LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De snelheidsbeperking van een brommer.

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.

Brommers zijn niet veilig als ze 40 mogen?

Eens
26
57%
Oneens
20
43%
 
Totaal aantal stemmen: 46

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Met 50 kilometer per uur zal deze ook blijven stinken. Dus stop toch nogmaals met slappe excuses te zoeken. Als je harder wilt wacht je tot je 18e en haal je je motorrijbewijs. Kun je meteen zien waarom daar een rijbewijs voor vereist is.

Ik trek mij nu terug uit dit topic. Dit is een zinloze. Accepteer de wet en hoe deze tot stand is gekomen. De fietser is ook erg en daar mogen zij van mij ook keihard tegen optreden, maar de bromfietser is het ergst.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door Ulbe »

Rustig maar Maarten!, :)

Die brommers blijven er wel!, :lol:


Maar dat die brommers nodeloos meer vervuilen dan 10 nieuwe auto's bij elkaar vindt ik persoonlijk wel zonde voor het milieu!, vooral wanneer de begrenzers hier ook nog even een schepje bovenop doen!,

Slaap lekker!, en morgen gezond weer op! :wink:


Vriendelijke groeten,

Ulbe.

TCC
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jun 2007 12:48

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door TCC »

Zoals al altijd betreft het voors en tegens m.b.t. gedrag in het verkeer. Er wordt altijd geschermd met "het is de wet". Die uitspraken komen meestal van mensen die het zelf niet zo nauw nemen. Er zijn altijd verkeers-situaties die niet overzichtelijk zijn en dit heeft niets te maken met de wet het zijn feiten.
Automobilisten vinden het niet fijn als er een brommer voor hun neus rijdt met een lagere snelheid dan 50 en zijn zelfs dan nog in staat om binnen de bebouwde kom er met hoge snelheid te passeren.

Uitermate irritant zijn de automobilisten die zich schuldig maken aan:

:twisted: Inhalen als het niet kan
:twisted: Opdrukken (bumperkleven)
:twisted: Afsnijden
:twisted: van de weg drukken
:twisted: Vloeken en schelden
:twisted: Openlijk geweld
etc.

Drie banen opschuiven met invoegen op de scooter is niet één van mijn favoriete bezigheden. Als je niet mee kan komen in het verkeer dan komt er een moment dat je als mindere in het verkeer het niet gaat overleven. Ik zoek meestal een alternatieve route zodat ik niet teveel in de verdrukking kom.
Automobilisten rijden over het algemeen te hard en hebben de grootste mond als het aankomt op andere weggebruikers.
Fietser zijn al niet beter zonder licht en altijd door rood. Bromfietsers met twee man met of zonder helm, minimaal zwaar opgevoerd en door rood licht de auto's links en rechts voorbij.
Logisch dat het irritatielevel met enige regelmaat stijgt.

Zoals het spreekwoord zegt: de goeden zullen onder de kwaden lijden.

De wegenverkeerswet zit slecht in elkaar en is heel krom in hun beredeneringen, scooters, brommers en auto's zijn de melkoe van Nederland.
Wegen en aanwijzers zijn zeer slecht wel op de weg niet op de weg geen borden of aanwijzingen etc. verzin het maar het is een zooitje.

Daar is iedere wet op aan te passen.
Eerst geflitst worden als je te hard rijd dus boven de 50 een vette prent in je bus en dat op je eigen net door je strot geduwde kenteken, kortom alle bromfietsers een poot uitdraaien. Want die politie-gasten die bekeuren moeten namelijk ook betaald worden.
Binnenkort in het theater "wegenbelasting" en hogere premies voor Scooterverzekeringen. En waarschijnlijk ook nog "kleur" belasting "leeftijds" belasting. etc. Ze verzinnen iedre keer wel wat om de kas te spekken.

Wel we wijken wat af van het originele verhaal kortom scooters 50 rijden met wat marge zodat ook scooterijders mee kunnen komen in het verkeer zonder dagelijks 3 of 4x een bijna doodervaring te hebben als men naar het werk rijdt.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ik vind dat je nog al overtrekt. Zoals niet alle bromfietsers is het ook zo met niet alle automobilisten. Het is slechts een beperkt handje vol. Ik ben zelf beroepschauffeur en als ik kijk naar wat er gebeurd op de weg kan een hoop voorkomen worden.

