LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Phönix reizen

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
MAXIEM

Re: Phönix reizen

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

11-05-11 Nieuwsbericht Consuwijzer

De Consumentenautoriteit heeft drie bedrijven boetes opgelegd. Het gaat om bedrijven die busreisjes organiseren waarbij zij producten verkopen (verkoopdemonstraties). Uit onderzoek van de Consumentenautoriteit is gebleken dat de bedrijven dit op een misleidende en agressieve manier deden. Daarvoor hebben zij boetes gekregen van in totaal 630.000 euro. De Consumentenautoriteit is het onderzoek gestart onder andere naar aanleiding van klachten van consumenten bij ConsuWijzer.

Om welke bedrijven gaat het?
De boetes zijn opgelegd aan twee Duitse bedrijven en een Nederlands bedrijf. De Duitse bedrijven werkten in Nederland onder de naam ITC Reisclub. Het Nederlandse bedrijf onder de naam Pro-Actief Plus. Op vier plekken in Nederland organiseerden deze bedrijven wekelijks vier tot vijf verkoopdemonstraties.

Wat ging er niet goed?
Vooral oudere mensen kregen een persoonlijke uitnodiging. Ze konden zich opgeven voor een dagtochtje met korting. In de uitnodiging stond dat ze prijzen en gratis artikelen zouden krijgen tijdens de dagtocht. Met name ouderen met minder geld of met minder sociale contacten gingen in op de uitnodiging.

In plaats van een toeristisch dagtochtje werden de deelnemers met een bus naar een afgelegen partycentrum gebracht. Daar werden de hele dag presentaties van producten gegeven. Bijvoorbeeld over vitaminepillen of gezondheidsmatrassen. De dure producten werden op een misleidende en agressieve manier verkocht. Bijvoorbeeld doordat de prijs niet werd genoemd. Ook bleek dat de beloofde gratis producten of maaltijden alleen gratis waren voor mensen die een duurder product hadden gekocht.

Ook zeiden de verkopers dat de producten goed waren voor de gezondheid. Ze speelden bewust in op de bezorgdheid van de oudere deelnemers over hun gezondheid. De mensen werden onder druk gezet. Daardoor hebben zij spullen gekocht die zij anders misschien niet hadden gekocht.De Consumentenautoriteit oordeelt dat deze manier van werken misleidend en agressief is. Op basis van de Wet oneerlijke handelspraktijken heeft de Consumentenautoriteit daarom boetes opgelegd.

Bron: Consuwijzer

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hier is dus op basis van de wet op OHP een boete opgelegd wegens misleiding door de ConsumentenAutoriteit. Het is dus zaak om soortgelijke negatieve ervaringen bij Consuwijzer te melden.

Maxiem.

ageeth12
Berichten: 169
Lid geworden op: 08 jun 2005 12:37

Re: Phönix reizen

Ongelezen bericht door ageeth12 »

deze bedrijven bestaan niet meer. pro actief plus was de opvolger van itc. volgens mij bestaat itc in duitsland ook niet meer. vroeger toen het de oude itc was en dan bedoel ik de jaren 90. ging het nog goed met hun mee te gaan toen ze failliet zijn gegaan en weer opnieuw zijn begonnen ging het fout. ik heb nog zelfs de clubkaart van pro actief op zak. die ik toen gekocht had voor 5 euro. zelfs de concurrenten hadden genoeg van hun. dat werd zelfs in de zalen verteld.

mercator reizen wil helemaal niet dat dit soort verkopers voor hun werken. dit kost hun de goede naam uit betrouwbare bron vernomen naar aanleiding van het artikel in de consumentengids in de maand maart. ik heb dit namelijk aan een bevriende verkoper laten zien.

honderdnamen
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 jun 2011 18:27

Re: Phönix reizen

Ongelezen bericht door honderdnamen »

Maxiem en andere forumlezers: dit zijn inderdaad de eerste drie grote reisbureau' s die onder dezelfde corrupte omstandigheden werkten als alle bedrijven waar we het in de laatste periode over hebben. De 'eigenaars' zitten ook meest in Duitsland.
Maar iedereen zal wel begrijpen dat dit pas het begin is van de Consumentenautoriteit met beboeten. Nu weten we uit betrouwbare bron dat ze
aan de volgende organisaties druk mee bezig zijn.
Ze krijgen dagelijks (ook via ons) heel veel bewijsbare klachten binnen.
Op alle forums is ook te lezen dat men hun klacht bij consuwijzer heeft neergelegd. Maar wij vinden met vele mensen dat het niet alleen maar bij beboeten moet blijven, maar dat deze oneerlijke handelspraktijken gestopt moeten worden. Als ze reisjes willen organiseren prima, maar daar gaat het hen niet om, het gaat louter en alleen maar om de verkoopdemonstraties,
Want daar halen ze het grote geld van binnen en alleen daarom zijn de reizen voordeliger. (althans dat doen ze voorkomen). De dagtochten zijn voordeliger maar men moet zelf warm eten betalen zodat het toch nog duur wordt.
Het mag ook geen dagtocht heten maar een zittocht.

