LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Pientjelien
Berichten: 105
Lid geworden op: 03 dec 2005 19:32

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door Pientjelien »

einde topic zo svp

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door ronald g »

Ik zie dat tros radar nog niets gedaan heeft. Maar goed ik wil me toch verontschuldigen voor mijn gedrag van gisteren. Ik was nogal boos op de negatieve reactie`s, die gingen mij echt te ver.
Ronald.

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Waarvoor wil je je verontschuldigen dan? Ik heb volgens mij niets schokkends van jouw kant gezien?

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door S. »

Nee Ronald, je had het netjes aangepakt, kan niet anders zeggen. De enige die zich moet verontschuldigen is diegene die ws niets meer van zich zal laten horen....de vrouw/vriendin/slavin heeft mogelijk de teksten gelezen en zich erin herkend..... :?

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door ronald g »

Bedankt voor de steun. Maar ik had het gisteren zo gehad. Ik heb het wel eerder meegemaakt met een ander forum waarin ik mijn ervaringen met het faillisement van mijn zaak bespreekbaar wilde maken vooral omdat iedereen dat een schande vindt. Dat topic werdt ook door dat soort gasten kapot gemaakt terwijl doordat ik er heel open in was er vele reactie's kwamen van mensen die ook eens durfden te zeggen dat ze dat ook meemaakten en was een grote steun voor mij maar misschien ook voor hun. Nu weten jullie dus ook hoe ik in deze situatie terecht gekomen ben. Maar nogmaals ik schaam me er niet voor.
Ronald.

jona
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jan 2006 19:23

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door jona »

Ik ben 43 jaar,werk partime vanwege mijn gezondheid,heffingskorting van 116 euro omdat mijn dochter nog thuis woont en krijg 20 euro aanvulling uit de bijstand,heb dus nu een inkomen van 769 euro
(wordt misschien dit jaar 799,maar heb daar nog geen bewijs van)

Mijn dochter werd verleden jaar maart 18.
Voor die tijd was ik een alleenstaande ouder met een inkomen van ongeveer 995 euro (werk,heffingkorting en aanvullende bijstand)
Maar na haar verjaardag was ik ineens een alleenstaande met een 18 jarige dochter die toevallig nog bij mij woont volgens hun.
De bedoeling is dat zij vanaf nu voor haar eigen eten,drinken etc moet zorgen,logisch.
Maar ondertussen werd mijn inkomen 230 euro verminderd.

Zij zat nog op school,eerst bol met studiefinanciering daarna bbl-opleiding,wat betekend geen studiefinanciering, maar wel werk/school.Het werk liep niet en ondertussen gaat ze ook niet meer naar school (geen werkplek,geen school en we kunnen het niet meer bekostigen).Ze heeft af en toe werk via een uitzendbureau en is druk op zoek naar vast werk.Maar ook daar zit een addertje onder gras want als ze teveel gaat verdienen wordt moeders de pineut halen ze er bij haar geld af en krijgt die minder of geen huursubsidie.

En dan nu de leuke veranderingen van de regering.De zorgtoeslag omdat moeders nu geen alleenstaande ouder meer is maar een alleenstaande krijgt ze maar 34 euro zorgtoeslag,ze hoeft immers toch niet meer voor iemand te zorgen.Dochter moet nu maar voor haar zelf zorgen.Heb eigenlijk een betere zorgverzekering nodig vanwege mijn gezondheid, maar dat kan ik niet betalen.

Terwijl anderen meer zorgtoeslag krijgen.
Heb hier op een van de forums gelezen over 48 euro en ook een familielid met een aow-pensioen krijgt 44 euro terwijl even nakijkend op de svb-bank (waar het pensioen van komt) staat dat een alleenstaande pensioen 881 euro met heffingskorting (729 euro zonder heffingkorting) bedraagt,
wat meer is dan de 769 euro (heffingkortingen worden verrekend,die komen er dus niet bij) die ik als inkomen heb en waar we met zijn tweeen van moeten rondkomen
(als het goed is,woont er bij de alleenstaande aow-er niet nog iemand die er ook van moet eten).

