Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?
Geplaatst: 27 jun 2017 10:08
Ik heb de TS (Topic-Starter) en oud-keukenverkoper @IkWeetVeel nog even de tijd gelaten voor een reactie, maar daar komt klaarblijkelijk niets meer. De communicatie is gelijk nul!
Mijn bovenstaande visie over de principiële denkfout in het hele provisiesysteem, óók bij de afzet van keukens, badkamers enz. zoals vooral bij de Mandenmakers Group wordt geprezen, wil ik graag met een ander voorbeeld onderbouwen.
De Stuttgarter chef van het internationaal bekende Bosch-concern heeft onlangs alle provisies en bonussen rigoreus uit het bedrijf verband. "Individuele beloningen zijn ongewenst en niet (meer) geschikt als motivatie-instrument". (Deel-)variabel loon leidt vooral tot meer egoïsme en tot afgunst bij de medewerkers onderling (in de keukenbranche schijnen alleen de verkopers? met provisies te worden betaald).
Volkmar Renner is ervan overtuigd, dat extra bonussen juist dé-motiveren en contra-productief werken voor de gezonde toekomst van een modern ondernemen, omdat ze niet klantgericht, maar vooral naar binnen gericht zijn en uiteindelijk schade voor een succesvolle toekomst op de langere termijn zullen aanrichten.
Wanneer innovatie en klantgerichtheid vanuit het bedrijf met positief gemotiveerde medewerkers geïntergreerd moet worden om de continuïteit en groei zeker te kunnen stellen, zijn er andere instrumenten die beter functioneren en de basis vormen tot meer inspiratie en voldoening in het gezamenlijk werken voor een bedrijf. De bankensector was het bewijs voor een bonusgestuurde desaster van de werkvloer tot in de chefetages, waarbij uiteindelijk het egoïsme cotastofaal zegevierde en regelgeving nú alle spontaniteit toedekt. In een branche met een overload aan regeltjes, botes en internationale verstikkende wetgeving zou je niet moeten willen werken.
Terug naar de keukenverkopers en leidinggevenden. Zij zouden zich niet meer moeten optrekken aan vooraf vastgelegde omzetcijfers die uiteindelijk topics als deze veroorzaken en met iedere verkochte (aangeprate?) keuken, ook steeds meer vertrouwen uit-verkopen. De reclamekwaliteit is met oneindige kortingen meer gericht op de korting dan op de kwaliteit van de producten.
Mijn conclusie blijft, dat de mentale instelling zoals @ IkWeetVeel hier heeft voorgedragen (waarschijnlijk door interne scholing ontstaan), niet de beste retailers produceren en voor veel klanten, die met deze harde verkooptechnieken niet kunnen omgaan, totaal geen meerwaarde kan opbrengen, behalve het 'gevoel' een keukeninrichting met een hoge korting gekocht te hebben, waarbij door steeds weer nieuwe topics de onzekerheid gevoed blijft worden ... of de prijs-kwaliteitsverhouding nu wel helemaal klopte.
Er zijn (nog) retailers uit deze branche die eerlijk en objectief adviseren, ik heb daar persoonlijk goede ervaring mee. Sàmen in aller rust het ontwerp met ingebrachte ideeën te kunnen laten groeien en successieve uitwerken tot een tekening met offerte, is heel iets anders, dan na vier uurtjes 'aan tafel' te moeten horen dat je géén offerte en géén 3-D-ontwerp meekrijgt zonder eerst, helemaal onverbintlijk, HIER te ondertekenen, soms met slimme gevolgen!
Een aansluitende discussie of extra beloningen wèg moeten en hoe keukenverkopers op provisie ànders gemotiveerd zouden kunnen worden, gaat in deze topic iets te ver. De oorspronkelijke topicvraag, waarop je bij een keukenaankoop vooral moet letten is m.i. uitvoerig en voldoende voor een eigen meningsvorming uit-behandeld.
Ter herinnering tenslotte nog uit de openingspost van de TS: U wil niet weten hoe vaak ik mensen aan tafel heb gehad die een handtekening zette en achteraf zichzelf even achter de oren krabten, of zelfs spijt hadden van een aankoop waar ze helaas niet zonder kosten vanaf konden.
