LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
Brimstone

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door Brimstone »

Donna,

Het klopt inderdaad dat het HCC nog enkel en alleen om het geld te doen is. Of daar ook niet iets wezenlijks tegenover staat interesseert hen blijkbaar niet.
En zij rekenen natuurlijk op het gevoel van machteloosheid.
Maar je staat hier niet alleen voor, kijk maar naar alle reacties.
Het kost wel wat moeite, maar je moet wel reageren natuurlijk en klacht indienen. Hoe meer klachten hoe groter de kans dat er iets verandert.

don klago

Ongelezen bericht door don klago »

Ik heb hem! De incasso brief van HCC!
Interum jusititia heeft de opdracht ontvangen van hcc.

mail : [email protected]

Duidelijk maken aan interum jusitia dat deze zaak zo dubieus is dat ze er niet veel aan zullen verdienen, dan druipen ze wel af, brand een ander incasso er zich ook niet aan en is HCC vleugellam:

Mijn mailtje:

Geachte heer mevrouw,

Ik ontving van uw een brief waarin u mij oproept tot betaling over te gaan van een openstaand factuur voor HCC lidmaatschap.

Dit betreft een afgedwongen lidmaatschap en hoef ik dus niet op te reageren, ik heb dit ten overvloede wel gedaan.

Hoe dan ook, er is hier sprake van een conflict. Ik verwijs u graag naar het forum van Tros radar, daar is alles over de gang van zaken rond HCC te volgen.

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=64917

Ik laat het aan u over u kansen op success van incasso en bijbehorende verdiensten in te schatten.

Mijn gegevens:

Met vriendelijke groet,

neburknir

Ongelezen bericht door neburknir »

Heb hier hetzelfde probleem.

Ik ben al een paar jaar lid van Computer Totaal. Ik moest ook opeens apart gaan betalen voor HCC.
Omdat ik nooit gebruikt heb gemaakt, of ga maken van HCC, ga ik ook niet betalen. Ik heb nooit lid willen worden van HCC. Het zat gratis bij Computer Totaal.
Ik heb het bedrag al 3 keer terug gestort. Ik ben intussen al afgemeld bij HCC. Maar toch willen ze dat ik het abonnementsgeld betaal.
Vandaag kreeg ik namelijk een brief van Intrum justitia, die willen dat ik € 62 ga betalen. Dat ga ik natuurlijk niet doen!
Zometeen stuur ik de brief terug met uitleg.

Groeten.

pbarendse

Ongelezen bericht door pbarendse »

neburknir, ik wens je veel succes maar geef je weinig kans. Ik ben zelf ook al jaren geabonneerd op C!T en dus ook lid van HCC. Aan de communicatie over de 'scheiding' schort echt niets, daar zijn ze erg duidelijk over geweest, en ook erg tijdig. Je hebt van te voren alle kansen gehad om je lidmaadschap gewoon tijdig op te zeggen, dat heb je verzaakt. Daar krijg je nu de rekening voor, dat lijkt me niet meer dan normaal.

jlthkoch

Ongelezen bericht door jlthkoch »

neburknir schreef:Heb hier hetzelfde probleem.

Ik ben al een paar jaar lid van Computer Totaal. Ik moest ook opeens apart gaan betalen voor HCC.
Omdat ik nooit gebruikt heb gemaakt, of ga maken van HCC, ga ik ook niet betalen. Ik heb nooit lid willen worden van HCC. Het zat gratis bij Computer Totaal.
Ik heb het bedrag al 3 keer terug gestort. Ik ben intussen al afgemeld bij HCC. Maar toch willen ze dat ik het abonnementsgeld betaal.
Vandaag kreeg ik namelijk een brief van Intrum justitia, die willen dat ik € 62 ga betalen. Dat ga ik natuurlijk niet doen!
Zometeen stuur ik de brief terug met uitleg.

Groeten.
Als ze jou ongevraagd een (betaald) abonnement aansmeren dan ben je niet verplicht om te betalen, zeker niet als je ze medegedeeld hebt dat je geen prijs stelt op dit abonnement.
Ik neem aan dat je kopie van alle correspondentie (opzegging) hebt bewaard? Dan is er niets aan de hand, laat hun maar een bewijs laten zien dat je het abonnement bent aangegaan.
Intrum moet je je niet teveel van aan trekken, die staan erom bekend de meest onzinnige vorderingen te proberen te incasseren.
Je kunt een keer richting Intrum reageren, al zal men waarschijnlijk geen reactie geven. (Wel een kopie van je reactie bewaren, want later zullen ze aangeven dat je "geen enkele reactie hebt gegeven" op hun "vordering".)
Verder kun je ze gewoon negeren, als ze geen bewijs hebben dat je dit abonnement bent aangegaan en je hebt bewijs dat je hebt "opgezegd" (had officieel niet gehoeven) dan zal je er verder weinig van horen, ze proberen het gewoon omdat veel mensen toch maar betalen om van het gezeur af te zijn.....