Men moet buiten de wet gewoon meer rekening met elkaar houden (is overigens ook wet), maar de wet hoeft niet alles te regelen. Ook je gezonde verstand moet gelden en ook moet je duidelijk op tijd laten wat je wilt. Op die manier wordt ook een hoop voorkomen.

Dus niet ALLE, maar slechts een beperkt aantal automobilisten, en weer met name de jongeren(!!!!! ) die zich niet kunnen gedragen op de weg.

Verder borden zijn best duidelijk, maar je moet ze nog wel kennen en daar gaat het vaak mis. Mis je een bord, pas dan de voordeel-van-de-twijfel-regel toe en laat een ander gaan. Inderdaad dat sommige situaties zich ten rade overlaten, maar als je goed kijkt en een goede kennis hebt van het RVV dan kom je eruit. Zoniet pas dan weer de voordeel-van-de-twijfel-regel toe en laat de ander gaan, maar geef dit duidelijk vroegtijdig aan alle weggebruikers (=Bestuurders en Voetgangers) aan.

bert0570
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 feb 2007 12:27

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door bert0570 »

Grappig,

Net op teletekst, 3600 brommers sinds 1-1-2007 geflitst vanwege het te hard rijden. Hebben die kentekenplaten en het rijden op de openbare weg toch nog een groot nut.
Betekent dus ook dat er minimaal 3600 bromfietsers zijn geweest die bijna 2 keer (palen binnen de bebouwde kom flitsen bij 57 en toelaatbaar voor brommers is 30, dus 57/30 = 1,9 ~ bijna 2x) zo hard hebben gereden als toegelaten. Echte gehoorzame medeburgers die brommerrijders.

:D

TCC
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jun 2007 12:48

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door TCC »

Ja wat zal ik zeggen "overtrokken" met dit verhaal ach ik denk het niet. ik ben niet echt een jeugdige scooterrijder (46) en in bezit van een aantal rijbewijzen maar dat wil nog niet zeggen dat je dan een vrijbrief hebt om te verklaren dat het om een beperkt aantal scooterrijders en of automobilisten gaat één is genoeg om van je leven een puinhoop te maken. Uiteraard gaat het voordeel-van-de-twijfel-regel altijd op, helaas zit een ongeluk in een klein hoekje.

Nog meer voorbeelden:

Bellen achter het stuur? en niet opletten
Achter het stuur doen alsof je bij de kapper zit.
Achter het stuur doen alsof je bij de beautysalon zit.
Aan je radio zitten of je navigator al rijdend instellen.

etc. etc.

Trouwens goede kennis van het RVV is maar weggelegd voor een aantal weggebruikers de personen die al 40 jaar hun rijbewijs hebben vergeten vaak genoeg hoe het ze ooit geleerd is. Misschien een herhalingscursus voor alle weggebruikers??

Dus er is nog genoeg te doen om het allemaal te verbeteren, de manier waarop is maar de vraag natuurlijk.

bert0570
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 feb 2007 12:27

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door bert0570 »

Tuurlijk,

Maar een automobilist raakt (geheel terecht) zijn rijbewijs kwijt zodra hij binnen de bebouwde kom 2* te hard rijdt. Als je dan het percentage gesnapte brommerrijders (absoluut 3600) afzet tegen het percentage gesnapte autorijders dan zaten we inmiddels op het niveau van schreeuwdende krantenkoppen en kamervragen.

Stel 20000 Nederlanders raken alleen al in de eerste helft van 2007 hun rijbewijs kwijt. Impact ....... groot.

Het punt is dat het merendeel (de goeden nagelaten) van de brommerrijders geen verantwoordelijkheid kan dragen en maar wat aanklooit op de openbare weg. Laten we aub in dit polderdemocratietje never nooit niet een hogere snelheid toelaten voor brommers op de openbare weg.

