LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtrook

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door puma73 »

Er zijn mensen die inderdaad overal last van hebben. Ook over houtstook is dat zo. Er zijn mensen die hun "vermeende" overlast tot bizarre overdrijvingen laten komen. Heel erg bizar overdreven.

Ik denk dat de maatschappij eens een keertje beschermt moet worden tegen allerlei uitwassen van organisaties de mensen regeltjes willen opleggen. De gewone zich normaal gedragende burger wordt door allerlei groepen tot ovematige kosten gedreven.
Laatst gewijzigd door Radar op 15 jan 2016 09:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: deel bericht verwijderd. Reden: off-topic

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Er zijn mensen die inderdaad overal last van hebben. Ook over houtstook is dat zo. Er zijn mensen die hun "vermeende" overlast tot bizarre overdrijvingen laten komen. Heel erg bizar overdreven.

Er zijn ook mensen die pyromaan zijn. Waarop zijn uw conclusies gebaseerd? Is dit uw eigen referentiekader om deze mensen zo weg te zetten?



Ik denk dat de maatschappij eens een keertje beschermt moet worden tegen allerlei uitwassen van organisaties de mensen regeltjes willen opleggen. De gewone zich normaal gedragende burger wordt door allerlei groepen tot ovematige kosten gedreven omdat die groep vindt dat ..............

Vul maar in wat er op de puntjes moet staan.

Op school gelden er ook regels. Hoezo overmatige kosten? Op in uw schrijven verder te gaan: er zijn ook mensen die moeite hebben met regels. Toch ben ik blij dat die er zijn. We leven in een vrij land waarin u heel veel vrijheden heeft om te doen wat u graag wenst te doen.

Hierdoor ontstaan burenruzies omdat mensen de ander veroordelen dat ze zaken overdrijven door te zeggen dat ze het heel benauwd hebben. Het ontbreekt het in om begrip voor elkaar te hebben.

Daarom vind ik het een goed idee dat de GGD voor strengere regels is:

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/ggd ... ~a4171960/

Ik hecht meer waarde aan een GGD arts, dan een forumlid die het ziet als 'regeltjes opleggen'.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door puma73 »

Overmatige kosten een klein voorbeeld.

Wakker dier die er voor zorgt dat jan met de pet geen vlees meer kan kopen omdat . . ,. . . .

een stichting tegen houtstook, die mensen op kosten jaagt om meer gas te verbruiken omdat men geen houtkachel zou mogen stoken, waar direct aan gelieerd greenpeace om de hoek komt kijken want die willen het gebruik van fossiele brandstoffen inperken.

En als ik even mijn best doe kan ik waarschijnlijk nog wel een aantal groeperingen noemen.

En om af te sluiten er zijn in onze maatschappij mensen die hun "vermeende" overlast zover uitspelen dat dit zeer bizar is en tot zeer bizarre en onwenselijke praktijken leidt.

Sommige mensen gaan hier zo bizar mee om dat ze fora openen, politieke partijen aanschrijven en het hele internet afspeuren naar berichten waarvan zij denken dat dit hun standpunt sterker maakt.

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Ik ben blij dat AvtroTros Radar voor dit gevoelige onderwerp heeft aangedurft hier een item over te gaan maken. Ik ken meerdere mensen welke copd of astma hebben en hier veel hinder van hebben. Je bent geen arts door te gaan stellen dat deze mensen overdrijven. Het verschilt per mens hoe hij of zij het ervaart. Ik ben voorstander van goed stoken. Ik vind het vreemd dat voor bedrijven en auto's allerlei regels worden gesteld voor filters en de schoorstenen ongemoeid gelaten wordt. Je moet het als geheel aanpakken.

Misschien is China een voorbeeld van het stellen van géén regels Puma_73 waarbij je ernstige smog vorming krijgt. Herman Finkers zei: Voorbeeld van neoliberalisme vind je in Libië.

