LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtrook van de buren kankerverwekkend?

sjohie

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door sjohie »

Bob Schurkjens schreef:Bij verbranding van hout komen benzopyreen en poly aromatische koolwaterstoffen vrij. Wetenschappelijk bewijs is er dat deze stoffen kankerverwekkend zijn. Mensen die bezwaar maken tegen vuurkorven en houtkachels hebben dus een punt.
Die hoeveelheden zijn zéér afhankelijk van de verbranding, bij goede/volledige verbranding, is de hoeveelheid benzeen die je inademt bij het tanken vele malen schadelijker, aldus een collega bij onze luchtmetingen afdeling die ik er toevallig vorige week naar vroeg omdat wij onze openhaard hebben laten vegen, en dit weekend voor het eerst hebben gebruikt. Zelfs bij een rokende vuurkorf vervliegen die deeltjes erg snel, en daarnaast zit bijvoorbeeld benzopyreen ook in andere soorten rook zit, denk aan tabaksrook en uitlaatgassen.

Tuihanti

Ongelezen bericht door Tuihanti »

Gezien men mijn berichten verwijderd zonder concrete uitleg heb ik geen berichten meer toe te voegen.
Laatst gewijzigd door Tuihanti op 25 sep 2015 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Goede reactie! Ik onderschrijf m volledig.

Tuihanti

Gezien men mijn berichten verwijderd zonder concrete uitleg heb ik geen berichten meer toe te voegen.

gezondheid

Ongelezen bericht door gezondheid »

Volgens de WHO is houtrook veroorzaakt houtrook longkanker?

http://houtrook.com/2014/10/31/who-hout ... ongkanker/

Keer vuurkorf gebruiken, nou ja daar valt misschien mee te leven. Maar als er steeds meer mensen zo'n ding willen hebben in de tuin? Je ziet ze in folders staan en op televisie wordt het gepresenteerd als gezellig. Het is misschien wel weer een nieuwe hype. Maar hopen dat men geen fout hout gaat kopen en de oerwouden gaan vernielen.

Mensen die astma of copd hebben worden uit hun eigen tuin weggejaagd. En als ze willen gaan slapen, bij warm weer willen gaan ventileren dan kan dat niet. De geur dringt ook je woning binnen. Je gaat zelf ook niet in de rook zitten.

Er zijn ook mensen die de gehele dag de houtkachel aan hebben. Als die rookpijp net jouw slaapkamer binnen dringt, dan is dat niet leuk.

In het bouwbesluit staat dat rookhinder niet mag. Echter wat is hinder? Dat staat niet omschreven, normeringen ontbreken in deze. Alle politieke partijen in Nederland zijn van mening dat er geen landelijke normen moeten komen. De lokale overheid moet het maar oplossen. In Amersfoort is stoken overigens verboden. Daar was een politieke meerderheid tegen houtrook.

Ik vind de geur niet hinderlijk, maar als het slecht voor je gezondheid is maak ik me wel zorgen. Men beweerd dat 10% van de mensen er last van heeft. Ik vraag me af waarop dat gestoeld is.

Het longfonds spreekt overigens niet alleen over mensen met COPD of astma:

Mensen met een chronische longziekte zoals astma of COPD (chronische bronchitis en
longemfyseem), maar ook gezonde kinderen en ouderen, ondervinden de meeste
klachten door houtrook.

De baby heeft 2 dagen moeten hoesten. Lijkt me geen goeie zaak.

Milieu Defensie heeft een brochure uitgegeven:

http://www.groningen.milieudefensie.nl/ ... ochure.pdf

Daar staat:

In de officiële publicaties staan enkele rapporten met aantoonbaar onjuiste gegevens. Tot in de
hoogste instanties, ook rechterlijke, wordt hieruit geput.
Milieudefensie Groningen heeft al lange tijd voorlichting gegeven over de gevolgen van het
verbranden van hout. En tot in de hoogste instanties hiertegen geprotesteerd.

Wilma Mansveld geeft aan dat er geen draagvlak is voor een verbod op houtkachels e.d. Volgens Houtrookvrij is houtrook erger dan het roken van een sigaret. Laat u uw kind van 6 jaar een sigaret roken?

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Ik ben van mening dat je dit soort zaken zelfregulerend moet laten werken. Ik zal altijd een houtskoolBBQ blijven stoken en als ik zin heb om een vuurkorf aan te steken moet dat kunnen.

