chlotje schreef:nu zelfs met kennisgeving voorgenomen gerechtelijke procedure gevolgd door beslaglegging.
Goed bewaren deze dreigbrief want hij is wettelijk niets waard. Hieronder een stukje uit een uitspraak tegen een incassobureau die ook dit soort teksten gebruikte.
4.4 De Kamer acht de gebruikte tekst in de brief van ... door het incassobureau niet toelaatbaar, misplaatst en onzorgvuldig, omdat in strijd met de waarheid de indruk wordt gewekt dat er al sprake is van een toewijzende titel tegen klager en het incassobureau bij niet betaling al na vijf dagen ten laste van klager over kan gaan tot beslaglegging. Uit de toelichting van het incassobureau blijkt dat hij zich onvoldoende bewust is van het feit dat de meerderheid van de geadresseerden van een dergelijke brief niet juridisch onderlegd is. De brief is onnodig intimiderend en heeft kennelijk de bedoeling om de daardoor geïmponeerde leek te bewegen tot buitengerechtelijke betaling.
4.5 Door een dergelijke brief wekt het incassobureau ten onrechte de indruk dat hij maatregelen kan treffen, terwijl hij die nog niet kan nemen. Het staat het incassobureau vanzelfsprekend vrij om de gebruikelijke gang van zaken uiteen te zetten, maar dat dient dan te geschieden op een niet intimiderende wijze en zodanig dat - ook voor een leek - duidelijk is dat pas na een voor de schuldeiser gunstig vonnis executiemaatregelen mogelijk zijn.
Ook Van Hoek & Partners Group Incassoservices B.V. moeten zich aan de wet houden en dienen te stoppen met deze tuchtrechtelijk laakbare handelingen.
Ik heb dit incassobureau dan ook een e-mail gezonden en ze gewezen op hun ontoelaatbare handelswijze.
Geachte heer/mevrouw,
Wij ontvangen de klacht dat u namens Splendid Club vorderingen probeert te innen op een nogal dubieuze en dreigende wijze. Wij ontvangen meldingen waarin u ongeoorloofde druk gebruikt welke niet ondersteunt wordt door een gerechtelijke uitspraak. U dient zich aan de wet te houden en te stoppen met deze tuchtrechtelijk laakbare handelingen.
Wij maken u bekend dat wij over Van Hoek & Partners Group Incassoservices B.V. een dossier gaan opbouwen in de zaak Splendid Club.
Met de meeste hoogachting
chlotje schreef:...maar ik wil alleen maar ook zo'n mooie brief met dossier gesloten en ondanks 2 bezwaren toch nog niet zover....
Ik heb
hier een paar voorbeelden geplaatst, maak er gebruik van. Met deze twee brieven was ik klaar omdat ze alleen een gerechtelijke procedure als uitgangspunt kregen van mij. Daar ze die niet willen starten kunnen ze enkel het dossier sluiten. Vraag ook altijd om een afschrift per post van een gesloten dossier. Ik werd toen gebeld door GGN dat ze het dossier gingen sluiten waarop ik in dat gesprek om een schriftelijke bevestiging heb gevraagd en ook netjes ontvangen.
Wat ik mensen ook wil meegegeven, vaak kun je bij incassobureaus online inloggen en zo digitaal je bezwaar indienen. Echter vul nooit je e-mailadres in maar zet hier antwoord@per_post.nl waardoor het elke keer portokosten meebrengt om te antwoorden. Ook dan zijn ze er op den duur wel klaar mee. E-mail is goedkoop en willen ze veel langer volhouden.