LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
oboohma

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door oboohma »

Ik heb zojuist de volgende mail, met een referentie naar dit topic, naar radar gestuurd:
Beste Radar,

Sinds een paar dagen is er een nieuw topic gestart op uw forum welke gaat over de plotselinge verhoging van de Variabele Hypotheek Rente van Obvion (met maarliefst 0,7%, terwijl het Euribor tarief de laatste tijd weer flink is gedaald).
Uit het inmiddels grote aantal reacties blijkt dat er bij de vele gedupeerden grote onvrede bestaat over de manier van communicatie en voorlichting van Obvion m.b.t. dit product. Ook bestaat er grote twijfel, gezien de tegenstrijdige/onduidelijke informatie in contract, algemene voorwaarden en/or brochures, of Obvion deze stap zomaar mag nemen.

Wellicht interessant voor u om dit topic eens goed door te nemen en wellicht een nieuwsitem van te maken?

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=65174

Graag uw reactie,
Heeft iemand anders de overige media/ingangen al ingelicht?

barnum

Ongelezen bericht door barnum »

@oboohma
Prima actie waarvoor dank, ik heb er ook een paar verstuurd inmiddels.
Heeft iemand anders de overige media/ingangen al ingelicht?
Maar ik denk met betrekking tot jouw bovenstaande vraag dat het verstandiger is om niet één IEMAND ANDERS de media te laten inlichten, maar er ALLEMAAL een paar te doen. Laten we wel zijn, als er 100 gedupeerde klanten reageren naar (bijvoorbeeld) de Telegraaf, dan krijgt dit onderwerp toch meer aandacht dan dat er een persoon namens 100 klanten reageert.

Dus beste gedupeerden, doe allemaal even een mailtje of telefoontje of briefje naar de krant of weblog of toezichthouder, om duidelijk te maken dat dit soort struikroverij op basis van onduidelijke kleine lettertjes aan de kaak gesteld wordt.

JohanVe

Ongelezen bericht door JohanVe »

@oboohma,

Bedankt voor de folder. Heeft iemand wellicht de pdf-file van de algemene voorwaarden van maart 2006? Ik heb maar een hele slechte copie.

Als jullie mijn brief willen gebruiken mag dat natuurlijk. Daarom staat hij op het forum. Wellicht is het wel beter om deze brief bijvoorbeeld door de jurist van VEH (of mijn rechtsbijstandverzekering) bij te laten schaven tot een juridisch sluitend geheel.

Doet de VEH dit eigenlijk gratis voor leden (ben namelijk lid)?

Doeg, J

double trouble

Ongelezen bericht door double trouble »

JohanVe,

Ik heb deze wel in PDF, waar moet ie heen.
Laatst gewijzigd door double trouble op 06 nov 2008 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Poum

Ongelezen bericht door Poum »

Hallo lotgenoten,

Ik heb zelf zojuist wederom VEH benaderd met de vraag om te melden hoe het overleg met Obvion is gelopen danwel of er nog steeds overleg gaande is. Reactie van mijn tussenpersoon volgt volgende week.

@ JohanVe:
Ik zal vanavond thuis kijken of ik de voorwaarden 2006 heb.

Dank dat we je brief mogen gebruiken. Het lijkt me zeker raadzaam om een jurist naar deze brief te laten kijken. Klopt het dat je de concept brief aan jouw rechtsbijstandverzekeraar hebt voorglegd? Zie eerdere berichten in dit verband.
Een jurist van VEH er naar laten kijken kan tegen een uurtarief van € 135.

@oboohma
Hele goede actie. Ben benieuwd naar de reactie van Radar.

@barnum
Wie heb je inmiddels al een bericht verstuurd?

Groeten,
Poum

oboohma

ik heb inmiddels een bericht gestuurd naar:

radar
volkskrant
ad
financieel dagblad
afm

De telegraaf lukte helaas niet vanwege een foutmelding.

Wie volgt?

double trouble

Heren,

Graag even de email adressen erbij waar we de klacht kunnen deponeren?

Ik zal ook actie ondernemen.

JohanVe

double trouble

Alsje deze heb, perfect. Oboohma had een hele goede oplossing voor het delen van bestanden via; http://dl014.filefactory.com/cache/dl/f ... d_2004.zip
Dan heeft iedereen gelijk de file.

Alvast bedankt, J

JohanVe

oh ja voor Poum,

Dat gaat niet zo snel met zo'n verzekering. Het eerste wat ze vertellen is dat dit probleem niet wegloopt en dat volgende week een jurist contact opneemt. Nog even geduld dus.

Doeg, J

JohanVe

Thanks Double Trouble, het werkt perfect.