Groeten,

Bert

taurus
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jul 2007 16:35

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door taurus »

Beste TCC:
zoals altijd veel water onder de brug maar geen echte oplossingen,maar dat is helaas niets nieuws.
Zelf kom ik uit de tijd van zundapp en kreidler :D zegt de jeugd nu weinig meer maar die waren tenminste op te voeren met kleine ingrepen :twisted: en ze waren erop gebouwd om eventueel naar 125cc door te bouwen en redelijk rustig door de fluisteruitlaat(zundapp) :idea: dat moet nu allemaal herrie maken(zoals zonneveld ooit zei in een conference over een cadeautje het moet lawaai maken) vandaar dat je ze nu eerder hoort aankomen op scootertjes dan dat ze achter je zitten.
Zelf ben ik geen heilig boontje geweest :roll:
Ook toen had je automobilisten die niet echt helder waren achter het stuur.
toen mocht je op de weg komen als er voldoende ruimte was en dan werd je als je niet uitkeek zelfs uit het vak gedrukt door jan de automobilist waardoor ik verschillende ruiten eruit getikt heb om in ieder geval de ruimte te krijgen waar ik recht op had.
Sindsdien ben ik geemigreerd en woon nu in een vrijwel geheel filevrije omgeving :D schaarse luxe in dit jachtige bestaan.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Dus je was zo`n schoft die anderen graag schade toebracht? Dapper.

Zelf geen schatje maar een ander verwijten maken?

taurus
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jul 2007 16:35

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door taurus »

Beste jeroentje 271
Dus jij vind dat ik maar aan flarden gereden moet worden omdat een automobilist de toendertijd nieuwe bijregeltjes niet kende en hij daarom het recht van de sterkste kon laten gelden?
alles wat ik deed was verdedigen wat rechtsgeldigheid had voor mij en als een ander dan schade oploopt ben ik ineens de boosdoener.
En als je goed leest zie je mij nergens verwijten maken naar iemand of een groep in het bijzonder, :( maar ja zoals altijd zijn er wel mensen die niet goed kunnen lezen en graag een reactie geven hoe ongegrond ook als je de feiten niet wil onderkennen :? zoals altijd staan ook nu weer de beste stuurlui aan de wal,onder het mom van als ze het nu zo en zo doen zal het wel kunnen werken,maar zoals ook toen al gebeurde en nu nog zal er wel een oplossing zijn om de rollenbank te omzeilen,ik reed ruim 120 met een watergekoelde70cc zundapp op een vijfbak want dat was toen je van het,maar je moest wel weten waar het kritieke punt lag tussen lopen en verzuipen, :shock: de politie is alleen maar vol open of dicht,tussenin zit er dus klaarblijkelijk niets en dat hield mijn dapp in op netjes 55 op de rollenbank dus ik kreeg alleen een waarschuwing toendertijd nu ben je alles kwijt.
groetjes,taurus

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

En dus heb je anderen schade toegebracht om je gelijk te halen. Omdat je naar eigen inschattingsvermogen evt op de weg mag rijden. Blijf dan op het fietspad.

TCC
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jun 2007 12:48

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door TCC »

Wijsheid komt met de jaren maar nu even niet dus. Zoals taurus al zei, "vroeger", ik denk zo'n 30 jaar terug was het anders.
Er was minder verkeer en een andere mentaliteit, zowel bij de jeugd alswel bij de politie.

En nu is de maatschappij aan het verharden en daarmee zijn er ook nieuwe regels nodig om de scooterjeugd in bedwang te houden. Het gaat dus om verantwoord omgaan met snelheid en rekening houden met andere weggebruikers in het verkeer.

taurus
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jul 2007 16:35

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door taurus »

Beste TCC,
:D Eindelijk iemand die het begrijpt,ik ben in april nog even een weekje overgeweest en heb vol verbazing de wegen bomvol zien staan en was blij dat ik hier weer terug was waar ik echt moet zoeken om mijn wagen zo klem te kunnen krijgen en dan heb ik het niet over een (rugzak autootje)smart of mini.
Van mijn dappje ben ik ondertussen opgewaardeerd naar een vette Harley :twisted: ,daar hoef ik niets meer aan op te voeren dus alle speeltjes zijn ook hier weer aanwezig maar nu legitiem.
Het is niet zozeer het snelheidspunt als het gezonde verstand waar daar eens over gedebatteerd moet worden want zolang er onderdelen zijn zullen de kinderen ze wel opvoeren met alle goede dan wel slechte gevolgen vandien, :idea: mijns inziens moet er eens gekeken worden als er een ongeval is is de scooter opgefokt of niet ja;dan is de bestuurder aansprakelijk voor alle schadekosten plus een vette bekeuring voor de scooterrijder als er nog wat van over is van de persoon,nee;dan kunnen de verzekeringsbedrijven uitzoeken wie wat betaald.
Als de politie daar dan strak in is kunnen ze wat meer tijd vrijmaken om het verkeer wat beter te laten lopen want dat is nu bijna als de bekende dikke s..... in een theezeefje.
groeten
taurus

