LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Jolijn schreef:Wel knap dat het tot op de minuut gegarandeerd kan worden.
Nee hoor er staat geen tijd op. :wink:
Grapje.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Teun idd

Toen ik vroeger heeeeel vroeger,nog werkte ,melk stond altijd bv tot 26 dec en daarna drie dagen houdbaar,dat is niet meer....
Is al lang volgens mij...
Maaaaar we mochten het die dag absoluut niet meer verkopen,dus de dag ervoor melk mocht niet!!maar de rest wel afprijzen en voor sluitingstijd wat niet verkocht werd ging de container in!!
En dat wad soms veel....op alle afdelingen...

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Jolijn schreef:Wel knap dat het tot op de minuut gegarandeerd kan worden.

Goed he :roll: ieder zn vak.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door vroem »

Volgens mij betekent tenminste houdbaar tot inderdaad dat het tot ( en met) die datum gegarandeerd goed moet zijn, niet dat het na die datum gegarandeerd niet meer goed is. Als dat zo zou zijn zou niet alleen ik maar ook mijn echtgenote en kinderen en velen met mij die niet klakkeloos goed eten wegkieperen allang meermaals ziek geworden zijn.

Dat mensen goed eten en daarmee eigenlijk dus hun eigen euri wegkieperen moet men zelf weten overigens, ik heb er wel een beetje moeite mee dat er vervolgens gedaan wordt alsof daar echt goed over nagedacht is. Als ik hier zo lees is het klakkeloos volgens van data op een stickertje, niet meer dan dat. Nadenken komt daar niet aan te pas . De meeste zo niet alle producten zijn gewoon langer houdbaar mits goed bewaard. Als je een pak melk op de laatste dag opent is hij nog steeds gewoon een aantal dagen goed, en ook goed op smaak. Data zijn tegenwoordig erg aan de veilige kant en dat heeft alles te maken met geld en aansprakelijkheid, maar weinig tot niets met reële houdbaarheid.
Jammer dat de toch al aardig uitgewoonde aarde door dit soort gedoe nog verder uitgewoond wordt.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Vroem ik denk er niet eens over na als het de dag na THT datum is
dan gooi ik het weg.

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door witte angora »

vroem schreef: Jammer dat de toch al aardig uitgewoonde aarde door dit soort gedoe nog verder uitgewoond wordt.
Toch is er nog een andere manier om deze voedselverspilling tegen te gaan. Zorgen dat de voorraad nooit zo groot is dat je producten niet vóór de THT-datum op krijgt. Dan is er geen enkel probleem.

Maar ik ben het volkomen met je eens dat, mede door onnodig voedsel weg gooien, de ecologische voetafdruk vele malen groter is dan nodig is.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

vroem schreef:Volgens mij betekent tenminste houdbaar tot inderdaad dat het tot ( en met) die datum gegarandeerd goed moet zijn, niet dat het na die datum gegarandeerd niet meer goed is. Als dat zo zou zijn zou niet alleen ik maar ook mijn echtgenote en kinderen en velen met mij die niet klakkeloos goed eten wegkieperen allang meermaals ziek geworden zijn.

Dat mensen goed eten en daarmee eigenlijk dus hun eigen euri wegkieperen moet men zelf weten overigens, ik heb er wel een beetje moeite mee dat er vervolgens gedaan wordt alsof daar echt goed over nagedacht is. Als ik hier zo lees is het klakkeloos volgens van data op een stickertje, niet meer dan dat. Nadenken komt daar niet aan te pas . De meeste zo niet alle producten zijn gewoon langer houdbaar mits goed bewaard. Als je een pak melk op de laatste dag opent is hij nog steeds gewoon een aantal dagen goed, en ook goed op smaak. Data zijn tegenwoordig erg aan de veilige kant en dat heeft alles te maken met geld en aansprakelijkheid, maar weinig tot niets met reële houdbaarheid.
Jammer dat de toch al aardig uitgewoonde aarde door dit soort gedoe nog verder uitgewoond wordt.

Ikzlef ben er een keer goed ziek van geweest en daardoor is bij mij de stelregel......over de tht is kliko. Hoef ik niet verder over na te denken.

