LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederlanders SLAPEN, als ze klaar wakker moeten zijn...

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Noble

Re: Nederlanders SLAPEN, als ze klaar wakker moeten zijn...

Ongelezen bericht door Noble »

CB schreef: Zo'n bank is er toch decenia geweest en moest zonodig geprivatiseerd worden van de overheid. Waarom? Volgens mij omdat de overheid in de zak zit van de bedrijven waar het kapitaal zit. Weg staatsbank en de banken en hebben vrij spel. Dus van de overheid hoef je in mijn optiek niets te verwachten. Kun je kiezen wat je wilt.
100% mee eens.
Laatst gewijzigd door Noble op 14 dec 2011 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Unbawebabull

Ongelezen bericht door Unbawebabull »

Ik koos mijn screenname hier als Unbawebabull (van Unbelievable – Ongelooflijk), omdat veel wat er om ons heen gebeurd ook echt ongelooflijk lijkt, en is.

Hier bediscussieren we of we geld van een bank weghalen of niet. Soms komt iemand met een “oplossing” hoe het wel moet (ondergetekende niet uitgezonderd).

Maar als je je verdiept in het bankwezen, lijken er drie (ongelooflijke) werkelijkheden of realiteiten te bestaan. Een van die realiteiten is hoe wij met het bankwezen in ons dagelijkse leven omgaan. Dat kan van alles zijn, van gewoon een rekening courant te hebben tot ingeslikte bankpasjes tot geblokkeerde rekeningen tot hypotheek problemen.

De tweede realiteit is hoe het bankwezen terugkijkt naar ons, de kleine spaarder, de man/vrouw met een hypotheek, de MKB-er met een lening, grote bedrijven met miljoenen omzet etc. Hierbij telt wat die bank met al dat gestorte geld, met die leningen, met de ‘thru-put’ van enorme bedragen doet. Elke schuld die een persoon/bedrijf op zich neemt, uit zich in een lening van geld, dat uit het niets gekreëerd wordt en waarop rente berekend wordt. Ronduit fraudulent! Maar ja, zo is het systeem, iedereen is er blijkbaar tevreden mee, en zo lang het werkt, kraait er geen haan naar, en daar rekent het bankwezen natuurlijk op.

Deze realiteit van het systeem laat ook banken toe te gokken met (ons)bestaand en (ander) virtueel geld op de beurzen. Want er moet “winst” gemaakt worden. Met als resultaat het verhandelen of erger, kopen van obligaties van landen, die eigenlijk niet in staat zijn, om die schulden met goed fatsoen af te lossen. En dat is dus niet alleen Griekenland, het geldt vrijwel voor elk land ter wereld. De politici hebben nu eenmaal een gigantisch gat in hun handen, ook een realiteit, waar je niet omheen kunt. En wij kiezen die grapjassen... maar dat is een ander verhaal.

De bank weet echter “hun” realiteit ver van de gewone burger te houden en zolang er mega-winsten gemaakt worden, mega-bonussen uitgekeerd, dan is alles kits, en opnieuw, zolang er geen haan naar kraait, kabbelt dit systeem rustig verder.

Nu de problemen opstapelen, uiteraard met de onbetaalbare schulden van de diverse landen (Nederland niet uitgezonderd) komt er ook nog een derde realiteit bovendrijven, die van het zg. schaduwbankieren. Dit speelt zich af op hoog nivo, waar de gemiddelde burger en politicus geen weet van heeft, laat staan er iets van snapt. Deze realiteit handelt OTC (Over The Counter), om het maar zo ver mogelijk van alles en iedereen te houden.

Dit OTC zorgt er voor, dat er geen controles of regels zijn op/voor de mechanismes om biljoenen dollars en euros rond de wereld te pompen, met alle winsten en vooral verliezen van dien. De BIS (Bank of International Settlements in Bazel) heeft onlangs laten weten, dat er zo’n 707 biljoen dollar aan derivaten en OTC bankproducten bestaan. Dat is meer dan tien maal de waarde van alle goederen en diensten van de hele wereld bij elkaar opgeteld. Juist, goed gelezen, van de hele wereld! Als je van alle landen ter wereld hun GDP opteld zou je uitkomen op iets van totaal 65 biljoen dollar.

Er zijn bedrijven die dit fasciliteren zoals ISDA. Op hun website kun je zien wat er maandelijks aan derivaten (vooral Credit Default Swaps) in en uit gaat. Hierbij is opmerkelijk dat Brazilie er dieper in zit dan bv. Frankrijk of Italie. Maar dat doet er eigenlijk niet toe. Waar het omgaat is dat dit systeem, deze derde realitiet, die ver van het publiek gehouden wordt, byzonder instabiel is. Er hoeft maar een kleinigheid te gebeuren (zoals het omvallen van Lehman Bros.) en dit systeem stort als een kaartenhuis ineen. Met alle gevolgen voor de echte realiteiten (die van ons).

Even een paar voorbeelden, hoe onzinnig en wankel dit systeem is: De grootste bank van Frankrijk, BNP Paribas, verkocht 1,5 miljard aan Credit Default Swaps van Frankrijk’s eigen Staatsbank. UniCredit SpA Italies grootste geldschieter, en Banca Monte dei Paschi SpA zijn verzekeraars van meer dan 500 miljard euros elk (!) van hun eigen regerings staatsobligaties. De Oostenrijkse Volksbank AG, de bank die met een miljard euro “gered” was in 2009 door de Oostenrijkse staat, maar nog geen cent heeft terugbetaald, heeft een garantie van 839 miljoen euro’s uitstaan tegen hun eigen staatsobligaties.

