LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nou dat is mooi ,geen gezeur meer,gewoon alles weer bij het oude ,als het goed is...
Natuurlijk premie wel omhoog...maar oke..

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

witte angora schreef:Hoe dan ook, de proef wordt per 1 januari beëindigd, stond op teletekst. Meer info vind je hier:

http://www.nu.nl/algemeen/2852561/nu-st ... darts.html

De tandartsen willen trouwens een kort geding aanspannen tegen de minister, stond op teletekst, Nederland 1, pagina 116 en 117
Goed nieuws !

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Moet zeggen dat ik hier wel lij mee ben,aangezien inde komende tijd ,2013/14 aardige renovatie krijg..

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

rozemarijntje schreef:Nou dat is mooi ,geen gezeur meer,gewoon alles weer bij het oude ,als het goed is...
Natuurlijk premie wel omhoog...maar oke..
Maar niet de premie en de tandartsrekening.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door nevermind »

vogels schreef:
rozemarijntje schreef:Nou dat is mooi ,geen gezeur meer,gewoon alles weer bij het oude ,als het goed is... Natuurlijk premie wel omhoog...maar oke..
Nee, niet alles weer bij het oude: de nieuwe codes zijn er, en ik lees niks over vervallen daar van. Wat betekent dat je toch duurder uit bent dan eerst (bijv. gaatje boren betaal je nu automatisch ook voor de verdoving, ook als je geen verdoving neemt).
Dat klopt, maar ik denk toch dat de prijzen worden bijgesteld, dat het voor iedereen weer betaalbaar is.
Misschien worden de prijzen zodanig bijgesteld, dat deze in de buurt van de vergoedingen van de zorgverzekeraars komen.
Laten wij maar afwachten.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

er staat dat de tandartsen de prijzen weer moeten gaan bijstellen...

en ik neem aan dat de verzekeringen dat die grapjes ook niet meer gaan doen als die ze deden ,wij vergoeden dit...etc etc..

dat het gewoon weer wordt,75% vergoed tot 1100 wat ik heb bij cz?

volgens mij is dat ook de bedoeling?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

Zoals het er nu uit gaan zien moeten een geheel nieuwe lijst prestatiecodes komen, de oude lijst was hoognodig aan vervanging toe en de nieuwe cq huidige lijst is volkomen gebaseerd op vrije tarieven en dus niet bruikbaar in een systeem met vaste / maximumprijzen... Dus weer heel veel werk voor alle partijen om tot een werkbare lijst te komen... Nu de rest van de discussie nog afwachten...
Helemaal terug naar de oude situatie word het dus niet, en ik voorzie dat de zorgverzekeraars hun kansen weer zullen pakken ten nadele van de premiebetalende consument zoals zij redelijk ongestraft ook begin dit jaar deden.

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Creatura »

Er worden ook al alternatieven ontwikkeld.

Zie http://www.identalcare.nl/

Een tandartsverzekering op basis van een overeenkomst tussen je eigen tandarts, en de verwachtingen t.a.v. je gebit.
Los van de grote verzekeringsmaatschappijen........

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

Als ik het goed begrijp is dit een abonnement, dat betekent dus een vast bedrag voor de duur van het zorgplan, dat ongetwijfeld wel uitgevoerd moet worden. Ik vind een heleboel vragen niet beantwoord op de website, maar het is een goede impuls. Het mooiste systeem is gewoon denk ik een spaarvlam aangevuld met een ongevallenverzekering. Want laten we wel wezen: geen enkele tandartsverzekering zoals die nu bestaan doet wat je eigenlijk van een verzekering mag verwachten, namelijk juist de grote zaken vergoeden als het een keer echt mis gaat. Nu is het meer een onderhoudspakketje...want wie betaalt wanneer iemand een fors ongeval heeft met noodzaak tot enkele duizenden euro opknapwerk omdat het hele aanzicht in puin licht, en er is geen dader/veroorzaker aansprakelijk t,e stellen? Geen enkel tandartsverzekering in idee geval, en voorzover de schade zo grootbis dat het wellicht onder de regeling bijzondere thk zou kunnen vallen doen de verzekeraars nu er alles aan om af te wijzen...

Dus concurrentie op dat vlak,ik juich het van harte toe.

witte angora
Berichten: 31225
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb net de nota van de tandarts binnen, voor een wortelkanaalbehandeling. Tot 1 januari werd door de FBTO alles 100% vergoed, tot een maximum van 800 euro. Dat maximum is dit jaar nog lang niet bereikt.

De nota:

Totaalbedrag 383,65
Zelf betalen 22,65, dat is dus iets minder 6%. Terwijl ik al iedere maand zo'n 35 euro aan premie betaal.