Mijn bovenstaande visie over de principiële denkfout in het hele provisiesysteem, óók bij de afzet van keukens, badkamers enz. zoals vooral bij de Mandenmakers Group wordt geprezen, wil ik graag met een ander voorbeeld onderbouwen.
De Stuttgarter chef van het internationaal bekende Bosch-concern heeft onlangs alle provisies en bonussen rigoreus uit het bedrijf verband. "Individuele beloningen zijn ongewenst en niet (meer) geschikt als motivatie-instrument". (Deel-)variabel loon leidt vooral tot meer egoïsme en tot afgunst bij de medewerkers onderling (in de keukenbranche schijnen alleen de verkopers? met provisies te worden betaald).
Volkmar Renner is ervan overtuigd, dat extra bonussen juist dé-motiveren en contra-productief werken voor de gezonde toekomst van een modern ondernemen, omdat ze niet klantgericht, maar vooral naar binnen gericht zijn en uiteindelijk schade voor een succesvolle toekomst op de langere termijn zullen aanrichten.
Wanneer innovatie en klantgerichtheid vanuit het bedrijf met positief gemotiveerde medewerkers geïntergreerd moet worden om de continuïteit en groei zeker te kunnen stellen, zijn er andere instrumenten die beter functioneren en de basis vormen tot meer inspiratie en voldoening in het gezamenlijk werken voor een bedrijf. De bankensector was het bewijs voor een bonusgestuurde desaster van de werkvloer tot in de chefetages, waarbij uiteindelijk het egoïsme cotastofaal zegevierde en regelgeving nú alle spontaniteit toedekt. In een branche met een overload aan regeltjes, botes en internationale verstikkende wetgeving zou je niet moeten willen werken.
Terug naar de keukenverkopers en leidinggevenden. Zij zouden zich niet meer moeten optrekken aan vooraf vastgelegde omzetcijfers die uiteindelijk topics als deze veroorzaken en met iedere verkochte (aangeprate?) keuken, ook steeds meer vertrouwen uit-verkopen. De reclamekwaliteit is met oneindige kortingen meer gericht op de korting dan op de kwaliteit van de producten.
Mijn conclusie blijft, dat de mentale instelling zoals @ IkWeetVeel hier heeft voorgedragen (waarschijnlijk door interne scholing ontstaan), niet de beste retailers produceren en voor veel klanten, die met deze harde verkooptechnieken niet kunnen omgaan, totaal geen meerwaarde kan opbrengen, behalve het 'gevoel' een keukeninrichting met een hoge korting gekocht te hebben, waarbij door steeds weer nieuwe topics de onzekerheid gevoed blijft worden ... of de prijs-kwaliteitsverhouding nu wel helemaal klopte.
Er zijn (nog) retailers uit deze branche die eerlijk en objectief adviseren, ik heb daar persoonlijk goede ervaring mee. Sàmen in aller rust het ontwerp met ingebrachte ideeën te kunnen laten groeien en successieve uitwerken tot een tekening met offerte, is heel iets anders, dan na vier uurtjes 'aan tafel' te moeten horen dat je géén offerte en géén 3-D-ontwerp meekrijgt zonder eerst, helemaal onverbintlijk, HIER te ondertekenen, soms met slimme gevolgen!
Een aansluitende discussie of extra beloningen wèg moeten en hoe keukenverkopers op provisie ànders gemotiveerd zouden kunnen worden, gaat in deze topic iets te ver. De oorspronkelijke topicvraag, waarop je bij een keukenaankoop vooral moet letten is m.i. uitvoerig en voldoende voor een eigen meningsvorming uit-behandeld.
Ter herinnering tenslotte nog uit de openingspost van de TS: U wil niet weten hoe vaak ik mensen aan tafel heb gehad die een handtekening zette en achteraf zichzelf even achter de oren krabten, of zelfs spijt hadden van een aankoop waar ze helaas niet zonder kosten vanaf konden.