BSchouw

Ongelezen bericht door BSchouw »

Ik ben hier momenteel ook met HCC over in discussie verwikkeld. Bij een abonnement op zoom.nl kreeg ik een "gratis" lidmaatschap van HCC waar ik eigenlijk niet eens op zat te wachten.
Ik ben rechtenstudent en ben hier eens ingedoken, ook heb ik overleg met professoren hierover gehad.

Je kunt volgens de Nederlandse wet inderdaad niet gehouden worden aan iets waar je niet voor getekend hebt. Een overeenkomst ontstaat door aanbod en aanvaarding (art. 6:217 Burgerlijk Wetboek). Het aanbod dat ik aanvaard had betrof een gratis lidmaatschap van HCC bij een betaald abonnement op zoom.nl.
Het zou kunnen dat in de Algemene Voorwaarden van HCC of Zoom destijds een beding opgenomen is geweest dat hierin voorzag, als dat zo geweest zou zijn zou dit waarschijnlijk onredelijk bezwarend (art. 6:236 en 6:237 Burgerlijk Wetboek) zijn geweest en dus vernietigbaar of zelfs nietig.
Ook heb ik bij het sluiten van een abonnement met zoom geen algemene voorwaarden ontvangen, noch van zoom, noch van HCC. Ook dat houdt in dat een eventueel beding in de algemene voorwaarden dat hierin zou kunnen hebben voorzien, vernietigbaar is (art. 6:234 lid 1 ond. c Burgerlijk Wetboek).

Het klinkt misschien allemaal ingewikkeld, maar het komt er in grote lijnen op neer dat HCC niet in haar recht staat door plotseling abonnementsgeld te gaan vragen.
Het was veel netter en klantvriendelijker van zoom of HCC geweest, als zij bij de breuk een brief hadden geschreven waarin het hele gebeuren werd uitgelegd en de keuze werd geboden het HCC-lidmaatschap tegen betaling te verlengen.

Gelukkig is dit vanaf januari verboden.... Tot die tijd proberen dit soort bedrijven consumenten nog snel een poot uit te draaien.

Het ongevraagd in de maag splitsen van een HCC-lidmaatschap zou ook strijdig kunnen zijn met art 7 van boek 7 BW (werd eerder in dit topic genoemd, gaat over ongevraagd toezenden).

Hoe dan ook staan wij in ons recht. De incasso heb ik (nog) niet achter me aan gehad, maar ik zal ook eerst nog wel een aanmaning ontvangen, ik heb het geld onlangs terug laten storten. Wel heb ik al twee klachtenbrieven naar HCC verstuurd. Op de eerste gingen ze inhoudelijk niet eens in, behalve op het feit dat mijn abonnement per 2010 opgezegd zal worden.....Wat in zou houden dat ik dus toch nog een jaar voor iets dat ik nooit gebruik moet gaan betalen.

pbarendse

BSchouw schreef:Het klinkt misschien allemaal ingewikkeld, maar het komt er in grote lijnen op neer dat HCC niet in haar recht staat door plotseling abonnementsgeld te gaan vragen.
Het was veel netter en klantvriendelijker van zoom of HCC geweest, als zij bij de breuk een brief hadden geschreven waarin het hele gebeuren werd uitgelegd en de keuze werd geboden het HCC-lidmaatschap tegen betaling te verlengen.
Het dikgedrukte is ook gebeurd. In die brief is ook verteld dat indien één van de abonnementen niet gewenst was, deze opgezegd kon worden. Misschien is het inderdaad niet zo handig/klantvriendelijk om het zo te laten lopen, maar het is wel volgens de regels en voldoende duidelijk uitgelegd. Daarom snap ik even niet dat iedereen er hier nu ineens zo'n probleem van maakt. Hebben jullie eind vorig jaar collectief zitten slapen?

BSchouw

Ik heb van meerdere mensen begrepen dat een dergelijk brief verstuurd is, maar deze heb ik niet mogen ontvangen.