Linksom of rechtsom, ik ben hoe dan ook meer kwijt aan de tandarts, voor een noodzakelijke behandeling. Wie de schuld is, de tandarts of de zorgverzekeraar, boeit me niet. Ik ben duurder uit, en dat is tegen de afspraak die gemaakt is.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

witte angora schreef:
Linksom of rechtsom, ik ben hoe dan ook meer kwijt aan de tandarts, voor een noodzakelijke behandeling. Wie de schuld is, de tandarts of de zorgverzekeraar, boeit me niet. Ik ben duurder uit, en dat is tegen de afspraak die gemaakt is.
Je bent absoluut duurder uit en hoop ook dat dit snel allemaal terug gedraait gaat worden zodat men niet zoveel geld kwijt is aan de tandarts.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Wat dat aangaat bn ik blij dat cz het terug gedraid heeft..en mijn tandarts hanteerd ,zoals ik hier liet zien normale prijzen..gelukkig..

Balen WA!! Hoop geld

Alleen cz vergoed 75 % tot 1150,dat is al jaren zo
Laatst gewijzigd door rozemarijntje op 20 jul 2012 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door nevermind »

witte angora schreef: Linksom of rechtsom, ik ben hoe dan ook meer kwijt aan de tandarts, voor een noodzakelijke behandeling. Wie de schuld is, de tandarts of de zorgverzekeraar, boeit me niet. Ik ben duurder uit, en dat is tegen de afspraak die gemaakt is.
Dit is, wat ik vanaf januari heb geschreven.
Onze minister geeft de prijzen voor tandartsen vrij, dat de klanten/patiënten kunnen shoppen/ vergelijken, om voor hun betere condities te krijgen.

De zorgverzekeraar ziet de bui al hangen, trouwens ik ook, en gaat de vergoedingen aanpassen, om niet voor problemen te komen staan.

De prijzen worden zodanig verhoogt, dat de patiënt veel te veel moet bijbetalen. De zorgverzekeraar ziet het probleem en past de vergoedingen aan.

Uiteindelijk wordt de stekker uitgetrokken, omdat dit zoals bij jouw(WA) het gevolg voor vele mensen is, om te moeten bijbetalen, ofwel er redelijk premie betaald is.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

@WA, ik heb de lijst van FBTO er nog maar eens bijgepakt. Was deze lijst gepubliceerd voor 1 januari? zo ja is er weinig aan te doen, zo nee is men bezig in strijd met d epolisvoorwaarden.. Kijk dat eerst even goed na. FBTO heeft hun eigen conversie voor prijzen gedaan, welke hier en daar gebaseerd is op d etarieven 2011, voor zover te vegrelijken, maar eigenlijk een onvolledige conversie, en komt bij de meeste behandelingen tenminste wanneer we daar ook een kwaliteitsbeoordeling op loslaten (dus geen amalgaam gebruiken maar composiet, endo op juiste wijze uitgevoerd met de goede instrumenten etc) zelfs onder de tarieven 2011. Niet echt een eerlijke lijst als je tegelijk beweert dat je als verzekering een 100% vergoeding voorstaat, en zoals gewoonlijk komt het woord kwaliteit in relatie tot tariefstelling ook bij hen niet voor. Waarschijnlijk is je tandarts voor de behandelingen niet eens duurder geworden dan vorig jaar, die 6% komt voort uit beperking vergoeding door de verzekering, niet door hoger tarief tandarts voor hetzelfde werk, vermoed ik. .
Je zou eigenlijk eens de lijst codes en manier behandeling (electronische lengtebepaling, hoeveel zittingen , vulmateriaal, verdoving) moeten opnoemen dan kan ik je het tarief vorig jaar presenteren, weten we tenminste echt waar we het over hebben. Zonder dat is het eigenlijk giswerk.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

Uiteindelijk wordt de stekker uitgetrokken, omdat dit zoals bij jouw(WA) het gevolg voor vele mensen is, om te moeten bijbetalen, ofwel er redelijk premie betaald is.
nevermind, je hebt blijkbaar niet opgelet wat er in d ekamer gebeurt is met de motie... de stekker is er puur uit oogpunt van partijpolitiek en persoonlijk ego van diverse kamerleden uitgetrokken, niet vanwege zuivere beoordeling tussenrapport NZA, die in dat rapport zelf stelt dat het TE VROEG IS OM CONCLUSIES TE KUNNEN TREKKEN. De minister was het daar mee eens maar kon ik denk vanwege demissionaire status geen nee zeggen tegen de motie, die eigenlijk alleen is aangenomen vanwege de koerswijziging PVV (vanwege voorstemmen PVV was het aangenomen, eigenlijk was het dus de PVV die de invoer van het experiment mogelijk gemaakt had).

Men had er in normale politieke verhoudingen en ongeacht de verkiezing voor de deur van uit kunnen gaan dat we een overeenkomst voor 3 jaar hadden op dit punt, en dat conclusie te stoppen zuiver voort zou komen uit de NZA onderzoeken, en dat is dus niet gebeurt. Onbehoorlijk bestuur van het zuiverste water, wat veel overheidsgeld heeft gekost, maar dat vergeten diverse stemmingmakerij veroorzakende figuren er maar even bij te vermelden, dat dit gekonkel over de rug van de belastingbetaler gaat...Ook ik had in dit licht liever gehad dat het niet doorgegaan was. Enig voordeel nu is dat de niet meer werkbare oude UPT tarieflijst op de schop gaat. Alleen als dat er net zo "'transparant"" uit komt te zien als het gedrocht waar de NZA ons voor 2012 mee had opgescheept waag ik vooralsnog te betwijfelen. ik voorzie veel bijna gepensioneerden die met vervroegd pensioen gaa, ik voorzie dat de fors toegenomen toegankelijkheid van dit jaar teniet gedaan gaat worden, en nog wat andere zaken waar de patienten uiteindelijk (niet als enige ) de dupe van zijn.

witte angora
Berichten: 31225
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ok, Vroem, hier komt de lijst.