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Citaat,
En nu is de maatschappij aan het verharden en daarmee zijn er ook nieuwe regels nodig om de scooterjeugd in bedwang te houden.
?????????????
Verharden?
Alles moet tegenwoordig maar kunnen en dan zijn er mensen die beweren dat de maatschappij aan het "verharden"is?
We zijn met z'n allen te soft geworden.
Als je 20 jaar geleden een bekeuring kreeg werd je thuis nog een keer bestraft. Als iemand nu bekeurd wordt klaagt hij de politie aan en wint over het algemeen ook nog.
Wat mij betreft: Hoe harder hoe beter!
Wet is Wet.
8)

TCC
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jun 2007 12:48

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door TCC »

Citeren moet je doen vanuit het totale verhaal anders trek je de conclusie uit zijn verband en zo werkt dat dus niet.

Verharden betekent in dit geval het respectloze gedrag van opgeschoten gastjes op opgevoerde scooters. Het betekent hard tegen hard en niet het kan mij niet hard genoeg zijn.

Gewoon 12 uurtjes op het politiebureau vastzetten en op laten halen door de ouders
De scooter leegplukken en de opgevoerde onderdelen fijnmalen dat deden ze toen ook en dat is ook nu een goede maatregel
De opvoeding begint thuis en niet op straat waar de Scooterjeugd zich bezighoudt met criminele activiteiten.
Ja te hard rijden is ook een criminele activiteit want wet is wet ja toch? Aangezien dit forum gaat over: mogen scooters harder dan 40 km per uur dan is het antwoord nog steeds ja. Dit om mee te komen in het verkeer maar niet om je scooter zo op te voeren dat je 100 KM per uur kan rijden. Dat maakt scooterijders kwetsbaar in het verkeer, en 80 kilo tegen gemiddeld 800 kilo is nogal een verschil en dat merk je wel of niet meer na je eerste klapper op een auto.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hoi TCC , helaas is het tegenwoordig hard tegen soft!
Bromfietsers lappen werkelijk alle regels aan hun laars en als ze al (kunnen)worden aangehouden krijgen ze hooguit te horen dat ze het niet meer mogen doen en misschien zelfs een boete van een paar tientjes.
Brommers worden zelden meer in beslag genomen en bromfietscertificaten kunnen niet eens in beslag worden genomen.
Dat brommers in de shedder gaan is al jaren geleden.
De mentaliteit van de brommerrijders is niet veranderd.
De politie mag tegenwoordig echter veel minder dan voorheen en lijkt dus veel softer te zijn dan vroeger. 8)

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door Ulbe »

Gozertjes die menen dat ze met 80 km/uur over het fietspad en binnen de bebouwde kom rijden direct oppakken, en de scooter door de schredder!,

Mensen die veilig met een opgevoerde scooter netjes 40 - 45 km/uur meerijden ongemoeid laten rijden!, en daar blijkt nogal eens een probleem te zitten!,

Razzia's van politie die even niks te doen hebben rollenbankje in de auto en alle scooters en brommers aanhouden, en maar lekker bekeuringen uitdelen aan ook onschuldige rijders!, soms worden zelfs nieuwe originele scooters afgekeurd op de max. vermogen en snelheid dat deze originele scooters kunnen halen!,

Zelfs de politie weet geen raad met deze tweewielers, al jaren niet meer!,

Jammer!, :cry:


Vriendelijke groeten,

Ulbe.

