LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] grijskenteken

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
schaterlach

Re: grijskenteken

Ongelezen bericht door schaterlach »

Van mij krijg je ook gelijk, gast !
Zijn we in ieder geval met zijn tweeen.
:lol:

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Rob Dekker

Ongelezen bericht door Rob Dekker »

Grappig hoor. Schaterlach en Gast blijken hetzelfde IP-adres te
hebben..!

:shock:

Rob Mekker

Ongelezen bericht door Rob Mekker »

zelfde IP?
tuurlijk huilebalk.
Weg met die domme geldlenende onderste laag van de bevolking.
Wat een lu-lletjes volk zeg,een handige SBG die erop inspringt en ze nog verder kaalplukt.
Arme opa en oma,wat zijn die dom zeg.
Mensen leen aub nooit geld,hooguit voor een hypo.
Wat je niet heb,kan je niet kopen...basta.
Ennu zitten ze allemaal te betalen voor iets wat niets waard is,hahahaha hoe dom kunnen ze zijn.
Ik heb nog een nooit een duppie geleent,zelfs die nieuwe T5 cash betaald en hypo heb ik niet,ik huur.
Hulde aan het kabinet!!!!!

Rob Dekker

Je wilt het niet geloven. Alweer dezelfde IP...!! Dus toch een gespleten persoonlijkheid.

Rob Dekker

De meest recente grijs info op de site van het ministerie van financien.

Hoezo u had het kunnen weten. Grijs mag nog steeds voor particulieren.

WAT GEBEURT ER MET HET GRIJZE KENTEKEN?

Het kabinet wilde oorspronkelijk de belastingvoordelen van bestelauto’s, het zogenoemde grijs kenteken, voor iedereen afschaffen. Op voorstel van de Tweede Kamer blijft het grijs kenteken behouden voor ondernemers en wordt alleen het onbedoelde gebruik door particulieren “bestreden”. Ook voor bestelauto’s met een bijzondere inrichting voor gehandicapten, blijft het grijs kenteken bestaan.

Hoe ziet de huidige regeling er uit?

Nu geldt voor bestelauto’s een lagere motorrijtuigenbelasting dan voor personenauto’s. Ook hoeven mensen die een nieuwe bestelauto kopen, geen BPM te betalen. De BPM is de belasting die betaald wordt bij de aankoop van een nieuwe personenauto of motorrijwiel.

Wat wordt er voorgesteld?

- BPM

In het voorstel wordt de bestelauto belast met BPM en wel op dezelfde wijze als dat personenauto’s met BPM worden belast. Voor BTW-ondernemers en gehandicapten blijft het grijze kenteken bestaan. De BPM die zij betalen wordt teruggegeven door de Belastingdienst. Deze maatregel zal naar verwachting medio 2005 in werking treden.

- Motorrijtuigenbelasting

Vanaf 1 januari 2005 wordt het tarief voor bestelauto’s in de motorrijtuigenbelasting verhoogd. Deze verhoging is ongeveer € 76 per jaar per bestelauto. Voor bestelauto’s met een bijzonder inrichting voor gehandicapten zal deze verhoging niet gaan gelden.

Op 1 januari 2005 ontstaan er dus twee tarieven voor de motorrijtuigenbelasting voor bestelauto’s. Het lage tarief is bedoeld voor bestelauto’s met een bijzonder inrichting voor gehandicapten; het hogere tarief voor alle andere gebruikers. Vanaf medio 2005 zullen particulieren het tarief gaan betalen zoals dat geldt voor personenauto’s.

Wat betekent dit voor particulieren?

Particulieren zullen vanaf medio 2005 bij de aanschaf van een nieuwe bestelauto altijd BPM moeten betalen. Ook de motorrijtuigenbelasting zal per medio 2005 voor particulieren worden verhoogd tot het niveau van de personenauto.

De eerder door particulieren aangeschafte bestelauto’s blijven buiten de heffing van de BPM. De verhogingen van de motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2005 en later nog eens per medio 2005 zullen echter ook op deze eerder aangeschafte bestelauto’s van toepassing zijn.

Wat betekent dit voor ondernemers?

Voor ondernemers blijft het grijs kenteken bestaan. BTW-ondernemers krijgen een recht op teruggaaf van BPM voor bestelauto’s die meer dan bijkomstig in de onderneming worden gebruikt. Ook komen zij in aanmerking voor een verlaagd tarief in de motorrijtuigenbelasting. Dit tarief wordt per 1 januari 2005 wel verhoogd met € 76 per bestelauto per jaar.

