Nog even iets, en dit is wel mijn mening:
Europa wilt dat de fabrikanten duurzame producten gaan produceren en dat er minimaal 2 jaar garantie wordt gegeven.
Echter gelden de meeste regels niet voor de fabrikanten. De fabrikanten zijn helemaal niet verplicht om 2 jaar garantie te geven.
Ik denk dat dit soort zaken totaal verkeerd is.
Wil je iets veranderen, doe dat dan bij de bron en niet ergens halverwege.
Als de fabrikanten verplicht worden om minimaal 2 jaar garantie te geven, dan zet zich dat in de gehele keten verder ook door.
Maar nee hoor.
De consument heeft recht op 2 jaar garantie (volgens Europa) en de winkelier moet zich daar aan houden, maar de rest van de keten niet.
Ik heb geen geldboom in mijn tuin staan!
Dus moet ik als winkelier 2 jaar garantie geven (volgens Europa), terwijl de fabrikant 1 jaar garantie mag geven en na dat ene jaar de volledige kosten mag berekenen.
Dan moet ik als winkelier zijnde een procedure starten (die niet te betalen is) om dergelijke kosten bij de fabrikant te gaan verhalen.
Waarom wordt er steeds halverwege de keten dergelijke zaken geregeld?
Europa wilt toch dat de fabrikanten duurzame producten gaan leveren?
Europa wilt toch dat voor iedere lidstaat 2 jaar garantietermijn geldt?
Europa wilt toch dat de fabrikanten kwaliteitsproducten gaan leveren?
Waarom leggen ze die fabrikanten dan niet die regels op?
Waarop pakken ze dergelijke zaken niet bij de bron aan?
Omdat de consument niks met de fabrikant te maken heeft?
Dat is echt de grootste onzin die er is!!!
Ik bedoel, omdat de consument niks met de fabrikant te maken heeft maar met de winkelier, wordt niet tegen de fabrikant gezegd dat hij minimaal 2 jaar garantie moet geven en mag hij doen wat hij wilt, maar wordt de winkelier met dergelijke regels beperkt.
Voor alle duidelijkheid:
De winkelier is geen fabrikant en geen producent. De winkelier is alleen een doorverkoper.
Dus mag men de winkelier niet die regels toekennen die op het bordje van de fabrikant thuishoren.