LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welk besturingssysteem is beter?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.

Welk bestuuringssysteem is beter?

Mac OS X
22
30%
Linux
22
30%
Windows XP
29
40%
 
Totaal aantal stemmen: 73

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door jor »

De informatie is dus voor IT-managers.Dat kan je toch de beginnende gebruiker niet aandoen.Het zou heel misschien mogelijk zijn om het onder Linux aan de gang te krijgen maar ik kies er toch maar voor om XP op de Acer One's te zetten en van daaruit verder te gaan, de eerste werkt intussen.De meerkosten van de OEMlicentie zijn uiteraard voor mijn kids in dit geval.Jammer dat ze niet meteen voor de uitvoering met XP hebben gekozen, bespaarde me een hoop tijd.


Mvg Jor.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door WillemV »

@jor

Ik had toch niet zoveel te doen dus was nog een beetje aan het googelen. Inderdaad werkt die Vodafone usb modem niet zomaar op een Acer one. Op zich is dat vreemd omdat kernel 2.6.20 of hoger wordt meegeleverd. Acer belooft al een tijdje dat ze hiervoor ondersteuning gaan geven. Maar wellicht is die ondersteuning er inmiddels. Als je op een andere manier op internet kunt komen kun je de boel updaten en zal het e.e.a misschien wel goed werken.

Kijk ook even op deze site:
http://one.iholle.com/index.php?id=80

Edit: Zie na het plaatsen dat je toch maar XP gaat installeren. Ik laat het bericht maar staan zodat mogelijke ander Acer One eigenaren die hier terecht komen er wellicht iets aan hebben.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door jor »

Ik wil je bedanken voor het meedenken. Maar de tweede Acer One Linux moet met het KPN-MF628 USB modem gaan werken.Ook hier dus maar XP op. het is niet anders. Tenslotte toch nog dit,
I RECOMMEND THAT YOU MAKE A BACK-UP COPY OF ALL IMPORTANT FILES BEFORE DOING THIS FIX!!!!!
YOU ARE DOING THIS AT YOUR OWN RISK AND YOU UNDERSTAND THAT YOU MIGHT BE FORCED TO INSTALL RECOVERY INSTALLATION FROM ACER RECOVERY DVD!!!!
NEVER EXECUTE .sh FILES UNLESS YOU ARE SURE WHAT IT DOES!!!!
Je verwacht hopelijk niet dat een beginnende/gemiddelde gebruiker hier nog aan begint.Toch bedankt voor je hulp, stel ik wel op prijs.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 09 Nov 2008 23:44 door jor

Ik wil je bedanken voor het meedenken.
No problem. Een beetje de opensource gedachte zeg ik maar. Zolang providers en hardware fabrikanten te weinig Linux drivers maken is dit nodig. :wink:
Maar de tweede Acer One Linux moet met het KPN-MF628 USB modem gaan werken.Ook hier dus maar XP op. het is niet anders.
Ook de KPN-MF628 is in Linux aan de praat te krijgen.
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/31075
Maar goed. Dat is een hoop gedoe voor een beginnende/gemiddelde Linux gebruiker. Jammer dat de fabrikant/provider geen drivers maakt.
Tenslotte toch nog dit,
I RECOMMEND THAT YOU MAKE A BACK-UP COPY OF ALL IMPORTANT FILES BEFORE DOING THIS FIX!!!!!
YOU ARE DOING THIS AT YOUR OWN RISK AND YOU UNDERSTAND THAT YOU MIGHT BE FORCED TO INSTALL RECOVERY INSTALLATION FROM ACER RECOVERY DVD!!!!
NEVER EXECUTE .sh FILES UNLESS YOU ARE SURE WHAT IT DOES!!!!
Je verwacht hopelijk niet dat een beginnende/gemiddelde gebruiker hier nog aan begint.
Dat heeft toch niks met het niveau van een gebruiker te maken? Het is een goedbedoeld advies. In de gebruikers voorwaarden van commerciële (niet gratis) software staat altijd iets vergelijkbaars. Alleen wordt dat niet zo pontificaal aangegeven omdat dat mensen afschrikt en er dus minder verkocht wordt.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door jor »