Een ondernemer die een nieuwe bestelauto koopt, betaalt aan zijn leverancier een bedrag inclusief BPM. De koper vraagt de BPM vervolgens terug bij de Belastingdienst. Voor de motorrijtuigenbelasting zal vanaf het eerste moment waarop een ondernemer over een bestelauto beschikt, het juiste tarief van toepassing zijn.

Wat betekent dit voor gehandicapten?

Voor gehandicapten die voor hun vervoer zijn aangewezen op een bestelauto blijft het grijze kenteken bestaan. Het gaat hier om bestelauto’s met een bijzondere inrichting voor gehandicapten. Zij krijgen een recht op teruggaaf van BPM. Ook houden zij het huidige tarief in de motorrijtuigenbelasting. De verhoging van het bestelauto-tarief in de motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2005 zal niet gaan gelden voor gehandicapten.

Is de afschaffing van het grijze kenteken al definitief?

De maatregelen zijn onderdeel van het wetsvoorstel Belastingplan 2005. De Tweede Kamer heeft het Belastingplan 2005 inmiddels aangenomen. Het wetsvoorstel ligt nu bij de Eerste Kamer. De beoogde ingangsdatum is deels 1 januari 2005 en deels medio 2005.

Rob Dekker

Overheids informatie bestelautoeisen RDW.

Zien jullie ergens iets staan dat een bestelauto exclusief voor ondernemers is bedoeld? Of staat er misschien iets in dat de bestelauto niet voor de particulier is bedoeld?

Het antwoord is NEE..!!

Dus hoezo u had het kunnen weten...!!?

   ’   ()
. Eisen voor bestelauto’s
Als een bestelauto niet aan bepaalde eisen voldoet, wordt deze voor de
 als een personenauto beschouwd. Deze situatie doet zich met name
voor als een bestelauto wordt omgebouwd, bijvoorbeeld als een bank in de
laadruimte wordt geplaatst. Hierna staat aan welke algemene en specifieke
eisen een bestelauto moet voldoen.
Algemene eisen
– De laadruimte moet zijn voorzien van een vaste, vlakke laadvloer die
over de hele breedte en lengte van de laadruimte is aangebracht.
– In de laadruimte mogen geen zitplaatsen aanwezig zijn.
Specifieke eisen
Per type bestelauto zijn er specifieke eisen voor de afmetingen van de
laadruimte en de cabine. In de tabel hierna staat een overzicht.
   ’   ()
Specifieke eisen voor bestelauto’s
Laadruimte (blok*)
Zijruiten
Tussenschot
Aanvullende eis
Dak laadruimte
Zijruiten
Laadruimte (blok*)
Tussenschot
Dak laadruimte
Zijruiten
Laadruimte (blok*)
Tussenschot
Open laadbak
Tussenschot
– ten minste 200 cm lang
– ten minste 130 cm hoog over een breedte van ten minste
20 cm en een lengte van ten minste 200 cm
– toegestaan in de laadruimte
– niet nodig
– voor het meten van de laadruimte: de bestuurdersstoel staat in de
fabrieksmatige achterste stand, de rugleuning mag rechtop staan
– ten minste 25 cm hoger dan de bovenkant van de portieropening
(dagopening) aan de bestuurders- en bijrijderszijde
– één zijruit aan de rechterzijde van de laadruimte is toegestaan
– ten minste 125 cm lang
– ten minste 98 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm
– tussen laadruimte en bestuurdersgedeelte: ten minste 30 cm hoog
over de volle breedte
– minder dan 25 cm hoger dan de bovenkant van de portieropening
(dagopening) aan de bestuurders- en bijrijderszijde
– ten minste 125 cm lang
– ten minste 98 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm
en over een lengte van ten minste 125 cm
– tussen laadruimte en bestuurdersgedeelte over de volle breedte
en ten minste dezelfde hoogte als de bestuurderscabine
– vast raam in tussenschot is toegestaan (maximaal 40 cm hoog)
– ten minste 125 cm lang en 20 cm breed
– is de achterwand van de cabine
– niet meer dan 115 cm achter het achterste punt van het stuur
Grote bestelauto (grote bestelbus, verhuisbus en dergelijke)
Bestelauto met verhoogd dak (combi’s, kleine bestelauto’s en dergelijke)
Middelgrote bestelauto zonder verhoogd dak (ruimtewagens, minibusjes,
terreinauto’s en dergelijke)
Bestelauto met open laadbak enkele cabine en Xtrcab (1,5 cabine)
* Hiermee wordt een denkbeeldig blok bedoeld. De laadruimte van de bestelauto moet in
ieder geval een blok met de genoemde afmetingen kunnen bevatten.
   ’   ()
Bestelauto met open laadbak enkele cabine en Xtrcab (1,5 cabine) (vervolg)
Bestelauto met dubbele cabine (met gesloten laadruimte of open laadbak)
Aanvullende eis
Hoogte cabine
Cabine
Tussenschot
Laadbak of laadruimte
Zijruiten
– er mogen geen klapstoeltjes of banken achter de voorste rij
zittingen zijn aangebracht
– als een open laadbak wordt overkapt, dan moet de auto voldoen
aan de eisen voor een bestelauto met gesloten laadruimte.
Een afdekzeil of een plat deksel is toegestaan
de hoogte van de cabine bij een dubbele cabine is de grootste
verticale afstand tussen vloer en dak van de cabine, gemeten over
een breedte van 20 cm.
– er is slechts één extra rij zitplaatsen geplaatst
– cabine lager dan 130 cm: de overgebleven laadruimte moet ook ten
minste twee maal de lengte van de cabine hebben. Bij de
bestelauto met een dubbele cabine is de lengte van de cabine de
afstand tussen het achterste punt van het stuur en het schot tussen
de cabine en de laadruimte
– achterwand van de cabine, en geplaatst direct achter de
achterbank
– over de volle breedte
– ten minste dezelfde hoogte als de cabine
– ten minste 150 cm lang en bovendien ten minste 2/3 van de lengte
die de laadruimte zou hebben zonder de extra zitruimte. De
oorspronkelijke laadruimte begint bij een fictief schot, welke is
geplaatst op een afstand van 115 cm achter het achterste punt van
het stuur
– ten minste 40% van de lengte is vóór het hart van de achterste as
geplaatst
– laadruimte ten minste 130 cm hoog over een breedte van ten
minste 20 cm en over een lengte van ten minste 150 cm

