LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Herleving Wajong-uitkering?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Chocomelk

Re: Herleving Wajong-uitkering?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

jeani schreef:
Chocomelk schreef: en ja op arbeids therapeutische basis is dat mogelijk..maar dat wist je al... de ene keer weet je iets dan weer niets en ben ik onduidelijk??? raar van jou dat je dat weet dat het er is, maar in mijn geval weer niet??? dus jij zegt in de zw kun je niet werken?? wie is nu niet duidelijk dan??? mijn enige baas die ik heb nu is het uwv en daar werk ik voor op at basis!!! vanuit de ziektewet... maar als dat volgens jou niet kan? eh.... mss beter om op de tp te reageren... want die verkoopt onzin ... inplaats van hier dingen te gaan zeggen .. waarvan je weet dat het wel mogelijk is.... topic gaat niet over mij.... al!.. zou het zeer verstandig wezen om geen uit spraken meer te doen waar je persoonlijk niets van af weet of je moet al een pb sturen... pas dan kun je over iemand oordelen....
Ooit gehoord van zinnen maken ?
Ooit gehoord van alinea's ?
Ooit gehoord om duidelijk te schrijven zodat een ander het ook
kan begrijpen ?

Verder moet je maar zien hoor, het kan gewoon niet, meer uren werken in ziektewet als je voorheen werkte maar bij jou kan schijnbaar alles.

Veel plezier in je verdere leven en hoop dat je zo in RL niet bent want dan zul je weinig vrienden hebben.

Chocomelk

rozemarijntje schreef:ja maar dan lees je toch lekker alles?zal mij een biet zijn?
en in jou reacties heb ik eerlijk gezegd geen intresses......want ik bedoelde weet je zeker dat je het over je dochter hebt,die beperking waarom ze voor de wajong niet in aanmerking komt of weet ik wat,heb geen zin om het voor jou helemaal terug te lezen....maar ze mankeert iets in haar hoofd...
en aangezien jij ook een beetje warrig bent...vraag ik me af..geld het nou voor jou of voor je dochter...

en ik ben meestal meegaand met mensen ,dus wat jij wilt kan je ook krijgen,maar je weet ook,dat als mensen irritant gaan doen en ruzie zoeken dan nok ik er mee.....want overduidelijk zitten jou dingen dwars en de antwoorden zinnen je hier niet....en dat trek je niet...JAMMER DAN,ieder heeft zijn of haar mening...PUNT :D (tenmisten je hebt toch al mijn berichtjes gelezen?of zit je ook onder een andere naam hier nog???kan ook?)

hey de mzzl he..ik had al gezegd dat ik er mee nokte maar laat me niet alles zeggen,maar dit waren mijn laatste woorden...ga je door...ik lees niet meer.
werd hier op gewezen dat ik het toch even moest lezen...maar eigenlijk boeit me dit helemaal niet meer...en jij al helemaal niet :lol:
. :wink:

jeani

Ongelezen bericht door jeani »

Chocomelk schreef:
jeani schreef:
Chocomelk schreef: en ja op arbeids therapeutische basis is dat mogelijk..maar dat wist je al... de ene keer weet je iets dan weer niets en ben ik onduidelijk??? raar van jou dat je dat weet dat het er is, maar in mijn geval weer niet??? dus jij zegt in de zw kun je niet werken?? wie is nu niet duidelijk dan??? mijn enige baas die ik heb nu is het uwv en daar werk ik voor op at basis!!! vanuit de ziektewet... maar als dat volgens jou niet kan? eh.... mss beter om op de tp te reageren... want die verkoopt onzin ... inplaats van hier dingen te gaan zeggen .. waarvan je weet dat het wel mogelijk is.... topic gaat niet over mij.... al!.. zou het zeer verstandig wezen om geen uit spraken meer te doen waar je persoonlijk niets van af weet of je moet al een pb sturen... pas dan kun je over iemand oordelen....
kan begrijpen ?

Verder moet je maar zien hoor, het kan gewoon niet, meer uren werken in ziektewet als je voorheen werkte maar bij jou kan schijnbaar alles.

