LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Ongerust
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 okt 2008 13:22

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Ongerust »

Ik begrijp uit de reacties die hier in dit forum staan dat sommige mensen er echt problemen mee hebben. Toch is dit op het aantal postbankklanten maar een handje vol mensen, en is toch bijna iedereen al aan het internetbankieren met mobieltje en doet dit ook nog eens met veel plezier....
@Justme 1 hoe weet jij dat? Is dat een veronderstelling of weet je dat zeker.
De enige die dat zeker weet zijn de mensen die op dat terrein voor de Postbank werken, dus de teller in de gaten houden zeg maar.

Inderdaad zullen we in eerste instantie wel moeten om de Tancodes voor de priverekening op GSM te ontvangen. Hoe kunnen we anders snel onze privezaken regelen totdat we overgestapt zijn naar een andere bank.
Maar als jij weet dat er al zoveel mensen blij zijn met de GSM tancodes, weet je dus ook hoeveel er al bij de Postbank weg gelopen zijn naar een andere bank.
Weet je dat niet, dan kun je ook niet weten of het maar een handje vol klanten is dat niet tevreden is met de GSM tancodes.

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door rvkeuken »

ik ben een tevreden gebruiker, ik reageer, er zijn er nog een paar, maar ook diegene die niet tevreden zijn, zijn een beperkte, steeds reagerende groep.

@dijkmans: heel toevallig, er zijn valse omloopschermen in omloop, maar daar mogen ze dus ook niet meer voor waarschuwen?
@noble: een poll op klaagforum trosradar..... jahoor, perfecte onderbouwing....

Ik denk dat de meeste gebruikers al naar gsm codes zijn overgestapt. Dit is veiliger en @ongerust, ik denk dat de meeste mensen ook zijn overgestapt. Enerzijds omdat er no maar 5 % van de gebruikers tan-codes op papier gebruikt, en die zijn nu ook aangespoord om over te stappen, het gaat dus om een minimaal deel van de klanten. En de enige die op dit moment er echt problemen mee hebben dat zijn diegene waarvan de rekening ontkoppeld wordt (zakelijk en particulier) en nu dus op de particuliere rekening gedwongen worden over te stappen.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Noble »

@rvkeuken
een poll op klaagforum trosradar..... jahoor, perfecte onderbouwing...

Het gaat niet om de juíste onderbouwing...
want die vind je hier écht niet op dit forum,
niet van mij, jou, justme1, of wie dan ook. punt.

Waar het wél om gaat is het signaal wat er vanuit gaat,
en die shuif jij dus ook aan de kant??? :roll:

wat jou betreft hebben deze mensen dus ONGELIJK.... knap hoor...
dat jij hún gevoelens beter kent dan de mensen in kwestie... is dat arrogant???

ah, laat me raden .... NIET mee eens... :lol:

dijkmans
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 mar 2007 17:21

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door dijkmans »

rvkeuken
@dijkmans: heel toevallig, er zijn valse omloopschermen in omloop, maar daar mogen ze dus ook niet meer voor waarschuwen?
ik bedoel er mee te zeggen, het is wel HEEL toevallig dat als het onderwerp "tancode's per mobiel" aan de orde komt de PB ineens met een waarschuwing komt ivm een foutievelijst van/voor meerdere tancode's

ik hou het wel op spreuk van johan cruijff

"elk voordeel heb zijn nadeel"

Ongerust
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 okt 2008 13:22

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Ongerust »

En de enige die op dit moment er echt problemen mee hebben dat zijn diegene waarvan de rekening ontkoppeld wordt (zakelijk en particulier) en nu dus op de particuliere rekening gedwongen worden over te stappen.
@rvkueken, daar gaat deze hele discussie toch over?
Het gaat er niet om dat degene die GEEN zakelijke rekening hebben, overstappen naar GSM tancodes, want dat zullen er inderdaad een behoorlijk aantal zijn inmiddels.
Het gaat er om dat degene die de rekeningen hebben ontkoppeld de tancodes op GSM MOETEN ontvangen omdat we geen keuze hebben.
En een groot aantal zal dat niet doen en naar een andere bank gaan en een klein aantal zal voor nu even voor hun priverekeing de tamcodes op hun GSM ontvangen. Gewoon omdat het even niet anders kan omdat je toch je privezaken ook moet regelen.
En die mensen zijn daar dus niet blij mee, in tegenstelling wat Justme 1 beweert.

