Waarom dan toch daarom vragen ?
Het was een constatering
na de vraag.
Als er in het traject daarvoor problemen zijn, dan is dat aan de winkelier om dit op te lossen.. Kan deze dat niet, dan is deze of niet geschikt om ondernemer te zijn of hij/zij regelt zijn zaakjes niet goed !
Bijzonder kortzichtige opmerking dit. Als je de discussie een beetje probeert te volgen zou je gelezen hebben dat dit op zijn minst ontzettend moeilijk wordt gemaakt door de huidige wetgeving.
Ik heb al vaker gezegd dat het een kwestie is van oorzaak en gevolg. Hoe komt het dat de winkelier een probleem probeert af te wentelen op een consument ? In het algemeen niet dat hij daar zo'n kick van krijgt, maar omdat de winkelier vaak genaaid wordt. Sterker nog, van 2 kanten : de consument en de fabrikant. Dat laatste heeft BBCS vermoeiend vaak duidelijk geprobeerd te maken. Overigens absoluut niet alleen maar uit zelf belang, wat veel mensen hier denken.
Dat de consument naait, liegt en bedriegt kun je misschien zelf ook wel een voorstelling van maken. Zo kan het zomaar gebeuren dat je een laptop terug neemt, welke niet goed zou zijn, nog dezelfde dag dat het verkocht is, waarvan achteraf blijkt dat hij leeg geroofd is, harde schijf weg etc. etc. Is echt gebeurd en maar 1 voorbeeld van de vele situaties die je dagelijks meemaakt.
Wat BBCS bedoeld is dat het lang niet altijd rechtvaardig is dat de winkelier aansprakelijk is. Fabrikant X kan gewoon een inferieur product maken, met grote getalen verkopen, met verreweg de grootste marge aan de strijkstok en de winkelier mag de problemen lekker oplossen.
Ja maar dan kun je toch gewoon een rechtszaak aanspannen tegen de fabrikant zegt men dan. Vind jij mij nog aardig als ik een rechtszaak aanspan tegen je ? Als de winkelier niet meer op goede voet leeft met een fabrikant heeft dat toch echt wel gevolgen. Als je die niet kunt verzinnen wil ik die later wel toelichten. Daarbij heb je met ieder merk wel problemen, kijk maar rond op dit forum. Hoeveel rechtszaken kan ik in mijn agenda inplannen deze week ?
Voor mij is 1 ding zeker, de huidige wetgeving voldoet niet. Ook al mag ik dat volgens sommigen hier niet zeggen zonder dat ik in staat moet zijn om een betere wetgeving te schrijven. Mijn punt is dat het zeker wel zin heeft om ook eens door de ogen van de winkelier te kijken, met als doel dat de consument er beter van wordt.
Enneh, laat dat bier maar, die drink ik bij nader inzien toch met mijn vrienden