LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OPGELICHT VIA GIROFOON

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
dees40
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 feb 2006 22:51

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door dees40 »

Ha Mvd102,

Kijk even op de vorige pagina als je uitleg wil over hoe de
fraudeurs te werk gaan.

Iemand van postbank afd. fraude heeft me uitleg gegeven.

Maar goed, voorlopig nog steeds geen brief en geen geld......

groetjes Dees40

dees40
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 feb 2006 22:51

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door dees40 »

Lieve allemaal,

Kijk ook even hier........
De zaken worden hier alleen heel anders toegelicht
dan dat ze aan mij uitgelegd zijn, ben benieuwd hoe het nou echt gegaan is.

Groetjes Dees40


http://www.ijmuidercourant.nl/Index/0,4 ... %2C00.html

mvd102
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2006 20:03

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door mvd102 »

Beste Dees,

Ik heb het persbericht uit de IJmuider Courant gelezen. Onderaan het bericht zag ik dat het geplaatst is in 2004. Wel een beetje oud dus. Ik denk dat er bij mij sprake was van een te makkelijke code.
Begrijp ik uit je bericht dat je nog steeds geen reactie van de Postbank hebt ontvangen?

Groeten M

Ricert
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 sep 2005 16:45

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Ricert »

Lieve allemaal,

Kijk ook even hier........
De manier die in dit krantenbericht beschreven word kan niet meer toegepast worden. Het is inmiddels al een tijd zo dat je bij het ontvangen van een nieuwe girofooncode altijd eerst je pasnummer en de vervaldatum in moet toetsen voordat je er gebruik van kunt maken.

dees40
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 feb 2006 22:51

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door dees40 »

Hallo ,

Klopt, jullie hebben gelijk hoor, het is idd. een verouderd
bericht. Ik zag het helaas pas toen ik het al geplaatst had, sorry.

Maar goed, we kunnen er in ieder geval dus wel vanuit gaan
dat de postbank niet snel leert van z'n fouten. Dit was dan wel een
iets andere fraudesituatie maar toch ook met de girofoon, en dan verwacht je toch dat zo'n postbank zich drie keer achter de oren krabbelt, en vervolgens een superveilig systeem verzint,
maar nee hoor.............!!!!!

aan mvd 102,

Nee ik heb nog steeds geen schriftelijk bericht ontvangen van de postbank dat ik m'n geld terug krijg.
Er is door de afdeling fraude wel telefonisch de toezegging gedaan
dat ieder slachtoffer z'n geld terug krijgt.
Later heb ik nog eens gebeld (kreeg ik weer iemand anders aan de lijn)
en die zei dat de eerste persoon daar geen toezegging over had mogen doen.

Toen zei ik, maar hoe lang duurt het voordat je een reactie krijgt van de postbank. Toen zei ze, dat duurt een week, we doen ons best want het gaat om heel veel gevallen.

Waarop ik zei, als het om heel veel gevallen gaat dan weet u vast en zeker wel hoe het afelopen is voor de personen die al eerder dan ik de aangifte ingestuurd hebben. Ja dat weet ik ook zei ze.....

Nou.. zei ik, die hebben volgens mij hun geld terug gekregen want dat heb ik op internet gelezen. Klopt zei ze, maar u heeft dat niet van mij gehoord hoor ik mag niks zeggen.

:evil: :evil: :twisted: :twisted:

Die mensen zijn niet goed wijs daar, het lijkt het spelletje "HINTS"
wel.

Als ik iets hoor van de postbank laat ik het weten...wordt vervolgd.....

Groeten Dees40

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door ?? »

Nou Dees40, ik snap dat je hier niet blij mee bent, maar de schuld volledig bij de Postbank neerleggen gaat wel erg ver. Er is blijkbaar eerder wat mis gegaan bij de girofoon en dat hebben ze vervolgens dichtgetimmerd. Voor de rest is het een redelijk safe systeem, aangezien 100% beveiliging niet bestaat én criminelen erg inventief kunnen zijn als het gaat om het belazeren van banken, verzekeringen en telecomproviders.

Daarnaast is al eerder in deze draad gesteld dat alle gedupeerden dezelfde code hadden. Tja, welke conclusie trek je dan uit de gebruikte code? Het was niet de meest ingewikkelde (understatement). Hiermee wil ik niet de schuld leggen bij de personen die het slachtoffer zijn geworden van deze criminelen - het waren de criminelen zelf - maar het is ook niet eerlijk om de schuld volledig bij de bank neer te leggen. Tenzij de gebruikte code natuurlijk inventiever was dan bijvoorbeeld 11111, 23456, 55555 of vijf cijfers van je girorekening (etc).