Ik blijf erbij dat HCC met dit soort praktijken niet in haar recht staat. Er is namelijk nooit een overeenkomst betreffende een betaald lidmaatschap tot stand gekomen. Een overeenkomst onstaat, zoals ik al schreef, door aanbod en aanvaarding. Niet door aanbod en een nalaten te reageren.

pbarendse

@Bschouw: als u deze brief niet ontvangen heeft dan maakt u nog een kans. Voor de rest gaat uw verhaal niet op. U bent namelijk bij het aangaan van uw abonnement ook een (toendertijd gratis) lidmaatschap met HCCnet aangegaan. Er bestaat dus een overeenkomst. Deze overeenkomst verandert echter, doordat HCC en IDG hun samenwerking opzeggen. Dit ontslaat u echter niet van de verplichting om deze overeenkomst, indien ongewenst, op te zeggen.

BSchouw

Ik wilde destijds een overeenkomst met zoom aangaan, niet met HCC. Via koppelverkoop werd mij een gratis lidmaatschap van HCC opgedrongen, waar ik nooit iets mee gedaan heb. Maargoed, het was gratis, dus waarom zou je dan moeite doen ervanaf te komen.
De overeenkomst met HCC betrof een gratis lidmaatschap. Dat een vereniging haar contributie kan verhogen is tot daar aan toe, maar dat zij plotseling een gratis lidmaatschap omzet in een lidmaatschap waarvoor betaald moet worden, gaat te ver. Dit is dan ook niet dezelfde overeenkomst, maar een nieuwe. Een kernelement uit de overeenkomst, de prijs, wordt daarmee zodanig aangepast dat niet van dezelfde overeenkomst kan worden gesproken.

Er zijn trouwens meerdere mensen die geen brief ontvangen hebben, wel heb ik na wat speurwerk een informerende mail van zoom gevonden.
Deze bevatte onder andere de volgende alinea's:

3. Wat verandert er wel voor jou?
Wat er wel verandert, is dat bij het aangaan van je abonnement het lidmaatschap van HCC was inbegrepen. Wil je na afloop van je huidig abonnementsjaar na 1 oktober lid blijven, dan brengt HCC je dat vanaf die dag separaat in rekening. Je ontvangt hierover nader bericht van HCC.

Wat ook verandert is dat de gezamenlijke administratie voor onze abonnees, die dus ook lid waren van HCC, gescheiden wordt. Dus zijn er vanaf 1 oktober 2008 ook twee contactadressen.

Hieruit maak ik op dat ik, als ik dat wil, lid kan blijven en dit in rekening gebracht wordt. Niet dat het sowieso in rekening gebracht wordt en als ik dit niet zou willen door moet geven dat niet te willen. Bericht van HCC heb ik overigens nooit gehad.

4. Wat moet je nu nog doen?
Je hoeft niks te doen. Je blijft abonnee van Zoom.nl.

Dit spreekt, lijkt mij, voor zich. Iets over een lidmaatschap opzeggen stond niet in de mailing.

pbarendse

Ik heb even geen zin om terug te gaan zitten zoeken, maar ik heb dezelfde mailtjes binnengehad. Voor mij waren ze echter wel volkomen duidelijk...

Brimstone

Haarlem, juli 2008

Beste HCC-er en abonnee van Zoom.nl,

HCC en IDG Nederland, de uitgever van Computer!Totaal, Tips&Trucs en Zoom.nl hebben de afgelopen jaren nauw samengewerkt. We hebben besloten deze samenwerking vanaf 1 oktober aanstaande op een andere manier gestalte te geven.

Een van de gevolgen hiervan is dat u niet langer één factuur via hcc!servicecenter ontvangt, maar aparte facturen van HCC voor het lidmaatschap en van Zoom.nl voor het abonnement.

Deze verandering gaat op 1 oktober 2008 in bij de jaarlijkse verlenging van het lidmaatschap en het abonnement. U hoeft er zelf geen actie voor te ondernemen.

Het is wel belangrijk om eventuele administratieve wijzigingen, bijvoorbeeld een adreswijziging, vanaf 1 oktober derhalve zowel aan HCC als Zoom.nl door te geven.

Binnenkort informeren wij u nader over de voordelen vanuit HCC en Zoom.nl.

Met vriendelijke groet,

Lennard Hoogenraad Petra Claessen
Directeur IDG Directeur HCC
@BSchouw
Dit was de inhoud van de brief die HCC naar de abonnees van Zoom.nl heeft gestuurd naar aanleiding van de splitsing van HCC en IDG.
Mensen die alleen maar geinteresseerd waren in Zoom en niets met het gratis HCC-abonnement hebben gedaan zullen hier weinig aandacht aan besteed hebben, àls ze hem al gelezen hebben.

