LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tassencontrole supermarkt

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door nevermind »

Om het oproermonster te verdrijven, terug naar het oorspronkelijke topic.
Ik was net in de Mediamarkt, en moest mij aan de huisregels houden, want je mag geen tas meenemen.
Dus keurig de tas opgeborgen in de kluisjes, welke daar aangeboden worden.
Daarmee kom ik terug op het bericht van Emmy van vannacht, als de Mediamarkt een boord ophangt , Garantie tot aan de deur.

Dit zijn geen winkelregels.
Dat geen tassencontrole is, omdat je met geen tas naar binnen mag.
Tevens zijn er elektronische poortjes, dan is een tassencontrole overbodig.
Misschien bij de supers ook detectiepoorten invoeren, dan is ook hier een tassencontrole overbodig.
Tot slot, dan worden de prijzen verhoogd, en het nieuwe topic staat in de starblokken.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door Jolijn »

Vanmiddag in 3 winkels geweest, speciaal opgelet of er bij de ingang iets over tassencontrole werd gemeld: nee.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door Emmy75 »

secondadvies schreef:Om het oproermonster te verdrijven, terug naar het oorspronkelijke topic.
Ik was net in de Mediamarkt, en moest mij aan de huisregels houden, want je mag geen tas meenemen.
Dus keurig de tas opgeborgen in de kluisjes, welke daar aangeboden worden.
Daarmee kom ik terug op het bericht van Emmy van vannacht, als de Mediamarkt een boord ophangt , Garantie tot aan de deur.

Dit zijn geen winkelregels.
Dat geen tassencontrole is, omdat je met geen tas naar binnen mag.
Tevens zijn er elektronische poortjes, dan is een tassencontrole overbodig.
Misschien bij de supers ook detectiepoorten invoeren, dan is ook hier een tassencontrole overbodig.
Tot slot, dan worden de prijzen verhoogd, en het nieuwe topic staat in de starblokken.
U gaat hier uitgebreid in hoe het bij MM geregeld is omdat ik MM als voorbeeld aanhaalde. Dat was mijn vraag echter helemaal niet. Het ging in mijn voorbeeld niet om MM 'an sich'.

Mijn vraag was:
Wat als Winkel X in de huisregels gaat zetten: "garantie tot aan de deur" en om dit te onderstrepen dit met borden, stickers en andere middelen in de winkel kenbaar maakt ?
Is het dan zo ( omdat in de huisregels staat "garantie tot aan de deur" ) dat de klant dus geen enkele garantie meer kan claimen ?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door nevermind »

Emmy75 schreef:
secondadvies schreef:Om het oproermonster te verdrijven, terug naar het oorspronkelijke topic.
Ik was net in de Mediamarkt, en moest mij aan de huisregels houden, want je mag geen tas meenemen.
Dus keurig de tas opgeborgen in de kluisjes, welke daar aangeboden worden.
Daarmee kom ik terug op het bericht van Emmy van vannacht, als de Mediamarkt een boord ophangt , Garantie tot aan de deur.

Dit zijn geen winkelregels.
Dat geen tassencontrole is, omdat je met geen tas naar binnen mag.
Tevens zijn er elektronische poortjes, dan is een tassencontrole overbodig.
Misschien bij de supers ook detectiepoorten invoeren, dan is ook hier een tassencontrole overbodig.
Tot slot, dan worden de prijzen verhoogd, en het nieuwe topic staat in de starblokken.
U gaat hier uitgebreid in hoe het bij MM geregeld is omdat ik MM als voorbeeld aanhaalde. Dat was mijn vraag echter helemaal niet. Het ging in mijn voorbeeld niet om MM 'an sich'.

Mijn vraag was:
Wat als Winkel X in de huisregels gaat zetten: "garantie tot aan de deur" en om dit te onderstrepen dit met borden, stickers en andere middelen in de winkel kenbaar maakt ?
Is het dan zo ( omdat in de huisregels staat "garantie tot aan de deur" ) dat de klant dus geen enkele garantie meer kan claimen ?

