Tja, ik vind jouw argumenten nou niet erg sterk en ik let prima op, dank je. Wat mij opvalt is dat er maar op enkele tegenargumenten gereageerd wordt en de andere argumenten die worden gewoon genegeerd. Wel makkelijk natuurlijk.Jetsertje schreef:Heb je werkelijk op geen enkele manier opgelet? Dan kun je werken en wat bijverdienen, zonder dat je moet inleveren waardoor het wel interessant is om te werken en niet interessant is om thuis te blijven zitten uitkering trekken.mh73 schreef:Als het minder is dan bijstand, kunnen ze de situatie wel laten zoals hij is want wat is er dan het voordeel van? Als het gelijk is of meer dan bijstand zullen nog veel meer mensen de moeite niet meer nemen om te gaan werken.
Het tegenkamp vind ik vooral heel zwak in de argumenten. Denken binnen de lijntjes die nu bestaan met totaal niet het vermogen te bedenken dat het ook anders kan. Dat blijkt maar weer met opnieuw het argument dat in de quote ook al weer werd gegeven.
Hoe kom je erbij dat je bij extra werken boven het basisinkomen niet hoeft in te leveren? Schaffen we de belasting ook af dan? Of denk jij dat de beloning voor dat extra werk bovenop een basisinkomen komt?
Want dan ben ik voor. Mijn man verdient een goede boterham, maar zomaar een 1000 euro extra in de maand lijkt me heerlijk.
Maar wie gaat dat betalen?
Natuurlijk kunnen zaken zoals bijstand en zorg anders georganiseerd worden. Alleen moeten dan kosten en baten naast elkaar gelegd worden. In plaats van zomaar dingen te roeptoeteren moet dan bekeken worden of een idee wel haalbaar is en ook het gewenste resultaat tot gevolg heeft.