Karlijn2006
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2006 11:44

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Karlijn2006 »

Waar ik nu zo boos van wordt zijn die betweters die zelf niet gedupeerd zijn maar wel alles zo goed denken te weten. Hoe weet men nou wat mijn code is. Indien mijn code te makkelijk zou zijn dan moet het ook niet mogelijk zijn om deze code te kiezen. Ik maakte gebruik van een luisterfunctie voor de girofoon en heb nog nooit van z'n leven geld ermee over kunnen maken. Er heeft iemand op naam van mij deze functie aangevraagd. Hoe zo eigen schuld, niemand weet mijn rekeningnummer en ik ga ervanuit dat de postbank veilige producten aanbiedt. Indien dit wat dus blijkt niet zo is moeten ze ook de publiciteit in durven te treden en toegeven dat het niet veilig is. dan had ik op tijd de keuze gehad om de luisterfunctie op te zeggen.

Maar erger nog het is nu een week geleden gebeurt en ik heb nog steed geen reactie van de postbank. Ik heb al diverse malen gebeld en krijg steeds tehoren "men is ermee bezig" Wat heb ik daar nou aan, ik wil mijn eigen geld terug, ik moet mijn rekeningen betalen en dacht dat mijn geld veilig stond bij de postbank. Mooi niet dus, en dan moet je ook nog kruipen om je eigen geld terug te krijgen. Waardeloos, ik heb Radar ook al hierover geschreven. En ik heb verder niks te maken met welke code of wat dan ook ik had. Die code was bij niemand bekend en dus is er iets ernstig mis met de eigen beveiliging van de potsbank.

Karlijn2006
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2006 11:44

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Karlijn2006 »

Waar ik nu zo boos van wordt zijn die betweters die zelf niet gedupeerd zijn maar wel alles zo goed denken te weten. Hoe weet men nou wat mijn code is. Indien mijn code te makkelijk zou zijn dan moet het ook niet mogelijk zijn om deze code te kiezen. Ik maakte gebruik van een luisterfunctie voor de girofoon en heb nog nooit van z'n leven geld ermee over kunnen maken. Er heeft iemand op naam van mij deze functie aangevraagd. Hoe zo eigen schuld, niemand weet mijn rekeningnummer en ik ga ervanuit dat de postbank veilige producten aanbiedt. Indien dit wat dus blijkt niet zo is moeten ze ook de publiciteit in durven te treden en toegeven dat het niet veilig is. dan had ik op tijd de keuze gehad om de luisterfunctie op te zeggen.

Maar erger nog het is nu een week geleden gebeurt en ik heb nog steed geen reactie van de postbank. Ik heb al diverse malen gebeld en krijg steeds tehoren "men is ermee bezig" Wat heb ik daar nou aan, ik wil mijn eigen geld terug, ik moet mijn rekeningen betalen en dacht dat mijn geld veilig stond bij de postbank. Mooi niet dus, en dan moet je ook nog kruipen om je eigen geld terug te krijgen. Waardeloos, ik heb Radar ook al hierover geschreven. En ik heb verder niks te maken met welke code of wat dan ook ik had. Die code was bij niemand bekend en dus is er iets ernstig mis met de eigen beveiliging van de postbank.

dees40
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 feb 2006 22:51

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door dees40 »

goedzo Karlijn, je hebt groot gelijk, volgens de postbank hadden alle
slachtoffers dezelfde code,
Dit moet toch niet mogelijk zijn!!!!!!!!

Als je bij iedere andere willekeurige instantie een code of wachtwoord
aanvraagd dat al in gebruik is weigert het systeem dit, en verzoekt je een andere code of wachtwoord te kiezen.

Hoe is het dan mogelijk dat zo ontzettend veel mensen (want daar gaat het om) dezelfde toegangscode hadden????
Dit is echt belachelijk dit is echt te simpel voor woorden, ze moesten zich kapot schamen daar bij die postbank. De post is trouwens net geweest en er zat weer niks bij .......
wachten dus maar weer.

Groeten Dees.

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door ?? »

Ik citeer Dees even:

"Als je bij iedere andere willekeurige instantie een code of wachtwoord
aanvraagd dat al in gebruik is weigert het systeem dit, en verzoekt je een andere code of wachtwoord te kiezen."