Huisregels hebben niets met garantie te doen.
Geef mij dan een voorbeeld, in welke winkel dit wel is.
Voorbeelden genoeg war huisregels zijn.
Je suggereert iets, wat niet voorkomt.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door Emmy75 »

secondadvies schreef:Huisregels hebben niets met garantie te doen.
Geef mij dan een voorbeeld, in welke winkel dit wel is.
Voorbeelden genoeg war huisregels zijn.
Je suggereert iets, wat niet voorkomt.
Ik heb het over een hypothetisch geval. Goed concreter: ik heb een winkel. In mijn huisregels staat garantie tot aan de deur. Klant komt zeuren want het product doet het na een week niet meer. Ik zeg: vette pech in de huisregels staat...

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door nevermind »

Emmy75 schreef:
secondadvies schreef:Huisregels hebben niets met garantie te doen.
Geef mij dan een voorbeeld, in welke winkel dit wel is.
Voorbeelden genoeg war huisregels zijn.
Je suggereert iets, wat niet voorkomt.
Ik heb het over een hypothetisch geval. Goed concreter: ik heb een winkel. In mijn huisregels staat garantie tot aan de deur. Klant komt zeuren want het product doet het na een week niet meer. Ik zeg: vette pech in de huisregels staat...
Nogmaals, hypothetisch of niet, dit komt nooit voor.
Garantie is wettelijk vastgesteld, dit kan ook niet veranderd worden, om misschien de voorwaarden aan te passen.
Huisregels zijn:
Hier is tassen controle!
Geen tassen mee in de winkel nemen!
Verplicht een karretje of maandje te nemen!
Openen van verpakking verplicht tot koop!
en nog meer.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door Emmy75 »

secondadvies schreef:Nogmaals, hypothetisch of niet, dit komt nooit voor.
Garantie is wettelijk vastgesteld, dit kan ook niet veranderd worden, om misschien de voorwaarden aan te passen.
Huisregels zijn:
Hier is tassen controle!
Geen tassen mee in de winkel nemen!
Verplicht een karretje of maandje te nemen!
Openen van verpakking verplicht tot koop!
en nog meer.
Omdat het niet voorkomt, is het ook hypothetisch!

Hèhè daar is ie dan, van garantie mag niet afgeweken worden omdat dat wettelijk geregeld is.
Dat is nou precies mijn argument bij die vermaledijde tassencontrole.

De andere genoemde voorbeelden zijn prima voorbeelden van valide huisregels. De tassencontrole daaronder schuiven is dat niet zomaar.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door nevermind »

Emmy75 schreef:
secondadvies schreef:Nogmaals, hypothetisch of niet, dit komt nooit voor.
Garantie is wettelijk vastgesteld, dit kan ook niet veranderd worden, om misschien de voorwaarden aan te passen.
Huisregels zijn:
Hier is tassen controle!
Geen tassen mee in de winkel nemen!
Verplicht een karretje of maandje te nemen!
Openen van verpakking verplicht tot koop!
en nog meer.
Omdat het niet voorkomt, is het ook hypothetisch!

Hèhè daar is ie dan, van garantie mag niet afgeweken worden omdat dat wettelijk geregeld is.
Dat is nou precies mijn argument bij die vermaledijde tassencontrole.

De andere genoemde voorbeelden zijn prima voorbeelden van valide huisregels. De tassencontrole daaronder schuiven is dat niet.

Huisregels zijn door de eigenaar gemaakt, wettelijk of niet, je hebt je daaraan te houden, zo niet is het huisvredebreuk.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door Emmy75 »

secondadvies schreef:Huisregels zijn door de eigenaar gemaakt, wettelijk of niet, je hebt je daaraan te houden, zo niet is het huisvredebreuk.
Nee, want dan kan die ook in de huisregels zetten garantie tot aan de deur.

Winkelier mag tassencontrole dit in de huisregels zetten (en moet dit kenbaar maken) en klant mag weigeren. Winkelier mag bij weigering vragen of klant het pand (zonder aankoop) verlaat. Volgt de klant dit verzoek niet op dan pas is het huisvredebreuk. Het is niet huisvredebreuk bij het weigeren in de tas te laten kijken.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 01:53, 2 keer totaal gewijzigd.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door nevermind »

Emmy75 schreef:
secondadvies schreef:Huisregels zijn door de eigenaar gemaakt, wettelijk of niet, je hebt je daaraan te houden, zo niet is het huisvredebreuk.
Nee, want dan kan die ook in de huisregels zetten garantie tot aan de deur.

