LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] definitie MLM

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
So be it
Berichten: 3861
Lid geworden op: 04 mar 2006 12:07

Re: definitie MLM

Ongelezen bericht door So be it »

@ Azalea,
Je hebt gelijk! Die regels is een nadeel van mlm en zelfstandigheid is daardoor beperkt.
Dan zou je die "regels" eens goed door moeten kijken, meid.

Dan zul je zien dat ze waarschijnlijk allemaal in het vóórdeel zijn van de distributeurs, of hoe ze ook heten!

Ik garandeer je dat "franchisenemers" nog veel strengere regels hebben dan mlm-ers! En iedereen vindt dat "ondernemers" en meestel hebben ze geen pest te zeggen in hun eigen bedrijf! (Varieerd sterk!)

So be it

mlmangel
Berichten: 1820
Lid geworden op: 19 dec 2005 21:05
Contacteer:

Re: definitie MLM

Ongelezen bericht door mlmangel »

MML'ers zijn niet zelfstandig. Een echte zelfstandige bepaalt:

Welke producten er verkocht worden;
De leveranciers;
De locatie;
Het aantal werknemers;
Marketingstrategie;
enz.

In tegenstelling tot een zelfstandige heeft een MLM'er absoluut geen controle over het aantal mensen in zijn downline. Een zelfstandige kan bepalen wie en hoeveel personen er aangenomen worden. MLM'ers vinden zelf wel een aantal distributeurs (als ze er al vinden!), maar wat erachter gebeurd, wie er dan aangenomen wordt, daar heeft een MLM'er er het raden naar.

Op de koop toe, door andere distributeurs in te lijven, zorgt een MLM'er voor concurrentie in zijn eigen regio! En met enkele distributeurs onder zich, die andere distributeurs zoekt, is er een wildgroei aan distributerus in zijn regio!

Op dit vlak is een franchisenemer veel beter beschermt, hem/haar wordt verzekerd dat er in zijn regio geen andere franchise komt.

So be it
Berichten: 3861
Lid geworden op: 04 mar 2006 12:07

Re: definitie MLM

Ongelezen bericht door So be it »

@ mlmanker,
MML'ers zijn niet zelfstandig. Een echte zelfstandige bepaalt:

Welke producten er verkocht worden;
De leveranciers;
De locatie;
Het aantal werknemers;
Marketingstrategie;
enz.
Je laat wéér zien dat je geen BAL van mlm af weet.

Een mlm-er bepaalt ZELF welke leveranciers hij heeft.
Wanneer een telecom-mlm-er veters langs de deur wilt gaan verkopen ....doet hij dat en hij bepaalt ZELF zijn leverancier.....
(Wat kan jij toch af en toe vreemd kletsen.... :roll: )

Hij bepaalt ZELF, binnen één land, WAAR hij werkt!

Hij bepaalt ZELF met hoeveel 1e lijners hij gaat werken!

Hij heeft een heel grote invloed op de verdere uitbreidingen en is precies op de hoogte van zijn downline, met naam en toenaam!

Hij bepaalt ZELF de marketingstrategie, maar een leverancier heeft natuurlijk WEL het recht om bijv. langs deuren lopen leuren met producten uit te sluiten!

Enz! Juist! Enz.

Je weet geen BAL van mlm..... :lol:
Op de koop toe, door andere distributeurs in te lijven, zorgt een MLM'er voor concurrentie in zijn eigen regio! En met enkele distributeurs onder zich, die andere distributeurs zoekt, is er een wildgroei aan distributerus in zijn regio!

Wat een kletskoek!
Op dit vlak is een franchisenemer veel beter beschermt, hem/haar wordt verzekerd dat er in zijn regio geen andere franchise komt.
Weer kletskoek.
Ken wel een paar Mac's waar Burgerking valkbij zit!!!!
En dacht je ECHT dat een franchisenemer wat te vertellen heeft? Echt niet!

