LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Opgepakt voor openstaande boete
-
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36
Re: Opgepakt voor openstaande boete
Daar zijn argumenten voor. Een argument daartegen is dat het doel van straffen is om gedrag aan te passen. Een directeur met een salaris van 8 maal de Balkenendenorm zal minder onder de indruk zijn van een boete van 250 euro dan iemand die het minimumloon verdient. De eerste kan daarom besluiten zijn gedrag niet aan te passen, terwijl de tweede er financieel geruïneerd door is en daardoor in verhouding veel meer pijn ervaart.
Ik denk dat dit de kern van de discussie raakt: Hoe hoog moet een boete zijn om effect te sorten en hoe hoog mag hij zijn voordat mensen buitenproportioneel getroffen worden? Het inkomen van iemand speelt daarin beslist een rol.
Ik denk dat dit de kern van de discussie raakt: Hoe hoog moet een boete zijn om effect te sorten en hoe hoog mag hij zijn voordat mensen buitenproportioneel getroffen worden? Het inkomen van iemand speelt daarin beslist een rol.
Re: Opgepakt voor openstaande boete
Ik heb zeker begrip voor dit sentiment, maar misschien is het wel gewoon beter om niet de wet te overtreden en dus geen boetes te krijgen? Als je dan belachelijk rijk bent en dus als resulaat daarvan heel veel boetes krijgt kunnen ze dan gewoon die mensen harder/anders aanpakken. Lijkt mij een betere oplossing dan een boete van € 2,50, want dat komt de verkeersveiligheid absoluut niet ten goede.Daniël Mantione schreef:Ik denk dat dit de kern van de discussie raakt: Hoe hoog moet een boete zijn om effect te sorten en hoe hoog mag hij zijn voordat mensen buitenproportioneel getroffen worden? Het inkomen van iemand speelt daarin beslist een rol.
Re: Opgepakt voor openstaande boete
Er is sinds 1 januari een nieuwe ontwikkeling, dat is namelijk notoire verkeersovertreders anders aan te pakken. Bij b.v. consequent hoge snelheidsovertredingen krijgt men een strafblad en gaat het boetebedrag steeds meer omhoog. Dan spreekt men over huftergedragJulie4444 schreef:Ik heb zeker begrip voor dit sentiment, maar misschien is het wel gewoon beter om niet de wet te overtreden en dus geen boetes te krijgen? Als je dan belachelijk rijk bent en dus als resulaat daarvan heel veel boetes krijgt kunnen ze dan gewoon die mensen harder/anders aanpakken. Lijkt mij een betere oplossing dan een boete van € 2,50, want dat komt de verkeersveiligheid absoluut niet ten goede.Daniël Mantione schreef:Ik denk dat dit de kern van de discussie raakt: Hoe hoog moet een boete zijn om effect te sorten en hoe hoog mag hij zijn voordat mensen buitenproportioneel getroffen worden? Het inkomen van iemand speelt daarin beslist een rol.
in het verkeer.
Of het een goede ontwikkeling is betwijfel ik omdat degene die dit soort overtredingen maakt niet op een paar tientjes hoeft te kijken.
Re: Opgepakt voor openstaande boete
Een moord is wel even wat anders maar als je het daar toch per se over wilt hebben.Julie4444 schreef:Helemaal niet. Ik pas alleen jouw logica toe op een ander voorbeeld. Een straf voor het overtreden van de wet is nog steeds een straf.VCampen schreef:Dit topic gaat over boetes/geldstraf dus je verhaal is off topic.
Er wordt, voordat de rechter een straf oplegt, wel degelijk gekeken naar de omstandigheden om de hoogte van de straf te bepalen.
Ook een kopje koffie is heel wat anders. Het product koffie heeft een inkoopwaarde en de verkoopprijs word bepaald door o.a. de inkoopprijs en niet door de inkomsten van de klant.Julie4444 schreef:Dat is het punt helemaal niet, en dat weet je dondersgoed.VCampen schreef:Dat is toch zo? Heb je weinig geld dan koop je koffie bij Mcdonalds en heb je veel geld dan ga je naar Starbucks.Julie4444 schreef: Of een kopje koffie halen moet dan voor de één € 2 kosten en voor de ander € 20.
