LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie bij Apple

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

shop1 schreef:
alfatrion schreef:
shop1 schreef:kan je wel blind en halsstarrig conform de letter vd wet vol blijven houden, maar dit geeft continu discussie tussen consument en verkoper. Dit gaat in de praktijk nooit werken
Dus we moeten de consumenten maar rechten afpakken, want dat werkt wel?
Waar schrijf ik dit ?
Het gaat niet altijd om recht halen
Het gaat hom SAMEN er uit komen door SAMEN een werkbare situatie te creëren.

Met samen bedoel ik,
consumenten juffies en het MKB.

PS
Terwijl ik dit opschrijf besef ik gelijktijdig dat het woordje SAMEN voor bepaalde en met name de jonge IK WIL, IK MOT, IK ZAL generatie, gelijk staat als vloeken in de kerk.
In de tijd bedrijven zoveel geld op de bank hebben staan dat ze eigenhandig de euro kunnen redden is het goed dat consumenten beschermd worden.
Er samen uitkomen betekend niet zoals bij Apple na 4 maanden zoek het maar uit. Of koop maar voor 250! euro de garantie dat we niet moeilijk doen als onze ramsj het begeeft.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

shop1 schreef:
angel1978 schreef:
Jonge dame, kom met een beter voorstel.
En eentje welke voor iedereen werkbaar is.
Die is er al en werkt prima..
Dat verkopers als BBCS ( en jij blijkbaar ook ), daar niet zo blij mee zijn is jammer dan voor jullie !
en houdt eens op met te gokken wat de leeftijd en/of het geslacht is van iemand..
Dat is persoonlijke info en gaat je werkelijk niets aan.
Jonge dame het werkt niet goed de wet is heel onduidelijk.
Als de wet duidelijk zou zijn, dan zouden er in het MKB niet zoveel problemen mee zijn.

Stukje levens visie,
wees blij dat er mensen zoals BBCS mee discuseieren want juist die mensen kunnen een bijdrage leveren tot oplossingen.
Zonder het MKB kunt u straks nergens meer uw prullaria kopen.

Dus moet je er SAMEN uit komen.
Het is vooral het MKB dat de wet niet wil begrijpen. Die wet is niet zo moeilijk. Hoewel de bewoording natuurlijk wat juridisch is, is de strekking heel simpel. Namelijk dat je mag verwachten dat het product dat jij koopt netzo lang meegaat als andere producten gemiddeld in dezelfde categorie. Voor consumenten electronica is deze marge gesteld op 24 maanden bij normaal gebruik. Is dat zo moeilijk?

Waarom doe je zo moeilijk?

angel1978
Berichten: 11249
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nee een goede verkoper vindt een tevreden klant het belangrijkst. Die blijft namelijk terug komen... Daar verdien je uiteindelijk het meeste aan
Bij Paradigit bijvoorbeeld ging iets buiten de garantie kapot (na 24 maanden dus). Paradigit: hm dat hoort eigenlijk niet. U krijgt kosteloos een nieuwe. En raad eens waar ik mijn volgende randapparatuur gekocht heb?

Nu praat je over een goede ondernemer..
Da's een heel ander type dan het type verkoper zoals een BBCS of shop1...
Die willen enkel iets bij een klant dumpen en ze dan het liefst pas weer terugzien als ze weer wat nieuws nodig hebben.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

shop1 schreef:Bron: http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... _in_Europa

Dan is BBCS toch niet helemaal onjuist.
Afwachten,
of jongedame Angel1978 haar excuus maakt naar BBCS.
Lezen is inderdaad een vak. Consuwijzer stelt dat je vaak lang na de 2 jaar zoals genoemd in de europese richtlijn nog rechten hebt. Ofwel onze wet is gunstiger dan de europese minimum richtlijn. BBCS stelde eerder dat het recht al na 6 maanden ophoudt. Dat is klinkklare onzin.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

angel1978 schreef:
Nee een goede verkoper vindt een tevreden klant het belangrijkst. Die blijft namelijk terug komen... Daar verdien je uiteindelijk het meeste aan
Bij Paradigit bijvoorbeeld ging iets buiten de garantie kapot (na 24 maanden dus). Paradigit: hm dat hoort eigenlijk niet. U krijgt kosteloos een nieuwe. En raad eens waar ik mijn volgende randapparatuur gekocht heb?