A311, totaal 14,95, vergoed 14,47, te betalen 0,48
Dit dus 3 x, er zijn 3 kleine röntgenfoto's gemaakt.

L313 Volledige wortelkanaalbehandeling per element met 3 kanalen, totaal 313,77, vergoed 297,97, bij te betalen 15,80

E111 Eénvlaksvulling 47,68, vergoed 42,27, te betalen 5,41.

Totaal dus 383,85, bij te betalen 22,65

Het gaat om element 46, daar zit dus al een kroon op, daar moest een gaatje in gemaakt worden. De vulling ziet er lichtgrijs uit, maar dat kan natuurlijk ook omdat de kroon licht van kleur is, geen idee.

Ik ben benieuwd naar jouw bevinding hierover. Wel typisch dat bij een eerdere vulling (ik meen 2-vlaks) er geen bijbetaling gevraagd is, dat was ongeveer in april, deze nota is van de maand juli.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

kan je gaatje krijgen in je kroon??? :oops:

witte angora
Berichten: 31225
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door witte angora »

Als de tandarts daar in boort wel. :wink:

Dat kan niet anders, anders kan ze niet bij de wortels komen, dus vandaar dat ze het zo doet.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

oh ja...dat zag ik ff over het hoofd...
sorry.....linkte ff de wortel niet met de kroon..

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

grijze doorschemering komt door transparantie composiet , veel transparanter dan porselein op de kroon, 2 verschillende materialen naast elkaar blijf je zien helaas.
Ik mis hoeveel zittingen, en ik mis wel of niet verdoofd, maar met de codes van 2011 is daar makkelijk onderscheid in te brengen, itt tot nu...

Deze wortelkanaalbehandeling zou in 2011 gekost hebben, en dan ga ik uit van 1 zitting met verdoving maar wel met electronische lengtebepaling en Nikkel/titanium instrumenten, eigenlijk de standaard nu zeg maar:

3x X10 (foto`s) 43,41
A10 verdoving 12.92
E01 endodontisch consult 19.63
E52 openen door kroon heen (kost gewoon dure boortjes..) 25,83
E45 rubberdam 10,33
E04 materiaalkosten instrumenten 43,57
E85 lengtebepaling 12,92
V11 en V21 vulling samen 41,32
E16 kanaalbeh 3 kanalen 175,65

385.58 euro... oeeee hij is 1,73 euro goedkoper geworden...komt er een tweede zitting bij heb je in ieder geval een E19 (tijdelijke afsluiting) en nog een keer rubberdam bij, dus een 25,83 . en daar bedoelen we dus de variatie.... er zijn diverse codes niet meer apart te berekenen die nu bij de totaalprestatie wortelkanaalbehandeling inzitten, alle subcodes die ik noem dus..en soms doe je die 1x, soms 2x per behandeling, soms niet, maar soms als het niet snel rustig is moet je tussendoor wel 3 of 4 keer heropenen en spoelen voor je afsluit, elke keer in situatie 2011 dik 25,- erbij per keer. en dan heb ik nog niet eens alle codes erbij gehaald . en in de situatie vorig jaar werd dit dus, ook als je 4 keer teruggekomen was en de nota dik 500 geweest was daardoor door FBTO 100% vergoed tot die 800,-...wie maakt het nu duurder voor de patient?
zijn prijs voor de foto is de oude prijs met inflatiecorrectie van 3,3 %...de vullingprijs is relatief hoger maar nog steeds een nette prijs gezien dat dit is incl verdoving, incl rubberdam, onderlaag etc. En dit brengt gelijk naar boven hoe lastig het is een berekening te maken van oude codes naar nieuwe, gelijktijdig een fatsoenlijk tarief te bepalen, en je moet dus rekening houden met een verdoving die je een x aantal keer gebruikt bij wortelkanaalbehandelingen en een x aantal keer bij vullen. maar hetzelfde geldt dus voor die rubberdam, en die moet dan ook nog eens een gemiddeld bedrag uit komen afhankelijk van hat aantal zittingen wat je gemiddeld over een behandeling doet...... en daar volgt dus automatisch uit dat genoemde prijzen eigenlijk erg netjes zijn want die liggen redelijk in de buurt van vorig jaar, en nog zonder andere zaken erbij zoals gebruik microscoop ed.

overigens zouden die oude tarieven , met de door de NZA naar eigen zeggen doorgevoerde inflatiecorrectie van 3,3 % waarmee de behandeling volgens bovenstaand lijstje dus uit zou komen op een 398,30 (waar hij dus onder zit..) ook gewoon 100% vergoed zijn....

nog vragen?
Laatst gewijzigd door vroem op 21 jul 2012 16:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Gesloten