Mensen met alleen een priverekeing hoeven (nog) niet over te stappen naar de GSMtancodes. Daar kiezen ze zelf voor. Tja, en die er zelf voor kiezen zullen dan inderaad ook tevreden zijn.

Ongerust
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 okt 2008 13:22

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Ongerust »

@rvkueken moet natuurlijk zijn @rv keuken.
Typfoutje sorry

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door rvkeuken »

@dijkmans: die waarschuwingen duiken geregeld op, ik zie jouw insinuaties tav de postbank dan ook als ongepast.
zo was er vorig jaar sept. een probleem mee, in jan. en eind sept. dit jaar ook, en dan mis ik er wrschlk nog wat.
Die waarschuwingen zijn er geregeld....
@ongerust: typfoutjes kan ik niet mee zitten, maar de discussie dwaalt af van idd de zakelijke/particuliere gebruikers naar een zeuren op de postbank...
@noble die mensen hebben gelijk voor zichzelf, maar vormen geen representatieve steekproef en je kan er dan ook geen conclusies aan verbinden... dus idd geen signaal behalve dat wat mensen liever een papieren lijst hebben.
Hoeveel procent is BLIJ met de TAN/mobiel???
moet ík het voor je uitrekenen???????

Quote:
sommige mensen
pfff, hoe is het mogelijk..
hieruit blijkt toch dat jij de poll serieuzer neemt dan ik, maakt niet uit.

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door honda »

rvkeuken schrijft:
En de enige die op dit moment er echt problemen mee hebben dat zijn diegene waarvan de rekening ontkoppeld wordt (zakelijk en particulier) en nu dus op de particuliere rekening gedwongen worden over te stappen.
Wat je zegt klopt niet. Ikzelf ben namelijk een voorbeeld van iemand, die nooit een zakelijke rekening heeft gehad; ook ik als gewoon particuliere klant wordt bijna (maar net niet helemaal!) gedwongen om over te stappen op GSM-TAN. En ik wil dat dus niet om diverse redenen.

Vriendelijke Groet, Honda

justme1
Berichten: 105
Lid geworden op: 15 feb 2008 17:01

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door justme1 »

@ noble...

ja reken dat maar uit. Je gaat me toch niet vertellen dat die aantal die hier reageren, het hele postbankklantenbestand is? En ja ik heb de poll gezien, wat wil je daarmee zeggen??...Nog steeds...sommige mensen zijn er niet blij mee...waarvan een aantal reageren bij het forum van trosradar...

Maar goed , zodra het over de postbank gaat, zijn er sowieso een aantal die altijd negatief reageren, of niet noble.

@dijkmans

Dat had je al geplaatst, wat wil je daarmee zeggen?? Dat er op dit moment geen valse invoerschermen in de omloop kunnen zijn??..Ik mis de clue denk ik...

@ongerust
dat weet ik zeker.

jeltje
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jul 2006 16:27

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door jeltje »

Ik ben een van de gebruikers van een papieren lijst. Heel bewust, en daar was ik vorig jaar heel blij mee, toen mijn tas met daarin oa bankpas én telefoon werd gestolen. Het duurt zeker een week voor je een nieuwe pas hebt, dus pinnen lukt even niet. Nu kon ik dankzij de Tan-lijst nog wel bij mijn geld en ook direct overmaken wat anderen mij hadden voorgeschoten. Een nieuwe mobieltje had voor bepaald mij geen prioriteit, ik ben niet zo'n beller onderweg, daar heb ik een vaste lijn voor. Ik moet er niet aan denken dat ik daar ook nog gestrest achteraan moet, snel een nieuw toestel regelen omdat je anders niet bij je rekening kunt.