Bedankt voor deze uitspraak. Ik heb serieus nu nog steeds de tranen in mijn ogen staan van het lachen. Ff kijken, code is vijf cijfers, mensen mogen zelf kiezen, postbank heeft miljoenen rekeningen openstaan ... volgens mij gaan ze dan een probleem krijgen, denk je niet?

Wees maar gewoon blij dat de postbank een verzekering heeft lopen voor dit soort fraudegevallen. Ze hadden net zo goed keihard kunnen verwijzen naar de voorwaarden EN de waarschuwingen die ze geven (kies geen makkelijk te raden password op toegangscode!) en vervolgens geen cent terug kunnen storten. Daar waren ze juridisch in ieder geval mee weggekomen. Dus wees blij en denk de volgende keer beter na voordat je een code intikt die blijkbaar zeer makkelijk te kraken is geweest.

Ricert
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 sep 2005 16:45

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Ricert »

@ Karlijn2006

Ik snap de boosheid en de ellende waat je nu mee te maken hebt. Maar ik wil toch even inhoudelijk op jouw geval ingaan.
Ik maakte gebruik van een luisterfunctie voor de girofoon en heb nog nooit van z'n leven geld ermee over kunnen maken. Er heeft iemand op naam van mij deze functie aangevraagd. Hoe zo eigen schuld, niemand weet mijn rekeningnummer en ik ga ervanuit dat de postbank veilige producten aanbiedt.
Ik neem aan dat je met de luisterfunctie bedoelt dat je alleen je saldo kon beluisteren en niet de mogelijkheid had om via de girofoon geld over te boeken.
Nu is het zo als je die functie hebt en je wilt de betaalfunctie dat je dat dan schriftelijk moet aanvragen. Daarin moet staan naam adres woonplaats rekeningnummer. Maar ook vind er een handtekeningverificatie plaats!!!
Dus niet alleen wist de fraudeur wel degelijk je rekeningnummer hij of zij wist ook je handtekening.

Blijven er wat mij betreft 2 opties over:

-Je had altijd al de betaalfunctie maar was hiervan niet op de hoogte. Je gebuikte het alleen om je saldo op te vragen en meer niet.

-Een bekende heeft fraude gepleegd

Karlijn2006
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2006 11:44

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Karlijn2006 »

Even een reactie op Ricert. Dat zou dus betekenen dat bij iedereen waar fraude is gepleegd met de griofoon een bekende dat gedaan heeft. Nou ik durf mijn hand er bijna voor in het vuur te steken dat dat niet zo is. Mijn handtekening is op zoveel plaatsen bekend, volgens mij een makkie om die te achterhalen. En dan wijs ik toch weer naar de Postbank, zij hebben gezegd dat er in het verleden al vaker deze vorm van fraude is gepleegd. Daardoor blijt dus dat het niet veilig was en nog steeds niet veilig is. Dan vind ik het een taak van de Postbank om daarmee in de publiciteit te treden zodat ik zelf de keuze kan maken of ik van deze functie gebruik blijf maken. Normaliter als iets niet veilig is schrap je het product.

Maar goed ik wacht met smart op de brief waarin staat wanneer ik mijn geld terug ga krijgen, heb inmiddels wel via de mail bericht dat dat ergens volgend week zou plaatsvinden. Ben benieuwd, en ik vind het niet meer als logisch dat de Postbank hiervoor verzekerd is. Ik geef mijn geld in goed vertrouwen in hun handen en wens dan ook dat zij er goed over waken, anders had ik mijn geld beter in een oude sok kunnen stoppen.

dees40
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 feb 2006 22:51

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door dees40 »

AAN Naamloze (??)

Je lacht maar een end weg, als jij blij wordt van andermans ellende moet je dat vooral doen. Nu maar hopen dat het jou nooit overkomt.

Codes of wachtwoorden kunnen gewoon niet bij enorme aantallen mensen
dezelfde te zijn. Elk systeem weigert dat normaal gesproken, ga maar proberen.

Gegroet Dees40

Alle slachtoffers in deze zaak verder sterkte en ik hoop van harte dat jullie snel de verlossende brief van de postbank krijgen.