En wie heeft er meer vrijheid?
Iemand die ZELF mag beslissen waar hij werkt.... of iemand die door zijn leverancier wordt verteld waar je werken mag....?

Je beoordelingsvermogen is helemaal vertroebeld door je aversie tegen mlm....... :shock:

So be it.

(kom maar weer met je rare argumenten.... Verzadiging? Natuurlijk!
Slechte prijzen? Natuurlijk?
Niemand koopt het? Natuurlijk.... :roll: )
Laatst gewijzigd door So be it op 23 aug 2006 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

mlmangel
Berichten: 1820
Lid geworden op: 19 dec 2005 21:05
Contacteer:

Re: definitie MLM

Ongelezen bericht door mlmangel »

Je laat wéér zien dat je geen reet van mlm af weet.
Je laat met je onbeschoft taalgebruik weer zien wie je bent. En geeft hiermee het niveau van MLM duidelijk weer...
Een mlm-er bepaalt ZELF welke leveranciers hij heeft.
Aha, bepaalt een distributeur van bijv. Nikken waar de grondstoffen voor de producten gekocht wordt???
Hij bepaalt ZELF, binnen één land, WAAR hij werkt!
Het is de MLM organisatie die bepaalt in welk land verkocht mag worden.
Hij bepaalt ZELF met hoeveel 1e lijners hij gaat werken!
Waarna er een wildgroei aan distributeurs komt waarover de eerste geen controle over heeft. Nou ja, hij kent hun naam... :roll:
Elke distributeur mag er zoveel inlijven als hij/zij wilt, of het nu nodig is of niet. Natuurlijk is het nodig om de zakken van de bovenste te blijven vullen, daar het hoofdzakelijk distributeurs zijn die kopen.
Hij bepaalt ZELF de marketingstrategie
Een lachterje, ze mogen niet eens zelf een eigen website opzetten....
Je weet geen réét van mlm.....
Opnieuw een uitspraak die je typeert, grof, zonder inhoud. Is dit wat je van je upline leert?
Ken wel een paar Mac's waar Burgerking valkbij zit
Ben er niet van bewust dat McD en BK van hetzelfde bedrijf zijn :oops: Nee, natuurlijk niet, dus is het logisch dat ze elkaar concurrentie aandoen in dezelfde regio.

Ik had het, wat elke verstandige persoon begrepen had, over franchises van hetzelfde bedrijf.
En wie heeft er meer vrijheid? Iemand die ZELF mag beslissen waar hij werkt.... of iemand die door zijn leverancier wordt verteld waar je werken mag....?
Tja, een MLM distributeur heeft alle vrijheid om 70 uur per week ter werken, met een kleine kans er een redelijk, leefbaar inkomen aan over te houden.
En de leverancier van een onafhankelijke distributeur is een MLM... :wink:

En zoals eerder aangegeven, distributeurs mogen enkel actief zijn in de landen waar de MLM organisatie beslist heeft dat ze actief mogen zijn.

Azalea
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 aug 2006 10:25

Re: definitie MLM

Ongelezen bericht door Azalea »

Tjonge, wat een hanig gedrag weer :(

Ondernemingsconcepten (mlm, franchise, etc) bieden startende ondernemers een kant-en-klare oplossing om een eigen bedrijf te beginnen. Logischerwijs is zo’n concept voorzien van de nodige regeltjes om structuur aan te brengen, uitwassen te voorkomen en de kikkers in de kruiwagen te houden. Daar is in principe niets mis mee.
Samenwerkingscontracten (inkoop, distributie maar ook een arbeidscontract) komen meestal via onderhandelingen tot stand. Iedere partij vind er wat in terug. Bij ondernemingsconcepten is dat meestal anders: de verstrekkende partij is dominant waardoor contracten vaak een take it or leaf it verhaal zijn. De regels zijn dan door de dominante partij, en in hun voordeel, opgesteld. En dat is dan, dus een nadeel.