Het punt is dat het zelfde product niet voor de één duurder zou moeten zijn dan de ander, want dat is niet eerlijk. Dus: als 2 mensen bij dezelfde tent exact het zelfde kopje koffie zouden halen, zou het niet eerlijk zijn als de één € 2 betaalt en de ander € 20 moet betalen.
Als je alles voor iedereen gelijk wilt hebben dan moet voor sommige mensen of de boete omlaag of het salaris omhoog.Julie4444 schreef:Een straf moet voor iedereen gelijk zijn, net als een product in de winkel of ergens anders.
-
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36
Re: Opgepakt voor openstaande boete
Ja en nee. Een boete van €2,50 zal bij mensen van goede wil wel degelijk een belletje doen rinkelen en effectief zijn om het gedrag te veranderen: De boodschap "je hebt iets fout gedaan" die er van uit gaat is voldoende het gedrag te veranderen. Wat natuurlijk wel zo is, is dat bij €2,50 het volk wat het helemaal niet leuk vindt om zich aan de regels te houden, de boete voor lief zal nemen en lekker doorgaan met overtreden. Dat volk heeft veel zwaardere boetes nodig. Ik denk dat er veel te zeggen is voor een systeem wat de eerste situatie van de tweede probeert te onderscheiden.Lijkt mij een betere oplossing dan een boete van € 2,50, want dat komt de verkeersveiligheid absoluut niet ten goede.
Re: Opgepakt voor openstaande boete
Ik denk dat je, in het eerste deel van de commentaar, een beetje heel erg naïef bent. Een boete van € 2,50 geeft eerder het signaal dat het allemaal niet zo erg is en zal naar mijn idee het aantal overtredingen groter maken. Nu is de hogere boete iets wat mensen minder snel kwijt willen zijn en dus een reden waarom ze misschien minder of geen overtredingen bereid zijn te begaan.Daniël Mantione schreef:Ja en nee. Een boete van €2,50 zal bij mensen van goede wil wel degelijk een belletje doen rinkelen en effectief zijn om het gedrag te veranderen: De boodschap "je hebt iets fout gedaan" die er van uit gaat is voldoende het gedrag te veranderen. Wat natuurlijk wel zo is, is dat bij €2,50 het volk wat het helemaal niet leuk vindt om zich aan de regels te houden, de boete voor lief zal nemen en lekker doorgaan met overtreden. Dat volk heeft veel zwaardere boetes nodig. Ik denk dat er veel te zeggen is voor een systeem wat de eerste situatie van de tweede probeert te onderscheiden.Lijkt mij een betere oplossing dan een boete van € 2,50, want dat komt de verkeersveiligheid absoluut niet ten goede.
Re: Opgepakt voor openstaande boete
Dat is toch pas na drie of vier jaar die APK? Hier na vier dacht ik.
Wat betreft die boetes, die betaal ik direct hoor, wel na eerst bezwaar te maken mij beroepend op de WOB. Pakken papier krijg je dan opgestuurd van allerlei instanties.
Ik heb daar een standaard brief voor. Ik doe dat alleen maar zodat er iig niks aan de boete wordt verdiend.
Parkeerboetes in de stad betaal ik per definitie nooit.
Wat betreft die boetes, die betaal ik direct hoor, wel na eerst bezwaar te maken mij beroepend op de WOB. Pakken papier krijg je dan opgestuurd van allerlei instanties.
Ik heb daar een standaard brief voor. Ik doe dat alleen maar zodat er iig niks aan de boete wordt verdiend.
Parkeerboetes in de stad betaal ik per definitie nooit.
-
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36
Re: Opgepakt voor openstaande boete
Een maximumsnelheid wordt vastgesteld opdat het voor in alle auto's en de meeste wegomstandigheden veilig is. Als in een bocht vaak remacties ontstaan dan moet, zeg maar, een in 1985 gebouwde auto bij harde regen, waar winterbanden (remwegverhogend!) onder zitten, veilig tot stilstand kunnen komen. De maximumsnelheid wordt op basis van dat soort criteria vastgesteld. Een moderne auto, bij stralende zon, met zomerbanden eronder zal dan misschien 1/10 van de remweg nodig hebben en zou de bocht daarom met veel hogere snelheid kunnen nemen.