Nu praat je over een goede ondernemer..
Da's een heel ander type dan het type verkoper zoals een BBCS of shop1...
Die willen enkel iets bij een klant dumpen en ze dan het liefst pas weer terugzien als ze weer wat nieuws nodig hebben.
Nee hij stelde dat het voor het MKB onwerkbaar is zoals het nu is en dat ze er veel last van hebben. Onjuist. Het MKB kan zich juist onderscheiden door goede service en klantgerichtheid.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

olaf79 schreef:Nee hij stelde dat het voor het MKB onwerkbaar is zoals het nu is en dat ze er veel last van hebben. Onjuist. Het MKB kan zich juist onderscheiden door goede service en klantgerichtheid.
Dat is niet te betalen.

En veel geld op de bank?

Jaja, het MKB verdient bakken met geld, dus die kunnen dat zeer gemakkelijk betalen.
Droom effe lekker verder! :twisted:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

arth020 schreef:Wat niemand nog opgevallen is klaarblijkelijk !!!!! :shock:

Tros Radar Team kent zijn producten niet en filmt zwaar Antieke Apple producten, zonder dat zelf door te hebben ! het gaat om modellen van 6 jaar en zelfs 11 jaar oud ! :oops:

note; Het blauwe apple logo is uit 1999..... :lol: (lees; vorige eeuw !)

een fklachtenfilmpje word getoont waarin ontevreden klanten te zien zijn, twee dames , de producten die worden getoont en waar ze klachten over hebben zijn inmiddels zwaar antiek zal de ware Apple kenner zeker kunnen zien, de onwetende tv kijkende consument zal dit niet zien, en word misleid ! Het Radar team heeft geen recentelijke klanten en modellen ????? Dus worden er antieke laptops bijgehaald ? 8 tot 9 jaar oud !

De producten in het filmpje zijn 6 tot zelfs 11 jaar oud !!! :o
De dames laten een filmpje zien van een powerbook Titanium G4 uit 2003 waarschijnlijk, een witte iBook g3 14.1 inch uit 2003. ook laat ze het filmpje zien op een imac G5 (zonder camera) 2005 model. Een man in het filmpje laat zijn oude iMac G5 zien met een schermprobleem, en werkt ook op een Powermac (zie blauw appeltje) uit 1999 ! (11 jaar oud )

Het gaat dus niet om nieuwe of binnen 1/ 2/ 3 jaar aangeschafte Apple producten.

Waarom laat Radar geen recentelijke klachten zien ? misleiding van consumenten, misbruik maken van de macht van televisie, onjuiste informatie verstrekken middels dit filmpje? Geen productkennis, schandalig
Kun je niet luisteren of zo. Toen de dame het apple probleem had was dat ding 4 maanden oud. En die andere dame zat ook voor 1 jaar oud met de gebakken peren. Het gaat niet om hoe oud of ouderwets een product nu is, maar op het moment dat het product kapot ging. Als dat defect binnen 2 maanden gemeld is bij de verkoper is het argument dat je hier bezigd niet van toepassing. Deze dames hebben nog steeds onverminderd recht op vervanging van hun product door eenzelfde of betere.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:
olaf79 schreef:Nee hij stelde dat het voor het MKB onwerkbaar is zoals het nu is en dat ze er veel last van hebben. Onjuist. Het MKB kan zich juist onderscheiden door goede service en klantgerichtheid.
Dat is niet te betalen.

En veel geld op de bank?