Natuurlijk moet je alle voor- en nadelen tegen elkaar afwegen of een bepaald ondernemingsconcept wat voor je is.

So be it
Berichten: 3861
Lid geworden op: 04 mar 2006 12:07

Re: definitie MLM

Ongelezen bericht door So be it »

@ mlmangeltje,
Aha...., je wordt nu pissig omdat ik bloot leg dat je geen "reet" van mlm weet? En dat noem jij "onbeschofte taal"?
Aha, bepaalt een distributeur van bijv. Nikken waar de grondstoffen voor de producten gekocht wordt???
Wat is dat nu voor achterlijke opmerking?
Sinds wanneer is het gebruikelijk dat een retailer gaat bepalen wat een fabrikant voor materialen gebruikt? :?

Quote:
Hij bepaalt ZELF, binnen één land, WAAR hij werkt!
Het is de MLM organisatie die bepaalt in welk land verkocht mag worden.
Bij sommige bedrijven wél..., bij sommigen niet!
En dat had ik reeds gezegd! Zie "vet".

Quote:
Hij bepaalt ZELF met hoeveel 1e lijners hij gaat werken!
Waarna er een wildgroei aan distributeurs komt waarover de eerste geen controle over heeft. Nou ja, hij kent hun naam...

Wat zit je nu weer te zwammen? Stop daar eens mee.
Naam, toenaam, adres, telefoon nummer, veroorzaakte omzet, PW, ZV., ALLES is bekend!
Elke distributeur mag er zoveel inlijven als hij/zij wilt, of het nu nodig is of niet. Natuurlijk is het nodig om de zakken van de bovenste te blijven vullen, daar het hoofdzakelijk distributeurs zijn die kopen.

Tja, je weet niks zinnigs te brallen, dus verzin je maar wat! :lol:
Quote:
Hij bepaalt ZELF de marketingstrategie
Een lachterje, ze mogen niet eens zelf een eigen website opzetten....
Sommige wél..., sommige niet! Maar hoe zou JIJ dat moeten weten? :cry: Je zit vanalles uit je duim te zuigen, man.
Quote:
Je weet geen réét van mlm.....
Opnieuw een uitspraak die je typeert, grof, zonder inhoud. Is dit wat je van je upline leert?
In welke eeuw leef jij? Dat vind je grof?
Quote:
Ken wel een paar Mac's waar Burgerking valkbij zit
Ben er niet van bewust dat McD en BK van hetzelfde bedrijf zijn Nee, natuurlijk niet, dus is het logisch dat ze elkaar concurrentie aandoen in dezelfde regio.

Je gelooft het toch weer niet, maar je HEBT helemaal geen last van concurrentie in mlm....!
Bewijzen? Nee, dat kan ik niet. Zul je moeten vragen aan mlm-ers, suffie! (Oh jee, wat grof!)
Tja, een MLM distributeur heeft alle vrijheid om 70 uur per week ter werken, met een kleine kans er een redelijk, leefbaar inkomen aan over te houden.

Zielige, kinderachtige opmerking.
En zoals eerder aangegeven, distributeurs mogen enkel actief zijn in de landen waar de MLM organisatie beslist heeft dat ze actief mogen zijn.
Ja, en zo zullen er reguliere bedrijven ZAT zijn die zulke regels hebben ivm aansprakelijkheid en bijv. service!

So be it.... en iedereen zag dat het goed was...! (Bijna mijn eigen woorden! :wink: )

mlmangel
Berichten: 1820
Lid geworden op: 19 dec 2005 21:05
Contacteer:

Re: definitie MLM

Ongelezen bericht door mlmangel »

Sinds wanneer is het gebruikelijk dat een retailer gaat bepalen wat een fabrikant voor materialen gebruikt?
Een zelfstandige bepaalt zelf bij wie hij/zij zijn/haar grondstoffen gaat kopen. Daar onafhankelijke distributeurs hier geen zeg over hebben, zijn ze op dit vlak, maar ook in andere opzichten, zie eerder bericht, niet onafhankelijk.

