Hierbij moet ik meteen denken aan elektronica. Degelijke schakelingen werken puur op basis van energieoverdracht, maar niet erg slijtage gevoelig. Elektronica kan tien, vijftien, twintig jaar meegaan. Van mijn sterio toren, die ik vijftien jaar heb, is als eerste het cassettedek kapot gegaan, gevolgd door de CD speler. De tuner en de versterker werkt nog en dus kan ik nog altijd radio luisteren.Leo The Emperor schreef:De onderdelen waar in de praktijk de discussie over ontstaat zijn onderdelen die bij een beweging betrokken zijn, of beter gesteld betrokken zijn bij een vorm van energieoverdracht.
Het zelfde geld voor LEDjes. Die dingen kosten een paar kwartjes, staan de hele dag te branden maar zijn niet slijtage gevoelig. Wanneer die kapot gaan is het aannemelijk dat ze met een productie fout zijn geleverd.
De feiten zijn dat de accu's van laptops altijd een korte levensduur hebben gehad ten opzichte van de laptops zelf en dat het gebruik van deze technologieën wijd verspreid is. Hieruit volgt dat het algemeen bekend is dat accu's een relatief korte levensduur hebben.Leo The Emperor schreef:Nu ben ik verbaasd. Ineens vanuit de helder blauwe lucht komt de stelling dat iedereen weet dat accu's minder lang meegaan dan de machinerie waar ze bijhoren, en dat daardoor een kapotte accu van 2 jaar geen non-confomiteit oplevert.Het is algemeen bekent dat accu's niet zolang meegaan.
Je mag wel eens verklaren waarom dit zo is. Ik denk dat er hele volksstammen zijn, waaronder ik zelf, die ervanuit gaan dat een accu van een laptop of telefoon of accuboormachine langer meegaan dan 2 jaar.
Het juridische aspect zit hem hier de "aard van de zaak" zoals omschreven in art. 7:17 lid 2 eerste vol zin BW. Een verweer op normaal gebruik zoals omschreven in de tweede volzin gaat m.i. niet op nu de levensduur van hooguit twee jaar van accu's breed verspreid is onder de accu's. Daar mee is de aard van de laptop zodanig dat de koper de accu binnen de levensduur van die laptop een aantal keer zal moeten vervangen.Leo The Emperor schreef:Normaal neem je nooit de techniek als uitgangspunt in je postings, maar alleen de juridische aspecten (dit tot wanhoop van BBCS) , en nu neem je ineens wel een technologische begrenzing als uitgangspunt. Sterker nog, je gaat er ook zomaar even vanuit dat dit een feit van algemene bekendheid is.
Na de eerste zes maanden ligt de bewijslast bij de partij die de stellingen uit, tenzij uit de eisen van redelijkheid en billijkheid een andere bewijslast moet volgen. Zie art. 150 Rv. De verkoper doet er m.i. beter aan om niet te stellen maar te betwisten door te wijzen op mogelijke oorzaken die dit gebrek ook verklaren. (Kunnen we daar natuurlijk ook naar ombuigen.)adSolvendum schreef:Ik vraag me af, nu de bewijslast bij de koper ligt na 6 maanden, hoe een rechter omgaat met een jonge werkeloze geek, met brilletje en eeltknobbels op zijn duimen van het gamen, wanneer de verkoper stelt dat deze koper veel meer dan gebruikelijk zijn tv aan heeft gehad, en door het gamen zwaarder heeft belast (!), en deze koper dit niet (voldoende gemotiveerd) weerlegt
De koper zal beginnen door te stellen dat het product ondeugdelijk is. De verkoper zal dit betwisten door te stellen dat het defect ook door zwaarder dan gemiddeld gebruik verklaar zou kunnen worden en dat dit aannemelijk is door dat het gaat om een werkeloze geek. Als onze koper het hierbij laat zal non-conformiteit niet bewezen worden geacht.
Maar de koper kan met getuigenverklaringen direct en indirect onderbouwen dat hij het product gemiddeld heeft gebruikt. Denk aan huisgenoten en vrienden. Ook hij aantonen dat hij buitenhuis vrijwilligers werk doet en activiteiten ontplooid.
Overigens lees ik tussen de regel door dat we hier toch redelijk hetzelfde over denken.