Jaja, het MKB verdient bakken met geld, dus die kunnen dat zeer gemakkelijk betalen.
Droom effe lekker verder! :twisted:
Apple meneertje. Apple heeft bakken met geld op de bank en dat weet iedereen.
Een winkel moet gewoon een goed product leveren en als het dat niet kan moet het de tent sluiten. En Apple moet zijn arrogante houding maar eens matigen. Zij moet zich netzo als eenieder aan de wet houden.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:
olaf79 schreef:Nee hij stelde dat het voor het MKB onwerkbaar is zoals het nu is en dat ze er veel last van hebben. Onjuist. Het MKB kan zich juist onderscheiden door goede service en klantgerichtheid.
Dat is niet te betalen.

En veel geld op de bank?

Jaja, het MKB verdient bakken met geld, dus die kunnen dat zeer gemakkelijk betalen.
Droom effe lekker verder! :twisted:
Ik zou me doodschamen als een laptop van 1400 euro er na 13 maanden de brui aan geeft en vervolgens niemand bij apple wat doet. Ik zou zo'n product niet eens WILLEN verkopen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

olaf79 schreef:
shop1 schreef:Bron: http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... _in_Europa

Dan is BBCS toch niet helemaal onjuist.
Afwachten,
of jongedame Angel1978 haar excuus maakt naar BBCS.
Lezen is inderdaad een vak. Consuwijzer stelt dat je vaak lang na de 2 jaar zoals genoemd in de europese richtlijn nog rechten hebt. Ofwel onze wet is gunstiger dan de europese minimum richtlijn. BBCS stelde eerder dat het recht al na 6 maanden ophoudt. Dat is klinkklare onzin.
Lezen is ook moeilijk zeg!

Na 6 maanden heb je geen recht meer op garantie.
Punt.

De winkelier is niet verplicht garantie te verstrekken die minimaal 2 jaar garantie is.
punt.

Het gaat er wel om dat als een product niet volgens de koopovereenkomst is (de non-conformiteit) dat de koper wel degelijk rechten heeft.

Als een product buiten de schuld om van de consument na het verstrijken van de garantieperiode kapot gaat, is er niet automatisch spraken van non-conformiteit.

Belangrijk bij het bepalen of er spraken is van non-conformiteit:
- de uitspraken van de fabrikant
- de uitspraken van de verkopende partij
- wat in de koopovereenkomst is vastgelegd.

De in de maatschap zijnde opvatting maakt geen deel uit van de koopovereenkomst en de non-conformiteit. Men zegt juist van wel, om daardoor voor de consument gemakkelijker te maken om kosteloze reparatie of vervanging te kunnen eisen.

Komt ook nog bij dat bij normaal gebruik slijtage optreedt en men dient ook normaal onderhoud te plegen aan de producten.
De maatschap zijnde opvatting houdt geen rekening met normale slijtage, onderhoud, hoe het product gebruikt wordt.
Men gooit alles op één grote hoop, om op die manier voor de consument duidelijker te maken waaraan een product moet voldoen.

Het product moet niet voldoen aan de in de maatschap zijnde opvatting over een product. Een product moet niet een x tijd probleemloos meegaan. Dat is ook niet in de Nederlandse Wetgeving opgenomen.

Een product dient aan de koopovereenkomst te voldoen die tussen de koper en verkoper is afgesloten.
De koper gaat met zijn wensen en eisen naar de verkopende partij toe, de verkopende partij zoekt het product erbij die bij de wensen en eisen van de koper past, de koper gaat akkoord met het product en de koop is gesloten.
Het product moet aan die koopovereenkomst voldoen. Het product moet de eigenschappen die de koper op grond van die koopovereenkomst mag verwachten. Het product dient op een normale manier te gebruiken zijn (het product moet gebruikt kunnen worden waarvoor die gemaakt is), en als er special e handelingen nodig zijn, moet dat ook in de overeenkomst zijn vastgelegd. Er staat dus niet dat als men vindt dat een computer 5 jaar probleemloos normaal gebruikt dient te worden, dat men daar dan ook rechten kan ontlenen.
Ook zijn de uitspraken van de fabrikant en winkelier bindend.
Dat is de Nederlandse Wetgeving.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

olaf79 schreef:
BBCS schreef:
olaf79 schreef:Nee hij stelde dat het voor het MKB onwerkbaar is zoals het nu is en dat ze er veel last van hebben. Onjuist. Het MKB kan zich juist onderscheiden door goede service en klantgerichtheid.
Dat is niet te betalen.