Het is nog steeds de MLM organisatie die bepaalt in welk land verkocht mag worden. Een echte zelfstandige bepaalt zelf in welke landen hij gaat verkopen.
Je gelooft het toch weer niet, maar je HEBT helemaal geen last van concurrentie in mlm....!
Nee, natuurlijk gelooft niemand dit! :roll: Het is toch zo klaar als een klontje dat als er onbeperkt distributeurs mogen bijkomen, in je eigen buurt, ze allemaal je concurrenten zijn?

Het is niet omdat je al die info over je downline hebt dat je controle over hen hebt.

Trouwens, er wordt toch bij hoog en laag gezworen dat ze zelfstandig zijn ... :shock:
Je weet geen réét van mlm.....
Ik wil er NOG wel een dan....! (zwamhoofd!)
Wat heeft dat nu allemaal met mlm te maken, zei*kerd?
Dat andere moet open staan, Engerd, , Engel......
Niet dan ding ter hoogte van je neus aan de achterkant!
Een centimeter of 60 lager..., maar óók aan de achterkant.


Juist, jou bovenstaande uitspraken zijn grof. Zelfs je mede collega's zullen dit beamen. Maar blijf vooral verder doen, het geeft een duidelijk beeld van het taalgebruik en instelling van MLM'ers... :wink:

john10
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 feb 2006 13:49

Re: definitie MLM

Ongelezen bericht door john10 »

Een zelfstandige bepaalt zelf bij wie hij/zij zijn/haar grondstoffen gaat kopen.

Is dat zo?
Zou de eigenaar van eenw winkel kunnen bepalen welk grondstoffen bijveerbeeld leverancier unilever gebruikt?
Is een franchisemer (laten we zeggen mcdonals , vrij om te bepalen wat z'n marketingstrategie is en waar die z'n hamburgers vandaan haalt ?
Kdenktnie! Nou hoeft dat wat bij betreft niet altijd een nadeel te zijn, maar jouw opmerking dat een "zelfstandige" meer vrijheid zou hebben dan een "mlm-er" raakt kant noch wal

mlmangel
Berichten: 1820
Lid geworden op: 19 dec 2005 21:05
Contacteer:

Re: definitie MLM

Ongelezen bericht door mlmangel »

Voor een zelfstandige voedingsmiddelen verkoper op de hoek is Unilever een leverancier. En zoals Unilever zijn er verschillende, dus kan de zelfstandige zelf bepalen waar hij zijn goederen gaat kopen.

Een franchisenemer is geen zelfstandige, heb ik dacht ergens gezegd?

Een echte zelfstandige bepaalt zelf bij wie hij koopt, waar hij verkoopt, wat zijn marketingstrategie is. Een franchise nemer, of een onafh. distributeur hebben hierin niets in de pap te brokken.

En nee, mlm is niet gelijk aan franchise.

john10
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 feb 2006 13:49

Re: definitie MLM

Ongelezen bericht door john10 »

Zelfs de zeer grote jongens zoals albert heijn en komar kunnen niet om unilever heen al zouden zij dat willen. Laat staan een kleine zelfstandige mits deze actief is in de levensmiddelenbranche. De mogelijkheid om de grote leveranciers te omzijlen is slechts theoretisch.

mlmangel
Berichten: 1820
Lid geworden op: 19 dec 2005 21:05
Contacteer:

Re: definitie MLM

Ongelezen bericht door mlmangel »

Ja, daar heb je gelijk in, hun keuze is beperkt. Maar ze hebben nog steeds een keuze!

Wat, om terug te keren naar het onderwerp, niet het geval is voor MLM'ers, die hebben geen keuze, kunnen enkel de producten verkopen wat hun MLM hen oplegt. En zijn dus niet zelfstandig.