DaniëldW

Ongelezen bericht door DaniëldW »

Xie't nie Rob.

Zal me weer eens kort en krachtig uitlaten. In 1998 heeft de Hoge Raad bepaald dat er geen verschil gemaakt mag worden tussen particulier en ondernemer op basis van artikel 26 IVBPR.
En nu mogen degenen die ons zo lekker in de **** zetten zelf eens op zoek gaan wat het IVBPR inhoudt, kijk gelijk even naar artikel 94 van de Grondwet

En dat kun je in 2005 zomaar terug draaien? Ik dacht het niet. :P

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

NB. Als alle zielepoten hier de handen in elkaar slaan kunnen ze gemakkelijk een goede advocaat betalen om eea te laten toetsen bij de rechter. Doe dit niet bij de stichting die al bestaat, deze heeft immers jammerlijk gefaald en is al 10 jaar [!] bezig grijsrijders te waarschuwen. Fijne en effectieve 'belangen'vereniging is dat!
O ja in wiens voordeel was die uitspraak van de Hoge Raad dan?
En wie waren daarmee gebaat?
En wie heeft toen de belangen behartigd?

Ik reed toen geen grijs, maar ik heb nooit iemand bekritiseerd omdat hij of zij met een grijs kenteken reed, want dat kan me namelijk helemaal geen reet schelen, met wat iemand rijdt en wat hij of zij moet betalen. Wat me wel kan schelen is dat ik belasting voor een personenauto moet gaan betalen terwijl ik er NIKS aan MAG veranderen wil ik geen BPM-aanslag en ja je kunt er maar met twee in en is ook geen bak van 1800kg maar van 1115 kg. De gemiddelde Golf TDI (GEEL kenteken) weegt 285 kilo MEER)

DaniëldW

Ongelezen bericht door DaniëldW »

Ok nog eentje voor "Gast die het zo goed kan uitleggen"

Jij gaat morgen om een bruin brood bij de bakker, de bakker vraagt je € 1,25 te betalen voor dat brood.

DE bakker vindt dat hij die week te weinig omzet gedraaid heeft en belt je op:

"Hee Gast, je hebt gisteren een brood bij mij gekocht"
JIj zegt: "dat klopt"
De bakker: "Je hebt'€ 1,25 betaald"
Jij weer"; "Dat klopt"
De bakker: "ja dat brood kost vanaf vandaag eigenlijk 6 euro, dus je moet nog € 4,85 betalen"

En Gast zal dan waarschijnlijk de bakker de huid volschelden en zeggen:
"Dikke L, drie B, ik heb dat brood gekocht toen het nog € 1,25 kostte, naar die € 4,85 kun je fluiten, oplichter"

Alleen heb je dan met de bakker te doen, nu is het de overheid die hetzelfde flikt.