De maatschappij hangt tegenwoordig van verbodsregeltjes aan elkaar. Je kunt er links bij blijven slepen. Een mens mag ook nog een beetje lol hebben in zijn leven.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

gezondheid schreef:Volgens de WHO is houtrook veroorzaakt houtrook longkanker?

http://houtrook.com/2014/10/31/who-hout ... ongkanker/

Keer vuurkorf gebruiken, nou ja daar valt misschien mee te leven. Maar als er steeds meer mensen zo'n ding willen hebben in de tuin? Je ziet ze in folders staan en op televisie wordt het gepresenteerd als gezellig. Het is misschien wel weer een nieuwe hype. Maar hopen dat men geen fout hout gaat kopen en de oerwouden gaan vernielen.

Mensen die astma of copd hebben worden uit hun eigen tuin weggejaagd. En als ze willen gaan slapen, bij warm weer willen gaan ventileren dan kan dat niet. De geur dringt ook je woning binnen. Je gaat zelf ook niet in de rook zitten.

Er zijn ook mensen die de gehele dag de houtkachel aan hebben. Als die rookpijp net jouw slaapkamer binnen dringt, dan is dat niet leuk.

In het bouwbesluit staat dat rookhinder niet mag. Echter wat is hinder? Dat staat niet omschreven, normeringen ontbreken in deze. Alle politieke partijen in Nederland zijn van mening dat er geen landelijke normen moeten komen. De lokale overheid moet het maar oplossen. In Amersfoort is stoken overigens verboden. Daar was een politieke meerderheid tegen houtrook.

Ik vind de geur niet hinderlijk, maar als het slecht voor je gezondheid is maak ik me wel zorgen. Men beweerd dat 10% van de mensen er last van heeft. Ik vraag me af waarop dat gestoeld is.

Het longfonds spreekt overigens niet alleen over mensen met COPD of astma:

Mensen met een chronische longziekte zoals astma of COPD (chronische bronchitis en
longemfyseem), maar ook gezonde kinderen en ouderen, ondervinden de meeste
klachten door houtrook.

De baby heeft 2 dagen moeten hoesten. Lijkt me geen goeie zaak.

Milieu Defensie heeft een brochure uitgegeven:

http://www.groningen.milieudefensie.nl/ ... ochure.pdf

Daar staat:

In de officiële publicaties staan enkele rapporten met aantoonbaar onjuiste gegevens. Tot in de
hoogste instanties, ook rechterlijke, wordt hieruit geput.
Milieudefensie Groningen heeft al lange tijd voorlichting gegeven over de gevolgen van het
verbranden van hout. En tot in de hoogste instanties hiertegen geprotesteerd.

Wilma Mansveld geeft aan dat er geen draagvlak is voor een verbod op houtkachels e.d. Volgens Houtrookvrij is houtrook erger dan het roken van een sigaret. Laat u uw kind van 6 jaar een sigaret roken?

Hoho, de WHO spreekt volgens dat artikel over ambient air pollution, wat veel breder is dan puur rook van houtvuren/vuurkorven waar jij het over hebt. Zonder de (con)tekst van dat onderzoek zegt dat artikel niet zoveel, zeker niet als je ook nog meeneemt op wélke site het staat. Het is niet eens het hele artikel ook, wat ik altijd wat verdacht vindt op zulke sites..

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

gezondheid schreef: Mensen die astma of copd hebben worden uit hun eigen tuin weggejaagd.
Je trekt te makkelijk conclusies. Ik heb redelijk zwaar astma, maar steek met veel plezier en zonder problemen m'n BBQ en vuurkorf aan. En ga een worstje halen als m'n buurman m aansteekt. Alles valt of staat met een beetje tolerantie en communicatie.

En, gezondheid, jij zou eens moeten stoppen met voor anderen denken, dan heb je spontaan heel wat minder problemen.

gezondheid

Ik denk niet voor anderen.

Vandaag in 't nieuws:

http://www.nu.nl/gezondheid/4126162/lon ... assen.html

En even iets off-topic brandweermannen lopen meer kans op kanker. Dit terwijl er altijd wordt gezegd bij rookwolken, niet schadelijk voor de gezondheid.

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... nker.dhtml

gezondheid

Amersfoort verbod op vuurkorven en andere zaken:

http://www.eenvandaag.nl/binnenland/496 ... utrook_aan

De overheid neemt rapport blauw serieus maar daarin staan aantoonbare fouten in. De brandhout lobbyisten zijn sterk en machtig.

http://www.groningen.milieudefensie.nl/Perstwee.pdf

De second opinion willen mensen dan niet lezen....

http://www.ce.nl/?go=home.downloadPub&i ... 1e17319590

Het is een 'heilig' vuur in Nederland. Het is opmerkelijk dat alle politieke partijen het allemaal met elkaar eens zijn dat de lokale overheid hun eigen regels maar moeten bepalen.