Doeg, J

oboohma

Hoi Double Trouble:

Hier de adressen van waar ik mijn klacht tot nu toe heb gedumpt:

Radar: [email protected]
Volkskrant: [email protected]
Algemeen Dagblad: [email protected]
Financieel dagblad: [email protected]
AFM (Autoriteit Financiele Markten): http://consument.afm.nl/consumenten/contact.aspx
De Telegraaf: http://www.telegraaf.nl/contact/reageer/?redactie=29
Independer: http://www.independer.nl/thema/contact/ ... ct.contact
Vereniging Eigen Huis: http://www.eigenhuis.nl/VerenigingEigen ... es/Contact

Zijn er nog meer ideeen?

__oi__

Ongelezen bericht door __oi__ »

Hier de adressen van waar ik mijn klacht tot nu toe heb gedumpt:

Radar: [email protected]
Volkskrant: [email protected]
Algemeen Dagblad: [email protected]
Financieel dagblad: [email protected]
AFM (Autoriteit Financiele Markten): http://consument.afm.nl/consumenten/contact.aspx
De Telegraaf: http://www.telegraaf.nl/contact/reageer/?redactie=29
Independer: http://www.independer.nl/thema/contact/ ... ct.contact
Vereniging Eigen Huis: http://www.eigenhuis.nl/VerenigingEigen ... es/Contact

Zijn er nog meer ideeen?
Obvion?

zomertyd20

Ongelezen bericht door zomertyd20 »

Ook wij hebben de brief gekregen met de opslag naar 1.35%
Wij zijn met Obvion in zee gegaan vanwege zijn hypotheekvoorwaarden. Ten tijde dat wij de hypotheek afsloten wisten wij van het opslagpercentage. Ik heb navraag gedaan bij Obvion wanneer de percentage verhoogfd kon worden. Hieronder de tekst vanuit een nieuwsbrief van Obvion:

OBVION VARIABELE RENTE
Zoals u in de nieuwe algemene vorwaarden hebt gelezen is de omschrijving van de opslag voor het variabele rentetarief gewijzigd.
Dit betekent dat voor geldnemers voor wie de algemene voorwaarden van 1-11-2004 gelden de opslag gedurende de looptijd aangepast kan worden. Voor alle geldnemers die een hypotheek (c.q. offerte) hebben waarvoor de leningsvoorwaarden versie 1-10-2002 gelden blijft de opslag 0.65%.

De wijziging heeft racties veroorzaakt. Daarom een toelichting:
De basis voor de variabele maandrente is de 1 maands Euribor, een dagelijks flucterend geldmarkttarief. Daaropboven komt een opslag voor kosten, risico en winst. Vanuit de optiek van obvion is het ongewenst dat deze opslag gedurende de hele looptijd gelijk blijft. Dit zou namelijk betekenen dat Obvion gedurende 30-jaar gen enkele stijging of daling van kosten of risico's kan doorberekenen. Ook de tarieven voor rentevastperiode's van 2 t/m 20 jaar worden immers periodiek aangepast, niet alleen aan de kapitaalmarktontwikkelingen maar ook aan stijging of daling van de opslagen voor kosten en risico's.

Het prijsbeleid van Obvion met betrekking tot de variable maandrente is niet gewijzigd. Sinds de invoering van de variabele rente in oktober 2002 bedraagt de opslag 0.65% en wij voorzien vooropig geen verandereing van de opslag.
Ons beleid blijft gericht op een scherpe en zo transparant mogeljike tariefstelling. We streven er net als voorheen naar om de opslag op de 1 maands Euribor stabiel te houden. Bijstelling van de opslag naar boven of naar beneden wordt alleen doorgevoerd als de kosten of risico's daartoe aanleiding geven. Een nieuwe opslag geldt dan met ingang van de 1e dag van de eerstvolgende kalendermaand. En alleen voor hypotheken waarop de algemene voorwaarden 1-11-2004 van toepassing zijn. Uiteraard stellen wij u op de hoogte indien wij de opsag wijzigen.

-----------------
Deze mededeling werd mij toen door Obvion toegezonden.
Nu schijft Obvion dat de verhoging van de opslag te maken heeft met de financiele ontwikkelingen.
Valt dan het liquiditeitsprobleem dat nu bij banken speelt als kosten en risico. Ik heb mijn twijfels omdat Obvion aangeeft dat de opslag wordt verhoogd voor kosten, risico en winst. De kreet kosten en risico is natuurlijk ruim te interpreteren zonder een overzicht van Obvion te hebben wat hun vermogenspositie op dit moment is.
Daarnaast is het natuurlijk een buitensporige verhoging, namelijk ruim 100%, waavan ik van mening ben dat dit niet kan.

Inmiddels is mij het bericht bereikt dat velen contact hebben opgenomen met Vereniging Eigen Huis met het verzoek dit eens nader te onderzoeken.
Mjn enige advies aan Obvion is:
Draai dit zo snel mogeljk terug, want de problemen zullen voor Obvion vele malen groter worden wanneer klanten overstappen naar andere hypoheek verstrekkers.

Ik ben mijn in ieder geval wel aan het orienteren.

[/b]

Jack747

Ongelezen bericht door Jack747 »

Dank voor je info, zomertyd20.