Een echte zelfstandige bepaalt zelf wat hij/zij verkoopt.
Laatst gewijzigd door mlmangel op 25 aug 2006 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.

john10
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 feb 2006 13:49

Re: definitie MLM

Ongelezen bericht door john10 »

Dat geld toch ook voor een franchisenemer, die is met handen en voeten gebonden aan zowel de producten als de marketing strategie van de franchise maaatschappij. Dat is op zich geen nadeel omdat de strategie en het product vaak goeie succesformules zijn.
Datzelfde zie je ook in mlm. Het verschil zit em in het feit dat je investering veel lager is en daardoor voor veel meer mensen bereikbaar.

mlmangel
Berichten: 1820
Lid geworden op: 19 dec 2005 21:05
Contacteer:

Re: definitie MLM

Ongelezen bericht door mlmangel »

Juist ja, een echte zelfstandige heeft meer keuze dan een franchise ondernemer. En een franchisenemer heeft voordeel uit deze strategie.

Een MLM'er echter heeft totaal geen keuze, alles wordt bepaalt door het MLM bedrijf.

Een franchise ondernemer heeft alvast het voordeel op een MLM'er dat hij beschermt is in zijn eigen regio tegen het opzetten van bijkomende franchises door hetzelfde bedrijf in dezelfde regio. Een MLM'er echter krijgt in zijn regio zoveel concurrenten, dat het niet leefbaar is.

john10
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 feb 2006 13:49

Re: definitie MLM

Ongelezen bericht door john10 »

Aan de ene kant hoor ik jou zeggen dat het vrijwel niet te doen is om nieuwe distribteurs te vinden. Aan de andere kant zeg dat er zoveel distributeurs komen dat je elkaar kapot concurrert. Die twee uitgangspunten kan ik niet met elkaar rijmen.
Ten tweede: mlm ers hebben geen winkel. Dat betekent dat zij een beperkt aantal klanten hebben. Om een redelijke marktpenetratie te krijgen heb je in een gemiddelde woonplaats al gauw honderden distributeurs. Bijvoorbeeld 200x25 klanten = 5000 klanten op laten we zeggen 100000 inwoners. Nog steeds maar 5%. Terwijl grote zaken duizenden klanten per stuk hebben.
Ten derde even een stukje theorie. In de algemene economie geld de volgende regel. "Producenten gaan door met het aanbieden van producten totdat marginale opbrengst van het laatst verkochte product gelijk is aan de marginale kosten"
In gewoon nederlands betekent dat, dat elke sector uitbreid tot het punt dat de verdiensten de kosten evenaren. Hierbij mag je onder kosten ook een redelijke belonig voor de prducent verstaan. Zodra je voorbij het hierboven omschreven punt komt, is er geen redelijke verdienste meer mogelijk en is het dus niet intressant om meer producten te gaan aanbieden. Waar dit punt overigens precies ligt is nooit te voorspellen, en het is zelfs zo dat slimme mensen of bedrijven door veranderingen in marketing dit punt weer kunnen opschuiven.

Hiermee wil ik zeggen dat mlm absoluut niet anders is dan welk bedrijf dan ook.
Zo zullen er in een willekeurig plaats net zo lang nieuwe kapsalons komen, totdat de laatste kapsalon niet intressant genoeg meer is om te openen. De eerste kapsalon zal er niet bij nadenken dat de laatste kapsalon over X jaren geen bestaansrecht meer heeft. Sterker nog het is zelfs zo dat het verzdigingspunt waar we het hier over hebben zelden wordt bereikt.
Hetzelfde verhaal kan ik ophoesten, voor makelaars, verzekeringsagenten, massagesalons, tankstations etc etc.
Mlm is precies zo! Er zullen net zolang nieuwe distributeurs bijkomen totdat de toetreding niet meer intressant is. Nogmaals daarin verschilt mlm geen haar van welke bedrijfstak dan ook!

mlmangel
Berichten: 1820
Lid geworden op: 19 dec 2005 21:05
Contacteer:

Re: definitie MLM

Ongelezen bericht door mlmangel »

Aan de ene kant hoor ik jou zeggen dat het vrijwel niet te doen is om nieuwe distribteurs te vinden.
Dat zag ik bij de distributeurs die ik kende.
Aan de andere kant zeg dat er zoveel distributeurs komen dat je elkaar kapot concurrert.
Ik zeg niet dat die er zijn, ik zeg dat je als distributeur niet weet hoeveel er zijn. En als die in je buurt zijn, zijn dit je rechtsreekse concurrenten.