Dat heeft toch niks met het niveau van een gebruiker te maken? Het is een goedbedoeld advies. In de gebruikers voorwaarden van commerciële (niet gratis) software staat altijd iets vergelijkbaars.
Het is ook maar goed dat dit met grote letters word geplaatst,de op deze website gegeven tips zijn alleen toe te passen door zeer gevordere gebruikers en het engels maakt het er ook niet echt makkelijker op.Zolang de USB-modems van KPN en Vodafone niet normaal worden ondersteunt voor Linux is het gewoon te moeilijk of veel te omslachtig zeker voor meer onervaren gebruikers.Het werkt intussen op beide Acer One's onder XP Home.

Mvg Jor.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door WillemV »

Voor lezers die niet precies weten wat een Acer One is. Dat is een zgn. 'netbook'. Dat is een klein laptopje speciaal geschikt voor 'onderweg'. Het zou dus wel leuk (vanzelfsprekend moeten) zijn dat je daar probleemloos mobiel mee kunt internetten.

Het is dit apparaat:
https://www.dynabyte.nl/artikel/24385/
Deze draait op Linux. Opvallend is dat bij de "gerelateerde producten" o.a. een "KPN / HI USB-modem" wordt aangeboden. Welke dus blijkbaar niet zomaar 'out of the box' werkt. Als je op die KPN / HI USB-modem klikt, krijg je de volgende tekst:
Echt overal internet op uw notebook met deze USB-modem van KPN. U betaalt een vaste prijs per maand en hebt echt mobiel internet overal waar u maar wilt. De snelheid is vergelijkbaar met basis ADSL. Binnen 5 minuten hebt u het modem geïnstalleerd en kunt u direct aan de slag.
:roll: Dat lijkt mij een 'beetje' misleidend.

Exact dezelfde Acer One maar dan met Windows XP i.p.v. Linux is bij Dynabyte € 50,= duurder:
https://www.dynabyte.nl/vergelijk/24385 (Klik op "Selecteer product" en kies de Bb.)
Geplaatst op 10 Nov 2008 08:14 door jor

Het is ook maar goed dat dit met grote letters word geplaatst,de op deze website gegeven tips zijn alleen toe te passen door zeer gevordere gebruikers en het engels maakt het er ook niet echt makkelijker op.
Ik begrijp best dat je hier geen zin in hebt en gewoon met dat ding meteen mobiel online wil. Maar voor "zeer gevorderde gebruikers" vind ik wat overdreven. Er wordt, compleet met screenshots, precies aangegeven wat er gedaan moet worden. Dat is echt niet zo moeilijk hoor. Er zijn genoeg mensen die dat er voor over hebben en € 50,= uit willen sparen voor de duurdere XP versie. Bovendien hebben de Linux versies meteen Open Office erop. Bij de XP versies moet je die later nog downloaden en zelf installeren. Of natuurlijk MS-Office installeren. Dat is net zoveel werk. :wink:

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door jor »

Het is niet mogelijk out of the box beide USB-modems te gebruiken wat er ook staat,Misleidend vind ik dat dus ook. Natuurlijk staat intussen op beide weer gewoon open office en werken beide modems/Acers foutloos.Je kunt discusseren hoe moeilijk het nu echt is maar ik ( met wat meer ervaring )Kreeg het ook niet 123 aan de gang. De keuze voor windows is dan snel gemaakt.Verder laat ik het hierbij.

Mvg Jor.
PS
Het punt is en blijft dat met XP en Vista het een kwestie is van USB-modem inpluggen en het USB-modem die de software bevat start direct, daarna even de gegevens invoeren en klaar. Met linux kon ik eerst gaan zoeken via google en dan kom je op wat engelstalige site's uit waar wel wat te vinden is.Moraal is dat zowel KPN als Vodafone geen Linux drivers hebben en geen ondersteuning geven,dat zou dan eerst anders moeten.