Zoom.nl heeft op 1 oktober een (langere) brief gestuurd waarin wél werd vermeld :
"Wil je je lidmaatschap van HCC stoppen, stuur dan een brief naar HCC (houd rekening met een opzegtermijn van 2 maanden)."
Maar dan nog blijft het onzin om iets te moeten opzeggen waar je nooit om gevraagd hebt. En inderdaad, er is hier duidelijk sprake van een totaal nieuwe overeenkomst, die enkel maar tot stand kan komen door wederzijds akkoord.
Ik ben het dan ook volledig eens met de inhoud van jouw berichten.

don klago

Ongelezen bericht door don klago »

Volgens mij is er ook sprake van een totaal nieuwe overeenkomst.

Ik heb zojuist gesproken met de ledenadministratie van HCC en dit voorgelegd. Ze waren niet echt geboeid. Het enige dat mevrouw kon zeggen was: "Ik weet zeker dat wat wij doen legaal is".

"Toen u tekende voor het abonnement tekende u ook voor het gratis lidmaatschap van HCC. Dat is nu veranderd, u moet nu betalen voor het HCC abonnement."

Ik heb haar gevraagd of het ook nog legaal zou zijn als ze het abonnement eur 10.000,- per maand zou zijn. Waarom niet, volgens de redenering van HCC mogen ze op basis van die ene lidmaatschap handtekening een gratis abonnement omzetten naar een betaald abonnement. Waarom niet eur 10.000,- per maand vragen en hopen dat er een paar mensen niet opzeggen.

Bovenstaand geeft aan waarom je in een getekende overeenkomst niet zomaar de voorwaarden kan veranderen.

Ze zegt dat de leden een 3 maanden "coulance periode" hebben gekregen. Waarom? Het was toch een overeenkomst? Hoeft toch zeker niet? Stilzwijgende verlenging van een abonnement mag in Nederland, elk blad maakt daar gretig gebruik van. Die geven ook nooit een 3 maanden "coulance periode". Of zouden deze periode juist ingesteld hebben omdat ze zelf twijfelen aan de legaliteit van deze constructie?

Hoe dan ook, doorgegeven aan interum justitia dat ik niet ga betalen, en dat ze dat dus ook aan HCC moeten doorgeven.

Brimstone

"Toen u tekende voor het abonnement tekende u ook voor het gratis lidmaatschap van HCC. Dat is nu veranderd, u moet nu betalen voor het HCC abonnement."
Dat is nu veranderd, inderdaad en dus is er een duidelijke wijziging in de overeenkomst waarvoor je geen akkoord hebt gegeven.
Als een stilzwijgende verlenging van gratis naar betalend toegelaten is zonder uitdrukkelijke toestemming, dan kan elk bedrijf toch zo beginnen.

En die 3 maanden "coulance periode", wat houdt dat in? En vanaf welk moment zou die dan zijn beginnen lopen?
Ik heb onmiddellijk na ontvangst van de factuur geprotesteerd maar van enige "coulance" was duidelijk geen sprake!

Roger38

Ongelezen bericht door Roger38 »

Ook ik ben inmiddels zover dat ik bericht van Intrum Justitia kreeg om 62,83 euro te betalen bij een HCC lidmaatschap. Nota bene een lidmaatschap waar ik nooit om gevraagd heb bij het blad Zoom.
Tot 2x toe haalde HCC 24,75 euro van mijn rekening af, ik heb deze bedragen direct terug laten boeken door mijn bank. Ik heb HCC nooit gemachtigd om bedragen van mijn rekening af te halen, pure diefstal dus. Hierna diverse aanmaningen gehad van HCC.
Ik ben nu al vanaf Maart 2009 aan het mailen met HCC dat ik dit lidmaatschap niet wil. Nooit antwoord terug gehad. Ik heb een keer gebeld, werd in de wacht gezet en na enkele minuten werd doodleuk de verbinding verbroken. Op een brief per post werd ook al niet gereageerd.

Vanmorgen de directrice Petra Cleassen persoonlijk een boze mail gestuurd en laten weten dat ik het op een rechtszaak wil laten aankomen. Een uur later komt er bericht van HCC via de mail dat mijn factuur is kwijtgescholden en het lidmaatschap met HCC per direct is opgezegd. Waarom gaat het opeens wel zo snel als je gaat dreigen met een rechtszaak? Hieruit blijkt wel dat HCC juridisch niet erg sterk in de schoenen staat.

Toch heb ik er nog steeds geen goed gevoel over als ik dit hele draadje eens doorlees. Er kan zomaar weer een factuur in mijn bus liggen van HCC of Intrum Justitia als ik op de andere posters hier afga.