Veel plezier in je verdere leven en hoop dat je zo in RL niet bent want dan zul je weinig vrienden hebben.
vrienden voor het leven...omdat ze weten hoe het wel in elkaar zit..beter een goede vriend dan tien die hier naar je mond lullen!!!

jeani

rozemarijntje schreef:ja maar dan lees je toch lekker alles?zal mij een biet zijn?
en in jou reacties heb ik eerlijk gezegd geen intresses......want ik bedoelde weet je zeker dat je het over je dochter hebt,die beperking waarom ze voor de wajong niet in aanmerking komt of weet ik wat,heb geen zin om het voor jou helemaal terug te lezen....maar ze mankeert iets in haar hoofd...
en aangezien jij ook een beetje warrig bent...vraag ik me af..geld het nou voor jou of voor je dochter...

en ik ben meestal meegaand met mensen ,dus wat jij wilt kan je ook krijgen,maar je weet ook,dat als mensen irritant gaan doen en ruzie zoeken dan nok ik er mee.....want overduidelijk zitten jou dingen dwars en de antwoorden zinnen je hier niet....en dat trek je niet...JAMMER DAN,ieder heeft zijn of haar mening...PUNT :D (tenmisten je hebt toch al mijn berichtjes gelezen?of zit je ook onder een andere naam hier nog???kan ook?)

hey de mzzl he..ik had al gezegd dat ik er mee nokte maar laat me niet alles zeggen,maar dit waren mijn laatste woorden...ga je door...ik lees niet meer.
werd hier op gewezen dat ik het toch even moest lezen...maar eigenlijk boeit me dit helemaal niet meer...en jij al helemaal niet :lol:
ehhh,,,de reactie was omdat jij me niet meer boeit!!! heeft van alles..maar op ieder die wel kan werken commentaar geven...weet je ?zelfs vrijwilligers zijn kostbaar al was het maar een uur in de week!!!iets voor jou?? en owww pfff je werd er op gewezen!!!!!!!!!!!!!! dat ik wat had geschreven??????heb jij wel een eigen mening hier????

jeani

Chocomelk schreef:
jeani schreef:
kan begrijpen ?

owww zie jebericht bij proefplaatsing uwv???? dus wie houd je nu dom??

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

gisteren weer een verhaal gehoord over de wajong! de vriend van mijn nichtje is 19jaar oud en doet een mbo ict opleiding niv 4, nu heeft hij er genoeg van na 2 mnd school en heeft besloten er mee te stoppen.ik vraag hem wat wil je dan gaan doen ? dat wist hij nog niet ,maar hij had alle tijd want hij heeft een wajong uitkering.ik wist niet wat ik hoorde en snap er helemaal niks meer van :? hij heeft ook al vanaf zijn 18 de een studie beurs ernaast . hij zegt adhd te hebben maar is nooit echt vastgesteld en dat ie autisties is :shock: mag en kan dit nou allemaal zo maar ? hij oogt als een gezonde iets wat drukke jongen die toch zijn ict niv 3 heeft afgerond en aan ict niv 4 was begonnen?

Chocomelk

manondoris schreef:gisteren weer een verhaal gehoord over de wajong! de vriend van mijn nichtje is 19jaar oud en doet een mbo ict opleiding niv 4, nu heeft hij er genoeg van na 2 mnd school en heeft besloten er mee te stoppen.ik vraag hem wat wil je dan gaan doen ? dat wist hij nog niet ,maar hij had alle tijd want hij heeft een wajong uitkering.ik wist niet wat ik hoorde en snap er helemaal niks meer van :? hij heeft ook al vanaf zijn 18 de een studie beurs ernaast . hij zegt adhd te hebben maar is nooit echt vastgesteld en dat ie autisties is :shock: mag en kan dit nou allemaal zo maar ? hij oogt als een gezonde iets wat drukke jongen die toch zijn ict niv 3 heeft afgerond en aan ict niv 4 was begonnen?

