aankoopprijs 2 jaar geleden €1300) is ook vernietigd en ik krijg een "gelijkwaardige" laptop terug van €489.
beetje raar, dat je er geen van 1300 krijgt omdat het van 2 jaar geleden is snap ik nog, maar dit is wel een heel groot verschil, 489 .
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
aankoopprijs 2 jaar geleden €1300) is ook vernietigd en ik krijg een "gelijkwaardige" laptop terug van €489.
beetje raar, dat je er geen van 1300 krijgt omdat het van 2 jaar geleden is snap ik nog, maar dit is wel een heel groot verschil, 489 .
Erloni, als de verkoper aangeeft dat je de harde schijven niet hoeft te verwijderen is deze verkoper fout bezig. Er bestaat bij elke reparatie, wat het defect ook is, altijd een kans dat het defecte apparaat vervangen moet worden. De verkoper kan namelijk nooit inschatten of het apparaat gerepareerd kan worden, omdat factoren zoals de beschikbaarheid van een defect onderdeel ook ervoor kunnen zorgen dat voor vervanging moet worden gekozen.Ik heb hier expliciet nog naar gevraagd bij Dixons bij inleveren van de laptop. Volgens de medewerker was het niet nodig de schijven te verwijderen. Hij heeft enkel de accu losgekoppeld en aan mij meegegeven.
Dat is gelijkwaardig, want een DV9000 met ze Nfrituria chip is gewoon bagger.ciske schreef:aankoopprijs 2 jaar geleden €1300) is ook vernietigd en ik krijg een "gelijkwaardige" laptop terug van €489.
beetje raar, dat je er geen van 1300 krijgt omdat het van 2 jaar geleden is snap ik nog, maar dit is wel een heel groot verschil, 489 .
Maar nu vraag je wel heel veel van sommige consumenten/computerleken hoor! Stel je voor dat ze ongelijk krijgen....Daan_1978 schreef:Misschien is het gewoon handig dat sommigen eens de voorwaarden nalezen welke door Dixons worden verstrekt aangaande garanties.
Het maken van een backup wordt door 9 van de 10 bedrijven namelijk in de voorwaarden benoemd als verantwoordelijkheid voor de gebruiker ZELF!
De meeste verkopende partijen vermelden zoiets als dit in die voorwaarden :
Zorg dragen voor back-up
* Bij het verrichten van een reparatie kunnen opgeslagen gegevens, databestanden, besturingssystemen of programma's verloren gaan. De Klant dient daarom zelf zorg te dragen voor een back-up, voordat het product ter reparatie aan <firmanaam> wordt aangeboden. <firmanaam> is niet gehouden, noch aansprakelijk, voor het veiligstellen van aanwezige gegevens, databestanden, besturingssystemen of programma's. Ook voor het opnieuw invoeren of installeren van de betreffende gegevens, databestanden, besturingssysteem of programma's na reparatie is de Klant zelf verantwoordelijk.
Het is ietwat laat, maar wilde het alsnog even posten om deze discussie op te helderen.
Voor de rest is het ook zo dat de gebruiker het recht heeft op een vervangend product en uberhaupt blij mag zijn dat deze mogelijkheid netjes volgens de garantievoorwaarden geboden wordt.
De specificaties moeten uiteraard gelijk zijn en als de gebruiker een laptop met vingerafdruk herkenning had, zou je verwachten dat hij deze ook weer netjes geleverd zal krijgen als vervangend product.
Dit is echter niet het geval en daar bestond dan ook voornamelijk de zaak uit.
Het bedrag is lager, klopt, als de specificaties maar gelijk zijn verder staat de verkopende partij volledig in zijn recht.
Wat een gemekker in dit topic tegen iemand als BBCS wie toch echt de juiste regels en voorwaarden benoemd. Het feit dat hij WEL realistisch is in veel gevallen bevestigd hoe veel mensen er zijn wie denken in hun recht te staan, maar er gewoon geen kaas van gegeten hebben!
Het feit dat BBCS enigszins soms wat bot overkomt, zal misschien de reden zijn dat anderen zich tegen de haren ingestreken voelen, maar de dingen wie hij zegt kloppen toch echt wel.