Zoals ik het lees, houdt dit in dat geldnemers die als van toepassing zijnde algemene voorwaarden een versie later dan 1-10-2002 hebben, met een periodiek te wijzigen (vaste) opslag te maken kunnen krijgen.

Ik wil jullie niet ontmoedigen, maar zo staat het ook in de voorwaarden en toelichting van 2007 en 2008.

Ik ben benieuwd hoe Obvion zal reageren op de klachten.

groet,

Jack

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

Draai dit zo snel mogeljk terug, want de problemen zullen voor Obvion vele malen groter worden wanneer klanten overstappen naar andere hypoheek verstrekkers.
Dan ga maar eens op zoek naar een andere verstrekker.....het "probleem" doet zich nl bij iedere andere hypotheekvorm ook voor....de dalende rente wordt nl niet direkt doorgevoerd naar de klant, zodat de banken weer wat vlees op de botten krijgen....alleen is deze verkapte opslagverhoging dan niet duidelijk zichtbaar voor de onwetenden dmw een zichtbaar opslagpercentage.....wat dat betreft zijn de eigenaren van een polis van 10-2002 eigenlijk mazzelkonten, die komen weg met een "foutje" van de juridische afdeling.

double trouble

Jack,

Ik ben het niet met jou eens.

In de offerte en het contract staat vast.
In de algemene voorwaarden ............(is bekent na 2002)

Maar in de algemene voorwaarden staat niet dat deze leidend zijn boven de offerte en het contract.

Bovendien is de tekst in de algemene voorwaarden op meerdere manieren te interpreteren (zie ook de brief van Johan Ve 10.56

wiegerwijnia

Ongelezen bericht door wiegerwijnia »

Zoals ik het lees, houdt dit in dat geldnemers die als van toepassing zijnde algemene voorwaarden een versie later dan 1-10-2002 hebben, met een periodiek te wijzigen (vaste) opslag te maken kunnen krijgen.

Ik wil jullie niet ontmoedigen, maar zo staat het ook in de voorwaarden en toelichting van 2007 en 2008.

Ik ben benieuwd hoe Obvion zal reageren op de klachten.
Dit is niet helemaal correct, in 2007 hebben ze het woordje vaste opslag verwijderd uit de voorwaarden. Ik ben persoonlijk ook erg benieuwd of ze dit ook uit de contracten van 2007 hebben gehaald.

In ieder geval heeft obvion de schijn willen wekken dat de opslag de gehele periode vast zou zijn. Persoonlijk vind ik dit een erg misleidende tactiek en vraag me ernstig af of dit wel mag.

Onze hypotheek is afgesloten op 31 januari 2005 persoonlijk vraag ik me dus nu ook af of mijn tussen persoon wel goed is ingelicht hierover aangezien volgens obvion de "nieuwe" voorwaarden nog maar 2 maand waren ingegaan.

Eigenlijk is het stukje wat gepost is door zomertyd20 over de extra uitleg alleen maar schrijnender, als er al zoals ze aangeven onduidelijkheden waren over de "vaste opslag" waarom hebben ze dit dan niet direct duidelijk aangepast in hun contracten en voorwaarden. Ze hebben bewust dit laten staan om de indruk te wekken dat de opslag vast zou zijn gedurende de looptijd.

dispar

Ongelezen bericht door dispar »

Bij mij zijn de "leningvoorwaarden" en "algemene bepalingen voor geldlening" van 1 oktober 2002 van toepassing.
(hypotheek d.d. 3.2.2003)

Later een verhoging (26.2.2007) met een lening met 15 jaar vast. Hier wordt gesproken over "algemene voorwaarden". Deze heb ik niet beschikbaar. In de offerte dd 26.2.2007 wordt bestaande leningdeel met euribor opgenomen. Ook hier staat nog "vaste opslag".

Desondanks heb ik ook de renteopslag-verhoging gekregen. Wie heeft die nieuwbrief van OBVION beschikbaar waarin staat dat voor hypotheken met de 1.10.2002 voorwaarden de opslag niet van toepassing zou zijn?

ectron

Ongelezen bericht door ectron »

Ook mijn basishypotheek is uit 2002, later eenmaal verhoogd (2007), maar niet variabel. In de acte is opgenomen dat de voorwaarden 2002 van toepassing zijn, voor de verhoging is geen notarieel stuk opgemaakt aangezien ik hoger had laten inschrijven.
Lijkt me dat die inschrijving bij de notaris er niet voor niets is...

Daarnaast vraag ik me nog steeds af of art.14 van de gedragscode niet van toepassing is, deze code is ingegaan op 1-1-2007 en bepaald dat alleen de rente periodiek mag wijzigen. (zie mijn eerdere post)

Ook ik zou graag de voorwaarden 2002 willen hebben aangezien ik van plan ben volgende week een advocaat naar deze zaak te laten kijken.
Dus als iemand ze als download zou willen aanbieden....graag!

Gesloten