Ik ken ook zo iemand, heeft ook WAjong uitkering sinds haar 18de, gaat nu naar school toe...maar dat is echt helemaal niks hoor, moet je best vroeg voor opstaan en zo, dus ga ik maar niet meer, maakt toch ook niets uit want krijg toch mijn WAjong uitkering. :shock: :twisted:

manondoris

ik kan niet begrijpen dat het zomaar kan :?: onze kinderen krijgen een studie beurs van 75 euro en hij krijgt daarnaast nog 6 of 700 euro ,hij wist het preciese bedrag niet :(

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ach, aangezien deze knul na mei 2011 zijn Wajong heeft gekregen (toch, of ben ik blond?) kan hij rekenen op een herkeuring als de Wet Werken Naar Vermogen wordt ingevoerd.
Mei 2011 is de 'grens' van herkeuren of niet herkeuren.
Word je herkeurd en je blijkt een soort modeziekte te hebben, kun je er dik op rekenen dat je weer aan de bak kan.
Ik ben in principe voor algehele herkeuring, al kun je dan weer toestanden krijgen als met de Wao, dat er quota worden ingesteld van wat je nog mag afkeuren.
Maar je hoort inderdaad soms verhalen dat je je toch echt achter je oren gaat krabben of we nou wel zo goed bezig zijn.
Daarom vind ik een inkomenstoets voor Wajongers lang niet 100% slecht.
Er is iets voor te zeggen om sommige gevallen te ontzien (jongeren die nog thuis wonen en sparen voor een inboedel etc.), maar iemand die samenwoont met een partner die full time werkt hoeft natuurlijk niet een volledige uitkering te hebben.
Die heeft het immers niet broodnodig om in het onderhoud te voorzien.
Voor bijstand geldt dit al, en wordt het vanaf 2013 nog strenger.
Dan worden ook thuiswonende kinderen met een baan meegerekend en dan kun je de situatie krijgen dat zoonlief van 19 pa en ma moet onderhouden, omdat hun uitkering vervalt, omdat hij een goede baan heeft.
Dat zou ik dan weer minder vinden.

Maar goed, ik dwaal af.
Sorry.

marnix

Ongelezen bericht door marnix »

Violet, om even op uw zijspoor te blijven, waar hebt u die datum van mei 2011 vandaan? Ik dacht dat de echt strenge regels pas begonnen bij een aanvraag die per 2012 gedaan wordt.
Of is mijn info verouderd?
Volgens mij gaan ze alle wajongers weer (schriftelijk?) keuren om te kijken wie er naar 70% van het minimumloon gaat en wie niet. Het verschil tussen de 70% of 75% groep wordt gebaseerd op restcapaciteit.

http://www.uwv.nl/wajong/actueel/wet_we ... mogen.aspx

mje

Ongelezen bericht door mje »

En die worden dan allemaal goedgekeurd !

marnix

Vogels, ik snap het nog niet zeker?
Ik lees echt, ook in uw quote dat iedereen hergekeurd (geherkeurd?)gaat worden, bv 1990 is toch ook voor 2013?
Het jongmens loopt enkel risico rond de 50 euro kwijt te raken per maand.

manondoris

marnix schreef:Vogels, ik snap het nog niet zeker?
Ik lees echt, ook in uw quote dat iedereen hergekeurd (geherkeurd?)gaat worden, bv 1990 is toch ook voor 2013?
nee hoor die jongen waar ik het over had heeft 6 a 700 euro wajong uitkering per maand!!

marnix

manondoris,
die komende keuring gaat enkel over het verschil tussen de 50/75% ,dus niet over een algehele goed- of afkeuring. De jongeman gaat er dus max 5% op achteruit.

manondoris

oooo nou dat is helemaal lekker dan :? als je een opleiding ict niv 3 in de zak hebt lijkt het me toch dat je daar in ook gewoon een baan gaat zoeken?

marnix

Lijkt mij ook, maar je zult ze de kost moeten geven die daar anders over denken, en via de belasting betalen we mooi mee!

VioletPrue

marnix schreef:Vogels, ik snap het nog niet zeker?
Sorry, mijn informatie zat er falikant naast, heel stom.
Ik had het verkeerde document voor mijn neus liggen.
Hier alle regels op een rij:
http://www.landelijkeclientenraad.nl/La ... 44&idn=344
Ik had een ander stuk m.b.t. Wsw voor mijn neus liggen.
Excuses.