Het voorbeeld is nu gegeven tussen 2 reisorganisaties Phonix en Effeweg en zelfs nog bevestigd dat de excursies nog bijbetaald moeten worden bij Phonix. Bij Effeweg is alles incusief. Bij de reis van Mercator naar Spanje zit zelfs nog een 'infoshow' (klinkt leuk) bij zoals u op hun site kunt lezen. ppffffffff, urenlang binnen zitten in een zaaltje tijdens je eigen vakantie.

Dus m.a.w. men is twee maal zo duur uit met de reis naar de Bohemen. Dit hebben wij nog nooit eerder meegemaakt.
Het kan onderling met reisbureau' s wel eens vaker een stuk schelen maar zo' n verschil is nooit eerder gezin. Sommigen die met ons werken zijn ook goed bekend in de reisbranche dus we weten waar we het over hebben.

honderdnamen
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 jun 2011 18:27

Re: Phönix reizen

Ongelezen bericht door honderdnamen »

Volgens Ageeth goede organisaties - loopt zij wel zeer grote kans dat ze al haar centjes kwijt is die ze overgemaakt heeft naar Phonix voor de Bohemenreis voor volgend jaar, de Consumentenautoriteit is druk bezig om dit soort organisaties op te pakken. De CA is goed op de hoogte dat onderstaande bedrijven met elkaar samenwerken.
ageeth12 schreef:Wij gaan volgend jaar met phonix reisen naar 5 dagen naar tjsechie. Het bedrag is net overgemaakt naar hun. Vertrekkpunt prins hendrikkade, amsterdam. De duitse bus staat daar altijd. Met alleen een excursieverkoop onderweg en zonder verkoopdemonstratie. Dat is dan voor mij de tweede vakantie voor volgend jaar buiten die van wti. En ik zal rustig ook al een vakantie bij fortuna reizen hebben geboekt voor die tijd. Als cludlid hoor je namelijk de meeste reizen als eerste en heb je vroegboekkorting als cludlid.

Een oproep van de Consumentenautoriteit van 2010:

http://www.consumentenbond.nl/actueel/n ... icht-2010/

Misleidende-NW-Touristik-moet-stoppen/Touroperator Noord-West-Touristik mag geen misleidende reclame maken. De Consumentenbond heeft daarom een klacht bij de Reclame Code Commissie (RCC) ingediend tegen een in zijn ogen misleidende reclamebrief van Noord-West-Touristik. Deze organisatie lokt consumenten met een vierdaags busreisje, allerlei cadeaus en gratis maaltijden, maar ter plekke worden de consumenten echter geconfronteerd met een indringende verkoopdemonstratie, zo blijkt uit een artikel in het Eindhovens Dagblad.
In de brief van Noord-West-Touristik ontbreekt niet alleen elke informatie over de verkoopdemonstratie.
Zowel bij de Consumentenbond als bij de Consumentenautoriteit (CA) komen regelmatig klachten binnen over verkoopdemonstraties. Consumenten - vaak ouderen - worden gelokt met een gratis busreisje, cadeaus of gratis maaltijden. Ter plekke zetten snelle verkopers consumenten onder druk om allerlei dure producten te kopen. De aanpak van verkoopdemonstraties is daarom één van de speerpunten van de CA in 2010.

Honderdnamen:
Noord-west-touristik, Holiday1 en Phonix-reizen 'werken' samen, ook met alle verkoopdemonstraties in de zalen door heel Nederland. Ook WTI-Saturnreizen horen bij de bedrijven die aangepakt zullen gaan worden.
Ons eigen ingevuld kaartje via een demonstratie MAW-shop/Holiday 1 kwam bij Phonix terecht en kregen we enkele weken later - via een kopie van ons eigen geschreven kaartje - een "gewonnen" reis van Phonix in de brievenbus. Ze verraden dus zichzelf!!
De 'grote man' die hier achter zit hebben we ontmoet en is te zien bij de uitzending van 11 juli 2011 van de Groeten van Max.