Wilt u weten wat hun standpunten zijn van de tweede kamerleden?

http://vuurkorfoverlas.forum2go.nl/stan ... en-f2.html

Tuihanti

gezondheid

In iedergeval wordt je opgezadeld met geuren die zelfs je huis binnen dringen. Het longfonds geeft aan dat houtrook fijnstoffen als pm2,5 bevat. Ik heb gesproken met een GGD milieukundige arts. Zij zegt dat als je ventilatieroosters dicht doet, het geen gevolgen heeft. Echter ultra fijnstof gaat door de kieren van je woning heen blijkt uit een reactie van de Milieu Defensie waarmee ik gesproken heb.

Misschien dat we rookvrije woonwijken moeten gaan creeëren. Voor mensen die hier niet mee geconfronteerd willen worden. De media bericht vrijwel niet over houtrook, op een paar keer na dan.

Volgens de Nederlandse overheid wordt er relatief weinig geklaagt over houtrook. Zie www.rookoverlast.pieptonen.nl aantal klachten per gemeente. Echter weten mensen wel dat ze een melding kunnen maken bij de lokale overheid (gemeente)? En durven mensen er wel wat van te zeggen? Ik ken mensen die dit niet durven te bespreken, want misschien worden ze dan wel gezien als zeurpiet.
Laatst gewijzigd door gezondheid op 15 sep 2015 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Tuihanti

Laatst gewijzigd door Tuihanti op 25 sep 2015 23:28, 2 keer totaal gewijzigd.

gezondheid

Tuihanti schreef:En vanaf hoeveel PM 2.5/liter lucht is het schadelijk?
Er is geen ondergrens?

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

@gezondheid: ik heb de moeite net genomen om het hele topic va 18 juni maar weer eens door te lezen;
natuurlijk heb je een punt wat betreft de walmen van het geverfde verbrande hout , dat is ook niet gezond.
En buren die om " te pesten " fikkie stoken waar jij en je visite last van kregen is hartstikke ergerlijk, maar we leven nu eenmaal in een zeer dichtbevolkt land , vooral in de Randstad is het bomvol.
En in het buitengebied kun je weer last hebben van mestrijdende tractoren of windmolens :roll:
Je moet het zien te klaren dmv communicatie , al werkt dat ook niet altijd , want velen hebben er toch sch****t aan en gedragen zich aso.
Toch vind ik dat je een ander ook zn pleziertje moet gunnen met gezellig bbq met een stel buren/ vrienden.
( -zelf ben ik er niet eens zo.n liefhebber van , want het kan goed stinken en verbranden -)
En het is toch ook niet 24/7 ?? De stank, de overlast? We krijgen zo de winter en dan?? Dan is het ge- bbq in ieder geval weer afgelopen :D
En ik snap niet zo goed wat al die - tig- links er nog toe doen? Ik denk dat iedereen met een beetje gezond verstand heus wel weet wat schadelijk is voor de luchtwegen . Wat te denken vh fijnstof ? Er is zoveel wat schadelijk is . Je kunt Nederland dichtplakken met wetboeken , het moet ook te handhaven zijn en daar schort het nogal aan. Het is geen doen.
Maar wat wil jij precies en hoe wil je het dan bewerkstelligen?
Je wilt ons wijzen op de gezondheidsrisico.s ( die velen onder ons heus wel kennen ) maar verder dan.... :?: :?:

gezondheid

Van barbeque's hoor je mij ook niet klagen. Vuurkorven worden gelukkig niet dagelijks ingezet, alhoewel dat sommigen wel doen, deze meldingen krijg ik binnen op het meldpunt. Minder is houtkachels, open haarden. Als mensen houtrook inzetten om hun huis te verwarmen.

Bedankt voor je schrijven Moederslink!

Tuihanti

Laatst gewijzigd door Tuihanti op 25 sep 2015 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.

gezondheid

Tuihanti,

Dank voor uw schrijven. Misschien weer een zorg minder? Het deed me gewoon pijn dat ik zag dat de baby 2 dagen moest gaan hoesten. Maar het was hier dan ook een extreme rookontwikkeling.

Het is beter dat mensen een pijp boven op de vuurkorven doen zodat de rook ontwikkeling verminderd.

Tuihanti

Laatst gewijzigd door Tuihanti op 25 sep 2015 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.

gezondheid

De raam stond op een kier maar daar drong de rook ook naar binnen. De wethouder wil een ventilator in gaan zetten als zij de vuurkorf in werking gaat stellen zodat de rook een andere richting gaat kiezen? Had nl. gesprek met de wethouder gehad. Vanavond is de houtrook problematiek in de gemeenteraad behandeld.

Gesloten