*gaat bureau opruimen*

manondoris

het is je vergeven :lol:

knabbab

Ongelezen bericht door knabbab »

Onze zoon word in maart 18 jaar.
Hij heeft de diagnose mcdd en is zwakbegaafd.
Sinds Augustus 2010 werkt hij 5 dagen op een dagbesteding.
Als hij 18 word stopt net als bij ieder andere 18 jarige de kinderbijslag en TOG.
Vanaf de dag dat hij 18 word krijgt hij een wajong-uitkering dat is hem toegekend tot aan zijn 65ste.
Het gebeurt namelijk ook wel dat een wajong word toegekend tot aan 27 jaar omdat kinderen tot die leeftijd leerbaar zijn.
Helaas is dat niet het geval bij hem.
Nu vraag ik me af hij heeft een PGB waarin o.a persoonlijke verzorging zit,
de zorg om de kind(eren we hebben er drie met een soortgelijke diagnose) thuis doen wij als ouders zelf maar nooit hebben wij ons uitbetaald vanuit de PGB omdat we dat niet nodig vonden.Maar nu alles stopt denk ik erover om me zelf toch uit te laten betalen voor pv,niet omdat ik het wil gebruiken maar meer als een extraatje voor mijn kind zodat we wat kunnen sparen voor hem mocht hij ooit begeleidt gaan wonen kan hij dat gebruiken voor inrichten van zijn kamer,want de wajong is 75% van het miniuminkomen en daarvan moet hij alles betalen.

Mijn vraag is hoe moet ik zoiets doen ,ik weet dat het word opgeteld bij mijn inkomen ik werk parttime 24 uur per week en mijn man werkt fulltime.

VioletPrue

knabbab schreef:Onze zoon word in maart 18 jaar.
Hij heeft de diagnose mcdd en is zwakbegaafd.
Sinds Augustus 2010 werkt hij 5 dagen op een dagbesteding.
Als hij 18 word stopt net als bij ieder andere 18 jarige de kinderbijslag en TOG.
Vanaf de dag dat hij 18 word krijgt hij een wajong-uitkering dat is hem toegekend tot aan zijn 65ste.
Het gebeurt namelijk ook wel dat een wajong word toegekend tot aan 27 jaar omdat kinderen tot die leeftijd leerbaar zijn.
Helaas is dat niet het geval bij hem.
Nu vraag ik me af hij heeft een PGB waarin o.a persoonlijke verzorging zit,
de zorg om de kind(eren we hebben er drie met een soortgelijke diagnose) thuis doen wij als ouders zelf maar nooit hebben wij ons uitbetaald vanuit de PGB omdat we dat niet nodig vonden.Maar nu alles stopt denk ik erover om me zelf toch uit te laten betalen voor pv,niet omdat ik het wil gebruiken maar meer als een extraatje voor mijn kind zodat we wat kunnen sparen voor hem mocht hij ooit begeleidt gaan wonen kan hij dat gebruiken voor inrichten van zijn kamer,want de wajong is 75% van het miniuminkomen en daarvan moet hij alles betalen.

Mijn vraag is hoe moet ik zoiets doen ,ik weet dat het word opgeteld bij mijn inkomen ik werk parttime 24 uur per week en mijn man werkt fulltime.
Dit is nogal een complex iets waar geen 1,2,3 aantwoord op gegeven kan worden door 'leken' (niet vervelend bedoeld naar de anderen toe overigens).
Ik raad u aan om even contact op te nemen met een sociaal adviseur van de Ango.
Zij hebben vaker met dit bijltje gehakt.
Zij kunnen u gratis advies geven over hoe u dit kunt regelen.
Zij hebben bijvoorbeeld ook belastingadviseurs die als dat nodig is de belastingaanvraag van uw zoon kunnen invullen.
Zij weten vaak nog wat weggetjes om toch wat extra kosten af te trekken, helemaal legaal, maar dat kan soms zo maar een paar honderd euro opleveren.
Via deze site kunt u een adviseur in uw regio vinden.
Veel succes!

Gesloten