Macg
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 feb 2006 13:10

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Macg »

Hallo allemaal,

Goed bericht.
Ik heb mijn geld weer netjes terug gestort gekregen van de Postbank.
Donderdag de brief gekregen en vrijdag stond mijn geld er weer op.
Al met al heeft het dus "maar "een weekje geduurt.
In de brief staat dus inderdaad vermeld dat men ervan uit gaat dat er fraudeurs aan het werk zijn en dat ze het ten zeerste betreuren dat dit gebeurt is.
Succes voor een ieder die "nog"in hetzelfde schuitje zit maar er is dus een hele grote kans dat iedereen z'n geld netjes terug krijgt. :D

dees40
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 feb 2006 22:51

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door dees40 »

Aan macg,

Gefeliciteerd hoor , hartstikke goed, ik hoop dat dit goede bericht voor ons allen mag gelden.

Dees40

Ricert
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 sep 2005 16:45

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Ricert »

Even een reactie op Ricert. Dat zou dus betekenen dat bij iedereen waar fraude is gepleegd met de griofoon een bekende dat gedaan heeft.
Nee integendeel.
Ik heb niemand anders horen zeggen dat ze geen betaalfunctie hadden. Jij bent de enige die zegt dat dat niet door jezelf is aangevraagd. De anderen hadden wel een betaalfunctie maar hebben zelf geen opdracht voor de transacties gegeven.

Jij zegt dat je én geen betaalfunctie had én geen opdracht voor de transactie hebt gegeven

dees40
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 feb 2006 22:51

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door dees40 »

Hallo iedereen,

Ik heb een bijkomend probleem, daarnet kreeg ik de post met daarin eindelijk het afschrift van de beruchte girofoonopdracht waarvan ik de aangifte al vorige week zaterdag verstuurd heb naar de postbank.

Kijk ik op het afschrift, en zie ik onder het grote bedrag wat naar een of andere R. Ruimwijk te Amsterdam Z.O. gegirofoont is, nog een ander bedrag staan van 60 euro voor opwaardering beltegoed tbv libertel izi met tel nr; 0627576422 vodafone.
Dit is ook niet door mij gedaan maar ik heb hierover geen aangifte gedaan omdat ik dit vandaag pas zie op mijn afschrift, en de postbank heeft mij dit ook niet eerder gemeld. Deze 2 afschrijvingen zijn overigens op dezelfde dag gedaan.

Heeft iemand dit ook meegemaakt, en zo ja moet ik dan nu weer aangifte gaan doen. Ik hoop maar van niet, ik hoop maar dat ze bij de afdeling fraude zelf al wat verder gekeken hebben.
pppffff wat een ellende....

groeten Dees40

Yvette77
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2006 00:45

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Yvette77 »

Beste Dees40,

In eerste instantie had ik via mijn postbank.nl twee mutaties van elk 700 geconstateerd. Afgelopen dinsdag bleek, dat er ook een bedrag van 60 te zijn afgeschreven voor een prepaid Vodafone telefoonkaart.

Ergens op dit forum heeft iemand geschreven, dat de Postbank geen aanvullend proces-verbaal verlangd, maar om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik een aanvullende aangifte door de Politie laten opmaken en omgaand per fax aan de Postbank gezonden.

Elke werkdag bel ik naar de Postbank om de stand van zaken te vernemen. De laatstse berichtgeving in mijn geval is, dat eind volgende week alles opgelost zou moeten zijn; dat wil zeggen dat ik mijn geld terug op mijn rekening zou moeten staan.

Hoe dan ook...neem het zeker voor het onzekere en laat een aanvullende aangifte opmaken door de Politie, stuur 'm naar de Postbank en bellen, bellen, bellen!!

Grz. Y.

dees40
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 feb 2006 22:51

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door dees40 »

Beste Yvette77,

Bedankt voor je reactie,

Bij ons kan je op zondag ook aangifte doen, ik heb nu geen puf meer, morgen dan maar weer een ritje naar het politie bureau.
Een aanvullende aangifte zeg je... hmmm dat klinkt in ieder geval niet alsof ze weer 2 1/2 uur bezig zijn met de aangifte opnemen.

Thanks en sterkte ook hoor.... Dees40.

cynleij
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2006 12:24

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door cynleij »

Hallo allemaal

Ik kreeg vanmorgen een brief vd postbank met de bevestiging dat ik al mijn geld 2020 euro terug krijg.pfffff
gelukkig maar,hopen dat het maandag op mijn rekening is gestort.
Even reactie op dees ik zou het wel opnieuw melden ,moest ik in ieder geval wel zowel bij de postbank als bij de politie.Dus wel doen!!!!
succes!!!


groetjes cynthia

Gesloten