En die is moeilijker, maar WEL aan te pakken
(excuseer mij voor het grovve taalgebruik, maar ja normen en waarden kent de regering(het CDA vooral) niet, dus ik ook niet (meer)

Rob Dekker

Ik reed toen geen grijs, maar ik heb nooit iemand bekritiseerd omdat hij of zij met een grijs kenteken reed, want dat kan me namelijk helemaal geen reet schelen, met wat iemand rijdt en wat hij of zij moet betalen. Wat me wel kan schelen is dat ik belasting voor een personenauto moet gaan betalen terwijl ik er NIKS aan MAG veranderen wil ik geen BPM-aanslag en ja je kunt er maar met twee in en is ook geen bak van 1800kg maar van 1115 kg. De gemiddelde Golf TDI (GEEL kenteken) weegt 285 kilo MEER)

..............wacht ff Gast, vertel je me hier dat jij in een auto op grijskenteken rijdt?

:?:

Slimpie

Ongelezen bericht door Slimpie »

Wat betekent dit voor particulieren?

Particulieren zullen vanaf medio 2005 bij de aanschaf van een nieuwe bestelauto altijd BPM moeten betalen. Ook de motorrijtuigenbelasting zal per medio 2005 voor particulieren worden verhoogd tot het niveau van de personenauto.
.... :oops: Dus je kunt straks als particulier nog steeds een grijs kenteken auto kopen. Meneer Wijn! schaam u! :oops:
U bant het "oneigelijk gebruik" dus niet uit, u wilt van een boel mensen gewoon meer geld hebben :!:

schaterlach

Nu weer hetzelfde IP-adres ?
Lijkt mij sterk want ik reageer nu vanaf een andere PC

Rob Dekker

Ik hoef dat nu niet meer te controleren want ik weet toch al wie Schaterlach is. Dat andere IP adres kan best kloppen als je nu bijvoorbeeld op je werk of bij een kennis zit. Thuis heb je met al je computers natuurlijk hetzelfde adres zolang je met dezelfde provider werkt. Tenzij je met veel vertraging via een proxi server ergens in Verwegistan werkt.

Het is echt niet moeilijk hoor om op een server een IP adres te tracen.
Het is slechts een illusie als je denkt dat je anoniem bent.

:roll:

schaterlach

Rob,

Ik kan je verzekeren dat ik iemand anders ben dan die gast die jij al tijden verrot zit te schelden. Dat jij denkt dat wij een en dezelfde persoon zijn, prima. Gast is echt niet de enige die niet tegen de afschaffing is. DAT BEN IK DUS OOK !
Mag ik een eigen mening hebben, of is dat tegenwoordig verboden ?

Ik kan er ook niets aan doen dat je na de 'grijs kenteken-problematiek' de wereld niet meer vertrouwt. Gooi de frustaties van je af en schaf een ov-jaarkaart aan 8)

Gerard E

Ongelezen bericht door Gerard E »

Rob, je kunt beter die gasten negeren, het is allemaal verspilde energie wanneer de "gasten" niet voor reden vatbaar zijn. Vroeg of later vriest het bij hen, wel op de emmer. :wink:

DanieldW

Ongelezen bericht door DanieldW »

Dat stukje is van mij Rob, ik wilde hiermee zeggen, dat ik toen bij de vorige actie vande SBG, waar ik van op de hoogte was, ik zelf nog niet met een grijs kentekenauto reed. Terwijl ik het toch met aandacht gevolgd heb. Maar mij nimmer kwetsend/vernederend zou uitlaten of heb uitgelaten omdat ze toevallig in een lager belastingtarief vielen, daar was hun auto namelijk voor AANGEPAST

Zoals tot op de dag van vandaag nog steeds het geval is

GWO

Ongelezen bericht door GWO »