Pruim
Berichten: 542
Lid geworden op: 23 sep 2007 18:05

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door Pruim »

PS
Het punt is en blijft dat met XP en Vista het een kwestie is van USB-modem inpluggen en het USB-modem die de software bevat start direct, daarna even de gegevens invoeren en klaar. Met linux kon ik eerst gaan zoeken via google en dan kom je op wat engelstalige site's uit waar wel wat te vinden is.Moraal is dat zowel KPN als Vodafone geen Linux drivers hebben en geen ondersteuning geven,dat zou dan eerst anders moeten.
Dit klopt niet helemaal. Een paar weken geleden zat ik even tijdelijk zonder internet. Omdat ik voor mijn werk wel e-mail nodig heb, dacht ik ook wel even vooruit te kunnen met mobiel internet via een dongle. Bij Vdafone zo'n modem gehaald, ook een E220, en ik dacht ook dat het alleen maar inpluggen was en dat het zou werken. Helaas kon ik geen verbinding krijgen. Bij de klantenservice werken natuurlijk de experts, dus de klantenservice maar gebeld. Na een keer of 4 gebeld te hebben met evenveel verschillende personen, kreeg ik de goede oplossing. "Meneer, U moet even een update voor het modem downloaden van de vodafone website anders wil die niet werken met vista". Dit vond ik uiteraard een schitterend antwoord. Je schaft zo'n ding aan omdat je geen internet hebt, en dan moet je maar updates van internet halen om het te kunnen laten werken :)

Bleek achteraf dat ze de update in de winkel hadden moeten installeren. Foutje van de winkel, kan gebeuren als er een paar studenten werken die dat als bijbaantje hebben. Uiteindelijk wel werkend gekregen, maar niet inpluggen en klaar.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door jor »

Pruim,
"Meneer, U moet even een update voor het modem downloaden van de vodafone website anders wil die niet werken met vista"
Pruim, ik sprak over Linux. daar zijn geen drivers voor bij Vodafone noch KPN en ook geen ondersteuning. Je kunt het wel onder Linux aan de gang krijgen maar alleen met flink wat werk en meer kennis dan de Beginnende gebruiker.
Zowel Vista als XP gaven geen problemen.

Mvg Jor.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 10 Nov 2008 17:22 door jor

Pruim, ik sprak over Linux. daar zijn geen drivers voor bij Vodafone noch KPN en ook geen ondersteuning. Je kunt het wel onder Linux aan de gang krijgen maar alleen met flink wat werk en meer kennis dan de Beginnende gebruiker.
Even ter nuancering. De Vodafone USB-modem wordt inderdaad niet door Vodafone ondersteund. Echter distro's die kernel 2.6.20 (d.d. 20-02-2007) of hoger gebruiken ondersteunen zelf de Vodafone USB. Je zal na het inpluggen van de USB-modem een 'Netwerk Manager' krijgen waarmee eenvoudig het e.e.a. ingesteld kan worden, net zoiets als onder Windows. Echter bij Acer One met Linux zijn er nog wat 'problemen' en werkt het niet out of the box.

PC Gebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2008 11:32

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door PC Gebruiker »

Hallo,

Ik vind Linux het beste OS en met name LinuxSuse en een aantal andere Linux distributies.
Linux draait de langste tijd stabiel, geen virussen, overbodige tijdelijke internetbestanden e.d.

Ik heb een pc die draait al ruim 6 jaar op drie (vier) besturingssystemen: (multiboot) nl. de rampzalige Windows Millenium, Windows 2000 met alle servicepacks, Windows XP en LinuxSuse. Aangezien ik drie HD in mijn pc heb, kon ik de besturingssystemen goed verdelen.

Windows Millenium gebruik ik daarom, omdat sommige oudere games die ik nog graag spel, alleen daar goed draaien.

Medal of Honor e.d. draait zeer goed op Windows 2000 en minder goed op Windows XP (vreemd hoor) en andere games zoals Call of Duty e.a. draaien slecht op Windows 2000 en zeer goed op XP, en Linux gebruik ik voor Internet e.d.

Genoemde systemen kunnen op andere pc systemen uitstekend functioneren of juist heel slecht. Waarschijnlijk ligt dit aan de combinatie hard-software?