Het opleggen van een regel dat je niet 2 uur in de in acht orgel gaat spelen kan u zo ervaren. VVD kamerlid van der Linde liet mij weten dat hij nog vele avonden achter de open haard kan gaan zitten. En hij liet weten dat een glas wijn beschermd tegen enge ziektes. Kennelijk wilt u wél regels hebben voor wat andere mensen doen wat in uw ogen niet kan.

En Puma_73 er komt een netwerk houtstook (door de overheid).


Verder komen er wel betere regels:

Nederland kent, in tegenstelling tot verschillende andere landen in Europa, geen emissie-eisen voor houtkachels. Pas in (naar verwachting) 2022 komen die eisen er, omdat daarover Europese afspraken zijn gemaakt. Die emissie-eisen gaan dan echter alleen gelden voor nieuwe houtkachels.

In Duitsland willen de ze oude houtkachels laten omruilen voor de betere. En dat mensen hun medische klachten overdrijven, zo'n oordeel zou ik niet willen vellen omdat ik geen arts ben.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:
En Puma_73 er komt een netwerk houtstook (door de overheid).
Er is genoeg wet en regelgeving om iets te doen tegen mensen die ongezond stoken. maar om regels te gaan opleggen die die wet en regelgeving nog verder en enger maakt is zwaar overdreven.

De overheid, in dit geval dit kabinet, wil naar eigen verantwoordelijkheid. Nou laat mensen die verantwoordelijkheid maar eens nemen.

Er zijn op dit moment genoeg mensen die al door de overheid op hun eigen verantwoordelijkheid zijn aangesproken.

Wet en regelgeving prima, maar laat de mensen ook nog een beetje vrijheid. Nederland wordt op dit moment verziekt door allerlei groeperingen die mensen willen beperken in hun vrijheid. Want sommige mensen gaan zover en overdrijven zo veel dat je er bang van zou worden.

Dit bizarre gedrag wordt alleen maar gebruikt om hun eigen zin door te drijven en verboden te krijgen waar zij "overlast"van ondervinden zonder ook maar enig begrip te hebben voor de wereld om hen heen die ook echt bestaat uit echte mensen en niet alleen aanstellers.

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Puma_73,

Ik kan het niet echt waarderen dat u mensen welke klachten hebben over houtrook, over een kam gaat scheren.

U geeft aan dat wanneer men niet goed stookt, dit aangepakt kan worden. De praktijk leert dat dit niet het geval is.

Omroep Fox heeft jaren terug ook uitzending aanbesteedt:

https://www.youtube.com/watch?v=vV6utqQ ... redirect=1

De buren in kwestie stoken de gehele dag. Natuurlijk met je de medische klachten goed onderscheiden van de uitstoot van rook. Uiteraard kan mogelijker wijze psychische zaken ook mee spelen. Dat zou dan goed onderzocht moeten worden. Ja daar zijn kosten aan verbonden, maar goede gezondheid en woongenot is ook wel wat waard.

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Een normaal iemand?

Het is in eerste instantie ook de bedoeling dat buren elkaar hierop aanspreken. Als je tenminste weet wie slecht stookt in jouw omgeving. Mocht je er dan niet uitkomen dan kun je de gemeente een brief schrijven met 'verzoek tot handhaving' op basis van APV of het bouwbesluit 7.22. De gemeente heeft dan vervolgens een onderzoekplicht. Vervolgens kan een buurtbemidding ingezet worden om de problemen op te lossen. Men kan ook zonder de gemeente een rechtszaak in gang zetten. Dit gaat via het privaatrecht dacht ik.

