Ik heb hier expliciet nog naar gevraagd bij Dixons bij inleveren van de laptop. Volgens de medewerker was het niet nodig de schijven te verwijderen. Hij heeft enkel de accu losgekoppeld en aan mij meegegeven.
Erloni, als de verkoper aangeeft dat je de harde schijven niet hoeft te verwijderen is deze verkoper fout bezig. Er bestaat bij elke reparatie, wat het defect ook is, altijd een kans dat het defecte apparaat vervangen moet worden. De verkoper kan namelijk nooit inschatten of het apparaat gerepareerd kan worden, omdat factoren zoals de beschikbaarheid van een defect onderdeel ook ervoor kunnen zorgen dat voor vervanging moet worden gekozen.
Het lijkt mij erop dat de verkoper in kwestie niet de ervaring had om de risico's uit te leggen en hierdoor sta jij sterk. De verkoper in kwestie heeft jouw verkeerd ingelicht en hierdoor lijkt het mij dat je recht hebt op het of terugkrijgen van jouw 2e harde schijf (wat waarschijnlijk niet mogelijk is), of dat jij een nieuwe harde schijf krijgt met minimaal dezelfde capaciteit (de reden dat ik 1 zeg is omdat de nieuwe laptop waarschijnlijk in ieder geval minimaal een 500gb harde schijf zal hebben, zo niet, is het een ander verhaal).
Neem contact op met het hoofdkantoor en leg het verhaal duidelijk uit. Leg vooral duidelijk uit dat de verkoper toegezegd heeft dat jij de harde schijven niet hoefde te verwijderen en de originele weer had moeten plaatsen.
Verder, dat je nieuwe laptop €489 kost ipv €1300 maakt op zich niets uit, prijzen zijn nu eenmaal flink gedaald. Zelf werk ik voor een bedrijf wat onder het zelfde concern valt als Dixons en ga bij vervanging op deze manier te werk:
Ik zoek een model uit met minimaal dezelfde specificaties, zoals processor snelheid, harde schijf, videokaart. Daarbij kijk ik naar het design en doel van de oude laptop. Was het een trendy multimedia systeem voor die tijd dan vallen alle modellen met een basis plastic behuizing hoe dan ook af. Uiteindelijk blijven enkele modellen over en neem contact op met de klant en vraag deze om langs te komen of communiceer telefonisch met de klant.
De reden hiervoor is dat er bepaalde zaken zijn die veel worden weggelaten tegenwoordig omdat die verkooptechnisch gezien niet meer goed scoren. Veel laptops hebben geen bluetooth meer, firewire of bluray. Het is dus altijd belangrijk bij vervanging van een notebook om de verschillen met de oude te bespreken met de klant. Als een klant vaak firewire gebruikt voor een videocamera, daarop gelet heeft bij de aankoop, en op de nieuwe zit geen firewire, dan is het geen geschikt model.
Bij mij krijgt de klant altijd een betere notebook terug qua specificaties, maar sommige features kunnen ontbreken. Maar hiervoor is simpelweg overleg nodig met de klant.
Welke notebook had je hiervoor en welke heb je als vervanging gekregen? Misschien is de nieuwe notebook wel beter maar geeft de prijs een nare nasmaak (hetzelfde als dat Baron pils van de c1000, el-cheapo zwerversbier zeg maar, in een blinde test beter scoort dan bocht zoals Heineken, terwijl als het label zichtbaar is, de meeste mensen toch voor Heineken kiezen).