Wat betekent dit? Europeese banken, om cash flow te genereren van uitstaande leningen hebben dit dringend nodig om hun eigen kapitaal te ondersteunen en evt. vergroten. Volgens Basel III moeten ze tenminste 9% eigen kapitaal hebben. De meeste banken hebben nog geen 0,5%. Er zijn er vele die 1 op 40 geleveraged zijn. Dus hun eigen kapitaal wordt steeds kleiner, terwijl ze inmense hoeveelheden Schuld Beveiligingen (CDS) van hun EIGEN gastlanden verhandelen. Kun je je voorstellen dat dit eens goed verkeerd moet gaan? Voor de insiders: doet dit niet aan AIG denken? Een margin call teveel en POEF!

OK, dit is al langer dan ik bedoel had, dit onderwerp boeit me zoals je kunt zien, maar het is ook tegelijk vreselijk beangstigend.

Commentaar graag!
Laatst gewijzigd door Unbawebabull op 13 dec 2011 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Unbawebabull schreef:Wat betekent dit? Europeese banken, om cash flow te genereren van uitstaande leningen hebben dit dringend nodig om hun eigen kapitaal te ondersteunen en evt. vergroten. Volgens Basel III moeten ze tenminste 9% eigen kapitaal hebben. De meeste banken hebben nog geen 0,5%. Er zijn er vele die 1 op 40 geleveraged zijn. Dus hun eigen kapitaal wordt steeds kleiner, terwijl ze inmense hoeveelheden Schuld Beveiligingen (CDS) van hun EIGEN gastlanden verhandelen.
Sorry hoor, maar de Nederlandse banken zitten al lang boven die 9%. Zelfs SNS, die in de zomer nog net onder de 9% zat, zit daar nu boven.

Unbawebabull

Ongelezen bericht door Unbawebabull »

kweenie schreef: Sorry hoor, maar de Nederlandse banken zitten al lang boven die 9%. Zelfs SNS, die in de zomer nog net onder de 9% zat, zit daar nu boven.
Ik schreef "Europeese banken" niet "Nederlandse banken".
Als een grote Europeese bank omvalt, zoals ParisBas, denk je dan dat de Nederlandse banken daar geen schade van gaan ondervinden? De banken zitten allemaal met elkaar in verband, zodat wanneer een grote bank omkiepert, het een domino effect zal veroorzaken. En het blijft dan niet alleen bij banken, ook grote verzekeringsmaatschappijen zitten zich dan te knijpen.

Mag ik vragen waar je die informatie vandaan haalt? Als het van de banken zelf komt, geloof ik het wel (niet, dus). Komt het van een volkomen onafhankelijke instantie, dan wil ik er nog wel eens naar kijken.

Noble

Unbawebabull schreef:Ik koos mijn screenname hier als Unbawebabull (van Unbelievable – Ongelooflijk),
omdat veel wat er om ons heen gebeurd ook echt ongelooflijk lijkt, en is.

Commentaar graag!
Mooi stuk, en wat mij betreft echt niet te lang.
Beangstigend... jawel, en niet zozeer omdat dit aan de gang is,
alwel om het feit dat onze politici geen snars begrijpen wat er aan de hand is.

In Amerika zag ik eens een GROOT plakkaat in een bedrijf, laat ik eens vrij vertalen:

Er zijn mensen die kijken naar de dingen die gebeuren
Er zijn mensen die dingen LATEN gebeuren,
En er zijn mensen die zich afvragen wát er eigenijk aan het gebeuren is...

Met verbazing volgde ik ook de ondervragingen van commisie DE WIT,

DNB baas toen WELLINK zijn antwoorden:

*Had u enig idee wat u te wachten stond???
W: Nee, we konden niet verder zien dan de horizon...

Als ik dít hoor zakt mijn broek zowat af.

Het is alsof iemand zegt:
Ik blijf gewoon 120 rijden in de dikke mist,
want lk kan toch niet wéten wat er vóór mij is??
dus is het NIET mijn schuld als het fout gaat.

DE ellende kwam er aan, een "ze" (vooral banken) hielden gewoon volgas
"want het is toch niet MIJN schuld dat ik niets zie" ???

tja, waarom gas terugnemen als de politici je TOCH niet laten vallen
en het geld gewoon uit de zakken van de burgers stelen.
Want DAT is waar het op neer komt en wat ik al héél lang hier roep.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Had u het wel geweten dan ?
Dit klinkt meer naar Stuurlui en Wal.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

http://video.google.com/videoplay?docid ... 0256183936#
The Money Masters. Een klassieker die iedereen gezien moet hebben.
Ga er wel voor zitten want hij duurt heel lang.

Noble

bprosman schreef:
Had u het wel geweten dan ?
Dit klinkt meer naar Stuurlui en Wal.

Lees mijn postings eens en zie wat niet alleen ik al HEEL lang zag aankomen
met dat geklooi van zowel banken als politici.
Ook ándere mensen gaven hier aan dat het FOUT gaat... en ook lang geleden.
Maar goed, voor jou kwam het dus OOK uit de lucht vallen.

Onze politici zijn als lammetjes, die bij de 7 wolven aan tafel gaan zitten met de vraag:

WAT moeten we doen( lees ik heb nooit geleerd EIGEN verstand te gebruiken,
en verdom te doen wat de kiezers willen)

en dan verwáchten ze een antwoord van de bank ...
dat negatief gaat uitpakken voor de banken..???

KINDEREN zijn die politici,

"zeg m'neer, die gestolen TV onder uw arm.. heeft U die gestolen"??

nee meneer de agent, die stond gewoon langs de weg...

vraag banken: moeten wie die miljarden naar griekenland gaan sturen,
zodat jullie die via een omweg weer kunnen opnemen??

en het antwoord is hééél verbazend... uche uche..

Noble

mooie link sacredfour

Gesloten