Overzicht welke juridische instrumenten kun je hier vinden:

http://www.habitatadvocatenkantoor.nl/houtstook/

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

Har06 schreef:Waarom moet houtstoken aangepakt worden ? gasstoken oliestoken eveneens ????
Mag ik er een concreet voorbeeld ingooien? De meeste houtkachels vind je buiten de Randstad, daarom heb ik een virtuele dartpijl op de kaart gegooid en ben uitgekomen in Enschede. Google Maps/Satellietbeelden bracht mij naar de wijken Bolhaar en Rigtersbleek. Twee links:

Streetview 1
De huizen waren oorspronkelijk twee verdiepingen met plat dak. Een deel van de bewoners heeft er een extra verdieping op laten bouwen. Het gevolg zie je op de foto: de schoorsteen van het hoekhuis is lager dan de nok van de buren. Gevolg: kachel of open haard trekt suboptimaal en bij de verkeerde windrichting blijft de rook te lang hangen boven het hoekhuis, namelijk als de lucht eerst omhoog wordt geduwd door het schuine dak van de buren.

Streetview 2
Hier een rij eensgezinswoningen met schuin dak. Ook hier is een deel van de huizen uitgebouwd, herkenbaar aan de hogere nok. Interessanter voor deze discussie zijn alle pijpen en schoorstenen, die uit de daken steken. Een deel van de huizen heeft een cv-ketel, maar er zitten ook open haarden en houtkachels in deze wijk. Opnieuw zijn de pijpen te laag, met hetzelfde gevolg als op de eerste Streetview-Foto. En er zit minstens 1 cv-installatie in dit rijtje huizen, die ook een slecht functionerende afvoer heeft.

Dit is de bron van het probleem en je kunt het alleen oplossen via Bouwbesluit en Bouwverordening. Hoe vervelend ik dat zelf ook vind. Dit soort prutswerk zorgt nl. niet alleen voor onnodige luchtverontreiniging, het vergroot ook de kans op brand.

Gaan we naar het stookgedrag.

In ons vakantiehuis komen per jaar mensen uit twintig landen. Alleen de Nederlanders moeten we tot achter de komma uitleggen hoe ze moeten stoken en barbecueen. De vuurkorf en kampvuurplek sluit onze beheerder al af wanneer er Nederlandse gasten komen (nadat een gezin bijna een bosbrand heeft veroorzaakt). Alle overige gasten weten gewoon hoe het werkt, hoeven we niet bij het handje te nemen.
De oorzaak is duidelijk: Nederlanders zijn het omgaan met open vuur totaal niet gewend en ze onderschatten de risico's.

De oplossing moet tweeledig zijn. Voorlichting, maar ook in de APV's een artikel opnemen met de toegestane brandstoffen en verplicht onderhoud voor alle verwarmingsinstallaties.
Wat mij betreft worden dan ook een reeks Barbecue-artikelen verboden, als ik zie met welke chemicaliën mensen een stukje rund, varken of groente cremeren.


Door naar de andere kant, de klagers. Hier is misschien nog dringender voorlichting nodig. Fijnstof en Roet moeten beter worden uitgelegd. Het zijn lang niet altijd schadelijke stoffen. Fijnstof van een houtkachel bestaat namelijk uit aspartikels en het zit boordevol voedingsstoffen voor plant en dier. Een tijdje terug heb ik de winterbanden onder de auto gezet - de roet van de banden en schroeven kreeg ik alleen met speciale zeep van mijn handen. De roet in de houtkachel (als ik 'm schoonmaak) verdwijnt met gewoon kraanwater. Nu nog een chemicus, die hier de juiste verklaring bij levert.

Gezondheidsklachten moet je wel serieus nemen, maar ook niet te. Van mensen met longproblemen wil ik de hele levensloop weten. Vaak hebben ze jarenlang in een vuile omgeving gewerkt of gewoond, voordat de ziekte echt doorbrak. Daarnaast moet je altijd ter plaatse kijken of er nog meer bronnen van vervuiling zijn.