Marktpenetratie is irrelevant. Wat van belang is is de winst die je maakt, dus brutto omzet minus al de kosten. En die winst is, zeker bij Nikken, bitter klein.

Je berekening is niet duidelijk. De gemiddelde woonplaats is een pak kleiner dan wat jij aangeeft. En hoe weet je dat 200 distributeurs genoeg zijn? En waar haal je het dat ze elk gemiddeld 25 klanten hebben? Waar baseer je dit op?

Grote zaken hebben duizenden klanten? Het software bedrijf waar ik werk is een grote zaak, maar niet eentje met duizenden business klanten.

Juist ja, voorspellen waar het punt ligt dat de kosten hoger liggen dan de winsten is moeilijk. En voor een MLM'er nog moeilijker, want hij heeft er geen idee van hoeveel concurrenten er in zijn buurt zijn, en of het nog de moeite loont er tijd in te steken.

Een kapsalon zie je, een mlm business niet. Iemand die een nieuwe winkel wilt openen, zal, gewoon door de buurt te verkennen, al gauw een idee hebben of een nieuwe zaak zou kunnen overleven. Uiteraard moeten ook nog andere zaken uitrekenen bekeken worden.

MLM is wel verschillend, want hier kan je niet zien hoeveel er in een bepaalde buurt al actief zijn. Zoals je zelf aangaf, een MLM'er heeft geen winkel, dus je ziet hem niet.... Dus heeft een aspirant MLM'er geen kans om zijn/haar kansen in te schatten.

john10
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 feb 2006 13:49

Re: definitie MLM

Ongelezen bericht door john10 »

Als ik het heb over 25 klanten is dat een voorbeeld het mogen er van mij ook meer of minder zijn. het hangt er ok vanaf wat voo type mlm het is. Zo zal het bijvoorbeeld bij ACN(telefonie) niet veel voeten in aarde hebben om 25 klanten te hebben terwijl iemand bij hebalife met 25 klanten een goede verdienste heeft. andern kunnen het misschien weer met een lager gemiddelde. Net zoals jij aangeeft dat jouw softwarebedrijf kan tern op enkele grote klanten. Terwijl de supermarkt het moet hebben van hoderden tot duizenden kleiner klanten. Al die ding die je noemt hangen af van het soort bedrijf. Dat heeft niets te maken met wel of geen MLM.

Laten we het eens hebben over het softwarebedrijf waar jij werkt.
Als dat een succesvol bedrijf is dan zullen de meeste werknemers dar blijven. De baas verdient dankzij de inspannigen van zijn medewerkers. Dat veroordeel ik niet, hij heeft immers het initiatief en het risico genomen.
Maar een of twee gaan voor zichzelf beginnen met ook een softwarebedrijf. Dat bedrijf groeit okk weer en uit die nieuwe bedrijven gaan een of meerder medewerkers ook weer een softwarebdrijf beginnen. Dat proces zal doorgaan tot het moment dat het niet meer intressant is om voor jezelf te beginnen. hetzelfde dus als mlm.
Toch biedt mlm een aantal voorbeelden boven de traditionele manier.
Stel dat jouw bedrijf een softwarebedrijf was met een mlm structuur. Dan heeft iedereen een aantal extra voordelen,kijk maar.
Voordelen voor de baas: In plaats van dat hij een medewerker kwijtraakt die ervaren is en waarin geinvesteerd is en die bovendien zijn concurrent wordt, houd hij deze persoon binnen zijn structuur en kan er nog steeds aan verdienen.
Voordelen voor de werknemer die voor zichzelf begint: Hij kan gebruik blijven maken van de bestaande structuur en hoeft dus niet alles van de grond opnieuw op te zetten.
Verzadiging treedt net zo goed op bij het traditionele bussines model dan bij mlm. Ook in het traditionele model is het op den duur niet meer intressant om zich in een bepaalde markt te begeven. Hoewel innovatie hee goed kan leiden tot een verschuiving van het punt.
In jouw geval zou dat dus betekenen een mlm met weing klanten per distributeur, maar met de voordelen van een grote organisatie.