En veel geld op de bank?

Jaja, het MKB verdient bakken met geld, dus die kunnen dat zeer gemakkelijk betalen.
Droom effe lekker verder! :twisted:
Ik zou me doodschamen als een laptop van 1400 euro er na 13 maanden de brui aan geeft en vervolgens niemand bij apple wat doet. Ik zou zo'n product niet eens WILLEN verkopen.
Ik wil ook geen Apple verkopen.
Dure prijs vanwege design, maar kwaliteit van nul.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:
olaf79 schreef:
shop1 schreef:Bron: http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... _in_Europa

Dan is BBCS toch niet helemaal onjuist.
Afwachten,
of jongedame Angel1978 haar excuus maakt naar BBCS.
Lezen is inderdaad een vak. Consuwijzer stelt dat je vaak lang na de 2 jaar zoals genoemd in de europese richtlijn nog rechten hebt. Ofwel onze wet is gunstiger dan de europese minimum richtlijn. BBCS stelde eerder dat het recht al na 6 maanden ophoudt. Dat is klinkklare onzin.
Na 6 maanden heb je geen recht meer op garantie.
Punt.
Je klets echt uit je nek. De wet stelt:
Burgerlijk Wetboek 7, artikel 18 schreef:Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet
Oftewel als een product binnen 6 maanden kapot gaat DAN gaat men ervan uit dat dit product eigenlijk al defect was bij levering. In feite kun je dan onbinding van de verkoop eisen en je geld terug vragen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

olaf79 schreef:De wet stelt:
Burgerlijk Wetboek 7, artikel 18 schreef:Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet
Oftewel als een product binnen 6 maanden kapot gaat DAN gaat men ervan uit dat dit product eigenlijk al defect was bij levering.
Dus de wettelijke garantie is 6 maanden.
Langer hoeft de verkopende partij niet garant te staan voor de goede werking. Hij moet wel garant blijven staan dat het product volgens de koopovereenkomst is.


olaf79 schreef:In feite kun je dan onbinding van de verkoop eisen en je geld terug vragen.
Nee, de verkopende partij dient dan eerst in de gelegenheid worden gesteld om het probleem op te lossen. Geheel conform de wetgeving.

angel1978
Berichten: 11249
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dus de wettelijke garantie is 6 maanden.
Langer hoeft de verkopende partij niet garant te staan voor de goede werking. Hij moet wel garant blijven staan dat het product volgens de koopovereenkomst is.
Dit is een pertinente leugen en in dit topic nu al meerdere malen aangetoond niet waar te zijn !

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

angel1978 schreef:
Dus de wettelijke garantie is 6 maanden.
Langer hoeft de verkopende partij niet garant te staan voor de goede werking. Hij moet wel garant blijven staan dat het product volgens de koopovereenkomst is.
Dit is een pertinente leugen en in dit topic nu al meerdere malen aangetoond niet waar te zijn !
Ga zoek raken!

angel1978
Berichten: 11249
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door angel1978 »

BBCS schreef:
angel1978 schreef:
Dus de wettelijke garantie is 6 maanden.
Langer hoeft de verkopende partij niet garant te staan voor de goede werking. Hij moet wel garant blijven staan dat het product volgens de koopovereenkomst is.
Dit is een pertinente leugen en in dit topic nu al meerdere malen aangetoond niet waar te zijn !
Ga zoek raken!
ga je eens aan de wet houden i.p.v. leugens te verkopen !