Hetzelfde als je van nummer wisselt, volgens de FAQ van de Postbank moet je dan eerst je rekening laten blokkeren om hem daarna voor het nieuwe nr weer open te stellen. Kost ook 5 werkdagen. Sorry Postbank, dit is mijn betaalrekening, daar wil ik gewoon altijd dagelijks bij kunnen en daarvoor wil ik niet afhankelijk zijn van een apparaat wat verder niets met betalen te maken heeft.

Ongerust
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 okt 2008 13:22

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Ongerust »

Ohja justme1 werkt bij de Postbank, das waar ook. Was ik even vergeten.

Maar justme 1 zit je dan bij de "teller" of heb je het van "horen zeggen" van een collega.
Want medewerkers van de Postbank zullen uiteraard hun baas niet snel in het ongelijk zetten. Dat kan je je baan kosten. Ze zeggen hooguit dat het "wat ongelukkig gebracht is"
En ga nu niet zeggen dat het niet zo is, want ik zit op die stoel van "de baas" en ik weet hoe dat werkt bij personeel.. Alhoewel ik niet zo'n baas ben die dan meteen de deur open zet om ze "eruit" te laten. Maar ja ik ben dan ook niet zo groot als de ING/Postbank. Die zegt waarschijnlijk wat makkelijker "daar is de deur, voor jou 2 andëren"
Maar goed daar ging het hier dus niet over.

Het blijft gewoon vervelend als je speciaal je GSM aan moet zetten (terwijl je daar niet om gevraagd hebt) om bankzaken te doen, terwijl dat voorheen niet hoefde.

Oh en justme1 er zijn inmiddels al heel wat fora's waar dit item op staat en daar zijn er meer dan de "paar" die hier reageren.
Postbank heeft een vragenformulier dat ingevuld kan worden en daar wordt ook heel wat gebruik van gemaakt, maar reageert de Postbank? Welnee. En dat weet jij dan dus ook.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Noble »

@ ongerust

Laat maar joh, vechten tegen de blinde bierkaai... 8)

Toen ik mijn rekening bij Pb de deur uitdeed, ging er wat MIS..
na diverse keren bellen/emailen/AANGETEKENDE BRIEF !!, kreeg ik als antwoord:

Sorry meneer, maar er zijn zooooveel opzeggingen, u zult echt nog een PAARWEKEN geduld moeten hebben.....

(dit zei míj genoeg.. :wink: )

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door honda »

Beste,

Ik vermoed dat de Postbank zsm van zijn (geschreven) TAN-lijstensysteem af wil. De Postbank wordt al een hele tijd belaagd door hackers; o.a. met valse invoerschermen en valse mailtjes. Inmiddels betreft dat dus ook de codes van de TAN-lijsten.

Als je nu het inlogscherm van Mijn Postbank.nl opent, dan krijg je immers de volgende waarschuwing:

Let op! Virus dat naar Tan-codes vraagt in omloop
Virus
Er is een virus in omloop dat zich richt op het onderscheppen van persoonlijke gegevens, waaronder die van Mijn Postbank.nl. Direct na het inloggen op Mijn Postbank.nl vraagt dit virus u om 1 of meerdere Tan-codes in te voeren. Doe dit niet! Dit is een vals invoerscherm. Hieronder ziet u hoe deze valse schermen er uit kunnen zien. De Postbank vraagt u bij het inloggen nooit naar een Tan-code.


Waar het al langer normaal is, dat je heel voorzichtig moet zijn met het pinnen uit de muur / valse lees-apparaatjes ed), blijkt dus nu ook steeds grotere voorzichtigheid bij het Postbank-internet-bankieren geboden te zijn.

Ik snap niet waarom de Postbank niet zo snel mogelijk overstapt naar het systeem van de Rabo-bank; ik heb me laten uitleggen dat daarbij wordt gewerkt met een apart apparaatje wat niet beinvloedbaar is door derden en wat totaal at random versleutelde codes doorgeeft. Geen kwetsbare TAN-lijsten, en geen (volgens mijn gevoel) nog meer kwetsbaar GSM-TAN-systeem.