Ik heb het tot nu toe gered,omdat wij geen leningen hebben,geen auto hebben,maar een voordeelurenkaart van de ns,niet op vakantie gaan,ik niet rook,mijn dochter maar 2 pakjes in de week ,wij niet drinken,ik niet uitga en zij heel weinig en als ze wel gaat dan is het thuis wat fris drinken of bij vrienden en daar niet ,wij geen abonnementen hebben en niet op sport- en andere verenigingen zitten.Mijn meubels (en bijna alle electrische apparaten) zijn van mijn overleden ouders die ze net hadden aangeschaft.
En dan wil meneer Zalm en die staatsecretaris (in een Zembla-uitzending) zeggen dat er geen armoe is.Er zijn niet voor niks steeds meer mensen die bij de kerk aankloppen,net als een collega van mij,die het met twee kinderen nog moeilijker heeft.
Gelukkig hoeft ik dat nog niet te doen.

Maar laten de ministers eens een maand van mijn inkomen rondkomen,na een dag lopen ze al hard weg,omdat ze het niet redden met een boodschappenmand van maar 25 a 30 euro in de week.Ze het teveel moeite vinden om de reclames bij te houden en met de fiets na alle verschillende winkels te gaan om zo goedkoop mogelijk uit te zijn.

Zo dat was mijn klaagbrief,en als ik het nog blijf redden dan vind ik dat ik nog mazzel heb,anderen hebben het nog moeilijker dan ik.
jona

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door ronald g »

Jona. Bedankt voor jou ingrijpende verhaal vele zien niet dat het zo gaat. Een dochter thuis die nu geen inkomsten heeft maar nu wel moet zorgen dat ze dat doet en mag dan alles afdragen om jou te compenseren dat is toch te gek voor woorden. Dat je het redt petje af. Iedereen heeft het over normen en waarden dus jij zorgt voor opvang voor je dochter en krijgt alsnog de rekening. Waar is nederland mee bezig. Met al de schrijnende verhalen die ik lees moet er toch wel iets gedaan worden. We kunnen bommen ongedaan maken en wat al meer maar deze gevallen tja doorschuiven naar het volgende kabinet. Ik kan nog wel uren doorgaan maar ik weet ook geen oplossing. Tenminste nog niet.
Ronald.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door G7 »

Heel goed van je Jona om dit even hier neer te zetten. Lucht vaak ook al een beetje op!

Nu maar weer wachten op de reactie's van diegenen, die zeggen dat je niet klagen moet, want je hebt te eten, je het het warm, je kunt internetten enz,enz.

Ik wens je in ieder geval sterkte met alles.

gubetje
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 dec 2005 18:08

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door gubetje »

Jona goed van je , dat je zo open en eerlijk je verhaal hier neerzet.
Ik vind het echt super, dat je het zo redt. Maar wat moet dat moeilijk zijn en wat zal het veel energie kosten.
Dit is echt schrijnend. Ik heb er geen woorden voor.
Heel veel sterkte met alles. Ik heb echt respekt voor hoe je het doet.
Groetjes Guusje

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door ronald g »

Guusje Jona en de andere oprechte deelnemers nu komen weer waar het om gaat. Ik heb respect zoals jullie het doen, ik heb kip noch kraai maar ik voel me toch rijk ook door jullie berichten.
Ronald.

gubetje
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 dec 2005 18:08

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door gubetje »

Lieve Ronald,

Positiviteit overwint altijd!!!!
En daarom gaan we positief door.
Je bent een schat.,
Groetjes Guusje :D

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door ronald g »

Dat is toch ook zo, hoe klein we ook mogen zijn ons zelfrespect pakken ze ons nooit af.

antialles
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 dec 2005 16:44

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door antialles »

ons zelfrespect pakken ze ons nooit af.
Op het moment dat deze reagering heeft besloten dat iemand geen keuzevrijheid meer heeft door externe niet beinvloedbare omstandigheden. dan is men ook bezig met het afpakken van je eigenwaarde.

enkele voorbeelden, Workfirst, op zich ben ik het eens met de aanpak iedereen kan werken. Maar nu ook mijn oom met een schizoide persoonlijkheidstoornis is opgeroepen om zich te melden om te kijken of er werkhervatting mogelijk is? Iemand die vanaf zijn 15e tot 48ste in een inrichting heeft gezteen. nu mbh van medicijnen sinds 8 jaar zelfstandig woont en vrijwilligerswerk doet. Hij moet nu in de sociale werkplaats dozen vouwen. Drie weken geleden heb ik hem weer op laten nemen. Hij moest zijn vrijwillgerswerk opzeggen voor dozen vouwen, hij was teneinde raad en had een enorme terugval.

