Rense schreef:@M. van Rossum
U maakt het wel bont.
Alle gronden van de eis zijn genoemd:
- tekortschietende zorgplicht bij verkoop van product, door ontbrekende (gunstiger/ongunstiger) scenario's resp. prognoses, met name de variant spaardeel MGV met rente=hypotheekrente, met effecten van OVR-premie in diverse scenario's resp, te hoge bedragen voor te verzekeren kapitaal
- verkooppraatje dat MGV het equivalent was van in mijn geval Reaal verzekeringspolis (die inmiddels wel de waarde heeft opgebouwd van het af te lossen hypotheekbedrag)
- tekortschietende zorgplicht na 3 of 5 jaar (zie mijn eerdere berichten)
- verkeerde of ontbrekende advisering over stoppen OVR, switchen van beleggen naar sparen
- te late compensatiebrief (aangekondigd voor eind 2009)
Om het hier maar even bij te houden.
Een strategie die zich zal beperken tot 'afwachten' gaat het niet worden.
Dus gedupeerde doen er verstandig aan nog even de koppen bij elkaar te steken.
Dat u daaraan geen bijdrage gaat leveren, hoeft u niet steeds te herhalen.
Ik lever hieraan bij zeer velen een bijdrage echter dit kan alleen wanneer deze is gebaseerd op de individuele situatie. Aangezien u uw situatie niet bekend wenst te maken is het niet mogelijk een bijdrage te leveren.
U kunt deze topic nieuw leven blijven inblazen echter de reactie zal gelijk blijven. Geef gewoon aan waar het om gaat dan kan er gekeken worden welke opties er zijn en of deze reëel zijn te noemen. Nu kan ik slechts uit gaan van enkele algemene kreten zonder inhoudelijk bekend te zijn met uw situatie.
Tip: Stop uw MGV & los uw hypotheek af met uw REAAL polis.
Groet,
Ik denk niet dat dit forum bedoeld is nog meer in detail te treden over individuele situaties. Maar in mijn geval ben ik helder genoeg geweest natuurlijk. Waar het om gaat is om hier de gemeenschappelijke "noemers & gronden" te definieren op basis waarvan ieder zijn eigen individuele claim kan indienen. Zo doet Consumentenclaim het ook. Verder bieden de Aanbevelingen/uitspraken Ombudsman de nodige houvast voor de zich ontwikkelende rechtspraktijk. Wel kan het helpen de behoefte aan rechtskundige bijstand te bundelen, in het geval dat Consumentenclaim advocaten niet verder willen gaan dan de op zich zelf loffelijke "onderste uit de kan" op de punten maximale kosten en goedkoopste OVR-premie.
Ik slaak geen algemene kreten, zoals u beweert, maar ik baken vrij precies de casus af. Andere casussen, voor wie van toepassing. Mijn casus gaat over een polis van (kort) voor 1 september 1998. Een andere knip kan liggen bij voor of na 1 januari 2001. Dit heeft betrekking op wijzigingen van fiscale regels voor kapitaalverzekeringen. Die kan iedereen opzoeken met trefwoorden "kapitaalverzekering" en "box 1" en box 3". Mijn stelling is dat de kans op een succesvolle schadeclaim afneemt naarmate het om meer recente polissen gaat. De productinformatie is in de loop der tijd ook steeds beter geworden. De grootste schade treedt op bij polissen die eind vorige eeuw zijn afgesloten. In het hiernavolgende beperk ik mij nadrukkelijk tot de door mij bedoelde "oude gevallen".
Uw tip om de MGV te stoppen is een hele slechte!
Daaruit blijkt dat ook u de complexiteit van dit product ontgaat.
Door de MGV polis te stoppen treden de volgende nadelen op:
- oude fiscale voordelen vervallen (hoe erg dat is, is van geval tot geval verschillend)
- MGV voordeel van spaardeel met rente=hypotheekrente is niet zomaar elders te halen (geldt voor alle gevallen, dus voor iedereen).
In plaats daarvan moet de tip luiden:
1) stel de Bank aansprakelijk (en stuur stuitingsbrief)
2) stop OVR en zoek desgewenst op Independer.nl de goedkoopste "kale" OVR
3) schat situatie in en switch van beleggen naar spaar-deel
binnen MGV (tenzij je nog een tijdje in de rollercoaster van de beurs wil vertoeven)
4) laat de Bank weten dat dit 'damage control' maatregelen zijn, die een verdere schadeclaim onverlet laten
De schadeclaim vloeit voort uit de tekortschietende zorgplicht c.q. ondeugdelijke offerte, i.v.m.
- ontbreken van de juiste alternatieven (sparen versus beleggen, te hoog vastgesteld verzekerd kapitaal etc.)
- ontbreken van (effecten van) verschillende rendementsprognoses
- ontbreken van alternatieven voor OVR en effecten van gestaffelde OVR-premie bij pessimistische prognoses resp. te hoog vastgesteld verzekerd kapitaal
- pas verstrekken polisvoorwaarden na ondertekening offerte (en niet bespreken van deze polisvoorwaarden op hun effecten)
- verkeerde of ontbrekende (tussentijdse) adviezen over stoppen OVR en switchen van beleggen naar sparen in jaar 2, 3, 5, 10 etc.
Het zij u vergeven dat u dacht dat ik mijn hypotheek kan aflossen met de Reaal polis. Een goed lezer had uiteraard begrepen dat het in mijn geval en en is. Ik heb een leningdeel dat afgelost kan worden dankzij de Reaal verzekering en ik heb een tweede leningdeel dat ik nu niet kan aflossen in 2013 (na afloop 15-jarige looptijd, op pensioendatum). En o ja, dit is de Bank bekend, want de hypotheek van eerste deel is ook bij de Bank afgesloten en voor de polis is cessie verleend. In offerte worden beide producten als equivalent gepresenteerd, elk leidend tot 100% aflossing hypotheekdeel op expiratiedatum. Nu u weer.
Mijn schade laat zich becijferen op € 45.000. En daarbij heb ik alle 'damage control' al ingecalculeerd.