mlmangel
Berichten: 1820
Lid geworden op: 19 dec 2005 21:05
Contacteer:

Re: definitie MLM

Ongelezen bericht door mlmangel »

Toch biedt mlm een aantal voorbeelden boven de traditionele manier. Stel dat jouw bedrijf een softwarebedrijf was met een mlm structuur. Dan heeft iedereen een aantal extra voordelen,kijk maar.
In een MLM is zo goed als iedereen verkoper. In het bedrijf waar ik zit is slechts pakwaeg 10% in een salesfunctie, de rest ontwikkelt software. Dat is een groot verschil met MLM, waar bijna iedereen distributeurs/verkoper is.
Voordelen voor de baas: In plaats van dat hij een medewerker kwijtraakt die ervaren is en waarin geinvesteerd is en die bovendien zijn concurrent wordt, houd hij deze persoon binnen zijn structuur en kan er nog steeds aan verdienen.
Aha, dus eenmaal in een MLM zit je vast of wat? Trouwens, ik ben de baas niet, kan me dues geen moer schelen. En als dit zoveel beter zou zijn, waarom zijn al die grote bedrijven dan nog steeds volgnes het corporate model opgebouwd? Dan hadden ze zich toch al lang omgevormd tot MLM, indien het zo winstgevend was?
Voordelen voor de werknemer die voor zichzelf begint: Hij kan gebruik blijven maken van de bestaande structuur en hoeft dus niet alles van de grond opnieuw op te zetten.

Iemand die voor zichzelf begint wordt buitengekieperd. Die kan zelf beginnen investeren.
Verzadiging treedt net zo goed op bij het traditionele bussines model dan bij mlm. Ook in het traditionele model is het op den duur niet meer intressant om zich in een bepaalde markt te begeven.
En hier wringt het net bij MLM, daar distributeurs niet zichtbaar zijn, weet je niet of het verzadigingspunt al is bereikt of niet.
Hoewel innovatie heel goed kan leiden tot een verschuiving van het punt.
Daarom ook dat een verstandige MLM met mondjesmaat nieuwe producten lanceert of nieuwe landen opent, een andere manier om alles draaiend te houden.
In jouw geval zou dat dus betekenen een mlm met weing klanten per distributeur, maar met de voordelen van een grote organisatie
Nou, ik blijf zelf liefst de enige verkoper in mijn departement, dan hoef ik de markt niet te verdelen met concurrent verkopers, en is de kans groter dat ik kan verkopen. Dus voor mij zeker geen MLM :wink:

PS: 'k Had nog een paar vraagjes:

En hoe weet je dat 200 distributeurs genoeg zijn?

En waar haal je het dat ze elk gemiddeld 25 klanten hebben?

Waar baseer je dit op?

Azalea
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 aug 2006 10:25

Re: definitie MLM

Ongelezen bericht door Azalea »

John heeft een goed punt dat je ook op mlm economische modellen kunt toepassen, toch? Als de markt verzadigd is merk je dat ook bij mlm, bijvoorbeeld door drie uitnodigingen “voor een unieke kans”per dag. Die verzadiging wordt vaak als theoretisch punt genoemd, maar echte klachten heb ik daar nog niet over gelezen. Dat valt kennelijk dus wel mee :roll:

Met het voorbeeld van het softwarebedrijf schoot ‘ie even door: da’s een verkeerde branche voor mlm.

