Het is aan Original Equipment Manufacturers (OEM’s) en detaillisten (voor zover dit in concrete gevallen verschillende partijen zijn) om te bepalen of zij personal computers (pc’s) aanbieden met of zonder een voorgeïnstalleerd besturingssysteem. Voorts is het aan diezelfde partijen om te bepalen of zij pc’s uitsluitend aanbieden met het besturingssysteem van Microsoft (Windows). Deze keuze heeft niet alleen consequenties voor de installatie van het type besturingssysteem, maar met name voor de garantie en ondersteuning die OEM en detaillist bieden op de combinatie van pc en besturingssysteem.
In mijn geval is dit alleen bij de laptops van toepassing, omdat de klant bij de desktopcomputers altijd de keuze heeft welke OS of geen OS.
Ik heb net een opdracht binnengekregen om een computer te leveren zonder OS, omdat die klant nog een licentie heeft liggen.
Het probleem ligt alleen bij de laptops.
Ik heb dus zelf een laptop van het merk Toshiba met Vista.
Ik heb een extra XP licentie besteld, maar het is bijna niet mogelijk om die XP op die laptop te installeren.
Oke, ik krijg XP wel geïntalleerd, maar er zijn geen officiële drivers voor XP van die laptop.
Ik ben toen op internet gaan speuren naar de drivers die bij de gebruikte hardware te vinden waren. Dus voor de chipset de officiële drivers van de fabrikant, enz.
Echter kreeg ik niet alles heel goed werkend.
Op die laptop heb ik nu Linux (Kubuntu) geïnstalleerd en dat werkt perfect. Alleen krijg ik nu het probleem dat Logitech voor hun producten geen Linux drivers beschikbaar stelt.
Daarnaast is er een driver voor een hardwareonderdeel niet goed, omdat Linux die niet mag maken. Heeft met de rechten te maken.
Waar het om gaat is dat als ik bijvoorbeeld een Toshiba laptop met Vista lever en de klant wil daar dan geen Vista op hebben, maar XP, dat dan het probleem kan ontstaan dat XP dan niet goed werken zal, omdat er voor die hardware dan geen XP drivers zijn.
Datzelfde kennen we ondertussen voor de hardware waarvan de fabrikanten weigeren om drivers uit te geven voor Vista.
Zoals de consumentenbond het zegt, zo gemakkelijk is het niet.
Want ik kan dan wel een laptop leveren en dat de klant dan die kosten voor Vista terug wilt hebben, maar dan is de kans groot dat die consument dan een computer heeft waar geen ander OS op draait of slecht. En dat wil ik niet aan die klant verkopen.
De verantwoordelijkheid voor welke OS ligt niet bij de detaillist, maar bij de OEM bouwer.
Hij gaat zelfs verder en stelt dat als iedereen besluit om alleen Pc's te verkopen met vista dat hij vindt dat dat moet kunnen!
Daar sta ik dus niet achter.
Voor de desktopcomputers is het bij mij zo dat de klant nu kan kiezen tussen:
- XP als OS.
- Vista als OS.
- Of geen OS.
De vierde optie komt zeer binnenkort:
- Linux als OS.
Dat ik nog geen Linux als OS lever, heeft met het feit te maken dat ik nu bezig ben om Linux te leren kennen, maar ook wat te doen als er iets fout gaat.
Dus de bedoeling is dat ik de dezelfde service en support aan Linux kan gaan geven, wat ik nu al doe bij Windows.
Persoonlijk vind ik het totaal verkeerd dat je computers bij een supermarkt, kruidenier of drogisterij kunt kopen.
Want een computer verkopen is één, de support en service geven is een heel ander punt. En dat doen die grootgrutters, kruideniers en drogisterijen niet. Ze doen alleen verkopen, meer niet.
En dat de Aldi als beste laptopservice is uitgeroepen is echt idioot belachelijk.
Het enige wat ze doen is de consument keihard naar de fabrikanten doorverwijzen.
Dat is geen service. En vooral helemaal geen support leveren.