Zomer 2004.
Zalmpje en Wijntje zaten samen op het balkonnetje. Wijntje speelde met zijn jo-jo-tje en samen keken ze vanaf het balkonnetje neer op het openstaande muizenvalletje. Al heel veel grijze muizen waren in de val gereden en daar waren zelfs veel invaliden bij. Ach, Zalmpie, zei Jopie, die pakken we gelijk ook maar mee. En kijk eens, ook stomme grijze kleine ondernemertjes zitten al in ons valletje. Daar valt ook wat te halen. Zeg Jopie, hoeveel zit er nu in? Wat? 300 miljoen? DICHT! Doe dicht, snel, klap dicht die val. En zorg dat er niemand meer kan ontsnappen hoor!
September 2004.
Zalmpje en Wijntje zitten weer samen op het balkonnetje. Wijntje speelt weer met zijn jo-jo-tje en samen kijken op vanaf het balkonnetje naar de muisjes in hun valletje. Hoor eens Joop, wat piepen ze leuk. Jammer dat we de muizentaal niet verstaan, maar ja, dan hadden we het alfabet met letters moeten leren in plaats van alleen met cijfers. Jammer dat we een paar invaliden weer los moeten laten hè? Want nou blijft er maar 240 miljoen over. Weet je wat, er mogen een paar invalide muisjes weer uit het valletje, maar dan mag hun rolstoeletje niet inklapbaar zijn hoor!
November 2004.
Het is te koud voor het balkonnetje. Zalmpje en Wijntje spelen binnen en voelen zich behaaglijk. De muisjes in het valletje zijn buiten in de kou blijven staan. Fijn hè Jopie, niemand hoort ze piepen, zelf de media niet. En wat goed van je, zoals je de 2e kamer wijsmaakte dat het maar om 400 Euro per auto zou gaan. En dan die stomme baas van ons, weet je, een paar muisjes hebben geprobeerd hem te vertellen dat ze in ons muizenvalletje zitten. Balkie leest het niet eens. Eerst stuurde hij al die stukjes naar mij, en nu naar jou. Zeg, je mag mijn papiervernietiger wel gebruiken hoor!
December 2004.
Zalmpje en Wijntje zitten samen voor de warme kachel. Straks na de 1e kamer vergadering gaat Jopie weer met z’n jo-jo-tje spelen. Goed systeem hè Jopie, ze mogen alleen het hele belastingplan goedkeuren, dus blijven alle muisjes gewoon in de vrieskou in de val zitten. Weet je wat Jopie, volgende zomer gaan we weer op het balkonnetje spelen en luisteren hoe leuk die muisjes nog piepen. En nu ik weet hoe eenvoudig we onze plannetjes door de kamer jassen, heb ik een fantastisch idee. Weet je, vroeger las ik de Donald Duck en weet je wat die zou doen als hij baas van het land was? Elke Nederlander een luchtmeter om z’n nek! Een gulden per ademhaling en een tientje per diepe zucht. Kassa! Ik hoef alleen die guldens maar in Euro’s te veranderen.

Rob Dekker

Beste Schaterlach,

Natuurlijk weet ik dat jij een ander bent dan Gast. Dat gedoe met die Ip-nummers is gewoon een trucje. Maak je daar maar niet druk om.

En natuurlijk respecteer ik de afwijkende mening van de ander, maar het is wel de toon die de muziek maakt en de muziek van Gast vind ik vals klinken.

Gast speelt en vies spelletje door de SBG zwart te maken. En dat neem ik hem kwalijk. Voor je mening uitkomen is heel wat anders.

Verrot schelden heb ik hem overigens niet gedaan. Er komt in mijn reacties geen onvertogen woord voor. Maar ik confronteer hem wel met zijn gedrag. Met weinig succes overigens want ik krijg die plaat beton voor z'n kop er niet mee weg.

En wat die OV-jaarkaart betreft, dat hoeft gelukkig niet. Zulke problemen heb ik niet. Het gaat mij er alleen maar om dat ik de overheid wil kunnen vertrouwen. Zij zeggen nu achteraf een gemaakte afspraak met mij af. Op die manier kan je natuurlijk nooit meer een besluit nemen.

Een huis en een auto zijn zo'n beetje de duurste beslissingen die een mens in z'n leven kan nemen. Het getuigt van weinig fatsoen als daarvan de financiele consequenties door de overheid met terugwerkende kracht met 5 tot 6 maal worden verhoogd.

Als een regeling vanwege economische omstandigheden en/of voortschrijdend inzicht moet worden afgeschaft, dan heb ik daar geen enkel probleem mee. Maar voor de huidige grijze kentekens is dat wat mij betreft niet van toepassing. Die mensen hebben nu geen keuze meer. die keuze hebben zij al gemaakt onder de legaal en wettelijke criteria die ten tijde van hun aankoop gold. Dat is simpelweg een kwestie van fatsoen.

Dat zijn namelijk ook normen en waarden.

reintje vitesse

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Ik heb voor de zaak een grijs kenteken en prive' een auto met geel kenteken. Volgens mij mag je in een auto met grijs niet eens 3 kinderen vervoeren maar mag je alleen de voorstoelen/bank gebruiken en verder moet ik de kilometerstand bijhouden om geen bijtelling te krijgen vandaar die auto met dat gele kenteken.

Gesloten