Har06, het antwoord op je vragen is 'ja', maar vooral omdat men nu niet goed weet wat men doet of waarover men klaagt.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

Bedankt voor de herinnering. Ik was 't inderdaad vergeten :oops:
puma73 schreef:Ik denk dat de maatschappij eens een keertje beschermd moet worden tegen allerlei uitwassen van organisaties de mensen regeltjes willen opleggen. De gewone zich normaal gedragende burger wordt door allerlei groepen tot ovematige kosten gedreven omdat die groep vindt dat ..............
Eens.
Zojuist gezien in een reactie van iemand, die tegen houtstook is: Eerst verwijst de schrijver naar Stalin en hij sluit af met Die palletkachels moeten uit de handel en de wijken vrij van houtrook.
Yo, allemaal leven volgens de principes van de Taliban ... eh ... burgermilitie ... eh ... Stasi?

Het probleem met de wetten en regels in Nederland:
Als je jezelf als gewone inwoner presenteert, wordt er niet naar je geluisterd en tuig je je mening op met een vereniging, een stichting, dat zit je opeens aan tafel. Zo krijgt elke kleine doelgroep zijn zin, ten koste van anderen.

Bij het onderwerp 'houtstoken' of liever 'verwarming in huis' had ik ook mijn aarzelingen.

Schoorsteenvegersgilde is nodig voor de veiligheid in/om huis. Wel moet onder dit Gilde het onderhoud van alle soorten verwarming gaan vallen. Dan pas heb je echt minder doden per jaar. Of minder familiedrama's.

Bouwbesluit/Bouwverordening moderniseren dekt alle invalshoeken af. De huizen in de Streetview-voorbeelden zijn neergezet en uitgebouwd in de tijd, dat je voor elke aanpassing een bouwvergunning nodig had. Dat dit soort constructies ooit zijn goedgekeurd, zegt veel over het ontbrekende kennisniveau bij de overheid, ergo in dit land.
Voorbeeld: Het RIBM meldt op de toolkit-pagina over Houtrook bovenaan, dat er PAK's vrijkomen en in de tips eronder staat, dat PAK's vrijkomen als je de verkeerde brandstoffen in de kachel gooit. Hier zit een tegenspraak in oftewel het RIVM weet het ook niet.

APV is nodig voor de lucht in/om huis. Dat artikel moet positief geformuleerd zijn door de toegestane brandstoffen te vermelden en ook gelden voor open-vuur-in-de-buitenlucht. Kun je gelijk de uitzonderingen voor plaatselijke evenementen zoals Paasvuren in meenemen.

Filters zijn nog een optie.

Meer dan dit regelen is niet nodig, wel meer voorlichting.

Bij de gezondheidsklachten heb ik echt mijn twijfels. Bij dit item op de Facebookpagina van Radar staan veel reacties van mensen, die roepen 'ik ook'. Bij een aantal kun je het adres achterhalen en ... ze wonen zonder uitzondering in een omgeving met veel roet volgens de RIVM-kaart. Van andere klagers heb ik sporen op internet gevonden, die eerder aangeven, dat ze altijd naar anderen wijzen en nooit hun eigen leefwijze als oorzaak zien. Causale verbanden heb ik nog nergens kunnen leggen.

De onderzoeken op dit gebied kun je bijna allemaal lekschieten. Alleen het WHO-Rapport is gedegen, maar die organisatie heeft ook een fatsoenlijk budget. Voor de rest heb ik nog niets gezien, wat echt goed is of bruikbaar is voor de situatie in Nederland.

:D

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

Jablan schreef:Bedankt voor de herinnering. Ik was 't inderdaad vergeten :oops:
puma73 schreef:Ik denk dat de maatschappij eens een keertje beschermd moet worden tegen allerlei uitwassen van organisaties de mensen regeltjes willen opleggen. De gewone zich normaal gedragende burger wordt door allerlei groepen tot ovematige kosten gedreven omdat die groep vindt dat ..............
Eens.
Zojuist gezien in een reactie van iemand, die tegen houtstook is: Eerst verwijst de schrijver naar Stalin en hij sluit af met Die palletkachels moeten uit de handel en de wijken vrij van houtrook.
Yo, allemaal leven volgens de principes van de Taliban ... eh ... burgermilitie ... eh ... Stasi?

