Zwartrijden heb en zal ik nooit doen. Dat vind ik immoreel. De NS lijdt - in tegenstelling tot de filmindustrie - wél verlies als je gratis met de trein meegaat. Immers steel jij hun service en zorgt jouw aanwezigheid in die trein voor een verminderde capaciteit en meer brandstofverbruik.Julie4444 schreef: Had natuurlijk ook daarna kunnen gaan zeuren dat de NS geen diensten aanbiedt die ik wil hebben, zoals een trein die op het station komt als ik net aankom of een zit plek in de spits. Dat maakt het zwartrijden niet minder zwart....
[/quote]
Dus het is niet immoreel als je omzet van een filmmaatschappij afneemt, omdat ze winst maken (net zoals de NS trouwens ondanks zwartrijders). Als iedereen illegaal zou downloaden dan zouden filmmaatschappijen ook geen winst meer maken net zoals de NS dit niet meer zou doen als iedereen zwart zou rijden.
Als je een film illegaal download steel je toch ook de service die een filmmaatschappij andere betaald aanbiedt. Brandstofverbruik is echt te verwaarlozen op die paar zwartrijders van een trein, los dat ze rijden op windenergie. Beetje loos argument.
Maar we gaan het hier toch nooit eens over worden.