Dat een ander nog wel eet en niet ziek wordt...prima. Hoop dat je er ook nooit ziek van wordt maar ik waag mij er niet meer aan.

Als de THt niet reële zou zijn zou deze dan niet verder weg worden gezet ?

Uitgewoonde aarde door dit gedoe laat ik verder aan mij voorbij gaan......kansloze discussie als je een geheel anders standpunt zoals ik inneemt hierin.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Heb zelf ooit voedselvergiftiging gehad door iets te eten wat over de datum was,
nou kan je vertellen als je dat hebt gehad dat je daarna niet meer gaat nadenken om
het wel of niet te eten...brrr.

Misschien bouw je ook een bepaald iets op in je lichaam als je dat vaker eet dan kan
je lichaam er misschien tegen, het mijne niet in ieder geval.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Jolijn »

Toch zul je zelf ook moeten blijven denken, want ook al staat er een datum op, dan nog kan iets, door omstandigheden, bedorven zijn.
Bij producten waar geen datum op staat, zul je ook je neus en ogen moeten gebruiken.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Jolijn »

Chocomelk schreef:Vroem ik denk er niet eens over na als het de dag na THT datum is
dan gooi ik het weg.
Om 11 uur 's avonds is de melk nog goed en twee uur later niet meer? :wink:

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ik denk dat je altijd - ook- wel afgaat op je reuk en zicht. Want aan de tht heb je niks, als iets al ruim voor die datum geopend is.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door vroem »

Chocomelk schreef:Vroem ik denk er niet eens over na als het de dag na THT datum is
dan gooi ik het weg.

En je bent de enige niet. Maar dat is wel eigenlijk het grootste probleem in onze situatie mbt voeding en verspilling ervan mn.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door eleven »

Jolijn schreef:Ik denk dat je altijd - ook- wel afgaat op je reuk en zicht. Want aan de tht heb je niks, als iets al ruim voor die datum geopend is.
Juist, in de vroegere jaren toen de THT nog niet was, heeft iedereen aan het product ff geproefd en dan besloten, eten of niet.
Ofwel vroeger ook niemand zo kieskeurig was, zoals het nu is.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef:
Chocomelk schreef:Vroem ik denk er niet eens over na als het de dag na THT datum is
dan gooi ik het weg.

En je bent de enige niet. Maar dat is wel eigenlijk het grootste probleem in onze situatie mbt voeding en verspilling ervan mn.
Maar daardoor heb ik geen probleem met jou, ieder doet het zoals men zelf denkt/wil.
Ieder moet dat voor zichzelf bepalen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door vroem »

Ik heb ook geen probleem met jou hoor, hooguit met hoe je hier tegenaan kijkt. En toch blijf ik proberen te zorgen dat mensen er wel over nadenken, dat alleen is al winst denk ik.
Ik heb ook wel eens voedselvergiftiging gehad, alleen of er iets gebruikt was wat over datum was kan/ kon ik niet nagaan want elders bereid... En ik gooi ook wel eens iets weg hoor, maar dan omdat het bedorven is, niet vanwege een datum die erop staat.
Maar terug naar topic, wat mij betreft worden artikelen over datum ook uitgedeeld, met de opmerking dat men wel zelf verantwoordelijkheid draagt voor controle erop. Dat mensen een beroep moeten doen op voedselbanken betekent nog niet dat zij niet meer kunnen nadenken , niet meer kunnen ruiken, kijken en proeven.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Robjee »

Er is (ook voor de wet) een verschil tussen een THT- en een TGT-datum.

TGT-datum
Producten die je maar kort kunt bewaren krijgen een TGT-datum. Het is verstandig om deze datum serieus te nemen en te zien als uiterste consumptiedatum. Producten met een verlopen TGT-datum mogen niet meer verkocht worden.