VIa de rechtsbijstand ben ik nu aan het kijken of ik de kosten die we weer zullen moeten maken om hem weer een normaal leven te laten leiden vergoed kan laten worden.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door ronald g »

antialles, dit is te gek dat kan niet. Hoe kun je iemand die niet actief kan deelnemen aan het arbeidsproces dwingen om het toch te doen. Dat heeft ook te maken met de nieuwe wao die stelt, we kijken niet naar wat je niet kan maar wat je wel kunt. Wia is dat geloof ik maar buiten dat om een voorbeeld. Rolstoelers die de snelwegen gaan belijnen kan toch? en als het niet opschiet kunnen ze nog hectometer paaltjes wassen. Het moet niet gekker worden.

jona
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jan 2006 19:23

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door jona »

bedankt voor jullie lieve reakties op mijn verhaal.Heb een beetje goed nieuws,mijn dochter heeft maandag werk ,via tempoteam.Ze was opgebeld,elke ochtend (maandag tot en met vrijdag) van 7 tot half 9 schoonmaken bij een bedrijf even buiten ons dorp,maar goed alles wat ze verdient (wat niet veel is,ze krijgt 4 euro per uur) kan ze gebruiken voor de ziektekosten verzekering en nu gaat ze verder op zoek voor middagwerk zodat ze ook nog een eigen zakcentje heeft.

Antialles ik hoop voor jou en je oom dat het goed gaat komen,dit is echt te gek voor woorden.

Ik zag van de week Zembla dat ging over armoede in nederland,wie 't ook wilt zien dan kan dat via het internet bij http://portal.omroep.nl/uitzendinggemist of anders (www.omroep.nl) en dan is er zelfs www.armekrant-eva.nl. Het is gewoon niet meer normaal dat dit hier in nederland gebeuren kan.

Maar ik heb ook een idee:
Een andere eerlijker zorgverzekering,waar je je eigen pakket kan samenstellen en waar je dingen zoals kraamzorg (en alles wat met een bevalling te maken heeft) als je die niet nodig heb ook uit het BASISpakket kan schrappen waardoor deze goedkoper wordt.En nee ook bij het fbto waar je volgens hun zelf kan kiezen zit het in het basispakket.Wat heeft een man,een vrouw in de overgang,oma en opa aan kraamzorg etc en toch zit kraamzorg etc in het basispakket waar iedereen aan moet betalen.Zet kraamzorg etc in een apart pakket en als je het nodig heb dan betaal je er voor,maar nee dat is toch veel te moeilijk,dat geeft te veel rompslomp.Als of dit hele gedoe wat nu speelt niet een rompslomp geeft.

groetjes jona

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door ronald g »

Jona, dat van het zorgpakket kan in theorie wel maar dan wordt kraamzorg e.d. onbetaalbaar. We hebben er allemaal altijd aan mee betaald. Maar nu het allemaal uitgesplitst wordt is het duidelijker geworden waar voor er betaald wordt. Diverse gemeentes geven een korting op de zorgverzekering en sluiten daar ook een a.v. bij af. Gemeentes weten wat er leeft onder de mensen en proberen in ieder geval iets. Ik heb zembla net terug gekeken. Het vertelde me eigenlijk niets nieuws. Ik heb veel klanten gehad die in 2002 al in de problemen kwamen ook door de euro. Nu staan we samen in de rij bij de stadsbank om de post op te halen.
Ronald.

prof
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 jan 2006 16:59

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door prof »

Zalm vindt de Armoe betrekkelijk:
Dit is nou een uit spraak van een persoon.
Een persoon Die een verantwoordelijk functie heeft en daar dan ook voor wordt betaald.
En voor zijn uitspraken geen verantwoording heeft

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door karr-2 »

Het is niet alleen een uitspraak van Zalm. Uit onderzoek van onder meer het Algemeen Dagblad blijkt dat in ieder geval een deel van de bevolking het met hem eens is. Waar komen die vandaan dan?

Ook ik ben het met Zalm eens, al ben ik absoluut geen VVD stemmer. Als je je geld liever uitgeeft aan een duur mobieltje of een hoge hypotheek dan is armoede een keuze en geen verplichting.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door G7 »

Dan hebben ze van het AD, zeker alleen de meningen van mensen in Het Gooi gevraagd. :o

Karr-2 jij geniet hiervan hè? Nou, het is je gegunt hoor! De meesten weten wel beter :!:

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door ronald g »

Karr valt er zo maar in , het hele verhaal lezen heeft hij waarschijnlijk niet gedaan want dat zijn er zoveel. Met al zijn negatieve verhalen is hij of onwetend of doodsbang dat het hem ook kan overkomen. En vanavond blijf ik netjes want het ging net weer terug naar de essentie. en hoop dat we onze ervaringen kunnen blijven delen.
Ronald.

Gesloten