Het probleem met de wetten en regels in Nederland:
Als je jezelf als gewone inwoner presenteert, wordt er niet naar je geluisterd en tuig je je mening op met een vereniging, een stichting, dat zit je opeens aan tafel. Zo krijgt elke kleine doelgroep zijn zin, ten koste van anderen.

Bij het onderwerp 'houtstoken' of liever 'verwarming in huis' had ik ook mijn aarzelingen.

Schoorsteenvegersgilde is nodig voor de veiligheid in/om huis. Wel moet onder dit Gilde het onderhoud van alle soorten verwarming gaan vallen. Dan pas heb je echt minder doden per jaar. Of minder familiedrama's.

Bouwbesluit/Bouwverordening moderniseren dekt alle invalshoeken af. De huizen in de Streetview-voorbeelden zijn neergezet en uitgebouwd in de tijd, dat je voor elke aanpassing een bouwvergunning nodig had. Dat dit soort constructies ooit zijn goedgekeurd, zegt veel over het ontbrekende kennisniveau bij de overheid, ergo in dit land.
Voorbeeld: Het RIBM meldt op de toolkit-pagina over Houtrook bovenaan, dat er PAK's vrijkomen en in de tips eronder staat, dat PAK's vrijkomen als je de verkeerde brandstoffen in de kachel gooit. Hier zit een tegenspraak in oftewel het RIVM weet het ook niet.

APV is nodig voor de lucht in/om huis. Dat artikel moet positief geformuleerd zijn door de toegestane brandstoffen te vermelden en ook gelden voor open-vuur-in-de-buitenlucht. Kun je gelijk de uitzonderingen voor plaatselijke evenementen zoals Paasvuren in meenemen.

Filters zijn nog een optie.

Meer dan dit regelen is niet nodig, wel meer voorlichting.

Bij de gezondheidsklachten heb ik echt mijn twijfels. Bij dit item op de Facebookpagina van Radar staan veel reacties van mensen, die roepen 'ik ook'. Bij een aantal kun je het adres achterhalen en ... ze wonen zonder uitzondering in een omgeving met veel roet volgens de RIVM-kaart. Van andere klagers heb ik sporen op internet gevonden, die eerder aangeven, dat ze altijd naar anderen wijzen en nooit hun eigen leefwijze als oorzaak zien. Causale verbanden heb ik nog nergens kunnen leggen.

De onderzoeken op dit gebied kun je bijna allemaal lekschieten. Alleen het WHO-Rapport is gedegen, maar die organisatie heeft ook een fatsoenlijk budget. Voor de rest heb ik nog niets gezien, wat echt goed is of bruikbaar is voor de situatie in Nederland.

:D
:cry: full time stookgedrag onderzoeker????????

stap50per
Berichten: 88
Lid geworden op: 03 mar 2006 13:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door stap50per »

Zit hier heerlijk bij de houtkachel....gooi er nog maar een klosje bij

16again
Berichten: 16398
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door 16again »

Mucha schreef:Het overgrote deel van de klagers zou waarschijnlijk eerder geholpen zijn met psychische hulp dan met een verbod op houtkachels. Want dan verplaatst het probleem zich alleen maar naar een andere item waarover ze gelezen hebben op internet.
Ik heb nog nooit iemand horen klagen over de gaskachel van de buren. En in dichtbevolkte gebieden staan toch genoeg gaskachels bij elkaar om klachten op te kunnen leveren.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

Gaskachels produceren geen zichtbare vervuiling.

16again
Berichten: 16398
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:Gaskachels produceren geen zichtbare vervuiling.
In mijn beleving ook geen/verwaarloosbare reuk/stank.
In een buurt met volop gasgestookte huurwoningen ruik ik zelden wat..... tot men op zaterdagavond in de koophuizen circa 100 meter verderop de open haard gebruikt.