Re: Opgepakt voor openstaande boete
Deze prikker heeft als hobby: OVERHEID PESTEN: kost de gemeenschap bakken met geldprem schreef:Dat is toch pas na drie of vier jaar die APK? Hier na vier dacht ik.
Wat betreft die boetes, die betaal ik direct hoor, wel na eerst bezwaar te maken mij beroepend op de WOB. Pakken papier krijg je dan opgestuurd van allerlei instanties.
Ik heb daar een standaard brief voor. Ik doe dat alleen maar zodat er iig niks aan de boete wordt verdiend.
Parkeerboetes in de stad betaal ik per definitie nooit.
Re: Opgepakt voor openstaande boete
Dat kost de burger geld. Vanwege prem moet iedereen administratiekosten betalen boven op de premt...Har06 schreef:Deze prikker heeft als hobby: OVERHEID PESTEN: kost de gemeenschap bakken met geldprem schreef:Dat is toch pas na drie of vier jaar die APK? Hier na vier dacht ik.
Wat betreft die boetes, die betaal ik direct hoor, wel na eerst bezwaar te maken mij beroepend op de WOB. Pakken papier krijg je dan opgestuurd van allerlei instanties.
Ik heb daar een standaard brief voor. Ik doe dat alleen maar zodat er iig niks aan de boete wordt verdiend.
Parkeerboetes in de stad betaal ik per definitie nooit.
Overheid wint altijd.
-
- Berichten: 4405
- Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
- Contacteer:
Re: Opgepakt voor openstaande boete
Zou het geen idee zijn zoals in sommige Scandi landen wordt gedaan.
Hoogte van de boete afhankelijk van inkomen. Tijdje terug moest een persoon geloof ik 10.000 euro betalen opdat xxx km te snel reed in zijn Ferrari.
Kan mij daar wel invinden mist goed uitgewerkt.
Hoogte van de boete afhankelijk van inkomen. Tijdje terug moest een persoon geloof ik 10.000 euro betalen opdat xxx km te snel reed in zijn Ferrari.
Kan mij daar wel invinden mist goed uitgewerkt.
Re: Opgepakt voor openstaande boete
Kan ik mij ook wel in vinden. Heftig is het wel gezien de bekeuring van honderdelfduizend achthonderd achtentachtig euro.Teunbosseman schreef:Zou het geen idee zijn zoals in sommige Scandi landen wordt gedaan.
Hoogte van de boete afhankelijk van inkomen. Tijdje terug moest een persoon geloof ik 10.000 euro betalen opdat xxx km te snel reed in zijn Ferrari.
Kan mij daar wel in vinden mist goed uitgewerkt.
http://www.autoblog.nl/archive/2009/03/ ... an-e111888
Re: Opgepakt voor openstaande boete
Of deze, brrrr.
de inkomensafhankelijke boetes die men kan oplopen binnen de Zwitserse landsgrenzen. Een 37-jarige snelle Zweed heeft het vandaag aan den lijve ondervonden. Hij wist tussen de Alpen namelijk 290 km/u aan te tikken in zijn zwarte SLS AMG. Hoe we dat zo precies weten? Nou, hij werd namelijk geklokt door een agent.
Een meevallertje voor de Zwitserse schatkist, want de bewuste Zweed is namelijk nogal rijk. En als je rijk bent wordt je nèt iets harder aangepakt dan het plebs. Een SLS AMG richting de 300 km/u jagen? Allemaal leuk en aardig, maar dat kan deze Zweed wel even op een boete van 720.000 euro komen te staan. Nogmaals: zevenhonderd-en-twintig-duizend euro’s! Voor een snelheidsovertreding.
Ook is hij z’n rijbewijs voorlopig kwijt en mocht hij zijn gevleugelde Mercedes achterlaten bij de Zwitserse hermandad.
Re: Opgepakt voor openstaande boete
Dit is waarom je dat soort meuk in Duitsland moet doen, op die plekken waar er geen limiet geldt en er genoeg banen zijn om dat nog enigzins minder gevaarlijk te maken.trail46 schreef:Of deze, brrrr.