So be it
Berichten: 3861
Lid geworden op: 04 mar 2006 12:07

Re: definitie MLM

Ongelezen bericht door So be it »

@ John 10,

Zo te zien hoor je bij de "wat hoger opgeleiden" en weet je waar je over praat.....! LOL

Suc6,

So be it 8)

john10
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 feb 2006 13:49

Re: definitie MLM

Ongelezen bericht door john10 »

In een MLM is zo goed als iedereen verkoper. In het bedrijf waar ik zit is slechts pakwaeg 10% in een salesfunctie, de rest ontwikkelt software. Dat is een groot verschil met MLM, waar bijna iedereen distributeurs/verkoper is.
Dat klopt, kleine eenheden hoeven geen personeel in dienst te nemen voor verschillende functies, in plaats daarvan kan een mlm er kiezen om het zelf te doen of uit te besteden. Net zoals elk bedrijf die keuzes maakt.
Ten tweede denk ik dat mlm nog maar in het begin van haar ontwikkeling staat en dat het eraan komt dat ook franchise formules voor wat grotere bedrijven gaan ontstaan. Oude patronen verdwijnen niet zo snel, maar het komt wel. Zodra er een franchise formule op de markt komt waarbij de franchisenemer de reseller rights van deze franchise formule meteen erbij krijgt, dat heb je feitelijk een mlm. Dat komt er aan en het zou me niet verbazen als het er al is.

Iemand die voor zichzelf begint wordt buitengekieperd. Die kan zelf beginnen investeren

Klopt zo werkt dan bij een gewoon bedrijf, maar waarom zou dat in alle gevaalen zo moeten. Overigens worden mensen die voor zichzelf beginnen niet buitengekieperd. Zij kiezen immers zelf om voor hun zelf te beginnen. Wie van tijd tot tijd buitengekieperd worden zijn de werknemers zodra ze de baas meer kosten dan ze opleveren(marginale kosten>marginale opbrengsten). Dat zijn precies de mensen die jij zou adviseren om nooit mlm te gaan te gaan doen.
En hier wringt het net bij MLM, daar distributeurs niet zichtbaar zijn, weet je niet of het verzadigingspunt al is bereikt of niet
Dat weet niemand precies,ik raad dus iedereen de markt vooraf een beetje te verkennen. Overigens is deze verkenning voor niet mlm bedrijven duizend keer belangrijker dan voor een mlm er omdat met een eigen bedrijf een investering van tienduizenden tot honderdduizenden euro meedoet. Instappen i mlm is gratis tot laten we zeggen 1000 euro, afhankelijk van de mlm waar je bij wilt horen..

In jouw geval zou dat dus betekenen een mlm met weing klanten per distributeur, maar met de voordelen van een grote organisatie.
Nou, ik blijf zelf liefst de enige verkoper in mijn departement, dan hoef ik de markt niet te verdelen met concurrent verkopers, en is de kans groter dat ik kan verkopen. Dus voor mij zeker geen
MLM


Jij blijft niet alleen verkopen. Als jouw bussiness aantrekkelijk is dan zullen er nieuwe verkopers komen voor concurrerende bedrijven.(net zolang tot de marginale opbrengsten gelijk zijn aan de marginale kosten) Het verschil is allen psychologisch. In een mlm kun je mensen schematisch verticaal onder elkaar plaatsen. In de niet mlm’s plaats je de concurrerende bedrijven horizontaal naast elkaar. In beide gevallen treedt op den duu verzadiging op vanwege de aantallen deelnemers op de zelfde markt, ongeacht die aantallen in een verticaal of horizontaal schema worden geplaatst.
Zoals ik eerder stelde, heeft die verticale groepering in veel gevallen meer voordelen dan de horizontale groepering.. Voor wat betreft aantallen maakt het niks uit. Daar doe de onzichtbare hand van de markteconomie gewoon haar werk

Gesloten