Winkelier mag tassencontrole dit in de huisregels zetten (en moet dit kenbaar maken) en klant mag weigeren. Winkelier mag bij weigering vragen of klant het pand (zonder aankoop) verlaat. Volgt de klant dit verzoek niet op dan pas is het huisvredebreuk. Het is niet huisvredebreuk bij het weigeren in de tas te laten kijken.

Ok, hier ben ik gedeeltelijk mee eens.
Als de winkelier en verdenking heeft, dan moet de klant de tas laten controleren, bij weigering wordt dan politie gebeld.
Ik heb het al vaker hier geschreven.
Ik laat mijn boodschappentas zien, zonder dat iemand daarna vraagt, dan is geen discussie mogelijk.
Waarom opstandig doen, als het de makkelijke weg kan, maar sommige mensen moeten helaas steeds stampij scheppen.

PS
Bij de detectiepoort vanmiddag in de MM gaat het alarm af.
Kassajuffrouw vergeten de beveiliging af te zetten.
Terug gegaan, maar geen taart gekregen. :wink:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door Emmy75 »

secondadvies schreef:Als de winkelier en verdenking heeft, dan moet de klant de tas laten controleren, bij weigering wordt dan politie gebeld.
Kijk, dat is dan gelijk het kleine verschil (de verdenking) inderdaad welke aanwezig moet zijn.
secondadvies schreef: Ik laat mijn boodschappentas zien, zonder dat iemand daarna vraagt, dan is geen discussie mogelijk.
Waarom opstandig doen, als het de makkelijke weg kan, maar sommige mensen moeten helaas steeds stampij scheppen.
Heel begrijpelijk, ik schreef zelf ook al (heel wat pag. geleden) dat ik ook mijn tas maar laat zien desgevraagd. Ik heb ook geen zin in discussie en gezeur en wil snel verder met mijn boodschappen.
secondadvies schreef:
Bij de detectiepoort vanmiddag in de MM gaat het alarm af.
Kassajuffrouw vergeten de beveiliging af te zetten.
Terug gegaan, maar geen taart gekregen. :wink:

Ook hier is er gerede verdenking als dat poortje begint te loeien. Dan moet klant wel meewerken of deze moet wachten op politie.
Helaas verkoopt MM geen taart. :wink:

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door Jolijn »

secondadvies schreef: Als de winkelier en verdenking heeft, dan moet de klant de tas laten controleren, bij weigering wordt dan politie gebeld.


a.Ik laat mijn boodschappentas zien, zonder dat iemand daarna vraagt, dan is geen discussie mogelijk.
b.Waarom opstandig doen, als het de makkelijke weg kan, maar sommige mensen moeten helaas steeds stampij scheppen.
Als je niet je tas laat zien (als er niet om gevraagd wordt) is er ook geen discussie.

a en b zie ik als 2 losse opmerkingen, b is geen gevolg van a.
Iemand is niet opstandig als hij/zij niet de tas laat zien als niemand daar ook maar enige interesse in heeft en niet naar vraagt.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 01:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Feitelijkheden
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 aug 2011 20:04

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door Feitelijkheden »

Onderstaand zoals de overkoepelende organisatie binnen de detailhandel dit ziet:

Mag ik de tassen van de klant controleren?
U kunt altijd vragen of u een tas mag controleren. Dit kan nooit worden afgedwongen als een klant weigert. Wanneer u de regel wel in uw huisregels heeft opgenomen, kunt u een klant die weigert wel de toegang tot uw winkel ontzeggen (eventueel voor 1 of 2 jaar).

Is er een direct vermoeden van diefstal:
U mag de dief vasthouden en/of opsluiten in afwachting van de politie. Denk er om dat u wel verantwoordelijk bent voor de gezondheid van de verdachte (dus niet opsluiten in een ruimte met scherpe voorwerpen). U mag geen geweld gebruiken wanneer dit niet ter verdediging van uzelf is.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door dhc »

Bovendien ben ik er nog niet helemaal uit of je iemand de toegang mag ontzeggen omdat hij of zij (in het verleden) weigerde om aan een tassencontrole mee te werken.
Jij niet? Oké, gaan we helemaal terug naar...pagina 1 van dit topic:
Een winkelier bepaalt wie hij in zijn/haar winkel toelaat...en niemand anders.
Toegang kun je wel ontzeggen, toegang kun je niet afdwingen.