Niet aangesloten zijn bij de SGR en/of ANVR is ook al strafbaar, Phonix/NWT/Holiday1 zijn nergens bij aangesloten.
http://www.consuwijzer.nl/Consumentenni ... iestelling

ageeth12
Berichten: 169
Lid geworden op: 08 jun 2005 12:37

Re: Phönix reizen

Ongelezen bericht door ageeth12 »

het is in nederland nog steeds niet verboden om niet aangesloten te zijn bij het anvr sgr. aangezien er in amsterdam nog genoeg reisburo's die dit niet zijn. misschien zijn ze in duitsland bij de duitse variant aangesloten.

moniquewijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 sep 2011 21:35

Re: Phönix reizen

Ongelezen bericht door moniquewijn »

deze week geconfronteerd met MAW shop te denekamp. Deze gaven een produktdemonstratie bij een chinees restaurant. Mensen werden via een huis aan huis folder uitgenodigd. het lijkt of je uitverkoren bent, maar dat is niet zo! Er worden met name oudere mensen benaderd. In dit geval een dame van 87 jaar die met schoonzusje meeging. Mevr ging 'voor de gezelligheid"mee. Moest daarna bekennen dat ze zich gehypnotiseerd voelde. Achteraf spijt van haar aankoop van een topmatras met bio-magneten voor € 690,00!! mevr voelt zich nu zwaar bedrogen! Op factuur staat vermeld binnen 8 dagen annuleren van de koop middels een brief. Vandaag is er door mevr een aangetekende brief verstuurd naar het postbusnummer wat op factuur staat! Binnen de gestelde termijn. Even afwachten hoe een en ander gaat verlopen!Grof schandaal hoe met name oudere mensen worden "bewerkt' om zulke dure aankopen te gaan doen!Al googelend blijkt dat MAW shop diverse adressen heeft!

Lucy2011
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:49

Re: Phönix reizen

Ongelezen bericht door Lucy2011 »

Zo weer terug van weg geweest en weer even alle reacties doorgelezen.
Ach niet reagaren en negeren is in de meeste gevallen de beste oplossing en werkt uitstekend.
Moniquewijn: misschien kom je wel weer op deze site, laat op dit forum nog even weten of bekend is of dit bedrijf zich aan de 8 dagen retourregeling heeft gehouden?
Helaas krijgen mensen vaker te horen dat het om een hygiëneproduct of afgeprijs product gaat. We zijn erg benieuwd. Met uitnodigingen voor verkoopdemonstraties worden we momenteel van alle kanten overspoeld door het hele land. Het kan bijna niet op met de gewonnen prijzen en beloofde artikelen.

Lucy2011
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:49

Re: Phönix reizen

Ongelezen bericht door Lucy2011 »

Ik dacht, ik ga eens even op de forumsites kijken of we nog iets kunnen betekenen voor de mensen die gedupeerd zijn en of er nog meldingen zijn binnen gekomen.
Inderdaad via Tros-Radar [persoonsgegevens verwijderd door moderator] en Z. busreizen:
Oordeel zelf:

Citaat:
en heb 2 reizen geboekt, de 2de was gratis naar duitsland .
Dat is vast een voetreis !

Geschreven door 15 aug 2011

ik hoop van niet
Geschreven door 24 aug 2011 00:27ageeth12
kan je vertellen bij wie je geboekt heb. dan kan ik je verder helpen om te zeggen of het goed is.
Geschreven door 24 aug 2011 11:38Miepje1

idid schreef:miepje1
Negeer het bericht van [persoonsgegevens verwijderd door moderator] . Die zit midden in de nacht nog te typen hier, en dan ''s morgens om 5 uur ook weer... uitsluitend om reclame te maken voor dit soort schimmige (bus)reisjes waarvan een normaal mens weet dat het van geen kanten klopt.

Geschreven door 24 aug 2011 19:43ageeth12
ben je wel eens meegeweest met dit soort reisjes. nee niet doe het dan eens een keer. dan kan je hierover meepraten. ik begin ontzettend kwaad te worden op de mensen die nooit zijn meegeweest maar wel hun mening hierover geven. dat ik op verschillende tijden reacties plaats mag ik zelf weten. daar hoeft niemand commentaar op te geven.