De reden dat de klant naar Dixons toe gaat, verklaart dat het artikel ouder is dan 2 jaar, want anders was de garantieafhandeling wel via HP zelf gelopen.
Als die laatste constatering klopt, zou dit betekenen dat de klant een beter product gekregen heeft dan hij eerst had. De ontwikkelingen op computer gebied gaan nu eenmaal keihard en na 2 jaar bestaan er amper laptops met nog dezelfde specs, dus hij zal er qua snelheid op vooruit gegaan zijn.
Het enige puntje wat volgens mij overblijft en waar rechtsbijstand iets aan zou kunnen doen is dus de vingerafdruk herkenning.
De vervangende laptop heeft een onboard, shared memory videokaart terwijl de orginele laptop een aparte videokaart met eigen video geheugen heeft. De 3d prestaties (spelletjes etc.) van de vervangende laptop zullen drastisch minder zijn dan die van de orginele laptop.Leo The Emperor schreef:Dit zul toch beter moeten onderbouwen. Het prijskaartje is geen maatstaf omdat de prijzen voortdurend veranderen (lees dalen) .Na enig onderzoek op het internet blijkt de nieuwe PC niet dezelfde figuratie te hebben als mijn oude laptop en dat aan deze laptop een prijskaartje zit van Euro 599,99 terwijl mijn oude laptop toch altijd nog Euro 998,00 heeft gekost en dat ik daarvoor ook elke maand een premie betaal van Euro 12,99.
Waarom is de nieuwe configuratie dan minder dan de oude computer
Harde schijf, snelheid en grootte ?
Processor, snelheid en aantal en geheugen ?
Videokaart snelheid en geheugen?
Bussysteem ?
Meegeleverd Accesoires ?
Besturingssysteem?
Het lijkt me dat een paar jaar nieuwere laptop algauw gelijkwaardig of zelfs beter is . En wat zou je precies willen ? een ander laptop ?
Dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Ik heb zelf een notebook van denk ik 2.5 jaar oud met de 8600GT videokaart. Als ik naar benchmarks kijk zijn veel onboard chipsets krachtiger dan deze aparte kaart.De vervangende laptop heeft een onboard, shared memory videokaart terwijl de orginele laptop een aparte videokaart met eigen video geheugen heeft. De 3d prestaties (spelletjes etc.) van de vervangende laptop zullen drastisch minder zijn dan die van de orginele laptop.
In de situatie dat een consument een beroep doet op art. 7:21 jo 7:17 BW is dit in strijd met dwingend recht vanwege art. 7:24 jo 7:6 BW en derhalve vernietigbaar op grond van art 6:233 jo 6:240 BW.Daan_1978 schreef:De meeste verkopende partijen vermelden zoiets als dit in die voorwaarden :
Zorg dragen voor back-up
* Bij het verrichten van een reparatie kunnen opgeslagen gegevens, databestanden, besturingssystemen of programma's verloren gaan. De Klant dient daarom zelf zorg te dragen voor een back-up, voordat het product ter reparatie aan <firmanaam> wordt aangeboden. <firmanaam> is niet gehouden, noch aansprakelijk, voor het veiligstellen van aanwezige gegevens, databestanden, besturingssystemen of programma's. Ook voor het opnieuw invoeren of installeren van de betreffende gegevens, databestanden, besturingssysteem of programma's na reparatie is de Klant zelf verantwoordelijk.
Een consument die vervanging eist op grond van art. 7:21 BW hoeft geen genoegen te nemen met een product dat kwa specificaties lijkt op de oude.Daan_1978 schreef:De specificaties moeten uiteraard gelijk zijn en als de gebruiker een laptop met vingerafdruk herkenning had, zou je verwachten dat hij deze ook weer netjes geleverd zal krijgen als vervangend product.
De vervangen notebooks in deze thread zijn niet vervangen omdat de klanten vervanging eisten op grond van de consumentenkoopwet. De schade's kwamen door externe factoren, waardoor er een claim is gedaan op de verzekering en niet op de non-conformiteit. Zonder die verzekering zouden die klanten dus of voor hoge reparatiekosten staan of de vervangingskosten zelf moeten betalen.alfatrion schreef:Een consument die vervanging eist op grond van art. 7:21 BW hoeft geen genoegen te nemen met een product dat kwa specificaties lijkt op de oude.