Re: Opgepakt voor openstaande boete
[ Nogmaals: zevenhonderd-en-twintig-duizend euro’s! Voor een snelheidsovertreding.
/b]
Die laat dat in het vervolg wel zo te denken, wat een geld.
Re: Opgepakt voor openstaande boete
Dan gaat de vraag rijzen wat inkomen is. In sommige landen als Belgie mag je voor iedere dag dat je als ondernemer buiten Belgie werkt rond de 100 euro per dag trekken uit je bvba, belastingvrij, onkosten, of je ze nou maakt of niet. Dan heb je tantièmes, dividenden.Teunbosseman schreef:Zou het geen idee zijn zoals in sommige Scandi landen wordt gedaan.
Hoogte van de boete afhankelijk van inkomen. Tijdje terug moest een persoon geloof ik 10.000 euro betalen opdat xxx km te snel reed in zijn Ferrari.
Kan mij daar wel invinden mist goed uitgewerkt.
Dan zijn er nog de buitenlandse holdings en stichtingen boven je bedrijf....
Je zou wel gek zijn als je in deze landen als ondernemer een hoog salaris trekt. Voor werknemers wordt het natuurlijk anders.
Re: Opgepakt voor openstaande boete
Dat zeg je goed, jij, en ook ik en welke wegbeheerder of lokale overheid dan ook, kan alle combinaties van rijgedrag, leeftijd van de auto, type en leeftijd van de banden, en zo nog tig variabelen voorspellen. Dus bouwen ze een forse veiligheidsmarge, zodat iedereen de weg onder de meest voorkomende omstandigheden normaal kan gebruiken.Daniël Mantione schreef:Een maximumsnelheid wordt vastgesteld opdat het voor in alle auto's en de meeste wegomstandigheden veilig is. Als in een bocht vaak remacties ontstaan dan moet, zeg maar, een in 1985 gebouwde auto bij harde regen, waar winterbanden (remwegverhogend!) onder zitten, veilig tot stilstand kunnen komen. De maximumsnelheid wordt op basis van dat soort criteria vastgesteld. Een moderne auto, bij stralende zon, met zomerbanden eronder zal dan misschien 1/10 van de remweg nodig hebben en zou de bocht daarom met veel hogere snelheid kunnen nemen.
-
- Berichten: 4405
- Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
- Contacteer:
Re: Opgepakt voor openstaande boete
prem schreef:Noem het premtax van mijn part maar ik heb toch een hekel aan die bermfotografen. Als iedereen maar dan ook iedereen beroep zou doen op WOB wil ik wel eens zien wat er gebeurt.
In NL wordt je dan bestraft door het oneigenlijk gebruik van rechtsmogelijkheden ( of hoe dat dan ook mag heten )
Vroeger had je tuftufclub......deze hadden verschillende brieven als concept maar na enige tijd werden deze brieven door justitie gezien om opzettelijk het proces te vertragen en kreeg je 1 waarschuwing.
Let wel, ik heb ook niks met de bermgraaiers.
-
- Berichten: 4405
- Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
- Contacteer:
Re: Opgepakt voor openstaande boete
prem schreef:Ttc Ik was er actief bij betrokken...dat van die brieven ligt wat genuanceerder, TTC werd opgeheven omdat Frank anders zijn baan als autojournalist zou kwijtraken.Teunbosseman schreef:prem schreef:Noem het premtax van mijn part maar ik heb toch een hekel aan die bermfotografen. Als iedereen maar dan ook iedereen beroep zou doen op WOB wil ik wel eens zien wat er gebeurt.
In NL wordt je dan bestraft door het oneigenlijk gebruik van rechtsmogelijkheden ( of hoe dat dan ook mag heten )
Vroeger had je tuftufclub......deze hadden verschillende brieven als concept maar na enige tijd werden deze brieven door justitie gezien om opzettelijk het proces te vertragen en kreeg je 1 waarschuwing.
Let wel, ik heb ook niks met de bermgraaiers.
Ik ook maar dat van die brieven ben ik niet met je eens. Justitie zag deze brieven als oneigenlijk gebruik om bezwaarschriften te sturen en daardoor al het overige vertragingen opliep.
Er was destijds een afbeelding geplaatst waardoor TTC werd opgeheven.....das bij mij bekend.