Groet,

JL

Geoffrey
Berichten: 251
Lid geworden op: 08 nov 2005 10:13
Locatie: Zwaag

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door Geoffrey »

Ik heb dit jaar een enorm bakbeest van een pc in elkaar geknutseld met de nieuwste hardware en de beste configuratie van het moment. Uiteraard heb ik daar de 64-bits versie van Windows Vista op gegooid. En zodra Windows 7 uitkomt, gaat die er overheen in de vorm van een upgrade.

Wat mij namelijk opvalt is dat de introductie van een nieuw OS namelijk altijd vergezeld gaat met scepsis. Zodra bepaalde dingen niet helemaal werken zoals verwacht, komen meteen de reacties van "zie je wel... hou het maar gewoon bij XP!" Terwijl XP precies dezelfde kritiek kreeg. Voor mezelf kies ik ervoor om gewoon up-to-date te blijven en mezelf zo snel mogelijk te leren werken met de nieuwste technologie.

Ik heb ook wel een zwak voor de Mac. Mooie computers, zonder meer! Ik vind alleen de prijs van die computers veel te hoog en de ondersteuning van third-party software te laag.

Linux is trouwens leuk als server-systeem en ik heb zelf een testserver met Linux ingericht. Maar als besturingsysteem vind ik het niet volwaardig. De interface is naar mijn mening niet toegankelijk genoeg voor mainstream gebruik.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door queenfan »

@ Geoffrey, hoeveel heb jij uitgegeven voor jouw "bakbeest" zoals jij het noemt????

Ik denkdat het niet veel verschilt met een iMac, en de ondersteuning voor 3rd party software is absoluut niet laag.

Voor de rest benikhet met jouw eens, er zijn altijd mensen die wel iets te klagen heeft over van alles, maar de problemen die voorkomen bij Vista is wel heel erg. Mijn ouders hebben een jaar geleden een HP gekocht met Vista in het begin niks mis mee.
Internetten, foto's bewerken enz ging perfect maar na een tijd kwamen toch de onverklaarbare problemen die zijn hoogtepunt had afgelopen weekend waarbij de pc niks meer deed alleen een blauwscherm met de logo's van intel, windows en hp that's it.
Herstellen ging niet lukken en met heel veel moeite uiteindelijk toch weer werkend gekregen maar dat koste wel een paar uur.

Deze problemen heb ik nog nooit gehad in mijn tijd dat ik nog met Windows werkte en zelfs release van XP ben ik gelijk overgestapt.
Er zijn heel veel fouten in Vista die in de loop van tijd beetje bij beetje er uit zijn gehaald en hoop dat de release van Windows 7 niet die problemen voor zullen komen anders zie ik het zwaar in voor Windows.

djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door djmaze »

Elk besturingssysteem heeft zo zijn na-/voordelen. Maar om nou te zeggen dat Vista slechter is dan XP?
Ik ben nog steeds verzot op Windows 2000 omdat daar alles nog in kan. Vanaf XP zijn het allemaal wizards die niet doen wat ik als techneut verlang van het systeem. Voor de thuisgebruiker is het prima omdat zij toch alleen maar MP3 en DOC bestanden hebben.

Hoeveel mensen hebben wel eens van flac, ogg, php, tar, gz, odt, etc. gehoord?
Dat deze bestanden superieur zijn op bovestaand is voor de techneut niet onbekend, maar zolang Windows dit niet 1-2-3 snapt blijven deze bestanden een mysterie. Laat staan ze vinden in een zoek query op je PC!

Bedenk goed wat je met je computer doet.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door D1RK »

@ Geoffrey,

Ik ben het volledig met je eens...
Windows is veel beter want als huidige Linux gebruiker kan ik nooit meer de PC de schuld geven.
Dus ik kan mijn ergernissen nu alleen nog op dit Chat forum kwijt.

Verder ben ik erg blij met Vista want ik heb afgelopen jaren diverse printers en andere randapparaten voor vrienden prijzen gekocht omdat de XP versie van deze Vista niet ondersteunden.

Ik zit dus nu met iets grotere, betaalbare en hervulbare cartridges omdat vele liever Vista wat nieuw en mooi is gebruiken zonder verder te kijken.

Groetjes van een tevreden Linux gebruiker die dus wel blij is met Vista!

Gesloten