Gas is nu eenmaal schoonste branstof..... en hetgemakkelijkst.
Ik zie je met de mobiele App de openhaard niet zo snel remote al aanzetten.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

Gas mag in jouw ogen schoon zijn, het is en blijft een fossiele brandstof en die worden algemeen gezien als een van de grote veroorzakers van de opwarming van de aarde. (De andere oorzaak is de overbevolking, maar zeg dat niet hardop)
Het gas in je huis is overigens al bewerkt, de vervuiling gaat op een andere plek de lucht in, net zoals met elektriciteit uit een centrale. Zelfs bij zonnepanelen mag je vraagtekens plaatsen - kijk niet gek op, wanneer oude en afgedankte zonnepanelen als 'chemisch afval' moeten worden behandeld.

Ik zag in de reacties bij het item hier op de site, onder de video met mevrouw Voldemort, dat de accijns op gas sinds 1 januari fors is verhoogd. Gas mag dan schoon zijn, maar juist dit soort onverwachte, last-minute prijsverhogingen om de scheve energiebelasting meer in evenwicht te krijgen, zorgen ervoor dat dit jaar nog meer mensen dan ooit op zoek gaan naar alternatieven. (In Gigajoules werd stroom in 2015 vijf keer zwaarder belast dan gas)

Wel leuk dat je de remote-bediening noemt. Daarmee ben je de eerste. Natuurlijk is het prettiger als je in een warm huis binnenkomt. Daar zet ik tegenover, dat met een houtkachel de warmte veel meer in de muren gaat zitten en het veel langer duurt voordat het huis is afgekoeld. Bij ons is het 25 graden als we gaan slapen en de volgende morgen nog ruim boven de twintig graden, zelfs al laten we het 's nachts ventileren.

Persoonlijk ... ik wil geen apparaten met internetaansluiting, omdat je bij elk volgend apparaat de 'buitenwereld' meer toegang geeft tot jouw privéleven. Bedenk hierbij dat zowel in mijn familie als in mijn schoonfamilie niet iedereen meer leeft, omdat ze wegens politieke meningen, protest, geaardheid of bezit vermoord zijn, dan begrijp je heel goed waarom ik een grens trek tot hoever een overheid, een bedrijf, een particulier toegang heeft tot ons huis.
Laatst gewijzigd door Jablan op 09 feb 2016 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16398
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:Daar zet ik tegenover, dat met een houtkachel de warmte veel meer in de muren gaat zitten en het veel langer duurt voordat het huis is afgekoeld. Bij ons is het 25 graden als we gaan slapen en de volgende morgen nog ruim boven de twintig graden, zelfs al laten we het 's nachts ventileren.
Warmte afkomstig van gas gaat net zo goed in muren zitten....of in vloeren bij vloerverwarming.
Je 25 graden is een gevolg van een systeem zonder thermostaat regel functie. Ruimte wordt nodeloos te warm gestookt, overbodig om te zeggen dat dit extra brandstof kost en extra CO2 uitstoot oplevert.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

Of de warmte van een CV in de muren gaat zitten, hangt af van de plek van de radiotoren. Meestal zitten ze onder de ramen. Bij vloerverwarming blijft het wel langer warm, maar eerlijk gezegd, vind ik het effect kleiner dan bij een houtkachel.

Bij een standaard opstelling met open haard of houtkachel - kachel in de woonkamer, pijp of schoorsteen recht omhoog - heb je gelijk met het extra houtverbruik.
Bij ons loopt de kachelpijp deels horizontaal voor extra warmte en minder uitstoot. Eigenlijk hebben we alles zo ontworpen, dat je met zo min mogelijk hout zo veel mogelijk warmte krijgt.

Nederlandse huizen zijn gemiddeld 80 tot 120 vierkante meter groot, daarom heb je hier genoeg aan de kleinere modellen kachels. Wie een open keuken heeft, kan ook nadenken over een houtgestookt fornuis in plaats van een kachel. Zo'n fornuis kan een ruimte van 40 m2 probleemloos verwarmen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

Om beweging in het onderwerp 'Overlast door Houtrook' te brengen, hier een samenvatting: PDF, 1,4 MB (klik). De klachten, de oorzaken en oplossingen komen in een provocerend taalgebruik voorbij.