Wat een brutaliteit, deze mevrouw gaat echt haar boekje te buiten en zit nog te dwingen als je niet meegeweest bent en schrijft dan, doe het dan eens een keer.
Ik kan me goed voorstellen dat het hier rustig is geworden op deze forumsites met al die beledigende reacties van [persoonsgegevens verwijderd door moderator]
Forumbezoekers: wees op uw hoede, zelf kunt u het kaf van het koren wel onderscheiden.
Blijf uw eigen meegemaakte ervaringen vertellen, want daar is deze site voor en blijf elkaar waarschuwen.

MAXIEM

Re: Phönix reizen

Ongelezen bericht door MAXIEM »

seconds-out

Negeren is een beproefde taktiek.

Maxiem.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Phönix reizen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Helemaal goed. Laten we gewoon vergeten dat het mens bestaat! :mrgreen: Zonde van onze energie...

Lucy2011
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:49

Re: Phönix reizen

Ongelezen bericht door Lucy2011 »

Heet van de pers:

Misschien heeft u het al gelezen, vandaag zijn deze verkooppraktijken het voorpaginanieuws en nog 2 pagina' s gewijd in het Algemeen Dagblad. (AD).
Nu is het hopen dat er een einde aan mag komen want het is wel tot de bodem uitgezocht las ik.
Woorden zijn hier op de forum denk ik nauwelijks meer nodig.

MAXIEM

Re: Phönix reizen

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Lucy2011

Er is nog veel werk aan de winkel. Zoals je kunt lezen, ligt de praktijk van dit soort bedrijven op het wettelijke randje. Recent zijn nog 3 bedrijven vrijgesproken en een "directeur" met moeite veroordeeld tot een buitengewoon lichte straf. Ik vind dat de huidige benadering foutief is. Je moet niet top-down werken, maar bottom-up. Het zijn de oudjes die je weerbaar moet maken en moet opvoeden.

Maxiem.

Lucy2011
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:49

Re: Phönix reizen

Ongelezen bericht door Lucy2011 »

Het zijn niet de ouderen die fout bezig zijn of de kinderen daarvan maar de verkopers!
Uiteraard zal er ook verder undercover aan gewerkt worden lijkt mij.
Maar al zijn het maar de kinderen van deze oudere mensen die dit verhaal lezen, dan zullen zij dit vast en zeker wel aan hen vertellen.
Het zal vast wel een hoop klanten gaan schelen lijkt me.
Ook werken de zaalverhuurders en leden van de horeca waarschuwen elkaar al volop. Ook de Consumentenautoriteit en justitie in Duitsland is er mee bezig.
Iets moet ook wel waterdicht zijn voordat het bij de rechtbank neergelegd kan worden en kost altijd veel tijd weet ik uit eigen ervaring.
Waarschijnlijk wordt de fiscus hierdoor ook wel wakker gemaakt want er verdwijnt veel contant geld in hun zakken.
Maxiem: heb jij zelf nog een goed idee om bottum-down te werken? Ga gerust je gang, hoe meer mensen dit doen hoe sterker men komt te staan.

MAXIEM

Re: Phönix reizen

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Lucy2011

Als je lid bent van de consumentenbond, dan zou je hen nog eens extra kunnen wijzen op de 2 artikelen in het AD. Vraag hen, om dit nog eens onder de aandacht te brengen in hun blad (de Consumentengids)

Maxiem.

ageeth12
Berichten: 169
Lid geworden op: 08 jun 2005 12:37

Re: Phönix reizen

Ongelezen bericht door ageeth12 »

Ik vond het artikel in het ad veel beter als in de consumentengids.

De journalist heeft geprobeerd met allebei de partijen te praten. Zoals je in het artikel kan lezen.

Ik wist meteen over wie dit artikel ging en wie niet.

De verkoper van afgelopen dinsdag wist ook van dit artikel af. Bij die organsatie hoef je dat echt niet te doen als verkoper.

Alleen een paar loze kreten in het grijs. Had hij beter mee kunnen opletten.

