

Bericht door Thijs124 »

De keuringsdienst voor waren zul je overal in de productie bedrijven tegenkomen. Vroeger vooral aan de grenzen maar het systeem om binnen de EU bij de bedrijven te controleren is veel beter. Ik ben veel controles tegengekomen op velerlei gebieden. Voorbeelden, frisdranken fabriek, zeer uitgebreide controles voor het opgepompte bronwater voor limonades etc. De hygiëne maatregelen in bedrijven met vlees, kaas etc waar je als chauffeur buiten weg van de productie wordt gehouden. Zelfs in de bierbrouwerijen, In de slachthuizen, groente veilingen, aardappelverwerkende industrie, overal zie je controleurs.

Papegaaiduiker

Thijs124 schreef:
22 feb 2025 19:26
De keuringsdienst voor waren zul je overal in de productie bedrijven tegenkomen. Vroeger vooral aan de grenzen maar het systeem om binnen de EU bij de bedrijven te controleren is veel beter. Ik ben veel controles tegengekomen op velerlei gebieden. Voorbeelden, frisdranken fabriek, zeer uitgebreide controles voor het opgepompte bronwater voor limonades etc. De hygiëne maatregelen in bedrijven met vlees, kaas etc waar je als chauffeur buiten weg van de productie wordt gehouden. Zelfs in de bierbrouwerijen, In de slachthuizen, groente veilingen, aardappelverwerkende industrie, overal zie je controleurs.
Dat is ook hoe het hoort. De hygiëne staat in de voedselproductie erg hoog in de prioriteiten. Echter staan andere zaken, zoals transparantie op etiketten, wat lager op de lijst. Erg jammer.

Consumenneke

Bericht door Consumenneke »

Nijogeth schreef:
22 feb 2025 18:18
Consumenneke schreef:
22 feb 2025 17:13
Juist. En mijn mening was nee en daar is een discussie over ontstaan.
Goh, ik was even vergeten dat de hele gedachtenwisseling een reactie op uw mening was.
Maar dat u geen voorbeelden kent, betekent niet dat ze er niet zijn.

Kunnen we afspreken dat uw mening er eentje van velen is?

Plaats reactie