Zodra (GSM - / Computer -) hackers er in slagen om electronische bankier-systemen als die van de Postbank te kraken, dan ontstaat er een nog grotere ellende dan die welke we nu al hebben met de financiele crisis.

Groet en bezorgd HONDA

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Mogelijk heeft het iets te maken met de fusie met de ING Bank (Afbeelding).

ING is een zakelijke bank, postbank was voornamelijk privé en kleinzakelijk. Bij de ING is het natuurlijk absurd dat privé en zakelijk gecombineerd zijn.

En TAN code's via de post kost veel extra papier en werk. TAN code's via SMS kan volledig geautomatiseerd (en is ook veiliger).

Ik gebruikte ook liever de papieren lijst met TAN code's, maar via SMS is eigenlijk ook niet zo onhandig.

Het is altijd nog véél handiger dan bij de andere banken waar je een rekenmachine nodig hebt:

Afbeelding

Dan heb ik liever mijn telefoon die ik toch altijd bij me heb.


justme1
Berichten: 105
Lid geworden op: 15 feb 2008 17:01

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door justme1 »

@honda en @noble..

* zucht*

@ongerust

nog even over hetgeen waar het niet over ging. Ik heb dat niet van horen zeggen, maar van keiharde cijfers. En nee, de Ing is niet een bedrijf die verwacht dat je als een machine reageert op hun handelingen. Elke positieve/negatieve input verwelkomen zij graag, dus ontslagen worden is niet het geval als ik het ergens niet mee eens zou zijn.

gelukkig mag ik nog een eigen mening hebben...


Dat je het vervelend vindt dat je speciaal je gsm aan moet zetten dat mag...persoonlijk (dus niks met ing/postbank te maken) denk ik dat die 2 minuten wel wat mee vallen....maar goed, voor iedereen geldt iets anders...

terugkomend op de fora's...om hoeveel mensen denk je dat het hier gaat??...en om hoeveel mensen gaat het die het "vervelend"vinden en het formulier invullen maar toch het mobieltje gaan gebruiken???

Tegengeluid200
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2008 17:17

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Tegengeluid200 »

Ik als oudpostbank medewerker bij het call centre wil graag even reageren op alle mensen die afgeven op dat ze niet goed genoeg bij het call center worden geholpen.

Ik vind de meeste reacties daarom trent dom en niet terrecht.
De postbank voert een beleid en daar kan je blij mee zijn of niet. Als je daar niet blij mee bent, is het uiteraard verstandig een klacht in te dienen. Alle klachten via de mail worden opgenomen in het klachtenbestand en dat gaat uiteindelijk naar het management.

Je kan wel heel verontwaardigt het call center op bellen en zeggen dat je bepaalde dingen niet wil of niet leuk vind, maar wat kan de desbtreffende call center agent daaraan veranderen? Het zijn ook maar mensen die het beleid moeten uitdragen van de postbank en mensen met technische vragen kunnen helpen. Natuurlijk kunnen ze niet zomaar dingen veranderen.

sowieso, reagerend op robertbreda die spreekt van een ordinair call center, tsja het word nogal lastig als de directie zelf alle 8 miljoen klanten te woord moet staan he.

En ja , als je de zoveelste klant aan de lijn hebt die jou haast persoonlijk er op aan spreekt en dreigt weg te gaan, kan je moeilijk elke klant smeken om bij de postbank te blijven. er zijn nou eenmaal beslissingen die gemaakt worden en als je het daar mee oneens bent moet je een andere bank zoeken.

de mensen achter de telefoon zijn mensen die geen invloed hebben op het beleid en kunnen uiteraard klachten registreren, wat ze ook volop doen. Wat kan je echter als call center agent doen als iemand binnenkomt met: ik moet overstappen naar tan mobiel en wil dat niet? Jammer voor die klant, maar blijven aandringen dat de postbankmedewerker het moet veranderen heeft geen enkele zin.