Lucy2011
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:49

Re: Phönix reizen

Ongelezen bericht door Lucy2011 »

ageeth12 schreef: Alleen een paar loze kreten in het grijs. Had hij beter mee kunnen opletten.
Die stukjes in het grijs zijn niet de opmerkingen van de journalist zelf maar hebben de gedupeerden zelf meegemaakt en verteld. Hoe kan de journalist nu beter opletten als dit verhalen zijn die de mensen zelf meegemaakt hebben.
Maar we begrijpen je wel Ageeth, je bent blij dat Mercator niet met naam is genoemd in de krant, maar zij vallen uiteraard ook al jaren onder dubieuze verkoopreisjes. Dit is ook wel op veel forums te lezen. De twee in de krant hebben jaren bij Mercator gewerkt, overgegaan naar Saturn, deze mevrouw vertelde tijdens een demonstratie dat ze niet van deze manier van werken houdt en voor Saturn/Winschoten/Cloppenburg is gaan werken. Deze 'bedrijven' staan helaas ook niet al te goed bekend op internet.
Het zijn allemaal gladde praters die hiervoor speciaal opgeleid worden en afhankelijk van verkoop op provisiebasis werken, op de gezondheid van oudere mensen moeten inpratend.
Een paar weken geleden zijn er nog dure reinigingscapsules verkocht voor
€ 580,- via de MAW-shop welke bij de drogist nog geen € 50,- kosten.
Dure reisjes aan hen verkocht en matrassen en zitten nu thuis in de (financiele) problemen want ze nemen niets retour. Ook Mercator werkt op dezelfde wijze weten we uit eigen ervaringen.

ageeth12
Berichten: 169
Lid geworden op: 08 jun 2005 12:37

Re: Phönix reizen

Ongelezen bericht door ageeth12 »

niet bij de bezorging van de produkten thuis. daar krijg je keurig bericht voor thuis wanneer ze langs komen en hoeveel de aanbetaling is. ik heb namelijk de bestelling voor mijn vader bij mij thuis in ontvangst genomen en met de pin betaald wat er aanbetaald moest worden.

daarbij nog de excuses van de chauffeur van mercator reizen. namelijk de bezorger had die keer ervoor de bestelling bij de verkeerde persoon afgeleverd.

een van deze grijze stukjes heb ik echt op mijn werk laten lezen en die lachten erom. die zeiden tegen mij, wat je doe als zo iemand dit in je gezicht zegt bij het afleveren. dan zeg ik hem de waarheid, wat dat noem ik bangmakerij en daar hoef je niet bij mij aan te komen. ik weet namelijk wat de procedure voor een rechtszaak inhoud.

ageeth12
Berichten: 169
Lid geworden op: 08 jun 2005 12:37

Re: Phönix reizen

Ongelezen bericht door ageeth12 »

die twee die nu voor saturn reisen hebben het er zelf naar gemaakt. namelijk vorig jaar waren ze op de winston toer bezig bij mercator reizen. daar zijn ze niet van gediend. en ze kapten regelmatig de klachten al af van de mensen in de zaal terwijl andere verkopers gewoon de klachten aanhoren. zoals bijvoorbeeld met de reis naar noordwijk, dat was een fiasco.

Lucy2011
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:49

Re: Phönix reizen

Ongelezen bericht door Lucy2011 »

ach Ageeth toch, probeeer eens beter te lezen waar wij het over hebben.
U laat zich nu eenmaal graag bedotten met de veel te dure prijzen van producten en reisjes, de meeste mensen trappen hier hooguit 1 keer in.

De journalist van het AD en KASSA hebben het hier niet (alleen) over Mercator maar over andere verkopers vanuit Winschoten, Denekamp en Duitsland. Over Mercator is niet geschreven in de krant maar is uiteraard ook uitgezocht. Alle verkoopreisjes komen onder dezelfde nieuwe wetsregels te vallen.
Wij hebben het ook niet over bezorging thuis via Mercator maar over de andere bedrijven, Mercator stuurt ook misleidende uitnodigingen en is behoorlijk intimiderend en aanhoudend en verkopen hun producten voor gigantische prijzen. Ook Mercator houdt zich niet aan de colportage-reglementen. De Tweede Kamer is er druk mee bezig net als de CA.

Betreft de Winstberichtencentrale vanuit Winschoten, zij staan niet bij de KvK ingeschreven hetgeen strafbaar is, net als een aantal andere namen!

Lucy2011
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:49

Re: Phönix reizen

Ongelezen bericht door Lucy2011 »

Geachte forumleden,

Wilt u a.u.b. uw melding over dit bedrog rechtstreeks per e-mail aan
Mw. S. Dijksma van de Tweede Kamer sturen. Zij is momenteel bezig om dit alles uit te zoeken om het neer te kunnen leggen bij Minister Verhagen en de Minister van Justitie. Ook uitnodigingen zijn van belang of wanneer u zichzelf bedrogen voelt door deze verkooppraktijken.

[email protected]

Gesloten