Met deze samenvatting kun je plaatselijke politici benaderen en zo wat meer hout op 't discussievuur gooien :wink: Zeker als je in een van de onderstaande gemeenten woont, loont het de moeite. Deze gemeenten nemen deel aan een netwerk, dat zich o.a. bezighoudt met de luchtkwaliteit. Dit netwerk lijkt de snelste route te bieden richting minder overlast van en meer plezier met den houtkachel, omdat hier ook ministeries, tal van adviesbureaus, het longfonds en de fietsersbond (!) in meedoen.

:arrow: Alblasserdam, Alkmaar, Almelo, Almere, Alphen aan den Rijn, Amsterdam, Beemster, Bloemendaal, Bodegraven-Reeuwijk, Beverwijk, Breda, Den Haag, Deventer, Dordrecht, Edam-Volendam, Eindhoven, Enschede, Gouda, Groningen (Stad), Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heerlen, Helmond, Houten, Krimpenerwaard, Landsmeer, Leeuwarden, Leidschendam-Voorburg, Maastricht, Noordwijkerhout, Nijmegen, Oostzaan, Purmerend, Rotterdam, Schiedam, Sittard-Geleen, Tilburg, Uitgeest, Utrecht, Velsen, Veenendaal, Venlo, Waddinxveen, Waterland, Wormerland, Zandvoort, Zuidplas

:wink:

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

Jablan schreef:Om beweging in het onderwerp 'Overlast door Houtrook' te brengen, hier een samenvatting: PDF, 1,4 MB (klik). De klachten, de oorzaken en oplossingen komen in een provocerend taalgebruik voorbij.

Met deze samenvatting kun je plaatselijke politici benaderen en zo wat meer hout op 't discussievuur gooien :wink: Zeker als je in een van de onderstaande gemeenten woont, loont het de moeite. Deze gemeenten nemen deel aan een netwerk, dat zich o.a. bezighoudt met de luchtkwaliteit. Dit netwerk lijkt de snelste route te bieden richting minder overlast van en meer plezier met den houtkachel, omdat hier ook ministeries, tal van adviesbureaus, het longfonds en de fietsersbond (!) in meedoen.

:arrow: Alblasserdam, Alkmaar, Almelo, Almere, Alphen aan den Rijn, Amsterdam, Beemster, Bloemendaal, Bodegraven-Reeuwijk, Beverwijk, Breda, Den Haag, Deventer, Dordrecht, Edam-Volendam, Eindhoven, Enschede, Gouda, Groningen (Stad), Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heerlen, Helmond, Houten, Krimpenerwaard, Landsmeer, Leeuwarden, Leidschendam-Voorburg, Maastricht, Noordwijkerhout, Nijmegen, Oostzaan, Purmerend, Rotterdam, Schiedam, Sittard-Geleen, Tilburg, Uitgeest, Utrecht, Velsen, Veenendaal, Venlo, Waddinxveen, Waterland, Wormerland, Zandvoort, Zuidplas

:wink:
Sorry voorstaande discussie lijkt een 1 persoons bombardement te worden, ikzelf woon in Helmond waar in de buitenwijken veel hout gestookt wordt, ik zie op de straat geen meetwagens rondrijden, ts laat de soep voortdurend overkoken :oops:

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

Har06, ik weet dat je èn een punt èn gelijk hebt, maar er zijn iets teveel lobbygroepen actief, die regelrecht aansturen op een verbod voor het stoken het hout. Daarom doe ik het zo, ook al vinden jij en ik het eigenlijk totale onzin om je er heel druk over te maken.

Of om het anders te verwoorden: we hebben collega's, waar de ec.crisis hard heeft toegeslagen. Ze zijn terug van 2 naar 1 inkomen. De houtkachel helpt hen rond te komen zonder het huis te moeten verkopen. Voor hen is het veel belangrijker dat er geen verbod komt dan voor jou of mij.

Gesloten