THT-datum
Producten die wat langer houdbaar zijn krijgen een THT-datum. Wanneer deze datum verstreken is, kan op den duur de kwaliteit achteruit gaan, maar vaak zijn ze ook na deze datum nog veilig te gebruiken zonder smaakverlies. Het advies is hier om goed te kijken, proeven en ruiken of het product nog goed is. Het is dan ook niet bedoeld als uiterste consumptiedatum. Volgens de warenwet mogen producten met een verlopen THT-datum nog gewoon verkocht worden (de verkoper mag zelfs op bepaalde voorwaarden de THT-datum verlengen). In plaats van de fabrikant wordt echter de verkoper verantwoordelijk voor het product.

Ik ben het dan ook eens met Vroem. De THT-datum is nu eenmaal niet opgesteld als uiterste consumptiedatum. Dat mensen sommige producten met een verlopen THT-datum blindelings weggooien is dan ook onnodig en voedselverspilling.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Robjee schreef:Er is (ook voor de wet) een verschil tussen een THT- en een TGT-datum.

TGT-datum
Producten die je maar kort kunt bewaren krijgen een TGT-datum. Het is verstandig om deze datum serieus te nemen en te zien als uiterste consumptiedatum. Producten met een verlopen TGT-datum mogen niet meer verkocht worden.

THT-datum
Producten die wat langer houdbaar zijn krijgen een THT-datum. Wanneer deze datum verstreken is, kan op den duur de kwaliteit achteruit gaan, maar vaak zijn ze ook na deze datum nog veilig te gebruiken zonder smaakverlies. Het advies is hier om goed te kijken, proeven en ruiken of het product nog goed is. Het is dan ook niet bedoeld als uiterste consumptiedatum. Volgens de warenwet mogen producten met een verlopen THT-datum nog gewoon verkocht worden (de verkoper mag zelfs op bepaalde voorwaarden de THT-datum verlengen). In plaats van de fabrikant wordt echter de verkoper verantwoordelijk voor het product.

Ik ben het dan ook eens met Vroem. De THT-datum is nu eenmaal niet opgesteld als uiterste consumptiedatum. Dat mensen sommige producten met een verlopen THT-datum blindelings weggooien is dan ook onnodig en voedselverspilling.

Als je er nog nooit ziek van bent geweest is het heel erg makkelijk praten.....je piept wel anders als je zelf overkomt. Ik ben het dus geheel niet eens en mijn roots liggen in detailhandel land en is mijzelf ook overkomen.....ik waag mij er dus geheel niet meer aan.
Daarbij ik heb er zelf voor betaald, en leidt zelf verlies, maar beter geldelijk verlies dan gezondheidsverlies.

Wat Witte Angora schrijft is een beter punt.
Zorgen dat de voorraad nooit zo groot is dat je producten niet vóór de THT-datum op krijgt
Vandaar dat veelal 1 a 2 dagen voordat de THT afloopt het afprijzen begint want klopt dat nog verkocht mag worden maar geen hond die het koopt.

Goed inkopen scheelt al een hoop en tijdig afprijzen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door tenormin »

Vandaar dat veelal 1 a 2 dagen voordat de THT afloopt het afprijzen begint want klopt dat nog verkocht mag worden maar geen hond die het koopt.

Goed inkopen scheelt al een hoop en tijdig afprijzen.
Nou, hier is een hond die de afgeprijsde, nog 2 dagen houdbare spullen wel koopt. Met 35% korting is het veelal een flink prijsverschil.

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ben er ook wel alert op, op 35% korting als iets nog een paar dagen houdbaar/eetbaar is. Uiteraard let ik dan wel even op of ik het dan ook wel op krijg, of in kan vriezen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door eleven »

tenormin schreef:
Vandaar dat veelal 1 a 2 dagen voordat de THT afloopt het afprijzen begint want klopt dat nog verkocht mag worden maar geen hond die het koopt.

Goed inkopen scheelt al een hoop en tijdig afprijzen.
Nou, hier is een hond die de afgeprijsde, nog 2 dagen houdbare spullen wel koopt. Met 35% korting is het veelal een flink prijsverschil.
Afgeprijsde artikelen zijn hier in een speciale koeling geplaatst.
En inderdaad met korting heel aantrekkelijk, want zoals iemand hier heeft geschreven, zou het na het vervaldatum juist nachts om 24 uur niet meer te eten zijn.
Ik denk dat er veel honden gretig zijn, met een korting.

Gesloten