BMS.Purmerend

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Beste jongens
Het geleuter in opgevoerde scooters is al een halve eeuw oud.
Het is een uitvloeiing van de pubertijd het betere weten en kunnen.
Indien deze knaap die volhoud met zijn 16d beter te kunnen rijden dan iemand van 40 bewijst al zijn ervaring gebrek.
Ik kijk wel veel beter uit ik! heb nog geen aanrijding gehad. 12 maanden waarvan er 2 gesleuteld dus rij ervaring van 10 maanden 1000 km per maand? Kijk even op jou teller staat nu misschien de helft op, praten wij dan over ervaring? Laten wij aan nemen dat je daad werkelijk 10.000 kilometer hebt gereden in een jaar en je bent 16 jaar, mag ik aan nemen dat ook die van 40 jaar 10.000 km heeft gereden, je voelt hem al he.
Kom nooit aan met verhalen ik kan het veel beter of ik krijg geen ongeluk.
Dat de snelheid niet goed is ben ik eens.
Mijn zoon rijdt ook in een Porsche met 280 pk alleen het vermogen wordt niet gebruikt en tot op heden heeft hij geen snelheids overtreding gemaakt of door een rood stoplicht gereden.
Voor ons is de wetenschap dat de onbegrensde brommer beter is voor het milieu dan de begrensde, maar waarom mogen deze niet ombegrenst rijden.
Voer een leeftijdgrens in, rijd je met jouw 16d te hard boeten veel hoger dan iemand van 50 jaar, dus klassen verschil invoeren maar dan wel zo dat het ook voor die 50e het niet aantrekkelijk is om hard te rijden.
Groeten Jan

BMS.Purmerend

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Brommer niet veilig als deze boven de 40 rijden.
Nee, nu vraag ik je of je wel weet wat er onder dat plastik zit.

Rem zijn gelijk materiaal als dat van de motorfiets en zijn zeker berekend voor snelheden van minimaal 160km banden zijn standaard al met J uitgevoerd (100kmh).
Stuur en voorvork kunnen de krachten van 200 kmp makkelijk aan.
Het frame is in meeste gevallen al geschikt voor een motor met 125 cc.
Het is niet de scooter die onveilig zou moeten zijn, het is het product waar tegenaan wordt gelanceerd.
In diverse ander gelegenheden heb ik de veiligheid van de scooter al besproken echter zal ik een ding nog eens herhalen.
Waarom met 25kmp geen helm en met 30kmp wel een helm plicht.
Loop met jou hoofd in voorover gebogen houding naar jou muur en vertel mij eens hoe dit al lopend aanvoelt. Ga nu een zonder helm op jou trapfiets een buitelling maken en vertel mij dan (als je het nog kan) over twee maanden hoe dit aanvoelde.
Mensen wat een krom gedoe, de wetgevingen zijn uit de tijd dat wij met paard en wagen reden. En dat de wegen uit kinderkoppen bestonden, er nog geen vering onder de brommer bestond.
Is deze vraag gesteld door iemand van 70 jaar oud zijn die de snelheid en veiligheid van de scooter nog niet kent ook van die leeftijd, hebben zij zelf wel ooit ervaring gehad op de brommer, hoelang is dat geleden.
Is het niet veel beter deze vragen te laten beantwoorden die ervaring en wetenschap hebben met brommers en scooters.(Dus mensen van de werkvloer en geen Bovag kantoor)
Er markeert niets aan de veiligheid van een scooter, het product wordt getest en gekeurd indien daarin geen geloof moeten wij stoppen met deze mensen te betalen.
Wel kunnen er strengere ijzen worden gesteld aan de draagkracht en afwerking, dat met vallen minder risico’s gelopen wordt.
Groeten Jan

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door acjzr1 »

BMS.Purmerend


Geplaatst op 02 Aug 2007 15:55 door BMS.Purmerend


--------------------------------------------------------------------------------

Brommer niet veilig als deze boven de 40 rijden.
Nee, nu vraag ik je of je wel weet wat er onder dat plastik zit.

Rem zijn gelijk materiaal als dat van de motorfiets en zijn zeker berekend voor snelheden van minimaal 160km banden zijn standaard al met J uitgevoerd (100kmh).
Stuur en voorvork kunnen de krachten van 200 kmp makkelijk aan.
Het frame is in meeste gevallen al geschikt voor een motor met 125 cc.
-------------------------------------------------------------------------------
Voor enkele van de duurdere modellen zal dat best zo zijn.
Voor de meeste modellen echter niet.
Vergeet niet dat er ook nog heel veel Puchjes e.d. rond rijden.
Ik heb zelf verschillende brommers gehad en heb ook ruim voldoende ervaring met de techniek van brommers.
Dus weet ik wel wat er onder de afschermkappen zit,en bij de meeste scooters is dat niet echt veel soeps.
Gewoon max 45km/h constructiesnelheid aanhouden dus. 8)

Gesloten