Ik meld jullie dus onder voorbehoud dat ik van HCC af ben. Ik vraag me alleen af wat Intrum Justitia met die factuur gaat doen? Geeft HCC hun opdracht de vordering te staken?

Hoe dan ook, HCC, IDG en Intrum Justitia blijven een vaag clubje geldzuigers. Van mij krijgen ze geen cent. Het enige waar ik voor betaal is voor het blad Zoom. En nadat dit abonnement eindigt koop ik het wel ergens los in een winkel. Dat voorkomt veel ergernis en trammelant achteraf.
Ik kan eigenlijk iedereen aanraden de bladen van IDG gewoon los te kopen in de winkel.

Roger38

Ik heb daarnet Intrum Justitia gebeld of HCC heeft doorgegeven dat mijn factuur ongeldig is verklaard. Nee dus..............
En het mooie is dat Intrum eraan vasthoud dat ik de factuur moet betalen. De facturen van Intrum kun je trouwens online bekijken via het wachtwoord en gebruikersnaam die op de factuur staan vermeld. De vordering staat dus nog steeds open.

Lijkt er dus op dat HCC je een mooi berichtje stuurt dat de factuur niet betaald hoeft te worden maar ondertussen gaat Intrum gewoon door met incasseren.

Ik heb ze gemeld dat ik geen cent zal betalen en dat ik de mail van HCC als bewijs hiervan achter de hand hou. HCC zou me trouwens nog een schriftelijk bewijs hiervan per post doen toekomen, ik ben benieuwd.

Tis makkelijk om een abonnement aan te gaan maar ervan afkomen................pfffffff.

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

pbarendse: ik geloof dat je niet helemaal hebt begrepen waar het hier om gaat.

Abonnementen opdringen, dat is niet de meest nette manier van zakendoen.

Een tijdschrift, of een ander artikel, toesturen, met de verplichting om binnen een bepaalde periode te reageren, als je het NIET wil hebben, dat mag simpelweg niet. Een bedrijf kan het proberen, en weet ook heel goed dat er altijd mensen in zullen trappen, maar je bent tot niets verplicht, niet tot betalen, niet tot reageren.

Dat die vieze aasgieren van intrum justitia zich hierin mengen, bewijst maar weer eens dat het geen zuiveree koffie is. Betalingsachterstand heb ik zelden, en als het eens voorkomt, los ik dat op met het bedrijf waarbij die achterstand is ontstaan, daar heb ik geen incasso-aasgieren voor nodig.

Dat het geen zuivere koffie is, kun je opmaken uit bovenstaande reacties over hcc.

Inmiddels is er een wetsvoorstel, waarbij bepaald is dat een abonnement niet meer stilzwijgend verlengd mag worden, de uitgevers zullen nu keer op keer achter hun abonnees aan moeten gaan, en ze zullen JA moeten zeggen, en als ze dat niet doen, dan wordt een abonnement als beeindigd beschouwd.

Wat HCC ook doet, ook zij zullen zich aan die nieuwe wet moeten houden.

pbarendse

bodejosm34: ik ben het geheel met iedereen hier eens dat het geen schoonheidsprijs verdient hoe dit door HCC en IDG is opgepakt. Wat ik echter totaal niet snap is dat iedereen er nu pas over begint te piepen, terwijl zowel IDG als HCC meer dan uitgebreid hebben gecommuniceerd over deze splitsing. Als iedereen die nu loopt te peeuwen toen gewoon had gereageerd zoals werd gesteld kan er nu geen probleem zijn!

Roger38

Er zit bij HCC een flinke maas in hun net.

Gooi het erop dat je nooit iets hebt ondertekend mbt een extra HCC lidmaatschap bij een abonnement op een blad van IDG. Geef ook aan dat je nooit een machtiging aan hun hebt afgeven om bedragen van je rekening af te schrijven.

stafvc

Ongelezen bericht door stafvc »

Ik zit net zoals jullie in dezelfde discussie met HCC en heb al enkele keren gereageerd, via email antwoordden ze blijkbaar wel.
Eigenlijk denk ik dat alle vroegere leden, die niet meer akkoord kunnen gaan met de aanpak en hoe HCC zich voordoet, protest moeten aantekenen om te bekomen dat de naam HCC niet meer mag gebruikt worden.
De huidige vereniging lijkt immers in de verste verte niet op de vroegere HCC een pracht van een vereniging waar je echt blij was om lid te kunnen zijn.
Graag jullie gewaardeerde mening !
Groeten
Staf

Gesloten