Dit doet mijn opticien ook, standaard bij klanten vanaf een bepaalde leeftijd en bij mensen met grotere oogafwijkingen. Deden ze ook voor ik lenzen kreeg om te kijken of dit problemen kon geven.zorg schreef:Ook wordt bij de ogenarts de ogendruk gemeten, naar een eventuele star gekeken, wat vooral bij oudere mensen noodzakelijk is.
Mijn moeder heeft staar. Dit wist ze niet tot de opticien dat bij haar constateerde. Opticien geeft aan dat het zicht nog niet dermate is aangetast dat dit behandeld zou worden en dat ze moet wachten tot de staar gerijpt is.
Moeder ging voor de zekerheid toch naar de oogarts: oogarts zag geen staar. Terug naar de opticien: mevrouw, u heeft wel staar, maar de oogarts zal dit nog niet behandelen omdat het nog niet erg genoeg is. Terug naar de oogarts. Inderdaad beginnende staar, moeilijk te zien en dus eerder gemist. Behandeling is nog niet nodig.
Prima opticien dus, lijkt me.
Nee, de opticien is het eerste aanspreekpunt, maar er zijn goede en slechte. Naar die ketens zoals hans anders en specsavers moet je niet gaan, want die vragen geen fatsoenlijke vooropleiding. Zoek een kleine particulier waar ze wel gewoon HBO+ geschoolde mensen hebben werken en dan zit je prima.zorg schreef:Ook is er al vaker hier langs gekomen, dat veel brillenzaken wel aangeven een gediplomeerd opticien in dienst te hebben, wat achteraf blijkt niet zo te zijn.
Als je iets aan de ogen mis is, dan is de oogarts het aanspreekpunt .
@moederslink:
Wat betreft de Duitsland discussie. Ik heb een familielid die in Duitsland woont en hij heeft er spijt van omdat de gezondheidzorg daar zo slecht is in vergelijking met Nederland (zijn woorden). Hij is hoogbejaard en zal dus niet meer terugverhuizen en beweert dat hij, ondanks hartproblemen, geen cardioloog te spreken krijgt. Blijkbaar kan dat in Duitsland niet tenzij je bij een particulier gaat.
Verder niets dan gezeur over hoe erg het wel niet is en dat hij in Nederland had moeten blijven vanwege de zorg.