Het blijft moeilijk voor je hè, dat krampachtig en onrealistisch vasthouden aan je principes...
Lintje?

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 01:47, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door angel1978 »

dhc schreef: Het blijft moeilijk voor je hè, dat krampachtig en onrealistisch vasthouden aan je principes...
Lintje?
Daar ken ik er meer van .. zie ook:
dhc schreef:Man weigert een winkelmandje te nemen, zaak escaleert, politie erbij, meneer toch mooi veroordeelt wegens het niet opvolgen van huisregels.
Neem maar van mij aan dat het wettlijk is toegestaan mensen te dwingen aan tassencontrole mee te werken, zie de site van het CBL.
Huisregels zijn niet zomaar bedacht maar hebben een wettelijke basis.

Cirilico
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 mar 2011 00:58

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door Cirilico »

Nou, het hele topic doorgelezen. Dat was me een akkefietje, zeg. ;)

Beseffen jullie overigens dat men het bijna overal over eens is geworden? Dit topic is veel rozer dan het lijkt.

Overblijft privacy v.s. diefstalpreventie:
  • Het is inderdaad niet toegestaan om huisregels op te stellen die in strijd zijn met de wet/openbare orde/goede zeden enzovoorts.
  • Garantie is expliciet in de wet geregeld, dus daar ontkomt een winkelier niet aan. Een strijd met de wet is snel gevonden.
  • Privacy is minder strikt geregeld, er mogen uitzonderingen worden gemaakt als de wet zelf dit toestaat (onder andere ter voorkoming van diefstal).
  • "Garantie tot aan de deur" valt niet onder huisregels. Huisregels zijn regels met betrekking tot het gedrag van personen die zich in een bepaald gebouw bevinden. Garantie heeft niks met -voorgeschreven- gedrag te maken. Het komt echter wel voor in de algemene voorwaarden, die je kan opvragen.
  • Ik weet zelf ook niet of zo'n preventieve tassencontrole feitelijk in strijd is met de (grond)wet, dus of de rechter zo zou oordelen. Echter, voorlopig schijnt het een wij geaccepteerde gewoonte te zijn. Iemand zou er maar een
    (internationale) zaak van moeten maken anders. En anders gewoon accepteren denk ik. ;) Je zou er uiteraard voor kunnen kiezen het recht van huisvrede; het recht om overeenkomsten te sluiten met wie jij wilt; en het eigendomsrecht van de winkeleigenaar kunnen respecteren in plaats van enkel je eigen recht op privacy te verdedigen - met name als de inbreuk inhoudt een kijk in de boodschappen.Je boodschappen bij de betreffende supermarkt zien ze natuurlijk ook, en veel gedetailleerder. Maar uiteraard moet je dat zelf weten. Niks mis met het vasthouden aan een principe. Daar zijn het principes voor. Echter wel de onontkoombare consequenties accepteren.
Voorts vind ik dat het alarmnummer en slachtoffers, die dringend hulpdiensten nodig hebben, best wat meer gerespecteerd mogen worden, alsook de medewerkers van het alarmnummer.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door smilie »

Ik heb nu even geen tijd om alles te lezen;
Echter, wil ik even een andere inkijk hoek leveren.

Namelijk, ik winkel nagenoeg altijd in dezelfde winkels. En daar wordt ik wel af en toe gevraagd om (lege) tas te laten zien. Verder geen moeite mee. Echter, een keer - er bleef (van vorige week boodschappen!) nog een pakje maandverband van me vriendin in de tas! Hebben we helemaal over de hoofd gezien bij uitpakken week daarvoor en ook niet gemerkt toen we naar de winkel gingen (is enorme blauw Ikea tas waarin zo een kleine pakje ongemerkt mee ging).

Maar goed, aan de kassa, vraag 'even tas open' - en poef. Daar stond ie. Maandverband. Nou, heb niet eens geprobeerd uit te leggen wat daadwerkelijke situatie was, dus heb voor de ding maar 2 x feitelijk betaald.

Wat ik wil zeggen is dat er soms onbedoeld dingen wel terecht in de tas kunnen komen. Denk ook aan kleine kinderen, welke binnen no-time iets erin kunnen stoppen wat je niet in de gaten hebt.

Gesloten