Medewerkers van de postbank vinden het heus wel vervelend als de klanten voor vervelende situaties komen te staan, maar kunnen behalve klachten registreren weinig doen, en dat word vertaald als : ze krijgen toch wel hun geld. onzin

axasjaak
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 sep 2007 12:24

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door axasjaak »

Hoe is dan de situatie als je geen mobiel telefoonnummer opgeeft aan de Postbank ?
Veel mensen gebruiken hun Prepaid-GSM louter en alleen voor noodgevallen en doen nooit iets met SMS-en.
De ING levert aan haar klanten een calculator met een response systeem , dat je alleen verkrijgt na identificatie.
Dit systeem zou dan voor alle klanten van ING-Postbank moeten gaan gelden , tenzij de ING komt met een nieuw internet-bankier-systeem.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Noble »

Ik als oudpostbank medewerker bij het call centre

En ja , als je de zoveelste klant aan de lijn hebt die jou haast persoonlijk er op aan spreekt en dreigt weg te gaan.....

Tja, er wáren hier mensen die beweerde dat het allemaal wel méé viel....

gelukkig horen we zo af en toe de waarheid.... :oops:

PostbankklantAF
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 okt 2008 16:00

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door PostbankklantAF »

ING wil Google beconcurreren op mobiele telefoon
Marketingdirecteur: "Informatie is macht"
Bron: ZDNet

Diederick van Thiel, marketingdirecteur van de ING Bank, ziet zijn bedrijf als toekomstige concurrent van Google. Hij wil de verzamelde informatie van zijn klanten gebruiken om hen via de mobiele telefoon persoonlijke diensten aan te bieden.

Volgens de Financiële Telegraaf deed Van Thiel zijn uitspraken gisteren op een congres over bankieren en IT. Hij vindt dat banken nog weinig extra kunnen verdienen met de rente die het zijn klanten biedt en zegt dat de toekomst in informatievoorziening ligt. Hij wijst daarbij op bedrijven als Google en Microsoft, die volgens de Nederlander een "schat aan informatie" over hun gebruikers hebben verzameld.

ING kan hetzelfde dankzij zijn veelvuldige contact over het internet. Het bedrijf wil zijn kennis over het spendeergedrag van klanten gebruiken om "persoonlijke diensten" aan te bieden. Dan wel via de mobiele telefoon, omdat het internet al vergeven is aan deze Amerikaanse webbedrijven.

@hans
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2008 01:27

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door @hans »

Ook ik trapte afgelopen weekend bij de ontkoppeling in de GSM val van de Postbank. Ik had ook geen mobiel nummer ingevuld omdat ik geen privé mobiel heb. Ik heb wel een zakelijke gsm maar daar wil ik geen TAN codes op ontvangen. Al lezende op het forum zie ik veel "mede lijders" die er, net als ik, problemen mee hebben. Ik wil niet gedwongen worden door de Postbank om een mobiel aan te schaffen zodat ING mij later beter van dienst kan zijn. Ik kies mijn eigen diensten wel uit. Momenteel kan ik nog steeds geen betalingen verrichten. Heb 2x een activeringscode gekregen die niet werkten. Nu heb ik een klacht per post gestuurd aan de heren Tuininga, Manager Verkoopondersteuning en Renkema, Directeur Marketing Zakelijk gestuurd omdat ik lees dat de Klantenservice alleen de klachten maar verzameld en dat ze dan misschien bij het management komen. Ik heb ook Radar een kopie gestuurd van mijn brief met de vraag of ik misschien de enige ben met dit probleem....... Ik had toen nog niet op het forum gezocht. Nu weet ik wel beter. Laten we ons sterk maken en via Radar de Postbank aan laten spreken, daar reageren ze vast wel op. Kom op, maak een vuist en maak die Postbankclub duidelijk dat zij over de schreef gaan met de dwang naar een mobiele telefoon. Als je PC uitgerust is met een goede virusscanner en anti-phishing programma dat hoef je niet bang te zijn en is de PC net zo veilig als een gsm.

Ik hoop op een reactie van Radar en daarna natuurlijk van de Postbank. Voor die tijd hoop ik weer gewoon te kunnen betalen via mijn Postbank.nl. Zo niet......., dan wordt het toch een andere bank. Daar is misschien ook wel eens wat mis maar erger dan bij de Postbank kan het toch niet zijn.............

Gesloten