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

angel1978 schreef:ga je eens aan de wet houden i.p.v. leugens te verkopen !
Ik hou mij aan de wet en ik verkondig geen leugens.

Jij bent echt bezig met smaad en laster!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:
olaf79 schreef:De wet stelt:
Burgerlijk Wetboek 7, artikel 18 schreef:Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet
Oftewel als een product binnen 6 maanden kapot gaat DAN gaat men ervan uit dat dit product eigenlijk al defect was bij levering.
Dus de wettelijke garantie is 6 maanden.
Langer hoeft de verkopende partij niet garant te staan voor de goede werking. Hij moet wel garant blijven staan dat het product volgens de koopovereenkomst is.
Dat is jouw conclusie en je bent de enige die het zo concludeert. Nogmaals de 6 maanden is een extra toevoeging dat een product sowieso niet aan een koopovereenkomst heeft voldaan ook niet toen het geleverd werd en nog wel functioneerde. Ofwel een defect na 5,5 maand is alsof het product defect geleverd werd.
Na deze 6 maanden mag je nog steeds de normaal te verwachten eigenschappen eisen. Alleen in dat geval wordt een product niet beschouwd als defect bij aflevering.

angel1978
Berichten: 11249
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door angel1978 »

BBCS schreef:
angel1978 schreef:ga je eens aan de wet houden i.p.v. leugens te verkopen !
Ik hou mij aan de wet en ik verkondig geen leugens.

Jij bent echt bezig met smaad en laster!
aangezien al je leugens aantoonbaar zijn, wordt laster en smaad toch wel erg lastig...
Maar goed.. zijn inmiddels wat van je gewend.

spt
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mar 2008 11:47

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door spt »

Toevallig is mijn (niet Apple) PC enkele dagen geleden kapot gegaan, en ik wilde net bij de Apple winkel in Apeldoorn een iMac gaan kopen. Ben toch even over de uitzending begonnen, en het bleek dat ze bij deze zaak inderdaad niet meer dan één jaar garantie willen geven.

Volgens de winkelier zit dat als volgt: als je iets in Apeldoorn koopt, koop je het eigenlijk in Ierland. En aangezien Ierland geen Europees land is, geld de Europese garantietermijn daar dus niet. Ik ben echter bang dat als ik aangeef dat aankopen die ik doe altijd onder het Zimbabwaanse recht vallen, en in principe niet bereid ben om er voor te betalen, ze het er in eens niet meer mee eens zijn dat in Nederland geen Nederlands of Europees recht van toepassing is :). Ik denk dat ik voortaan toch maar naar een andere winkel ga.

Overigens menen sommige mensen op dit forum dat het feit dat Nederland niet die twee jaar uit het Europees recht heeft overgenomen impliceert dat je dus geen 2 jaar garantie zou hebben. In werkelijkheid is het echter zo dat in richtlijnen voor verschillende typen producten is vastgelegd dat je als consument mag verwachten dat het een minimaal aantal jaren meegaat. Voor een laptop is dat geloof ik 3 jaar. Volgens mij is het zo dat als zo'n laptop na 2 jaar kapot gaat, je dus maximaal 2/3e van de aanschafprijs moet bijdragen. Voor bijv. een wasmachine is het 5 jaar, als die na 4 jaar kapot gaat moet je dus max. 80% zelf betalen.

Bijvoorbeeld de regeling die is getroffen met die mevrouw waarbij de Titanium Powerbook kapot is gegaan, waarvoor zij ter vervanging een kunststof MB kreeg, is denk ik wel degelijk zeer regelijk. Op dat moment gingen de ontwikkelingen nog redelijk snel, zij heeft een op dat moment al verouderd G4 systeem kunnen inruilen tegen een systeem dat zelfs nu nog prima mee kan komen.
Laatst gewijzigd door spt op 18 okt 2011 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten